Gå til innhold

Dere med hund, hvordan gjør dere det på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Vi fikk oss hund i januar, og vet ikke hvordan han vil reagere på rakettene.

Tenker å gå en veldig lang tur med han på dagen slik at han blir virkelig utslitt, og like før midnatt ta han med inn på et rom hvor vi vil se minimalt med lysglimtene og høre minst mulig av smellene.

Hva gjør dere?

Anonymkode: 1918d...f93

Fortsetter under...

Min forrige hund ble redd fordi noen skjøt opp en rakett rett foran oss på veien før nyttårsaften. Hadde den på badet sammen med meg uten å lage noe oppstyr. Ikke trøst for da blir de reddere. Lek og finn på hyggelige ting. 

Jeg har spilt av lydfiler for hunden jeg har nå, så det hjelper. Han har ikke reagert annet enn å spisse ørene når noen har skutt opp raketter her i det siste. Men jeg blir hjemme hos ham, og tar han ikke med ut.

Det viktigste er å være som vanlig så eventuell frykt ikke forsterkes ved at du bekrefter den. 

Ikke gjør så nye ut av det. Hunder, og særlig valper, speiler oss, så om vi er rolig og avslappet ser ikke de heller noen fare.

Spill av lyden av fyrverkeri fra YouTube flere ganger i dagene som kommer så har den hørt lydene før 

Jeg sitter i sofaen med hunden. Den letter på hodet når det starter selvfølgelig, men når jeg sitter rolig og avslappet legger den seg ned igjen og har vare ene øret i været til det gir seg.

Anonymkode: b0cbc...3a5

Vi behandler henne som en hvilket som helst annen dag. Ved å skjerme og trøste sier du "dette er farlig, vær redd!".

Sp vi lufter når hun vil ut, gjerne rundt 20 når de første smellene kommer. Og ved lidnatt er hun med oss ut og koser seg. Hun finnes ikke nervøs for smell.

Anonymkode: 3ab41...878

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Tenker å gå en veldig lang tur med han på dagen slik at han blir virkelig utslitt, og like før midnatt ta han med inn på et rom hvor vi vil se minimalt med lysglimtene og høre minst mulig av smellene.

Hva gjør dere?

Hva vi gjør? Vi tar med alle husdyr ut. Derfor har vi ikke problemer med redde dyr. Alle dyre eiere med redde dyr har skyld i det selv…

Anonymkode: 10873...f30

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva vi gjør? Vi tar med alle husdyr ut. Derfor har vi ikke problemer med redde dyr. Alle dyre eiere med redde dyr har skyld i det selv…

Helt enig i dette. Vi har gjort dette med våre hunder, og ingen av de har vært redde for fyrverkeri. Oppfør deg som vanlig, slik at du ikke påfører hunden engstelse.

Anonymkode: 0910b...d09

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fader, hvor mye dumt man skal lese!

Anonymkode: 70103...0ba

Vår hund ble aldri redd, så det er ikke et problem. Vi har bare passet på å ikke reagerer selv på fyrverkeriet, og da hun så at vi var rolig og avslappet, la hun seg ned og sov. Så da det ble midnatt første nyttårsaften vi hadde henne, lå hun og sov på rygg med alle fire labbene i været og leet ikke på et øyelokk en gang. Nå kan nok en del hunder bli redde uansett hva eieren gjør, men svigers sin hund er nok mest redd fordi da han skvatt litt ved de første smellene fikk han masse trøst og kos og ble løftet opp, så da fikk han jo bekreftelse på at det var "farlig". Dere kan eventuelt øve litt ved å spille av lydfiler med fyrverkeri. 

Anonymkode: ca17a...7ed

Har henne med ut, sammen med barna. Bryr seg ikke. Det gjør ikke kattene eller kaninene heller.
Mens naboen sitter inne og nærer oppunder redselen til hennes 14 år gamle sønn, som hun har passet på å si «jaaaa ble du reeeeedd? Skal vi gå inn vekk fra alle de skumle lydene??» i nøyaktig 14 år! 

Anonymkode: 333a2...8d1

Går siste langturen i femtida og slipper ut for å tisse i "trygge stille perioder" med bånd selv på en voksen trygg hund. 

Har film/serie/tvspill på som vi normalt har og så har vi full belysning inni stua og vi later som ingenting verdens ting når det begynner å smelle. Midnatt er det alltid en edru voksen inne med hunden, selv om det er en fyrverkeritrygg hund. 

Mens hunden var valp satte vi jevnt og trutt på klipp med fyrverkeri på YouTube på stor tvskjerm (først med god belysning i rommet og så med mindre og mindre lys etter hvert da hunder kan reagere både på flash og lyd). Etter valpetid så er det litt oppfriskning med fyrverkeri på YouTube i par uker før nyttårsaften.

Til dere som tar med hundene ut, så er det frarådet å gjøre det. En vet faktisk aldri hvordan en hund vil oppleve en slik uvanlig setting, og det er hunder som rømmer hvert eneste år fordi eierne tar de med ut. Kommer en redd hund løpende, så kan det være veldig uheldig med akkurat din hund i bånd i en slik situasjon. 

