Gå til innhold

Kresne barn på besøk, middager

Anbefalte innlegg

Mitt store mål er at min 5 åring ikke skal bli så kresen som hennes nevøer. Hun liker det meste! Alt av sushi, grønnsaker, sopp og mye mulig så vert veldig heldig der føler jeg, når vi besøker sier vi at hun kan smake litt, og hun spiser det hun får servert, mine nevøer i den andre siden.. alt av mat skal tilpasses.. ikke det oppi og nei han vil bare spise pølsebrød, eller bare ha kyllingvinger uten tilbehør. 

Taco inviterer vi dem ikke på da ene ungen vil bare ha kjøttdeig og ost i og sier nei og æsj til andre tilbehør.. så ikke kjekt med kresne barn som bare fyller seg av favoritten uten å smake andre ting og tilbehør

Anonymkode: 6eb3d...940

Fortsetter under...

Enhver som sier æsj til mat blir sendt fra bordet. Gjest eller ei. Å fungere i dannet selskap med normal folkeskikk er en grunnleggende lærdom barn må få med seg, det er lett å bære og gjør det lett for dem, det gjør dem brukelige i resten av samfunnet. Om ikke foreldre selv oppdrar får andre ta jobben.

Barn skal ikke si æsj til mat. Selv om de er kresne så kan de helt fint lære høflighet.

Det er ingen god ide å tvinge barn til å måtte smake på eller spise mat. Du kan oppmuntre dem uten å overdrive oppfordringene. Unger som blir mast på og der fokuset blir på hva de spiser og ikke, kan få et anstrengt forhold til mat og måltider. Det er vel ikke ønskelig. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Barn skal ikke si æsj til mat. Selv om de er kresne så kan de helt fint lære høflighet.

Det er ingen god ide å tvinge barn til å måtte smake eller spise mat. Du kan oppmuntre dem uten å overdrive oppfordringene. Unger som blir mast på og der fokuset blir på hva de spiser og ikke, kan få et anstrengt forhold til mat og måltider. Det er vel ikke ønskelig. 

Så klart ikke, tvinger ikke dem, men utfordrer litt ;) 

Man kan ikke bare servere seg av favoritten uansett om man er gjest, skal være nok til alle. Så litt folke skikk forventer jeg av at barn lærer

sug lut skrev (3 minutter siden):

Enhver som sier æsj til mat blir sendt fra bordet. Gjest eller ei. Å fungere i dannet selskap med normal folkeskikk er en grunnleggende lærdom barn må få med seg, det er lett å bære og gjør det lett for dem, det gjør dem brukelige i resten av samfunnet. Om ikke foreldre selv oppdrar får andre ta jobben.

Du oppdrar ikke et barn ved å sende det fra bordet. Du ydmyker det. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke bare servere seg av favoritten uansett om man er gjest, skal være nok til alle. Så litt folke skikk forventer jeg av at barn lærer

Jeg siktet ikke til deg og at du tvang dem. Noen unger spiser jo alt. 

De må få spise det de liker, men du kan si at hn ikke kan ta så mye av akkurat det siden alle må få. Eller servere noe hn liker ved siden av. 

Annonse

sug lut skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke kan oppføre deg får du ikke delta med andre mennesker. Om det er ydmykende fortjener du det. 

Nei. Et barn som utbryter æsj til maten ved bordet som gjest fortjener ikke å bli ydmyket. Barn fortjener aldri å bli det av voksne uansett omstendigheter. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Jeg siktet ikke til deg og at du tvang dem. Noen unger spiser jo alt. 

De må få spise det de liker, men du kan si at hn ikke kan ta så mye av akkurat det siden alle må få. Eller servere noe hn liker ved siden av. 

Nei så var ikke meg det ble siktet til.

Nå lager jo jeg alltid middager jeg ser som barnevennlig som lasagne, spagetti og diverse. Men nå får ikke mitt barn selv ting hun liker ved siden av da jeg prøver å få henne til å spise det meste og ikke bare det hun vil ha

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Om du vet at av det du serverer liker de bare kjøttdeig og ost hvorfor kjøper du ikke bare mer av dette slik at de kan forsyne seg av det de liker? Er det for dyrt kan dere jo avtale med foreldrene at de vippser dere? Jobben med å få barn til å spise trenger man ikke å ta i selskap, det kan foreldrene ta hjemme.

Jeg regne ikke med at de spiser så ofte hos dere, så hvorfor ikke servere noe alle liker? Barnevennlig mat der alle kan forsyne seg av det de liker. Hør med foreldrene hva de liker. Taco pleier jo å være greit for de fleste, men da må dere tåle at de spiser mer av noe ettersom de ikke tar mer av annet. Når vi lager taco hjemme lager vi ekstra med grønnsaker da eldstemann er vegetarianer. 

