Anonym bruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Skrevet 27. desember 2023 Synes mannen har endret seg gradvis de siste årene. Forholdet vårt har også gradvis blitt dødt så kan jo være bare det. Eller at han er deprimert eller utbrent. Men han påstår han er frisk. Jeg har begynt å lure på om han rett og slett er dement. Eller kanskje han bare har adhd? Han virker å ha blitt dummere, får ikke til ting, kløner fryktelig, ødelegger ting med uhell, får ikke hverken startet med ting, eller avsluttet ting. Ser ikke selv hva som må gjøres, blir sur/oppgitt når han blir bedt om å gjøre ting. Sover mye, sovner overalt. Er ikke med på så mye med oss andre met, trekker seg liksom litt unna. Osv. Hva kan det være? Anonymkode: 93b43...158
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2023 #2 Skrevet 27. desember 2023 Hvilke svar du får her inne når det kommer til en eventuell diagnose har ingenting å si. Det du må gjøre er å få han til legen, og helst være med selv slik at du kan fortelle legen og dine bekymringer Anonymkode: ccbbf...952
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2023 #3 Skrevet 27. desember 2023 Demens under 50 er ganske uvanlig, så det er ikke det første jeg ville tenkt på, men det er selvfølgelig mulig. Det er en million andre ting det kan være da, alt fra at hørselen har blitt dårlig til psykisk sykdom, det kan også være fysiske ting som påvirker hjernen. Det jeg ville gjort var å sende en bekymringsmelding til legen hans, fortelle hva du observerer, også ville jeg sendt han dit. Da vet legen litt om hva du ser, vet hva han skal spørre om, sjekke for osv. Anonymkode: 6ee7b...6f2
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2023 #4 Skrevet 27. desember 2023 Au, det der høres vanskelig ut! Du må i alle fall få mannen til lege, og aller helst være med ham. Anonymkode: 3d3d3...9fe
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2023 #5 Skrevet 28. desember 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Synes mannen har endret seg gradvis de siste årene. Forholdet vårt har også gradvis blitt dødt så kan jo være bare det. Eller at han er deprimert eller utbrent. Men han påstår han er frisk. Jeg har begynt å lure på om han rett og slett er dement. Eller kanskje han bare har adhd? Han virker å ha blitt dummere, får ikke til ting, kløner fryktelig, ødelegger ting med uhell, får ikke hverken startet med ting, eller avsluttet ting. Ser ikke selv hva som må gjøres, blir sur/oppgitt når han blir bedt om å gjøre ting. Sover mye, sovner overalt. Er ikke med på så mye med oss andre met, trekker seg liksom litt unna. Osv. Hva kan det være? Anonymkode: 93b43...158 Det kan være hva som helst, utbrenthet, ms, hjertesvikt, kreft mm. Be ham ta prøver hos legen. Anonymkode: beff0...bfc
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Skrevet 28. desember 2023 Demens høres det derimot ikke ut som Anonymkode: beff0...bfc
ReneRene Skrevet 28. desember 2023 #7 Skrevet 28. desember 2023 Hva i all verden betyr dette : Forholdet vårt har gradvis blitt dødt, så kan jo være det "
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Skrevet 28. desember 2023 Jeg holder en knapp på at det døde forholdet er årsaken og at han ikke har det bra. Det fører ofte med seg større behov for søvn, mindre ønske om å være sammen med den som gjør det vanskelig, og mer frustrasjon og klønethet. Kanskje på tide å enten gjenopplive forholdet, eller la det være dødt og finne liv med noen andre Anonymkode: 0930a...603
Iiiiik Skrevet 28. desember 2023 #9 Skrevet 28. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg holder en knapp på at det døde forholdet er årsaken og at han ikke har det bra. Det fører ofte med seg større behov for søvn, mindre ønske om å være sammen med den som gjør det vanskelig, og mer frustrasjon og klønethet. Kanskje på tide å enten gjenopplive forholdet, eller la det være dødt og finne liv med noen andre Anonymkode: 0930a...603 Oj, så ut fra det lille som står her konkluderer du med at det er HI sin skyld? Hvis hypotesen stemmer, burde ikke mannen snakket med henne og sagt at han er frustrert over forholdet? HI, jeg hadde en kollega som ble dement da han var 45. Nå er han 52 og på aldersgeriatrisk avdeling. Snakk med mannen din og si at du er bekymret. Spør hva han tenker selv, og si at du vil han skal oppsøke lege. Tilby deg å være med. Jeg ville ikke kontaktet legen hans uten å snakke med ham først. Går han i helt i vranglås kan verken du eller legen gjøre noe foreløpig uansett.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Skrevet 28. desember 2023 Be han dra til legen, det kan være så enkelt som vitamin mangel. Utrolig hva det kan gjøre med deg, snakker av erfaring. Siden han har større behov for søvn, og virker mer sliten, er det uansett lurt å gå til legen. Anonymkode: 316ba...304
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 Anonym bruker skrev (På 28.12.2023 den 9.08): Jeg holder en knapp på at det døde forholdet er årsaken og at han ikke har det bra. Det fører ofte med seg større behov for søvn, mindre ønske om å være sammen med den som gjør det vanskelig, og mer frustrasjon og klønethet. Kanskje på tide å enten gjenopplive forholdet, eller la det være dødt og finne liv med noen andre Anonymkode: 0930a...603 Fullt mulig at han er ulykkelig og at den døde relasjonen også påvirker hva HI legger merke til Hva hadde du tenkt om du skulle legge godviljen til i fortolkningen her HI? Anonymkode: beff0...bfc
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 Iiiiik skrev (På 28.12.2023 den 13.38): Oj, så ut fra det lille som står her konkluderer du med at det er HI sin skyld? Hvis hypotesen stemmer, burde ikke mannen snakket med henne og sagt at han er frustrert over forholdet? HI, jeg hadde en kollega som ble dement da han var 45. Nå er han 52 og på aldersgeriatrisk avdeling. Snakk med mannen din og si at du er bekymret. Spør hva han tenker selv, og si at du vil han skal oppsøke lege. Tilby deg å være med. Jeg ville ikke kontaktet legen hans uten å snakke med ham først. Går han i helt i vranglås kan verken du eller legen gjøre noe foreløpig uansett. For det første er demens virkelig ikke det første man burde tenke på ved slike symptomer. For det andre er det kun 1 av 1000 under 62 år som får en form for demens. Det er andre vesentlig mer sannsynlige årsaker som kan forklare atferden til HI sin mann. Anonymkode: beff0...bfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå