Gå til innhold

ADHD medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om det, og hvilke erfaringer har dere? Hvordan merket dere om medisin virket eller ikke virket?

Synes det er litt trist at barnet må medisineres for å passe inn i en A4 skole, istedenfor tilrettelegging til ham. Når man ser listen over bivirkninger blir man jo litt engstelig. Plutselig død liksom, og 1000 andre ting. 

Medikinet er den han fikk. 

Anonymkode: d2328...efd

Fortsetter under...

Skrevet

Kjenner meg igjen i ambivalensen.

Vi har et gladere barn uten medisin. Samtidig er den helt nødvendig for å fungere i mange sosiale sammenhenger, skole inkludert. Tiåringen min har et eget ønske om å mestre en del slike kontekster. Hun har mye og ganske god tilrettelegging på skolen, men det er ikke tilstrekkelig uansett. 

Stort sett lar vi henne velge selv. Hun er tydelig på at hun ønsker medisin på skolen, og ofte også på fritiden når vi skal noe. Hjemme eller hos nær familie i ferie og uten krevende aktiviteter, velger Hun ambivalens.

Vår jente går på Ritalin. Vi har prøvd ut flere, men er den som har færrest bivirkninger for henne. Den gjør det lettere å regulere følelser, demper på en måte hele ungen. Mindre utagering og kaos, men også mindre glede og vitalitet. Tar også appetitten helt bort. 

Anonymkode: bf142...18b

Skrevet

Jeg har veldig god effekt av medisiner selv, men kunne ikke stå på Medikinet fordi det ble for mye bivirkninger over tid. Nå tar jeg Aduvanz i stedet. De to barna mine med ADHD har fått være med på å bestemme medisinbruk selv, og begge har både måttet gjennom en utprøving med litt medisiner som ikke var optimale, før de landet på noe. Ene tar nå Ritalin, andre Balidax. Det interessante her er at der det ene tåler Medikinet godt, men fikk voldsomme bivirkninger av Ritalin, er det omvendt for den andre, selv om virkestoffet i de to egentlig er helt likt. Jeg har det slik selv også, der jeg har lite bivirkninger av Aduvanz, men masse av Volidax, som egentlig skal være helt likt.

Ene barnet mitt, nå voksen, valgte å kun ta medisiner på skoledager, men andre ønsker å ta hver dag. De har begge god effekt nå og lite bivirkninger, men det tok et par måneder før vi kom dit. Slik var det for meg også. Jeg anbefaler deg å snakke med både legen på BUP og barnet, og så eventuelt prøve seg litt fram. Husk at virkestoffene av metylfenidat og lisdeksamfetamin kun virker aktivit i kroppen i ca. 3- 4 til 13-14 timer, avhengig av type medisin, så om reaksjonene blir sterke, slik som ene min fikk på den ene typen medisin, er det faktisk bare til å slutte igjen. 

Anonymkode: 21175...fca

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har veldig god effekt av medisiner selv, men kunne ikke stå på Medikinet fordi det ble for mye bivirkninger over tid. Nå tar jeg Aduvanz i stedet. De to barna mine med ADHD har fått være med på å bestemme medisinbruk selv, og begge har både måttet gjennom en utprøving med litt medisiner som ikke var optimale, før de landet på noe. Ene tar nå Ritalin, andre Balidax. Det interessante her er at der det ene tåler Medikinet godt, men fikk voldsomme bivirkninger av Ritalin, er det omvendt for den andre, selv om virkestoffet i de to egentlig er helt likt. Jeg har det slik selv også, der jeg har lite bivirkninger av Aduvanz, men masse av Volidax, som egentlig skal være helt likt.

Ene barnet mitt, nå voksen, valgte å kun ta medisiner på skoledager, men andre ønsker å ta hver dag. De har begge god effekt nå og lite bivirkninger, men det tok et par måneder før vi kom dit. Slik var det for meg også. Jeg anbefaler deg å snakke med både legen på BUP og barnet, og så eventuelt prøve seg litt fram. Husk at virkestoffene av metylfenidat og lisdeksamfetamin kun virker aktivit i kroppen i ca. 3- 4 til 13-14 timer, avhengig av type medisin, så om reaksjonene blir sterke, slik som ene min fikk på den ene typen medisin, er det faktisk bare til å slutte igjen. 

Hva slags sterk reaksjon og hvilke bivirkninger opplevde dere?

Vi har vært gjennom første dag i dag og han kjenner seg rar sier han, og har uklart syn. Mindre matlyst og litt energiløs og slapp. Men klart mindre armer og bein og mas og følelsesutbrudd. 

