Gå til innhold

Noen som har kunnskap om kosthold og tarm

Anbefalte innlegg

Har IBS og laktoseintoleranse. Slitt mye, men fått noenlunde kontroll på magen etter laktoseintoleranse ble bekreftet og jeg la om kostholdet.

Men nå er det fullstendig krise. Har spist lavkarbo noen uker, og det stinker! Den minste lille fis så er jeg redd naboene ringer politiet fordi de mistenker at det ligger et lik i oppgangen. Hvorfor? Er laktosefri, og holder meg unna matvarer jeg vet jeg ikke tåler mtp IBS(løk bl.a).

Kan kunstig søtning være problemet? Jeg spiser sunt, selv om det er lavkarbo så er det ikke ketose. Pøser ikke på med fett. Spiser sjelden sukker, men nå på lavkarbo har det blitt mer naturlig søtning. Er svaret så enkelt, eller er det noe jeg ikke skjønner?

Anonymkode: 971cb...1de

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ok, takk. Da er det det første jeg skal kutte ut 😊😊😊😊

Jeg spiste en halv pose på en lang biltur en gang, med en fyr jeg datet. Vi spiste lavkarbo begge to og skulle kose oss med «godis». Bilturen var 10 timer og vi måtte ha opp vinduer i eininga (var 20 minus ute) for å ikke dø 

Anonymkode: 63819...f1d

Absolutt! Det er noe herk for magen. Jeg drikker ikke brus overhodet, nettopp pga magen. Etter en stund smaker det uansett ikke godt. 

Magen er forskjellig fra person til person. Men søvn, syklus og stress påvirker magen minst like mye som maten. Meieriprodukter kjenner jeg godt igjen, jeg fikk ett nytt liv etter jeg kuttet det ut. Rødt kjøtt, hardt stekt kjøtt, fritert. Alt dette er trigger også for min del. Det blir for tungt å fordøye, ender med det jeg kaller en ufrivillig tarmskylling. Jeg har også kuttet betydelig ned på brød og alt av kaker, hvetebakst, sukker (drikker te uten, pukka smaker godt uten tilsatt sukker eller søtning, de hos rema er også gode helt plain). 

Det jeg derimot ikke har kuttet ut, men økt tross anbefaling, er fukt, grønt og belgfrukter. Det gir litt mer luft i magen i starten, men luft er ikke ett problem så lenge du får det ut av systemet. 

Anonymkode: 295f4...0ac

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Ingen tvil om at kunstig søtning er historie fra og med NÅ! 🫣 Kanskje jeg kan omgås folk igjen 😂

😅 kjenner til problemet 🙈 Lykke til, håper det bedrer seg. 

Anonymkode: 295f4...0ac

IBS er ikke helt ulikt fruktosemalabsorpsjon med tanke på plager og mat man bør unngå, og min datter som har fruktosemalabsorpsjon kan ikke få i seg søtstoffer uten å bli dårlig i magen (inkludert sure fiser) i hvert fall. Sannsynligvis er du generelt sensitiv overfor fruktose, og det er mye fruktose i søtstoffer, samt honning og rosiner. 

Anonymkode: 2d7fc...07e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...