Gå til innhold

Kresne barn på besøk, middager

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hos oss er det lov å ikke like mat og det er lov å ikke ha lyst til å smake på mat, men det er ikke lov å syte og klage og "æsje" seg gjennom måltider. Vi oppfordrer til å smake litt, men det er ingen tvang. Og den som tør å smake, for også lov til å spytte det ut i servietten eller matavfallet om det skulle være helt forferdelig. Det får alle som komme hit beskjed om.  Men det er ikke lov til å bare spise biff fordi en ikke liker eller "ikke liker" tilbehøret eller fylle tacolefsa med så mye kjøttdeig at det ikke blir mat nok til andre fordi det er de eneste de liker. Det får alle beskjed om, enten de tilhører huset og familien eller er her for første gang. Det fungerer kjempegreitt, bortsett fra med en av kameratene til guttungen, så når han kommer til middag, blir maten lagt på tallerkenen og servert.  Jeg regner med å klare å oppdra han etter hvert også sånn at han lærer å ta hensyn til andre.  Virker som at han trives hos oss selv om han ble litt sur i begynnelsen og jeg har hørt rykter om at mor klager på oss....  (Han er en veldig kjekk og grei gutt ellers) 

Mat skal være hyggelig både for store og små. 

Anonymkode: c6824...1f0

Akkurat slik gjør vi det også! Det er lov å ikke like all mat, men man skal ikke gjøre noe nummer ut av det, og det er aldri tvang, bare oppmuntring. Gjester, både små og store, tilrettelegger vi for, men hjelper små gjester til å huske på at det skal være nok mat til alle. 

Ellers er dette med kresenhet litt vanskelig synes jeg, spesielt når man ikke vet bakgrunnen. Derfor bør man rett og slett ikke blande seg for mye eller mene for mye om andre her. Det kan være mange årsaker til at noen, både barn og voksne, sliter med en del mat. Alt fra orale overgrep, høytfungerende autisme (såpass godt maskert at andre ikke ser det) til overutviklede smaksløker osv. I tillegg er det forsket på at barns smaksløker er både flere og i større endring enn hos voksne, så det kan være helt reelt at et barn som likte gulrøtter sist uke plutselig ikke liker det lenger. Jeg tenker at man kommer langt med å være litt raus og empatisk her, og ikke lage noe nummer ut av det. 

Oppførselen blir noe annet, men her må man se an alder også. Jeg synes det er ganske stor forskjell på om en 4-5-åring kommer med et "æsj!" eller om det er snakk om en 8-9-åring. Siste burde være kommet til et punkt i oppdragelsen der dette overhodet ikke er akseptabelt lenger, mens førstnevnte fortsatt er i alderen hvor dette holder på og læres inn og man heller da kan bidra med en liten kommentar om at sånt er ikke greit å si om mat. 

Anonymkode: 561ab...290

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Foreldre soM oppdrar med matbordet mangler oppdragelse selv. Alle oppegående mennesker vet at du ikke skal blande oppdragelse med mat. 

Anonymkode: 29a62...a1a

Interessant å høre hvordan og ikke minst HVOR du lærer dine barn bordskikk? 

Anonymkode: 0287a...911

Åpenbart noen som skylder oppdragelse, og som innbiller seg at noe som helst annet enn å spise maten og takke for den etterpå er innafor. Enkelte eier ikke dannelse.

«Kokken lager maten som bestilles»… Gud bedre. 

Anonymkode: a2db3...da0

Gud.m bedre??? Hvem i all verden er det som skriver Gud bedre? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Interessant å høre hvordan og ikke minst HVOR du lærer dine barn bordskikk? 

Anonymkode: 0287a...911

Det lærer man i lærebøkene. Og egen erfaring. 

Kokken lager mat som bestilles? Tror du det er resturantbesøk som diskuteres her?

Anonymkode: f667a...aaf

Hvorfor er det vanskelig å gi folk det de vil ha å spise? 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det lærer man i lærebøkene. Og egen erfaring. 

Lærer du barna i lærebøkene?

Man lærer selvsagt barna bordskikk ved bordet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor er det vanskelig å gi folk det de vil ha å spise? 

Så når noen er snille nok til å invitere deg på middag, så forteller du vertskapet hva du vil ha servert? Eller barna dine forteller deg hva du skal servere dem til middag?