Anonymkode: f1d66...686

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Om du vet at av det du serverer liker de bare kjøttdeig og ost hvorfor kjøper du ikke bare mer av dette slik at de kan forsyne seg av det de liker? Er det for dyrt kan dere jo avtale med foreldrene at de vippser dere? Jobben med å få barn til å spise trenger man ikke å ta i selskap, det kan foreldrene ta hjemme.

Jeg regne ikke med at de spiser så ofte hos dere, så hvorfor ikke servere noe alle liker? Barnevennlig mat der alle kan forsyne seg av det de liker. Hør med foreldrene hva de liker. Taco pleier jo å være greit for de fleste, men da må dere tåle at de spiser mer av noe ettersom de ikke tar mer av annet. Når vi lager taco hjemme lager vi ekstra med grønnsaker da eldstemann er vegetarianer. 

Om man ikke inviterer ofte eller ei, så tviler jeg på at når barnet er med andre venner hjem at de tilpasser haug med kjøttdeig og ost eller masse pølser bare fordi barnet liker det. Man spiser det man blir servert og tar hensyn til andre. Dette ble jeg selv lært av mine foreldre. Når vi besøkte andre fikk ikke jeg dobblet med kjøttpølse, fisk fordi jeg ikke spiste grønnsaker og ikke ville ha tilbehør. Mitt barn får ikke spise hele oste tilbehør fordi hun ikke vil ha grønnsaker. 

Om man ikke inviterer ofte eller ei, så tviler jeg på at når barnet er med andre venner hjem at de tilpasser haug med kjøttdeig og ost eller masse pølser bare fordi barnet liker det. Man spiser det man blir servert og tar hensyn til andre. Dette ble jeg selv lært av mine foreldre. Når vi besøkte andre fikk ikke jeg dobblet med kjøttpølse, fisk fordi jeg ikke spiste grønnsaker og ikke ville ha tilbehør. Mitt barn får ikke spise hele oste tilbehør fordi hun ikke vil ha grønnsaker. 

Når barn spiser middag hos venner så spiser man jo det man liker og tåler av dem man blir servert. De fleste barn over en viss alder tar også hensyn til andre når de forsyner seg. Det gjelder jo ikke bare de som er kresne, men også de som er ekstra sultne. Om barnet ditt har besøk av kresne venner eller familie begynner ikke ditt barn plutselig å ikke like mat. Det trenger du ikke være redd for. Barnet mitt gikk i klasse med et barn med spiseforstyrrelse som spiste boller hver dag selv om det ikke var lov å ha boller med på skolen. De andre barna forstod at det var forskjell. 

I jule får jeg besøk av noen vegetarianere og en som ikke liker grønnsaker så godt. Da lager vi mat som alle kan like der de kan forsyne seg av det de liker. Vi kjøper mer av det vi vet blir populært. Det er ganske slitsomt å hjelpe kresne barn med å spise annen mat. Det kan de fint slippe å måtte forholde seg til i planlagte middager hos nærmeste familie. Kommer de plutselig på besøk må de forholde seg til det dere serverer, men når det er planlagte middager har dere all mulighet til å tilrettelegge. 

Annonse

Jeg tar hensyn til de kresne nevøene når de er på besøk, sørger for at det er ting på bordet de liker, men inni meg irriterer jeg meg over foreldrene som ikke utfordrer de mer på matfronten, barna har heller ikke så gode bordmanerer, de er mer enn 10 år gamle. 

Anonymkode: d5ed3...41b

Jeg har tre barn eller ungdommer / unge voksne. De har hatt samme oppdragelse og fått samme mat servert. Alle har likevel forskjellige smaksløker og den ene av de brekker seg feks av kokte grønnsaker mens den ene spiser alt hun får servert og selv om hun var kresen som barn spiser hun ALT nå. Det verste jeg visste var når vi var i besøk og vertskapet måtte til stadighet påpeke hva ungene spiste og ikke. Vi var fullstendig klar over det og jobbet med det hjemme men i besøk var det ikke det første vi gjorde. 

Anonymkode: 8fa8a...8af

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Foreldre soM oppdrar med matbordet mangler oppdragelse selv. Alle oppegående mennesker vet at du ikke skal blande oppdragelse med mat. 

Anonymkode: 29a62...a1a

«Foreldre som oppdrar med matbordet mangler oppdragelse selv»… Hæææ? Hva mener du egentlig her?

Anonymkode: a2db3...da0

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

«Foreldre som oppdrar med matbordet mangler oppdragelse selv»… Hæææ? Hva mener du egentlig her?

At oppdragelse ikke hører med i matbordet. Alle får det de ønsker seg. Mat spises i harmoni og kokken lager maten som bestilles. 

