Gå til innhold

Skidag på skolen med obligatorisk skirenn

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Eller så kan man ha et ganske nøkternt syn på det hele og tenke at oppturer og nedturer er en del av alles oppvekst og at som en ansvarlig forelder er det min jobb å ivareta barnet mitt og ruste det til å fungere i det samfunnet vi har og ikke forsøke å tilrettelegge og endre samfunnet.  

Nydelig forsøk på hersketeknikk å si at jeg er hard og bitter og har minimalt med empati. Trodde du ikke drev med sånt jeg? 😉. Dessverre preller sånt av når det kommer fra deg. 

Anonymkode: ca935...20e

Javel. Det siste var ikke myntet på deg. Det er faktisk tilfelle at folk som har tålt ting ikke syns andre heller skal slippe unna. 

Jeg vet ikke hvorfor det å få barn til å oppleve ydmykelse er å ruste dem til noe som helst. De lærer ingenting av det, men skaper kun negative erfaringer og opplevelser som ikke har noen nytte. Man kan helt fint erfare å ikke være best, uten at det får slike konsekvenser. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Generasjon snufønugg slår til igjen… er det mulig?!? 
Å buhu, noen ser at jeg ikke er rask på ski, slemme slemme skolen, livet mitt raser sammen 😭😭😭

Anonymkode: 027c5...eda

Eller «Buhu. Den gjengen som allerede hater meg står å filmer meg og legger ut på alt av some og skriver hvor jævlig jeg er og får alle de _kule_ vennene til å henge seg på slik at de nok en gang får noe å ta meg på» 

Den dagen politiet ringer DEG fordi barnet ditt er banket opp på åpen gate dagen etter ett slikt arrangement, filmet og spredd til ALLE…. Da skal vi se hvor snøfnugg ungen din er! For, Buhu!

Anonymkode: 4611d...42b

Hos oss er det obligatorisk skidag og skøytedag. Alle skal være med, skolen ordner med utstyr til de som ikke har. På begge dagene er det bålkos, grilling osv så ikke bare ski og skøyter hele dagen.

Skidagen så kan ungene selv velge hva de vil gjøre utifra noen oppsatte aktiviteter. Det en mila og liten løype. De som ikke vil gå disse har ulikge ting de gjør i skileiken. I akebakken lager de hinderløype, små hopp, stor fin plass der nybegynnere kan lære og det er gleden ved ski de vil ha frem ikke hvem som er flink eller ei. 
Mine to barn likte å stå på ski, mine bonusbarn gjorde ikke det men skidag syns de var gøy. Det var den ene dagen i året de sto på ski egentlig, de hadde arveski ifra halvsøsken så det var ski i huset. Så skolen klaffet bra med denne dagen sin, de lærte seg etterhvert at de måtte ta denne dagen mere på sparket og ikke planlegge som de gjorde i starten. For snøen her er ikke stabil lengre, to dager med snø, tre uker uten, så snø, så regn neste dag nesten. Den ene skidagen ble akedag istede for det snødde så mye at de ikke ville ha unger rundt omkring i løyper. Men ungene kom hjem seene ut som snømenn med digre smil om munnen, for de hadde gjort så mye gøy. 

Anonymkode: b868d...65f

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det handler ikke om at unger er dårlige i disse tingene. Det handler om de andre som latterliggjør og snakker stygt til de som ikke klarer å prestere. Da min datter hadde tinestafett på skolen kom hun sist. Det så «gjengen» som hadde vært på henne lenge. De filmet, sendte rundt og sto å ropte «din feite late hore» når hun kom i mål. 
At hun kom sist var virkelig ikke ett problem. 

De barna som gjør sånt finner en arena for å plage andre uansett. Kan ta bilder av mislykkede håndarbeidsprosjekt også, eller legge ut ustemt sang fra julegudstjenesten Best å ha masse forskjellig, også idrettsdager, sånn at flest mulig opplever å både lykkes og mislykkes. 

Anonymkode: 8bc6a...d24

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Eller «Buhu. Den gjengen som allerede hater meg står å filmer meg og legger ut på alt av some og skriver hvor jævlig jeg er og får alle de _kule_ vennene til å henge seg på slik at de nok en gang får noe å ta meg på» 

Den dagen politiet ringer DEG fordi barnet ditt er banket opp på åpen gate dagen etter ett slikt arrangement, filmet og spredd til ALLE…. Da skal vi se hvor snøfnugg ungen din er! For, Buhu!