Jeg vet det finnes mye rart rundt omkring altså, men dette tar virkelig kaka. Spis det du blir servert, ros kokken og takk for maten når du er ferdig! Dette er jo helt elementært.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Mitt store mål er at min 5 åring ikke skal bli så kresen som hennes nevøer. Hun liker det meste! Alt av sushi, grønnsaker, sopp og mye mulig så vert veldig heldig der føler jeg, når vi besøker sier vi at hun kan smake litt, og hun spiser det hun får servert, mine nevøer i den andre siden.. alt av mat skal tilpasses.. ikke det oppi og nei han vil bare spise pølsebrød, eller bare ha kyllingvinger uten tilbehør. 

Taco inviterer vi dem ikke på da ene ungen vil bare ha kjøttdeig og ost i og sier nei og æsj til andre tilbehør.. så ikke kjekt med kresne barn som bare fyller seg av favoritten uten å smake andre ting og tilbehør

Anonymkode: 6eb3d...940

Jeg har ett barn med spisevegring og tre barn som spiser det meste og liker (og tør) å smake på ny mat, uansett konsistens, lukt og utseende. Vi tilpasser maten til det med spisevegring ved å sørge for at han alltid liker noe av det som blir servert, men han får ikke "egen" mat.  Jeg bryr meg ikke om, eller irriterer meg over kresne barn, men irriterer meg over barn i skolealder (mest foreldrene deres) med dårlige bordmanerer. Å fylle opp tacoen med masse kjøttdeig, eller lesse oppå med 8 kjøttkaker uten potet eller grønnsaker, er frekt. Det samme er å si æsj til maten. Vi har lært vårt ufrivillige kresne barn at dette ikke er greit. Vi har også lært han at det er lurt å spise seg noe mat hjemme før et middagsbesøk, så er det ikke krise hvis han bare får i seg poteter med saus og en gulrot😊

Gutten min er veldig kresen, hvis vi har taco så har han kjøttdeig, ost og agurk oppi , men han tar ikke mer enn det jeg ville gjort, lefsen blir bare litt tynn. Ikke alltid han vil ha det vi har til middag, av og til så lager jeg  litt ekstra som jeg vet at han liker, av og til liker han hele middagen, av og til spiser han noe, av og til ingenting, . Så spiser han heller kveldsmat. Ikke lov til å å si æsj til mat, og oppmuntrer til å smake, men maser aldri om mat. 

Anonymkode: e7fcf...6b3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lærer du barna i lærebøkene?

Man lærer selvsagt barna bordskikk ved bordet. 

Mine fremtidige barn skal få lov å spise det de ønsker seg med valg av friske og sunne grønnsaker. Jeg skal lage det de vil ha og gi de det de vil ha, som den gode moren jeg kommer til å bli. Jeg skal ha høflige barn som står pent på rekke til måltidene. Ellers kan de gjøre som de vil. 

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Så når noen er snille nok til å invitere deg på middag, så forteller du vertskapet hva du vil ha servert? Eller barna dine forteller deg hva du skal servere dem til middag?

Jeg vet det finnes mye rart rundt omkring altså, men dette tar virkelig kaka. Spis det du blir servert, ros kokken og takk for maten når du er ferdig! Dette er jo helt elementært.

Det går an å lage gode måltider uten press tvang og befaling. Dere må henge med i tiden vi er i. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Mine fremtidige barn skal få lov å spise det de ønsker seg med valg av friske og sunne grønnsaker. Jeg skal lage det de vil ha og gi de det de vil ha, som den gode moren jeg kommer til å bli. Jeg skal ha høflige barn som står pent på rekke til måltidene. Ellers kan de gjøre som de vil. 

Hvem av oss her inne har ikke sagt dette..!? Verden er ikke så enkel dessverre.

søsteren min klaget på alt jeg gjorde galt med mine barn. Så sånn skulle hun ikke bli. Hennes barn er ekstremt kresne. De sier heldigvis sjelden æsj, men de sier «ikke min favoritt» til det meste de får servert, og ber automatisk om brødskiver. De er også høylytte og ikke alltid så høflige. De kan finne på å snakke om bæsj/tiss/promp ved matbordet.

Vi har alle måttet svelge de ordene.

