Gå til innhold

Fri for å hjelpe foreldre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvis forelder er syk kan man søke nav om omsorgspenger. 

Anonymkode: 4f3af...bf2

Er det ikke bare i livets sluttfase? Det er det ikke her, men min mor er på sykehus og trenger hjelp de første dagene hjemme. 

Anonymkode: da2a7...679

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dersom du tenker på velferdspermisjon så er den med lønn

Anonymkode: e396f...855

Bare om tariffavtalen gir deg denne retten. Den er ikke lovfestet. Fri er lovfestet, lønn er det ikke.

Anonymkode: 8d308...296

Dersom du tenker på velferdspermisjon så er den med lønn

Anonymkode: e396f...855

Om det er med eller uten lønn er opp til arbeidsgiver. Hos oss har vi både velferdspermisjon med og uten lønn.

Anonymkode: 54528...cb0

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Er det ikke bare i livets sluttfase? Det er det ikke her, men min mor er på sykehus og trenger hjelp de første dagene hjemme. 

Jeg vet at når svigerfar ble syk kunne ungene søke om omsorgspenger for å bli med på legetimer, sykehus, møter osv. 

På jobb hos oss er «pleie av pårørende i livets sluttfase» en egen fraværskode og går nok ikke innunder det mannen fikk beskjed om at han kunne søke om. Da var ikke svigerfar døende. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vet at når svigerfar ble syk kunne ungene søke om omsorgspenger for å bli med på legetimer, sykehus, møter osv. 

På jobb hos oss er «pleie av pårørende i livets sluttfase» en egen fraværskode og går nok ikke innunder det mannen fikk beskjed om at han kunne søke om. Da var ikke svigerfar døende. 

Da er det snakk om velferdspermisjon - som kan være med eller uten lønn

Anonymkode: 648ed...aad

Da er det snakk om velferdspermisjon - som kan være med eller uten lønn

Nei, de fikk beskjed om å søke omsorgspenger fra nav. Ikke velferdspermisjon fra jobb 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, de fikk beskjed om å søke omsorgspenger fra nav. Ikke velferdspermisjon fra jobb 

Man søker ikke omsorgspenger fra nav. Syke-barn-dager refunderes arbeidsgiver. Pleiepenger kan enten refunderes eller utbetales direkte og beregnes som sykepenger. Her faller også pleie i livets sluttfase inn (AML 12-10 første ledd)

de ti dagene man har rett til i henhold til AML 12-10 andre ledd er ikke lønnet med mindre arbeidsgiver velger å permisjon med lønn eller det er tariffestet 

Annonse

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Man søker ikke omsorgspenger fra nav. Syke-barn-dager refunderes arbeidsgiver. Pleiepenger kan enten refunderes eller utbetales direkte og beregnes som sykepenger. Her faller også pleie i livets sluttfase inn (AML 12-10 første ledd)

de ti dagene man har rett til i henhold til AML 12-10 andre ledd er ikke lønnet med mindre arbeidsgiver velger å permisjon med lønn eller det er tariffestet 

Omsorgspenger, pleiepenger. Husker ikke hva de kalte det, men de 3 barna kunne søke om lønn for 20 dager hver seg. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser hos Arbeidstilsynet at man har rett på inntil 10 dager i året for å hjelpe feks eldre foreldre med nødvendig omsorg. Dette er vel uten lønn?

Jeg får det med lønn. 

Anonymkode: 25b54...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...