Da er det jo ikke skidag som er problemet, men alvorlig mobbing. Hadde det ikke vært skidag hadde de funnet noe annet å banke opp ungen for. Her er det mobbingen som er problemet, ikke skidagen. Hvor mange skoleelever har egentlig blitt banka opp fordi de går sakte på ski?

Anonymkode: 027c5...eda

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Skolen min datter går på har årlig en skidag med et skirenn som det er obligatorisk å delta på. Egentlig en dag med utekos der de griller og har det kjekt. Men at alle i løpet av dagen skal delta på dette skolerennet der hver klasse har hver sin start tid. Dette er visst en del av kroppsøving så er obligatorisk. 

Min datter er hverken god eller dårlig på ski og plages ikke så mye av dette. Men hun forteller om at de som ikke nødvendigvis er så gode og kommer sist ikke er så superglad i dette opplegget. Du har liksom de som er veldig gode på ski som raser igjennom løypen på rekordtid, mens enkelte såvidt klarer å holde seg på bena og kommer i mål lenge etter med tårer i øynene fordi de føler seg hengt ut.
Jeg føler at dette opplegget unødvendig synliggjør hvem som er god og dårlig siden det står en del elever fra andre klasser og heier på siden. Er alltid noen som kommer til å hate gym og ikke er like god, men dette blir liksom som en offentlig gapestokk foran resten av skolen.

Enig i at dagens unge trenger å utfordres litt, men ikke sikker på om dette er beste måten. Hva mener dere?

Anonymkode: 7d10b...d12

Jeg synes det er helt greit, det er også lov å øve i forkant.

Anonymkode: a7c67...742

Annonse

Har aldri sett hensikten med de dagene. 

Ser det argumenteres for samme i andre fag, men det stemmer da ikke at dine personlige resultater publiseres for hele klassen i hverken matte eller musikk. 

La nå de introverte få være introvert. Vi trenger litt av alle, så kan de som ønsker å stå foran på scenen og heies frem i løypa, delta om de ønsker. Noen må tross alt stå i løypa å heie på. Dette er ikke, som noen over her også nevner, en nødvendig ferdighet som f eks svømmedyktig kan være. 

Anonymkode: 38056...17b

Dette er ikke noe verre enn en hver gymtime, alle ser jo hvem som er dårligst der også. (Det er vel dette som skiller gym fra andre fag. ASelv om man kan vite hvem som er best i f.eks. matte, vet man ikke hvem som er den dårligste. Alle vet hvem som er dårligst i gym.)

Fra en tidligere gymtaper synspunkt er skidager og sånt nesten bedre enn vanlige gymtimer. Det er ikke så mange av dem, så det er lett å skulke ved å lyve på seg en halsbetennelse eller noe. 

Anonymkode: 7a7a3...b70

I grunn vil jeg anbefale alle foreldre med barn som er dårlige i gym å la dem slippe skirenn og slikt. Ingen melder opp de som er dårlige opp i matteolympiaden, men skikonkurranse for alle, det må man liksom ha. Det er jo meningsløst, det bør være frivillig og for de som er gode. Da blir det mest gøy for dem også. 

Bare lat som dere tror på barna når de sier de har vondt i magen og sånt 😄

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har aldri sett hensikten med de dagene. 

Ser det argumenteres for samme i andre fag, men det stemmer da ikke at dine personlige resultater publiseres for hele klassen i hverken matte eller musikk. 

La nå de introverte få være introvert. Vi trenger litt av alle, så kan de som ønsker å stå foran på scenen og heies frem i løypa, delta om de ønsker. Noen må tross alt stå i løypa å heie på. Dette er ikke, som noen over her også nevner, en nødvendig ferdighet som f eks svømmedyktig kan være. 

Anonymkode: 38056...17b

I musikk må man jo opptre for andre. Og det er slettes ikke alle som er flinke.

Anonymkode: d1466...5b4

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette!
Eller holde foredrag foran hele klassen. Poenget er at livet er fullt av arenaer hvor noen vil være best og hvor noen vil komme sist. Vi kan ikke Skåne ungene fra alt..

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Har de? Sånn var det ikke da jeg var barn. Da mener jeg det samme om det, hvis barnet deres sier det har hodepine den dagen det skal synge solo foran klassen, la det bli hjemme!

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det gjorde vi aldri da jeg gikk på skolen! Kan virkelig ikke huske at mine barn har gjort det heller. 

