Gå til innhold

Når far er mer glad i stemor og nytt barn

Anbefalte innlegg

Jeg er voksen i 20 årene og har alltid ignorert far og gitt ham skyld for diverse ting. Til tross for dette har han prøvd å bli venn med meg og sagt han elsker meg, og sendt gaver ved anledninger.

Nå som han har fått ny kone og nytt barn så sier han at han er mer glad i dem, fordi kona støtter han alltid.

Plutselig klarer jeg ikke å akseptere dette og ønsker at han skal være mest glad i meg, selv om jeg bare har drevet å kjeftet han og ikke respektert han.

Må innrømme at han nå virkelig har satt meg på plass. Jeg trodde ikke han kunne godta å ha litt avstand fra meg. 

Jeg tenker at hvis jeg nå sier at vi glemmer fortiden og går videre, så har han liksom vunnet...men jeg vet ikke vunnet hva..

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre

Anonymkode: c31e3...e27

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 16.12):

Du har bæsja i skuffen. Nå har du fått det som du vil.

Anonymkode: be61c...881

Ekspander  

Å FYYYY for et stygt svar av deg. Tydelig at du ikke har empati til å leve deg inn i h sin verden! Eller opplevelse av noe så sårbart! SKAM DEG!!!

Anonymkode: a81b5...9f7

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 16.11):

Jeg er voksen i 20 årene og har alltid ignorert far og gitt ham skyld for diverse ting. Til tross for dette har han prøvd å bli venn med meg og sagt han elsker meg, og sendt gaver ved anledninger.

Nå som han har fått ny kone og nytt barn så sier han at han er mer glad i dem, fordi kona støtter han alltid.

Plutselig klarer jeg ikke å akseptere dette og ønsker at han skal være mest glad i meg, selv om jeg bare har drevet å kjeftet han og ikke respektert han.

Må innrømme at han nå virkelig har satt meg på plass. Jeg trodde ikke han kunne godta å ha litt avstand fra meg. 

Jeg tenker at hvis jeg nå sier at vi glemmer fortiden og går videre, så har han liksom vunnet...men jeg vet ikke vunnet hva..

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre

Ekspander  

Kjære ts! Dette forstår jeg er vanskelig for deg og at din far har sagt dette til deg taler for seg…! Dette er ikke din feil, jeg forstår godt at du føler det er sårt! Du må finne din vei og føle hva du synes er rett. Jeg hadde tatt fullstendig avstand hadde det vært min far. Har opplevd det samme men ikke opplevd at min far kunne sagt det! Totalt uakseptabelt av en forelder..! 

Du bør få.samtaler med en psykolog. Det kan hjelpe deg til å rydde opp i følelser og tanker, og det bør du gjøre før forholdet til faren din blir ødelagt for godt. Hold avstand til ham mens du får terapi og si gjerne fra til ham at du har tatt det valget. 

Annonse

ReneRene skrev (På 26.12.2023 den 16.51):

Du bør få.samtaler med en psykolog. Det kan hjelpe deg til å rydde opp i følelser og tanker, og det bør du gjøre før forholdet til faren din blir ødelagt for godt. Hold avstand til ham mens du får terapi og si gjerne fra til ham at du har tatt det valget. 

Ekspander  

Står du her å skriver at relasjonen mellom far og hi er den sin feil? 

ReneRene skrev (På 26.12.2023 den 16.51):

Ekspander  

Du tuller?? Si du tuller! 

Anonymkode: cf58c...a58

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 16.54):

Står du her å skriver at relasjonen mellom far og hi er den sin feil? 

Ekspander  

Jeg kan ikke se hva faren har gjort for noe feil her, tvert i mot. Jeg fordeler ikke skyld, men ser at TS har større problemer som hun bør få hjelp med.

ReneRene skrev (På 26.12.2023 den 17.12):

Jeg kan ikke se hva faren har gjort for noe feil her, tvert i mot. Jeg fordeler ikke skyld, men ser at TS har større problemer som hun bør få hjelp med.

Ekspander  

Dette er farens ansvar å rette opp i. At faren har sagt at han er mer glad i kons og hennes barn er hi er uforskammet. Hva er det med sånne folk? Kunne du kanskje støtet fra dine egne barn siden du mener dette? Helt helt sinnsykt. 

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 17.14):

Dette er farens ansvar å rette opp i. At faren har sagt at han er mer glad i kons og hennes barn er hi er uforskammet. Hva er det med sånne folk? Kunne du kanskje støtet fra dine egne barn siden du mener dette? Helt helt sinnsykt. 

Ekspander  

Faren har prøvd i mange år. TS har ignorert, anklaget ham og holdt avstand. Det er grenser for voksnes toleranse også, ingen er roboter. At han kan ha fått nok innser jo TS selv også. Hun trenger terapi. Så kan hun finne ut om hun har oppført seg rasjonelt, forståelig, eller om faren av en eller grunn vi ikke vet, har fortjent det. Nå kommer ikke det fram, så da må RS ta tak hvis hun vil rydde opp i det kaoset inni seg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 17.14):

Ekspander  

Nei ærlig talt. HI har driti seg ut og hun har hatt mange sjanser til å oppføre seg bedre. Dette er fortjent.

Anonymkode: 1b063...31a

ReneRene skrev (På 26.12.2023 den 17.18):

Faren har prøvd i mange år. TS har ignorert, anklaget ham og holdt avstand. Det er grenser for voksnes toleranse også, ingen er roboter. At han kan ha fått nok innser jo TS selv også. Hun trenger terapi. Så kan hun finne ut om hun har oppført seg rasjonelt, forståelig, eller om faren av en eller grunn vi ikke vet, har fortjent det. Nå kommer ikke det fram, så da må RS ta tak hvis hun vil rydde opp i det kaoset inni seg. 

Ekspander  

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 17.22):

Nei ærlig talt. HI har driti seg ut og hun har hatt mange sjanser til å oppføre seg bedre. Dette er fortjent.

Anonymkode: 1b063...31a

Ekspander  

Foreldre som gir opp sine barn uansett alder er tapere! Ansvaret for relasjonen ligger alltid på foreldrene. Klart hi har synes det var vanskelig med stemor OG et nytt søsken hun ikke har valgt selv! Men en må kanskje være skilsmisse barn for og forstå dette. Fint dere ikke har opplevd det da. 

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 17.28):

Foreldre som gir opp sine barn uansett alder er tapere! Ansvaret for relasjonen ligger alltid på foreldrene. Klart hi har synes det var vanskelig med stemor OG et nytt søsken hun ikke har valgt selv! Men en må kanskje være skilsmisse barn for og forstå dette. Fint dere ikke har opplevd det da. 

Ekspander  

Du snakker gjennom følelser fordi du tydeligvis identifiserer deg med TS. Det blir noe annet når du leser hva som står og forholder deg rasjonelt til det. Det er grenser for både krefter og toleranse hos foreldre også, og spesielt når de har prøvd og prøvd og kun møter ignorering og anklager. Slutt å tro på supermennesker- de fins ikke.

ReneRene skrev (På 26.12.2023 den 17.35):

Du snakker gjennom følelser fordi du tydeligvis identifiserer deg med TS. Det blir noe annet når du leser hva som står og forholder deg rasjonelt til det. Det er grenser for både krefter og toleranse hos foreldre også, og spesielt når de har prøvd og prøvd og kun møter ignorering og anklager. Slutt å tro på supermennesker- de fins ikke.

Ekspander  

Foreldre bør alltid vise deg større og sterkere enn sine egne barn. Å være forelder stopper ikke ved 18 år. Det er et livslangt ansvar som en følger hele livet, derav er relasjonen fars ansvar. Ikke rart hi føler som hun gjør når far er gladere i konen og stesøskenet sitt som har stjålet his far. 

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 18.00):

Foreldre bør alltid vise deg større og sterkere enn sine egne barn. Å være forelder stopper ikke ved 18 år. Det er et livslangt ansvar som en følger hele livet, derav er relasjonen fars ansvar. Ikke rart hi føler som hun gjør når far er gladere i konen og stesøskenet sitt som har stjålet his far. 

Ekspander  

Nei det bør de ikke når det blir for urimelig. Foreldre er også bare mennesker, og det er mange foreldre som faktisk må ta avstand fra egne barn når de blir eldre. Ikke kast skam over dem, for det er mange skjebner der ute som du kanskje er uvitende om. Noen ganger må også foreldre få lov til å redde seg selv og redde yngre søsken ikke minst.

Nå har jeg ikke anklaget TS for noe. Jeg sier at hun bør få terapi og gi faren beskjed om det valget hvis hun gjør det. Så får tiden vise om det kan bygges tillit mellom dem. 

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 16.11):

Ekspander  

Kan jo skjønne at han har fått nok.

Anonymkode: 16675...4f9

ReneRene skrev (På 26.12.2023 den 17.18):

Faren har prøvd i mange år. TS har ignorert, anklaget ham og holdt avstand. Det er grenser for voksnes toleranse også, ingen er roboter. 

Ekspander  

I mange år der hi var ET BARN. Hun var et barn. Foreldre-barn-relasjonen er den voksnes ansvar. Alltid. 

Anonymkode: a1163...3fa

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 16.33):

Det er aldri noensinne barnas ansvar å sørge for ett godt forhold!

Anonymkode: cf58c...a58

Ekspander  

Nå har faren til hi prøvd å bygge en god relasjon gjennom hi sin barndom og jeg har stor forståelse av at faren har gitt opp med tanke på at hi nå er voksen. Faren har startet ett nytt liv med mennesker som ønsker å være med han, og det er han i sin fulle rett til å gjøre, og hi må selv finne en måte å akseptere at faren har andre han nå prioriterer.

Anonymkode: 6c917...358

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 19.54):

I mange år der hi var ET BARN. Hun var et barn. Foreldre-barn-relasjonen er den voksnes ansvar. Alltid. 

Ekspander  

Men nå er HI voksen og har fortsatt å legge skyld på far for ting han ikke har gjort, og ignorert ham så godt hun lan formå straffe han for noe han ikke har gjort. I alle årene som barn forsøkte han, og det er klart at det HI har gjort som barn, ungdom og ung voksen har påvirket forholdet deres negativt. 

Anonymkode: 783ed...cc1

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 19.54):

Ekspander  

Og nå er hun voksen og i 20-årene. Når hun selv forteller at faren "satt henne på plass" så betyr vel det at hun innser noe ansvar selv. Men typisk nok her inne vil jeg si, så er det aldri rom for å faktisk SE hva folk skriver, og FORSTÅ hva de skriver. Det er sånn " men JEG opplevde det sånn" og "VI erfarte det sånn" Det skjer alt for ofte her inne at folk snakker ut fra egne erfaringer og ikke konsentrerer seg om trådstartere som det FAKTISK handler om. Les ordentlig istedenfor å bare komme med alt dere selv har opplevd og utbrudd og "gode råd"?  Hva tror DU TS mente med at faren "satt henne på plass" ? 

Anonym bruker skrev (På 26.12.2023 den 21.12):

Men nå er HI voksen og har fortsatt å legge skyld på far for ting han ikke har gjort, og ignorert ham så godt hun lan formå straffe han for noe han ikke har gjort. I alle årene som barn forsøkte han, og det er klart at det HI har gjort som barn, ungdom og ung voksen har påvirket forholdet deres negativt. 

Anonymkode: 783ed...cc1

Ekspander  

Hva vet du om at han ikke har gjort noe?

Anonymkode: b508c...0ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...