Skrevet

Min erfaring, både gjennom jobben på skole og med ett eget barn stemmer godt med dem som har svart før meg her. Det finnes ikke noe fasitsvar her. Noen klarer seg bra med tilrettelegging av forskjellig slag..  Andre trenger mer og har god hjelp av medisiner.  Men utprøvingsfasen kan være ofte være vanskelig. Noen finner fort rett medisin og rett dose, andre bruker lang tid på utprøving både av type og dose.  Og noe klarer seg fint uten medisiner når man bare finner de andre verktøyene som barnet eller ungdommen trenger.  Andre barn kan ha kassen full av verktøy, men trenger likevel medisiner.  Og noen kan klarer seg med å bruke medisiner f.eks bare på skolen og / eller når det skal skje spesielle ting. Det føler jeg at det er mer aksept for nå enn det var for noen år siden. Da var det mer enten eller med medisiner.  Akkurat i innkjøringsfasen er det muligens en fordel å ta dem fast og uansett.  Det fikk i alle fall vi beskjed om, om jeg synes det høres fornuftig ut.  

Masse lykke til!

Anonymkode: f27bd...9da

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min erfaring, både gjennom jobben på skole og med ett eget barn stemmer godt med dem som har svart før meg her. Det finnes ikke noe fasitsvar her. Noen klarer seg bra med tilrettelegging av forskjellig slag..  Andre trenger mer og har god hjelp av medisiner.  Men utprøvingsfasen kan være ofte være vanskelig. Noen finner fort rett medisin og rett dose, andre bruker lang tid på utprøving både av type og dose.  Og noe klarer seg fint uten medisiner når man bare finner de andre verktøyene som barnet eller ungdommen trenger.  Andre barn kan ha kassen full av verktøy, men trenger likevel medisiner.  Og noen kan klarer seg med å bruke medisiner f.eks bare på skolen og / eller når det skal skje spesielle ting. Det føler jeg at det er mer aksept for nå enn det var for noen år siden. Da var det mer enten eller med medisiner.  Akkurat i innkjøringsfasen er det muligens en fordel å ta dem fast og uansett.  Det fikk i alle fall vi beskjed om, om jeg synes det høres fornuftig ut.  

Masse lykke til!

Herlighet, her gikk det for seg...  Sånn er det når man skal skrive, prate med folk og følge med på middagen samtidig.... 

Annonse

Skrevet

Startet med Ritalin her, men gått over på conserta fordi den har lenger virkningstid. Hun fikk ikke medisiner for å passe inn noe sted. Hun fikk det for at hodet hennes ikke skulle ha 1000 tanker samtidig og at hun skulle klare å sortere litt. Først hatet hun det. Men etterhvert har hun sett hvor mye lettere det er for henne å fungere mentalt og sosialt. Hun er ikke like utslitt av tankekjøret, hun er ikke like hissig, hun klarer å ha fokus på samtalen hun deltar i uten å skifte tema 4 ganger på 3 minutter fordi hodet hennes ligger tre skritt foran munnen.

Anonymkode: 2aec2...f30

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva slags sterk reaksjon og hvilke bivirkninger opplevde dere?

Vi har vært gjennom første dag i dag og han kjenner seg rar sier han, og har uklart syn. Mindre matlyst og litt energiløs og slapp. Men klart mindre armer og bein og mas og følelsesutbrudd. 

Hun som reagerte sterkest tålte ikke Ritalin. Da fikk hun økt blodtrykk, ble nedenfor, mistet all matlyst, kastet opp og raste ned i vekt. Da vi byttet til Medikinet forsvant nesten alle bivirkningene som et trylleslag, kun litt nedsatt apetitt igjen. Ellers er hodepine, spente kjever og uvelhet vanlig i starten, men går gjerne over etter noen uker.

Skrevet

Jeg tenker det fins en mellomting.

Vi har en datter med ADHD, den typen som tidligere ble kalt ADD.
Hun fikk ikke med seg noe av det de lærte på skolen, og lå under kritisk i både norsk, engelsk og matte.
BUP ønsket vi skulle medisinere henne, for oss satt det veldig langt inne å gi henne medisiner, men skolen er viktig, vi valgte å medisinere henne slik at hun skulle klare å lære noe på skolen.

Vi merket fort bedring når hun hadde begynt på medisinene, og var i gang med opptrappingen.
Brått så fikk hun med seg det som skjedde på skolen, og klarte 1,5 måneder etter å ha begynt på dem så skåre på høyeste nivå i engelsk, og 4 poeng under høyeste nivå i norsk på nasjonale prøver.
Når vi kom tilbake på BUP etter det ville de trappe henne opp enda mer til enda høyere dose av medisinene.
Da sa vi stopp, BUP ville virkelig at hun skulle få høyere dose, vi ville ikke.

Dosen hun har nå gjør at hun får med seg skolen, men samtidig er hun seg selv. En lav dose gir også mye mindre sjanse for bivirkninger. Medisinene går også ut av kroppen hennes omtrent når skolen slutter.

For oss er det viktig at hun får med seg skolen, men også at hun lærer seg å leve som den hun faktisk er.
ADHD diagnosen er ikke nødvendigvis noe galt, det kan også være en styrke. Det fins faktisk yrker hvor ADHD er en fordel, og de med den diagnosen er overrepresentert.

Vi har fokus på det positive, men seg også at akkurat nå trenger hun litt hjelp til å kontrollere det

Anonymkode: 69e3b...47a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...