Gå til innhold

Er det umulig å få 6,9 i snitt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Iiiiik skrev (Akkurat nå):

På universitetet får man bokstavkarakterer, så ja, det er umulig. A i snitt er mulig. 

Mente for å komme inn. Er universitet stor forskjell fra videregående? 

Anonymkode: ca9b9...4b3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mente for å komme inn. Er universitet stor forskjell fra videregående? 

Det er mulig å ha 69 poeng som søkergrunnlag fra videregående skole. Ja, det er stor forskjell på universitet og vgs. Det var i hvert fall det da jeg studerte. 

Iiiiik skrev (1 minutt siden):

Det er mulig å ha 69 poeng som søkergrunnlag fra videregående skole. Ja, det er stor forskjell på universitet og vgs. Det var i hvert fall det da jeg studerte. 

Hva er størst forskjell? Kan du gi meg noen tips eller råd? 

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hva er størst forskjell? Kan du gi meg noen tips eller råd? 

Altså... 

På vgs blir du "foret" med skje. Du får grundig gjennomgang av fagstoff, og egentlig bare små pirk i overflaten av fagstoffet, tilrettelegging i hytt og gevær, utsatte frister og vurdering i kun små biter av fagstoff om gangen. 

På universitet og høyskole får du en leseliste, noen tusen sider, noen forelesninger, anbefaling om å danne kollokviegrupper, datoer for innlevering av obligatoriske oppgaver og eksamensdatoer. Ingen utsettelser, svært lite tilrettelegging og du har fullt ansvar selv. 

Veldig mange går på en smell eller to før de skjønner at de må ta ansvar for egen læring. 

Anonymkode: 4295b...3ec

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Altså... 

På vgs blir du "foret" med skje. Du får grundig gjennomgang av fagstoff, og egentlig bare små pirk i overflaten av fagstoffet, tilrettelegging i hytt og gevær, utsatte frister og vurdering i kun små biter av fagstoff om gangen. 

På universitet og høyskole får du en leseliste, noen tusen sider, noen forelesninger, anbefaling om å danne kollokviegrupper, datoer for innlevering av obligatoriske oppgaver og eksamensdatoer. Ingen utsettelser, svært lite tilrettelegging og du har fullt ansvar selv. 

Veldig mange går på en smell eller to før de skjønner at de må ta ansvar for egen læring. 

Nesten umulig da.. det må leses hver dag 24/7?

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Altså... 

Nå ja, jeg går på deltid, flippet undervisning, og i det ligger det at vi studerer stoffet helt på egenhånd (evt med kollokviegrupper), for så å ha møter med lærerne for å reflektere, spørre og diskutere stoffet. Jeg føler likevel at det er svært enkelt å forholde seg til, emnene er delt opp i oversiktelige læringsstier, og lærerne sier de følger opp om noen ser ut til å bli passive (jeg har ikke prøvd, så jeg vet ikke hvor godt det fungerer i praksis).

Anonymkode: 2ce23...d16

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå ja, jeg går på deltid, flippet undervisning, og i det ligger det at vi studerer stoffet helt på egenhånd (evt med kollokviegrupper), for så å ha møter med lærerne for å reflektere, spørre og diskutere stoffet. Jeg føler likevel at det er svært enkelt å forholde seg til, emnene er delt opp i oversiktelige læringsstier, og lærerne sier de følger opp om noen ser ut til å bli passive (jeg har ikke prøvd, så jeg vet ikke hvor godt det fungerer i praksis).

Anonymkode: 2ce23...d16

Hvilke studier studeres deltid? Er det vanskelig å få venner? 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Når er det fritid.? Må det leses i alle ferier og?

Njæ ... 

Det kommer jo an på deg selv, det da. Ønsker man å lære mest mulig og oppnå greie eksamenskarakterer, så leser og jobber man jevnt. 

Ønsker man å sose rundt, feste mest mulig og akkurat stå til eksamen, så trenger man ikke å lese så mye. 

Et fulltidsstudium er beregnet å kreve ca. 40 timers jobbing pr uke. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Når er det fritid.? Må det leses i alle ferier og?

Jeg hadde nok noen av de beste årene i mitt liv på universitetet. Gikk på en smell på mitt første grunnfag, trodde jeg kunne gjøre som på vgs, å lese masse rett før eksamen og gjøre det bra allikevel, men det fungerte ikke. Etter det leste jeg jevnt og trutt, hadde gode kollokviegrupper og fikk gode karakterer. Leste nok i helger før eksamen, men ikke i sommer- og juleferie. Siden jeg var på universitetet i mange år fikk jeg også mange venner der, så hadde det sosialt samtidig som jeg leste til eksamen eller skrev oppgaver. 

