Gå til innhold

I dag ble jeg syk og på Onsdag starter jeg i ny jobb

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei du har ikke rett. Mange går på jobb med influensa eller corona eller andre virus. Fordi de ikke er spesielt dårlige eller ikke vet at de har det. 

Anonymkode: 15022...a20

Nettopp. Og slik er det nødt til å være for at hjulene skal gå rundt. 

Anonymkode: c21bf...02b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Da har du ikke influensa. Har du det er du ikke i stand til å gå på jobb. Du vet at du har det når du har det. Selv har jeg kun hatt det en gang i mitt liv .

Anonymkode: 90f02...644

Det er fullt mulig å ha influensa uten å bli veldig syk, men da vet du gjerne ikke at du har det da. Du kan være bare litt snufsete også er det influensa.

Klippet fra FHI sine sider:

Mange av dem som smittes har få eller ingen symptomer, men kan likevel smitte andre.

Anonymkode: 5db6f...42c

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jobber på sykehjem. Vi skal på jobb så lenge vi orker det. Med munnbind.  Hvis alle skal være hjemme med sår hals og tett nese, så må de pårørende ta seg av sine egne. 

Det skjønner jeg. Hun jeg svarte skrev at hun nesten skulle være død før hun lot være å gå på jobb. Det er en del hakk verre enn snufsete og litt sår i halsen. 

Anonymkode: 8a811...7ac

Selvfølgelig kan man være influensasmittet uten å bli noe videre syk. Akkurat som andre virus rammer det forskjellig. Hvis alle ble totalt utslått av influensa og knapt klarte å røre seg, ville jo ikke viruset klart å spre seg videre, alle mulige smittespredere ville ligget langflate.

Når det gjelder TS syns jeg det er i overkant tidlig å bekymre seg for om du er frisk nok til å gå på jobb på onsdag. Ikke ta noen avgjørelse før (tidligst) tirsdag kveld og ha høy terskel for å bli hjemme. En uke etter symptomstart er du neppe smittefarlig uansett hva det er, så det behøver du ikke tenke på.

Anonymkode: 05c0a...ee8

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig kan man være influensasmittet uten å bli noe videre syk. Akkurat som andre virus rammer det forskjellig. Hvis alle ble totalt utslått av influensa og knapt klarte å røre seg, ville jo ikke viruset klart å spre seg videre, alle mulige smittespredere ville ligget langflate.

Når det gjelder TS syns jeg det er i overkant tidlig å bekymre seg for om du er frisk nok til å gå på jobb på onsdag. Ikke ta noen avgjørelse før (tidligst) tirsdag kveld og ha høy terskel for å bli hjemme. En uke etter symptomstart er du neppe smittefarlig uansett hva det er, så det behøver du ikke tenke på.

Anonymkode: 05c0a...ee8

Det er igrunn ikke det, jeg ville tenkt på akkurat det samme som hi. Hun skal starte i ny jobb og vil gjøre det hun kan for å være sikker på at hun kan starte når hun skal. 

Anonymkode: dd4aa...c37

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Oppdatering. Verre i dag, vondt i kroppen. Sovet i 12t. Har tatt influensavaksine, så håper den vil hjelpe. Jeg har bestemt meg for å ringe leder på Tirsdag, uansett. Så kan hun bestemme. Jeg kan godt jobbe når jeg er syk jeg, i motsetning til hva folk her inne tror. Men jeg trodde faktisk vi hadde lært litt mere av covid. At vi holdt oss hjemme da vi var syke. (Nei ikke med litt vondt i halsen.)

Jeg skal starte i en helt ny jobb, med noe jeg aldri har gjort før. Har gledet meg til dette. Og syntes det SÅ kjipt å bli syk rett før jeg starter.

Dette er en utrolig slitsomt med dette forumet her og måtte forklare hver minste lille detalj for å unngå misforståelser.

Anonymkode: 29636...d7d

Vi har hatt korona siste ukene og løpet har vært veldig likt for alle fire. Først litt hanglete et par dager, så skikkelig dårlig et par dager med lett feber og potte tett, så har det brått løsnet igjen. 4-6 dager etter første tegn på at vi brygget på noe har vi vært fine igjen.

Litt snufs og hark henger igjen et par uker, men da er man jo ikke smittsom lenger så det spiller ingen rolle.

I dag er det lørdag, jeg tipper du er helt god igjen innen onsdag altså. Man er mest smittsom to dager før og to dager etter utbrudd. Man kan være smittsom et par dager til, men da i veldig liten grad.