Anonymkode: 8a0f9...e6c

Annonse

Vi har tilpasset litt på måter som barna ikke har sett og så ikler vi med øynene og ler av dem som er så kresne mens ungene hører det slik at de forstår at det ikke er akseptabel oppførsel. (Vi snakker masse pent om dem også)

Anonymkode: f4af1...81d

Kresenhet er i utgangspunktet helt greit. Dårlige bordmanerer og foreldre som bygger opp under det er utrolig irriterende.

Jeg bryr meg nada om unger på besøk kun velger det de ønsker å spise. Om det er kjøttkaker, bare poteter, ikke vil ha saus osv. man forsyner seg og lar vær å gjøre det til er stort poeng sv st man «ikke liker».  Men det er dårlige manerer mår et barn, eller en voksen for den del, lesser oppå med 20 kjøttboller, fyller lefsa til randen med tacokjøtt eller roter rundt i suppegryta for kun å øse opp pølsebitene. 

Jeg har en nevø som er autist og mat er supervanskelige. Noen ganger spiser han kjøttboller, andre ganger vil han ikke ha i det hele tatt. Noen ganger vil han kun ha ris eller potet, i andre perioder er det kun rå grønnsaker som gjelder. Det er helt greit - vi tilrettelegger. Men jeg kjenner det irriterer meg at foreldrene degger og «tilrettelegger» for broren, som ikke er autist. Vil A kun ha kjøttboller må B også få lov til kun å velge det. Man kan likesom ikke behandle de ulikt. Hvis A smaker på tre ulike kaker (Jippi!!), men liker kun en, må bror B får lov til det samme - selvom alle vet at han liker pepperkaken han først forsynte seg med!

Anonymkode: fee26...c94

Min eldste får angstanfall av familieselskap hos min ene søster. Der skal alt kommenteres med «humor og sarkasme» som barna jo må forstå. Så da blir man ledd av om man gjør feil, om man spiser for mye av en ting, for lite av en ting, om man ikke har smakt en ting før, eller om man sølte o.l. Hun skjønner ikke hvorfor barna våre ikke vil være med i selskap der lenger. Så enig med noen lenger oppe her i besøk og med andres barn trenger man ikke oppdra og  kommentere alt hva et barn gjør med tanke på mat. Ikke voksne heller for den saks skyld, mange har et komplisert forhold til mat, og ingen liker rosenkål bedre av å få det dyttet ned i halsen som en gås. 

Anonymkode: 47c79...f46

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Hvem av oss her inne har ikke sagt dette..!? Verden er ikke så enkel dessverre.

søsteren min klaget på alt jeg gjorde galt med mine barn. Så sånn skulle hun ikke bli. Hennes barn er ekstremt kresne. De sier heldigvis sjelden æsj, men de sier «ikke min favoritt» til det meste de får servert, og ber automatisk om brødskiver. De er også høylytte og ikke alltid så høflige. De kan finne på å snakke om bæsj/tiss/promp ved matbordet.

Vi har alle måttet svelge de ordene.

Anonymkode: 8a0f9...e6c

Kan ikke verden være så enkel man vil den skal være? Jeg har sett så mange dumme feil foreldre gjør. Så lenge foreldre sier ja til 95% av alt barna ville få de snille og kjekke barn som spiser sunt, takker for maten og spiser det de ber om. Men så mange som 70% er det autoritære typen og de som kommer i denne gruppen sliter med usunne barn og dårlig oppdragelse. 

Her har da begge barna mine hatt noen kresne venner, og er de på besøk, så lager jeg mat de liker. De får og spise taco med kun kjøtt og ost hvis de ønsker det.

Her så smaker barna på alt, det er helt greit at de ikke liker det, men de må smake. 

Barna mine er litt kresne de og, men de spiser grønnsaker, fisk osv, selv om de ikke liker alt av det.

Husker en gang vi skulle grille med venner, da ble ene moren så opphengt i at min sønn ikke liker kokt potet. Men på tallerkenen så hadde min sønn laks og salat. Hennes barn hadde grillpølser og en kokt potet. For hennes barn spiser hverken fisk eller grønnsaker. Men det var jo full krise i hvor sært mitt barn er, som ikke liker kokt potet.

Anonymkode: 8d6d9...5b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...