Gå til innhold

"Tenkepause" i et seriøst forhold med barn. Hvor lenge tenker du at det er ok å kreve dette?

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min hadde en konflikt for to måneder siden som han tok ganske tungt. Vi prøvde etter kort tid å bo sammen i huset vårt men han fant raskt ut at han måtte ha en tenkepause og finne seg et midlertidig sted. Der bor han fortsatt. Jeg tenker at det kanskje begynner å nærme seg et tidspunkt der han bør ta en avgjørelse? Han har vært tydelig ute av seg på denne tiden, fra å oppføre seg helt avvisende og bare kommunisere når det omhandler barna til å plutselig bli det stikk motsatte- helt "besatt" av meg og ønske kontakt nærmest døgnet rundt. Jeg skjønner at det kan være vanskelig for ham, men dette sette jo livet mitt på vent på mange måter også, og ikke minst barnas. Når tenker du man bør bestemme seg for å gå videre med forholdet eller bryte ut?

Anonymkode: 32e91...0d1

Fortsetter under...

Når man har flytta ut er den avgjørelsen allerede tatt tenker jeg.

Man flytter ikke ut pga en konflikt, man flytter ut fordi man ikke makter bo sammen lenger...

Anonymkode: b7bd4...9bb

Beklager, men han er nok ferdig. Evt hadde han ei på vent. Jeg har vært der så jeg vet. Jeg bor med mannen igjen nå, men vi er ikke gift mer. Jeg elsker han ikke og vi er ikke kjærster. Men det er lettere for meg å holde han lykkelig enn meg selv 

Anonymkode: ff43b...2cd

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Beklager, men han er nok ferdig. Evt hadde han ei på vent. Jeg har vært der så jeg vet. Jeg bor med mannen igjen nå, men vi er ikke gift mer. Jeg elsker han ikke og vi er ikke kjærster. Men det er lettere for meg å holde han lykkelig enn meg selv 

Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: e6a0f...f88

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg og mannen min hadde en konflikt for to måneder siden som han tok ganske tungt. Vi prøvde etter kort tid å bo sammen i huset vårt men han fant raskt ut at han måtte ha en tenkepause og finne seg et midlertidig sted. Der bor han fortsatt. Jeg tenker at det kanskje begynner å nærme seg et tidspunkt der han bør ta en avgjørelse? Han har vært tydelig ute av seg på denne tiden, fra å oppføre seg helt avvisende og bare kommunisere når det omhandler barna til å plutselig bli det stikk motsatte- helt "besatt" av meg og ønske kontakt nærmest døgnet rundt. Jeg skjønner at det kan være vanskelig for ham, men dette sette jo livet mitt på vent på mange måter også, og ikke minst barnas. Når tenker du man bør bestemme seg for å gå videre med forholdet eller bryte ut?

Han har fått dårlig samvittighet? Blitt dumpet av elskerinnen...?!

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han har fått dårlig samvittighet? Blitt dumpet av elskerinnen...?!

Han har ingen ny dame eller elskerinne, dette kan utelukkes helt. Spørsmålet mitt er heller ikke dette, men hvor lenge det skal være greit å kreve tenketid.

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Han har ingen ny dame eller elskerinne, dette kan utelukkes helt. Spørsmålet mitt er heller ikke dette, men hvor lenge det skal være greit å kreve tenketid.

Voksne mennesker med barn har ikke "pause".

Enten bor man sammen, jobber med forholdet, går i terapi osv, eller man gir opp og flytter fra hverandre fordi det ikke er mer å redde.

Så svaret er at avgjørelsen allerede er tatt. Han flyttet ut for 2 mnd siden. Da skal ikke du gå og vente i tilfelle han kommer tilbake. Da skal du ta ut separasjon og gå videre du også.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Voksne mennesker med barn har ikke "pause".

Enten bor man sammen, jobber med forholdet, går i terapi osv, eller man gir opp og flytter fra hverandre fordi det ikke er mer å redde.

Så svaret er at avgjørelsen allerede er tatt. Han flyttet ut for 2 mnd siden. Da skal ikke du gå og vente i tilfelle han kommer tilbake. Da skal du ta ut separasjon og gå videre du også.

Og når han insisterer på at han trenger tiden da?

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Og når han insisterer på at han trenger tiden da?

Da ville jeg insistert på separasjon. 

Vil du på alvor fortsette et samliv med en mann som overlater alt ansvar for hus, hjem og barn til deg i 2 mnd, fordi han trenger tenketid? 

Jeg syns 2 mnd er mer enn nok, jeg tenker du burde fått en avklaring etter 2 uker. 

Anonymkode: 6a81f...f95

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gjør du det?

For å skåne barna og meg selv for konsekvensene av å la det være 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Da ville jeg insistert på separasjon. 

Vil du på alvor fortsette et samliv med en mann som overlater alt ansvar for hus, hjem og barn til deg i 2 mnd, fordi han trenger tenketid? 