Anonymkode: 5db6f...42c

Annonse

Egentlig er det jo uinteressant om du har covid, influensa, en kraftig forkjølelse, halsbetennelse eller hva søren det er. Nå kan man jo ta en selvtest for Covid, men så vidt jeg vet finnes det ikke selvtester for influensa og her hos oss tester ikke legene / legevakta verken for covid eller influensa så sant det ikke ligger viktige bakenforliggende årsaker som gjør det nødvendig.

Det som er interessant eller kan være viktig å vite, er hva arbeidsgiver synes du skal gjøre.  Så hadde jeg vært deg, hadde jeg rett og slett ringt den nye jobben tirsdag morgen (om formen fremdeles tilsier det), fortalt hvordan det ligger an og spurt om de vil at du skal komme og om de ev vil at du skal bruke munnbind. Eller du kan "bare" spørre om du skal ta på deg munnbind. Da er det opp til jobben hva de ønsker.  

Anonymkode: bb723...dad

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Egentlig er det jo uinteressant om du har covid, influensa, en kraftig forkjølelse, halsbetennelse eller hva søren det er. Nå kan man jo ta en selvtest for Covid, men så vidt jeg vet finnes det ikke selvtester for influensa og her hos oss tester ikke legene / legevakta verken for covid eller influensa så sant det ikke ligger viktige bakenforliggende årsaker som gjør det nødvendig.

Det som er interessant eller kan være viktig å vite, er hva arbeidsgiver synes du skal gjøre.  Så hadde jeg vært deg, hadde jeg rett og slett ringt den nye jobben tirsdag morgen (om formen fremdeles tilsier det), fortalt hvordan det ligger an og spurt om de vil at du skal komme og om de ev vil at du skal bruke munnbind. Eller du kan "bare" spørre om du skal ta på deg munnbind. Da er det opp til jobben hva de ønsker.  

Anonymkode: bb723...dad

Du kan få kjøpt selvtester for influensa.

Anonymkode: c9505...3d2

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det skjønner jeg. Hun jeg svarte skrev at hun nesten skulle være død før hun lot være å gå på jobb. Det er en del hakk verre enn snufsete og litt sår i halsen. 

Anonymkode: 8a811...7ac

Du skriver også «eller hoste og snørr». For at hjulene skal gå rundt så er vi nødt til å dra på jobb med både hoste og snørr. Til og med om formene ikke er helt på topp. Nå tester vi ikke for covid lenger, så hva slags virus vi har med oss på jobb vet vi ikke.  Men, hvis alle skal være hjemme i tilfelle det kan være korona eller influensa, så lenge man klarer å gjennomføre en arbeidsdag, så stopper alt opp. 

Anonym bruker skrev (På 29.12.2023 den 11.09):

Jeg jobber på sykehus, og vi går på jobb med munnbind, med corona og influensa og alt annet

Anonymkode: 15022...a20

Og vi barnehage får ikke lov å bruk munnbind.

Anonymkode: 3cba9...6d5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og vi barnehage får ikke lov å bruk munnbind.

Anonymkode: 3cba9...6d5

Litt forskjell på bhg og sykehus da. Er vel ingen nødvendighet med munnbind i bhg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 30.12.2023 den 22.33):

Litt forskjell på bhg og sykehus da. Er vel ingen nødvendighet med munnbind i bhg. 

Er vel litt kjipt når den syke ansatte smitter barna som så tar det med seg hjem og smitter resten av familien.

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Er vel litt kjipt når den syke ansatte smitter barna som så tar det med seg hjem og smitter resten av familien.

Nettopp

Anonymkode: d0555...826

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Sånt skjer.

Anonymkode: dede5...9cb

Gurgle avkjølt kokt vann med salt i. Ca 3 ganger hver dag. Hjelper.😊 og ikke stresse over at / om du blir syk, da blir du ihvertfall syk. Jeg nekter å bli syk. Går til en viss grad faktisk. 

Anonymkode: 92e4b...5cd

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Har det vært et tema før covid at ansatte i bhg skal brukt munnbind? Nei.  Smitte skjer og har skjedd i alle år. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har det vært et tema før covid at ansatte i bhg skal brukt munnbind? Nei.  Smitte skjer og har skjedd i alle år. 

Nei, men man går heller ikke på jobb når man er syk.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men man går heller ikke på jobb når man er syk.

Nei? Men, er man forkjølet så går man på jobb hvis formen tilsier at man orker. Alt av virus smitter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...