Det er store forskjeller fra fag til fag, men hvis du trenger 6,9 i snitt er det gjerne medisin eller liknende du vil inn på? Da må du være forberedt på mye lesing, men det er klart du kan ha fridager og ferie! Dessverre er mange studenter tvunget til å jobbe mye ved siden av studiene for å få det til å gå rundt økonomisk, og da blir det jo lite fritid. Min erfaring er at det er god oppfølging av studentene i profesjonsutdanningene, universitetene er veldig interessert i at studentene skal fullføre. 

Anonymkode: bcdec...8bc

Iiiiik skrev (1 time siden):

Jeg hadde nok noen av de beste årene i mitt liv på universitetet. Gikk på en smell på mitt første grunnfag, trodde jeg kunne gjøre som på vgs, å lese masse rett før eksamen og gjøre det bra allikevel, men det fungerte ikke. Etter det leste jeg jevnt og trutt, hadde gode kollokviegrupper og fikk gode karakterer. Leste nok i helger før eksamen, men ikke i sommer- og juleferie. Siden jeg var på universitetet i mange år fikk jeg også mange venner der, så hadde det sosialt samtidig som jeg leste til eksamen eller skrev oppgaver. 

Funker kollokviegruppe på samme måte som arbeidsgrupper? Hvordan dannes det? Er det mange muntlig fremføringer foran fullstappet sal?

Det er store forskjeller fra fag til fag, men hvis du trenger 6,9 i snitt er det gjerne medisin eller liknende du vil inn på? Da må du være forberedt på mye lesing, men det er klart du kan ha fridager og ferie! Dessverre er mange studenter tvunget til å jobbe mye ved siden av studiene for å få det til å gå rundt økonomisk, og da blir det jo lite fritid. Min erfaring er at det er god oppfølging av studentene i profesjonsutdanningene, universitetene er veldig interessert i at studentene skal fullføre. 

Ja noe sånt. Hvis det ikke jobbes ved siden av kan en overleve på studipend hvis man bor gratis? 

Høgskole og universitet er ikke det samme uansett linje/fag altså, og nesten umulig er det selvfølgelig ikke, da hadde ingen bestått.

Om studiet du skal gå krever et såpass høyt snitt regner jeg med det er lege, veterinær e.l. og det er selvfølgelig hardere studier enn f.eks barnehagelærer, men har du interessen fikser du det.

Om du går inn på nettsiden til skolen/universitetet du vil inn på ligger det som regel mye informasjon der om hvordan studiet er lagt opp.

Anonymkode: c1af1...de4

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja noe sånt. Hvis det ikke jobbes ved siden av kan en overleve på studipend hvis man bor gratis? 

Du får drøye 9.000 kr i måneden fra lånekassen, det kan du fint leve på om du bor gratis.

Anonymkode: c1af1...de4

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, ja, det klarer du fint! Så heldig du er som kan bo gratis. Hvis du lykkes med 6,9 i snitt fra vgs tror jeg du er godt rustet til studier også. Mine beste tips er å gå på alle forelesninger og seminarer, lag deg en god, liten kollokvie, vær på campus hver (uke)dag, og lag deg faste rutiner for lesing (f.eks. 8 -17 hver dag). Det er gøy å være student! 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nesten umulig da.. det må leses hver dag 24/7?

Nei, det må ikke leses 24/7 og det renner folk ut av landets universitet hele tiden.

Jeg har studert medisin. Det var mye lesing, men det var også tid til fest, moro, venner, organisasjonsarbeid og litt jobb. I feriene var det ikke ferie, men jobbing for å ha nok penger gjennom studieåret. Studietiden var herlig. Ansvar for bare meg selv og kunne stort sett gjør som jeg selv ville. Eneste jeg synes er greit å være ferdig med er de siste ukene av semesteret med eksamener.

Anonymkode: e263d...9ee

Ja, ja, det klarer du fint! Så heldig du er som kan bo gratis. Hvis du lykkes med 6,9 i snitt fra vgs tror jeg du er godt rustet til studier også. Mine beste tips er å gå på alle forelesninger og seminarer, lag deg en god, liten kollokvie, vær på campus hver (uke)dag, og lag deg faste rutiner for lesing (f.eks. 8 -17 hver dag). Det er gøy å være student! 

Det var bra råd. Men hvis en blir syk mister man forelesningen eller kan den ses på skjerm online? Jeg håper jeg klarer å nå målet. Krise hvis ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...