Jeg syns 2 mnd er mer enn nok, jeg tenker du burde fått en avklaring etter 2 uker. 

Anonymkode: 6a81f...f95

Men i alle dager, hvorfor konkluderer du så grunnløst? Selv om jeg skrev at han hadde funnet seg et nytt sted betyr jo ikke det at han overlater alt av hus, hjem og barn til meg? Vi samarbeider jo i høyeste grad om dette fortsatt. Vi bor forresten 8 minutters gange unna hverandre. ts

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men i alle dager, hvorfor konkluderer du så grunnløst? Selv om jeg skrev at han hadde funnet seg et nytt sted betyr jo ikke det at han overlater alt av hus, hjem og barn til meg? Vi samarbeider jo i høyeste grad om dette fortsatt. Vi bor forresten 8 minutters gange unna hverandre. ts

Kanskje fordi du skrev at han var helt avvisende og bare kommuniserte når det omhandlet barna.

Anonymkode: b4b19...ed2

Annonse

Forholdet var over den dagen han flyttet ut. Du vet det selv også, men det er vanskelig å erkjenne.

Ingen flytter ut med barn boende hjemme "for å tenke".

Anonymkode: 0fceb...6d5

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje fordi du skrev at han var helt avvisende og bare kommuniserte når det omhandlet barna.

Anonymkode: b4b19...ed2

Du bør jo ta med alt hvis du skal prøve å gjengi det jeg skriver, ikke klippe og lime etter eget ønske.

Han har vært tydelig ute av seg på denne tiden, fra å oppføre seg helt avvisende og bare kommunisere når det omhandler barna til å plutselig bli det stikk motsatte- helt "besatt" av meg og ønske kontakt nærmest døgnet rundt.

the amazing spidermamma skrev (4 minutter siden):

Det må jo ha vært en dramatisk konflikt, da? Har dere forsøkt terapi? 

Ja, det har i grunn vært det. Og vi har absolutt vurdert og pratet om terapi, vi har bare ikke rukket å komme dit enda. Virker kanskje som en dårlig unnskyldning men ting har vært ganske kaotiske privat, forutenom denne konflikten vår.

I utgangspunktet så tenker jeg at alvorlighetsgraden av konflikten er relevant. Dersom han flyttet ut fordi du påpekte at han ikke rydder ut av oppvaskmaskinen ofte nok, så bør han ikke flytte inn igjen. Har du vært utro eller brukt vold, så tenker jeg at du ikke er i posisjon til å stille noe krav til svarfrist. 

Når det er sagt, så vil jeg også påpeke at det ikke er opp til han alene å bestemme om forholdet skal fortsette eller ikke. Dersom du mener at du trenger svar, så er det helt innafor å si det. Du kan ikke kreve at han bestemmer seg, men du kan bestemme deg for å avslutte forholdet dersom du ikke får svar. En tenkepause er jo en tenkepause for begge parter, hvor man bør tenke over hva man vil, og hvorfor. Er det gammel vane og frykt for en ukjent fremtid som er grunnen til å holde sammen? Eller er det et genuint ønske om å dele opplevelser og tid også i fremtiden?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du bør jo ta med alt hvis du skal prøve å gjengi det jeg skriver, ikke klippe og lime etter eget ønske.

Han har vært tydelig ute av seg på denne tiden, fra å oppføre seg helt avvisende og bare kommunisere når det omhandler barna til å plutselig bli det stikk motsatte- helt "besatt" av meg og ønske kontakt nærmest døgnet rundt.

Du velger å være dum her.

Lurer på hva alle hadde svart om det var omvendt... At det var Hi som flyttet ut, ikke han... Pipa hadde nok hatt en helt annen tone da, men da hadde det også vært mannens feil. 

Anonymkode: 59b03...22d

Jeg ville, slik ting er nå, satt en dato. F.eks. søndag neste helg. Da skal dere snakke sammen, og det må tas en avgjørelse som ender med enten at forholdet fortsetter og han flytter inn igjen, eller at dere tar ut separasjon. Det å sette en konkret frist slik ting er nå, tror jeg er det enkleste. 

Anonymkode: 21e0f...bb6

Lurer på hva alle hadde svart om det var omvendt... At det var Hi som flyttet ut, ikke han... Pipa hadde nok hatt en helt annen tone da, men da hadde det også vært mannens feil. 

Har du feber?

Hvordan kan pipa få en annen tone? 

Alle her svarer det samme, flytter man ut har man tatt en avgjørelse, spiller ingen rolle hvem som flytter ut vel.

Tror de færreste mener at en kvinne kan flytte ut også ha en stående innbydelse om å komme tilbake når hun vil...

Enig med alle som sier at dette avhenger helt av hva konflikten har bestått i, om det har vært svik fra din side involvert osv… Har dere «bare» hatt en krise i forholdet og han ikke takler det så bra, hadde jeg sagt til ham at jeg anså forholdet som over all den tid han ikke kan bestemme seg. 

Anonymkode: 69c85...b35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...