Gå til innhold

Begrunnelse på eksamenskarakterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å be om begrunnelse på sensur når man har fått god karakter (eksamen på høyskole)? Jeg var sikker på at jeg gjorde det dårlig på eksamen, men fikk en mye bedre karakterer enn ventet. Jeg er mildt sagt forvirret og ønsker å vite hva som var bra, for jeg er faktisk ikke sikker. Jeg trodde at man søkte om begrunnelse hvis karakteren var dårlig, og at det ikke var mulig å få det på gode karakterer, men det ser ut som jeg har mulighet til det. Er det vanlig? Burde jeg? 

Anonymkode: 3db76...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er å kaste bort sensors tid. Virkelig. Dropp det. Alle vi sensorer hater det.

Anonymkode: 55f15...754

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig å be om begrunnelse på sensur når man har fått god karakter (eksamen på høyskole)? Jeg var sikker på at jeg gjorde det dårlig på eksamen, men fikk en mye bedre karakterer enn ventet. Jeg er mildt sagt forvirret og ønsker å vite hva som var bra, for jeg er faktisk ikke sikker. Jeg trodde at man søkte om begrunnelse hvis karakteren var dårlig, og at det ikke var mulig å få det på gode karakterer, men det ser ut som jeg har mulighet til det. Er det vanlig? Burde jeg? 

Ja gjør det, 

Anonymkode: 6450d...09a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Les sensorveiledningen eller teksten i forbindelse med karakterskalaen. Hvis du har fått en god karakter, så er det fordi du har svart godt på det eksamensoppgaven ber deg svare på/utrede/whatever. Verre er det ikke.

Anonymkode: ed37a...484

Skrevet

Det er å kaste bort sensors tid. Virkelig. Dropp det. Alle vi sensorer hater det.

Anonymkode: 55f15...754

Hvis du hater det som ligger naturlig til sensors oppgaver bør du kanskje revurdere yrket

Anonymkode: 8d367...5f1

Skrevet

Hvis sensorveiledningen ikke passer med din besvarelse er det nok en feil. Om du da ber om begrunnelse vil du jo bli satt ned. Om den passer så har du jo begrunnelsen der. Hvilken eksamen var det, og hva var karakteren du fikk?

Anonymkode: 393af...714

Skrevet

Man blir ikke satt ned av å be om begrunnelse. Man kan bli satt opp, ned eller stå uendret om man klager på karakteren. Begrunnelse kan man be om uansett, med mindre man får A.

Anonymkode: 3053e...468

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Man blir ikke satt ned av å be om begrunnelse. Man kan bli satt opp, ned eller stå uendret om man klager på karakteren. Begrunnelse kan man be om uansett, med mindre man får A.

Man kan alltid be om begrunnelse, selv om man får A. Å be om begrunnelse når man får en god karakter kan være lurt, for da får man vite hva de ser etter og hva du gjorde som var bra. Når jeg tok bachelor fikk gi bare en grundig sensorveiledning etter eksamen, så for å vite hva som var bra/dårlig måtte man spørre om begrunnelse.

Anonymkode: 58a15...374

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Man kan alltid be om begrunnelse, selv om man får A. Å be om begrunnelse når man får en god karakter kan være lurt, for da får man vite hva de ser etter og hva du gjorde som var bra. Når jeg tok bachelor fikk gi bare en grundig sensorveiledning etter eksamen, så for å vite hva som var bra/dårlig måtte man spørre om begrunnelse.

Beklager, mente klage. Man kan ikke klage på en A. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Beklager, mente klage. Man kan ikke klage på en A. 

Det er riktig 👍😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvis du hater det som ligger naturlig til sensors oppgaver bør du kanskje revurdere yrket

Det er ikke et eget yrke det er et oppdrag man tar, og et svært dårlig betalt oppdrag om man skal gjøre det skikkelig. Det er lite tid satt av pr student og sensorer har mye å gjøre. Å skulle be om begrunnelse på en god karakter er helt idiotisk. 

Anonymkode: 99afe...7d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke et eget yrke det er et oppdrag man tar, og et svært dårlig betalt oppdrag om man skal gjøre det skikkelig. Det er lite tid satt av pr student og sensorer har mye å gjøre. Å skulle be om begrunnelse på en god karakter er helt idiotisk. 

Nei, absolutt ikke! Man kan lære hva man gjorde rett og gjenta dette en annen gang. Ellers er jeg likevel enig i at en ikke bør be om begrunnelse i en slik sammenheng fordi det skaper mye ekstrajobb for de som har påtatt seg sensoroppdraget. Da ville jeg heller spurt en medstudent eller veileder fra studiet. 

Anonymkode: cd3fa...6b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Man kan be om begrunnelse for en A. Det er bare ikke vanlig.

Anonymkode: 8a695...557

Skrevet

Jeg vet at det ikke er et eget yrke altså, men du skjønte kanskje ikke hva jeg mente. Klart man skal gjøre et hvert betalt oppdrag skikkelig! Studentene har trolig lagt mye tid og energi i dette og de fortjener en skikkelig vurdering som ikke er gjort forhastet. Jeg har opplevd å gå fra D til A etter å ha bedt om begrunnelse og deretter klaget fordi begrunnelsen var så elendig. Det var ikke bare begrunnelsen som var elendig, med andre ord.

Skrevet

Okei, da tenker jeg at jeg hører med noen andre først. Det var en skriftlig hjemmeeksamen med flere oppgaver, som vi hadde noen uker på. Første året på en bachelor på høyskole. Temaet i seg selv er ikke så vanskelig, men jeg er ikke så flink til å skrive denne typen oppgave med referanser og henvisninger til pensum. Jeg syntes det var vanskelig å få ned det jeg tenkte på papiret, og når jeg var ferdig syntes jeg det var ganske klønete skrevet - uavhengig av om det var riktig eller ikke.

Jeg var egentlig ganske skuffet når jeg leverte og har hele tiden vært ganske sikker på at dette var en E eller D. Jeg tenkte at om de er strengere enn jeg tror, kan det være jeg stryker. Jeg fikk en A. Stemmer dette er jeg selvfølgelig overlykkelig, men jeg er så forvirret. Jeg skjønner ikke at det kan være riktig. For min del blir det kjempevanskelig å skulle jobbe med fremtidige oppgaver og eksamener, jeg vet oppriktig ikke hva jeg gjorde som var bra! Jeg er derfor redd det er feil, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Jeg får snakke med noen og se om de har noen råd.

Skrevet

Du kan be om begrunnelse. Jeg vet at enkelte sensorer ikke liker å bli bedt om begrunnelser på gode karakterer, men det gjelder langt fra alle. Begrunnelse kan brukes til å lære av, til å vurdere om det er grunnlag for en klage, eller til begge deler. Studenter som ber om begrunnelse på dårlige karakterer, gjør ofte det for å vurdere om de har grunnlag til å klage. Av en eller annen grunn er det enkelte som ser på det å vurdere et eventuelt klagegrunnlag som viktigere enn å lære. 

Jeg setter pris på studenter som ønsker å utvikle seg, og synes derfor det er bra når studentene ber om begrunnelse. Det er ingen stor jobb å skrive en begrunnelse. Jeg har jo allerede rettet besvarelsen, og begrunnelsen er jo bare en forklaring på hva jeg tenkte da jeg rettet. 

Anonymkode: 0163b...662

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 10.29):

Jeg vet at det ikke er et eget yrke altså, men du skjønte kanskje ikke hva jeg mente. Klart man skal gjøre et hvert betalt oppdrag skikkelig! Studentene har trolig lagt mye tid og energi i dette og de fortjener en skikkelig vurdering som ikke er gjort forhastet. Jeg har opplevd å gå fra D til A etter å ha bedt om begrunnelse og deretter klaget fordi begrunnelsen var så elendig. Det var ikke bare begrunnelsen som var elendig, med andre ord.

Ikke meg du siterer, og jeg er enig i mye av det du skriver, men sensorer får ikke ekstra betalt for å gi begrunnelser. Sensur er en jobb som i utgangspunktet er svært lavt lønnet i forhold til arbeidet som kreves. Det er en økende trend å be om begrunnelser uten egentlig å trenge det. Hvis alle skal få begrunnelser må nesten universitetene og høyskolene legge inn for dette i budsjettene. Slik det er nå skriver vi i praksis begrunnelser ulønnet på fritiden. 

Anonymkode: 3c310...117

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...