Nå er det selvsagt forskjell på steder folk bor, og noen bor jo mer avsides til sånn at det er lettere å ha oversikt. Men bor dere i strøk med flere hunder, så tenk på at redde hunder kan bli aggresive om de møter andre firbeinte. 

Vi setter på youtube i romjulen, med fyrverkerilyder, først svakt, også øker vi lyden gradvis. Vi går også en lang tur, ofte med litt hjernetrim, tidlig på dagen. En hund som har brukt seg, er en roligere hund. Vår hund bryr seg ikke om fyrverkeriet, om det er pga. vi bruker en uke med forberedelser, eller om vi er heldig, vet jeg ikke.

Anonymkode: 0b06d...eed

ReneRene skrev (25 minutter siden):

Til dere som tar med hundene ut, så er det frarådet å gjøre det. En vet faktisk aldri hvordan en hund vil oppleve en slik uvanlig setting, og det er hunder som rømmer hvert eneste år fordi eierne tar de med ut. Kommer en redd hund løpende, så kan det være veldig uheldig med akkurat din hund i bånd i en slik situasjon. 

Nå er det selvsagt forskjell på steder folk bor, og noen bor jo mer avsides til sånn at det er lettere å ha oversikt. Men bor dere i strøk med flere hunder, så tenk på at redde hunder kan bli aggresive om de møter andre firbeinte. 

Nå er hunden min 13 år og har alltid vært med ut så det er ingen problem. Det kommer i stor grad an på hvordan hunden er og, i tillegg til de tingene du lister opp der 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå er hunden min 13 år og har alltid vært med ut så det er ingen problem. Det kommer i stor grad an på hvordan hunden er og, i tillegg til de tingene du lister opp der 

Javel. Når hunder blir eldre så kan de ha ulike plager, akkurat som mennesker, og noen av dem kan være uoppdaget. Derfor er det aldri noen garanti for hvordan en hund tolererer slike uvanlige settinger. Jeg sier at det er frarådet å ta de med ut. Men dere gjør som dere vil. 

Hvorfor ta de med ut? En hund hører mye bedre enn oss, det er jo vondt å høre på. Vi har hatt jalthund i alle år, de er vant med skudd, reagerer ikke på det, men et par av de har reagert på fyrverkeri, er en helt annen lyd. 

Anonymkode: 553d0...906

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Javel. Når hunder blir eldre så kan de ha ulike plager, akkurat som mennesker, og noen av dem kan være uoppdaget. Derfor er det aldri noen garanti for hvordan en hund tolererer slike uvanlige settinger. Jeg sier at det er frarådet å ta de med ut. Men dere gjør som dere vil. 

Bla bla bla. DU er ikke fasit!!! Nå må du slutte å tro at det du sier er gjeldene for alt og alle! Du er ikke senter i universet, okey? JEG kjenner MIN hund, så gjør du som du vil med din!

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bla bla bla. DU er ikke fasit!!! Nå må du slutte å tro at det du sier er gjeldene for alt og alle! Du er ikke senter i universet, okey? JEG kjenner MIN hund, så gjør du som du vil med din!

Det er ikke jeg som fraråder. Det er bla veterinærer. Hvis du spør en, så tviler jeg sterkt på at vedkommende vil anbefale det. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor i all verden drar noen med seg hunden ut, den har jo null utbytte av det.

Anonymkode: e948c...edc

De gangene alle har gått rett utenfor hjemme, står hun i vinduet ved siden av døren og piper og krafser og VIL ut til oss. Vi har selvfølgelig på bånd, og hun er veldig fornøyd med å være med oss. Andre år har vi, i hvert fall jeg, sittet inne og sett ut vinduet, og da blir hunden også inne.

Anonymkode: ca17a...7ed

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Det er ikke jeg som fraråder. Det er bla veterinærer. Hvis du spør en, så tviler jeg sterkt på at vedkommende vil anbefale det. 

Ja, men da skal jeg spørre ene naboen som er veterinær jeg. Så slipper du å miste nattesøvnen 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør dere?

Vår hund er døv men liker alikevel ikke nyttår. Når hun var liten hadde vi henne i et rom med radio på, da hadde hun hørsel. Nå legger hun seg i sengen til en av barna å nekter å røre seg.

Anonymkode: 1ba80...cc2

Vi fikk også hund i januar, så aner ikke hvordan den reagerer. Kommer til å gå en lang tur midt på dagen, og en kortere runde i åtte tiden.

Ellers kommer vi til å oppføre oss som normalt. Om den skulle bli nervøs har vi stort bad/vaskerom i kjelleren. Hører lite der. Satser på der går helt fint. Forrige hunden brydde seg ikke om raketter. Har dessverre sett hunder som ligger og skjelver.

Anonymkode: e1102...916

Litt av ett hysteri rundt dyr og nyttårsaften gitt. Dyra greide seg i gamle dager og da var det mye mer smell og bråk fra fyrverkeri. Folk skal hausse opp alt nå i 2023

Anonymkode: 4e359...089

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...