Anonymkode: 8adb9...326

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det gjorde vi aldri da jeg gikk på skolen! Kan virkelig ikke huske at mine barn har gjort det heller. 

Det har de gjort her på ungdomsskolen. Alle skulle velge enten gitar eller piano samt sang som skulle fremføres foran klassen. De fikk karakter på det også. De kunne velge å gjøre det alene eller 2 sammen. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Både jeg og mine barn har måtte spille blokkfløyte for klassen på barneskolen, og på ungdomsskolen både sunget og spilt valgfritt instrument. Blokkfløyte for de som ikke kan noe annet, jeg spilte euphonium. Eldste har brukt piano til framføreksen, mellomste bassgitar og yngste som ikke spille på fritiden har spilt blokkfløyte.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Både jeg og mine barn har måtte spille blokkfløyte for klassen på barneskolen, og på ungdomsskolen både sunget og spilt valgfritt instrument. Blokkfløyte for de som ikke kan noe annet, jeg spilte euphonium. Eldste har brukt piano til framføreksen, mellomste bassgitar og yngste som ikke spille på fritiden har spilt blokkfløyte.

Slutt med det blokkfløyte- tuller! Ingen og ABSOLUTT ingen bryr seg om du kan spille blokkfløyte! Heller tvert om.

mamma til adhd gutt<3 skrev (26 minutter siden):

Det har de gjort her på ungdomsskolen. Alle skulle velge enten gitar eller piano samt sang som skulle fremføres foran klassen. De fikk karakter på det også. De kunne velge å gjøre det alene eller 2 sammen. 

Det der er jo bare slemt å tvinge alle til å synge solo foran klassen. 

Anonymkode: c4d92...957

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Slutt med det blokkfløyte- tuller! Ingen og ABSOLUTT ingen bryr seg om du kan spille blokkfløyte! Heller tvert om.

Snakk om å misse poenget totalt.

Anonymkode: c7c07...3be

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Blokkfløyte hører ofte med i musikk undervisningen. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Altså..

Blokkfløyten er ikke et mål, men et middel til å lære noter og å spille et instrument. Blokkfløyte er såpass billig at alle elevene kan få en, og såpass ukomplisert at det lar seg gjøre å undervise en klasse med totalt forskjellige forutsetninger. Og det er relativt rett fram å vise at man har nådd læringsmålene.

Det er bare Linda Eide som spiller blokkfløyte i voksen alder. Derimot er det mange som har brukt og videreutviklet ferdigheter de i sin tid lærte ved hjelp av en blokkfløyte.

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Blokkfløyte hører ofte med i musikk undervisningen. 

Ja? Det var ikke det jeg benektet, var det? Nei. Jeg skrev at ikke en sjel bryr seg om du kan spille blokkfløyte. Ingen. Det er ikke NOEN prestasjon andre akkurat beundrer eller heier på. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Altså..

Blokkfløyten er ikke et mål, men et middel til å lære noter og å spille et instrument. Blokkfløyte er såpass billig at alle elevene kan få en, og såpass ukomplisert at det lar seg gjøre å undervise en klasse med totalt forskjellige forutsetninger. Og det er relativt rett fram å vise at man har nådd læringsmålene.

Det er bare Linda Eide som spiller blokkfløyte i voksen alder. Derimot er det mange som har brukt og videreutviklet ferdigheter de i sin tid lærte ved hjelp av en blokkfløyte.

Ja, men hva har dette med saken å gjøre? Jeg sier ikke at det er hverken dumt eller feil å spille det. 

Men folk blåser i om du IKKE kan det. 

I skisporet er det faktisk noe helt annet. Det handler om å mestre noe fysisk og tempo. Du må jo se det? 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Ja? Det var ikke det jeg benektet, var det? Nei. Jeg skrev at ikke en sjel bryr seg om du kan spille blokkfløyte. Ingen. Det er ikke NOEN prestasjon andre akkurat beundrer eller heier på. 

Det å fremføre noe som helst foran en klasse kan være like utfordrende som skirenn. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Det å fremføre noe som helst foran en klasse kan være like utfordrende som skirenn. 

Ja, det kan det. Hvis du er ekstra introvert eller ekstra sårbar eller sjenert! Absolutt.

Men du trenger ikke å være noen av delene for å føle deg drit mislykka i en fysisk utøvelse med mange tilskuere. Nyanser da? Å se forskjell på ting? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...