Å få barnet til å smake på nye ting tar vi selvfølgelig ikke i middagsbesøk hos andre når jeg har ett kresent barn! Den kampen tar vi hjemme. Er vi på middag hos andre så spiser han det han liker eller vi tar med noe han liker. Han skal få slippe å tvinge i seg mat han ikke liker i besøk altså! Ikke at jeg tvinger han hjemme heller;men der utfordrer jeg til å smake på nye ting i ro å fred.

Anonymkode: 4b3b4...a26

ReneRene skrev (4 timer siden):

Nei. Et barn som utbryter æsj til maten ved bordet som gjest fortjener ikke å bli ydmyket. Barn fortjener aldri å bli det av voksne uansett omstendigheter. 

Helt enig med deg!!

Anonymkode: 1d72d...4dd

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Å få barnet til å smake på nye ting tar vi selvfølgelig ikke i middagsbesøk hos andre når jeg har ett kresent barn! Den kampen tar vi hjemme. Er vi på middag hos andre så spiser han det han liker eller vi tar med noe han liker. Han skal få slippe å tvinge i seg mat han ikke liker i besøk altså! Ikke at jeg tvinger han hjemme heller;men der utfordrer jeg til å smake på nye ting i ro å fred.

Anonymkode: 4b3b4...a26

Enig, vi har ett kresent barn, oppmuntrer til å smake, men spør bare en gang. Ene dagen her i juleselskap satt barnet med en helt tom tallerken, ville ikke ha noe av det som ble servert . Men satt fint og ventet , og etter en stund spurte selv om å få gå fra bordet og takket for maten. Ingen gjorde noe utav det, klarer seg noen timer uten mat 😊😉

Anonymkode: e7fcf...6b3

Hos oss er det lov å ikke like mat og det er lov å ikke ha lyst til å smake på mat, men det er ikke lov å syte og klage og "æsje" seg gjennom måltider. Vi oppfordrer til å smake litt, men det er ingen tvang. Og den som tør å smake, for også lov til å spytte det ut i servietten eller matavfallet om det skulle være helt forferdelig. Det får alle som komme hit beskjed om.  Men det er ikke lov til å bare spise biff fordi en ikke liker eller "ikke liker" tilbehøret eller fylle tacolefsa med så mye kjøttdeig at det ikke blir mat nok til andre fordi det er de eneste de liker. Det får alle beskjed om, enten de tilhører huset og familien eller er her for første gang. Det fungerer kjempegreitt, bortsett fra med en av kameratene til guttungen, så når han kommer til middag, blir maten lagt på tallerkenen og servert.  Jeg regner med å klare å oppdra han etter hvert også sånn at han lærer å ta hensyn til andre.  Virker som at han trives hos oss selv om han ble litt sur i begynnelsen og jeg har hørt rykter om at mor klager på oss....  (Han er en veldig kjekk og grei gutt ellers) 

Mat skal være hyggelig både for store og små. 

Anonymkode: c6824...1f0

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hos oss er det lov å ikke like mat og det er lov å ikke ha lyst til å smake på mat, men det er ikke lov å syte og klage og "æsje" seg gjennom måltider. Vi oppfordrer til å smake litt, men det er ingen tvang. Og den som tør å smake, for også lov til å spytte det ut i servietten eller matavfallet om det skulle være helt forferdelig. Det får alle som komme hit beskjed om.  Men det er ikke lov til å bare spise biff fordi en ikke liker eller "ikke liker" tilbehøret eller fylle tacolefsa med så mye kjøttdeig at det ikke blir mat nok til andre fordi det er de eneste de liker. Det får alle beskjed om, enten de tilhører huset og familien eller er her for første gang. Det fungerer kjempegreitt, bortsett fra med en av kameratene til guttungen, så når han kommer til middag, blir maten lagt på tallerkenen og servert.  Jeg regner med å klare å oppdra han etter hvert også sånn at han lærer å ta hensyn til andre.  Virker som at han trives hos oss selv om han ble litt sur i begynnelsen og jeg har hørt rykter om at mor klager på oss....  (Han er en veldig kjekk og grei gutt ellers) 

Mat skal være hyggelig både for store og små. 

Anonymkode: c6824...1f0

Klager ungen på dere så har dere gjort noe riktig 🙂 eller moren da. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

At oppdragelse ikke hører med i matbordet. Alle får det de ønsker seg. Mat spises i harmoni og kokken lager maten som bestilles. 

Kokken lager mat som bestilles? Tror du det er resturantbesøk som diskuteres her?

Anonymkode: f667a...aaf

Kokken lager mat som bestilles? Tror du det er resturantbesøk som diskuteres her?

Anonymkode: f667a...aaf

Åpenbart noen som skylder oppdragelse, og som innbiller seg at noe som helst annet enn å spise maten og takke for den etterpå er innafor. Enkelte eier ikke dannelse.

«Kokken lager maten som bestilles»… Gud bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...