Gå til innhold

Pengegavene skaper splid mellom søsknene..💰

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (42 minutter siden):

Når skal man slutte å tenke at moralprekener kan hjelpe noen som helst? Det utvider ihvertfall ikke horisonten til to unge som ser er fornøyd litt eldre bror i samme situasjon med studier og jobb, hvor han både tjener mer, har et godt forhold til alle voksne omsorgspersoner og som i tillegg har store materielle fordeler. 

Moralpreken er ikke det samme som å gi noen innsikt og en annen innfallsvinkel. 
Har selv en sønn som ikke bor med både meg og pappaen, det får datteren min. 
At broren får dobbelt opp av materielle goder er et ørlite «plaster på såret» eller en fordel av nærmest utelukkende ulemper med og ikke ha foreldrene under samme tak!

Fortsetter under...

Twintipp skrev (Akkurat nå):

Moralpreken er ikke det samme som å gi noen innsikt og en annen innfallsvinkel. 
Har selv en sønn som ikke bor med både meg og pappaen, det får datteren min. 
At broren får dobbelt opp av materielle goder er et ørlite «plaster på såret» eller en fordel av nærmest utelukkende ulemper med og ikke ha foreldrene under samme tak!

Men dette er jo ikke dere. Alle opplever langt fra samme situasjon på samme måte. Her har gutten et godt forhold til faren sin, og har vokst opp med moren, stefar og søsken få år yngre. Jeg leser at han får alt, men de to yngste ikke får noe av dette fordi mor og stefar ikke har *lyst* og mulighet. Derfor lurte jeg på hvordan de "snakket mye om tema hjemme", men det er ikke noe svar på det. 

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Men dette er jo ikke dere. Alle opplever langt fra samme situasjon på samme måte. Her har gutten et godt forhold til faren sin, og har vokst opp med moren, stefar og søsken få år yngre. Jeg leser at han får alt, men de to yngste ikke får noe av dette fordi mor og stefar ikke har *lyst* og mulighet. Derfor lurte jeg på hvordan de "snakket mye om tema hjemme", men det er ikke noe svar på det. 

Selv om forholdet til faren er godt er det langt fra ideelt! 
Jeg dro en parallell fordi jeg kan relatere. Min sønn og vi alle har et godt forhold til hans far også. 
Men, det er langt i fra det samme som å vokse opp med begge foreldre under samme tak. 

Twintipp skrev (34 minutter siden):

Selv om forholdet til faren er godt er det langt fra ideelt! 
Jeg dro en parallell fordi jeg kan relatere. Min sønn og vi alle har et godt forhold til hans far også. 
Men, det er langt i fra det samme som å vokse opp med begge foreldre under samme tak. 

Nå er det vel strengt tatt mange som ikke har et ideelt forhold til egne foreldre selv om de bor under samme tak også. Det er også barn som vil at foreldre skal skilles på grunn av div.

Vi.må jo forholde oss til det TS skriver her, og det er at sønnen HAR et godt forhold til faren, at han er jordnær, takknemlig og ok. Det tyder da på alle måter som at han er en harmonisk ung mann. Og heldig. 

I motsetning til de to yngre som jo faktisk har biologisk far og mor under samme tak..

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei! Hjernen utvikler seg helt til 25 år den. Derav regnes man ikke som ordentlig voksen før 25 år, og fra 25-30 skjer det mye. Dette trodde jeg var eliminer voksen kunnskap… sjokkert! 

Anonymkode: 5c55a...769

Jeg regner med du mener elementær. Jeg har barn selv på samme alder, og jeg kjenner mange på samme alder, INGEN av dem hadde hatt problemer med å se dette. 

ReneRene skrev (22 minutter siden):

Nå er det vel strengt tatt mange som ikke har et ideelt forhold til egne foreldre selv om de bor under samme tak også. Det er også barn som vil at foreldre skal skilles på grunn av div.

Vi.må jo forholde oss til det TS skriver her, og det er at sønnen HAR et godt forhold til faren, at han er jordnær, takknemlig og ok. De tyder da på alle måter som at han er en harmonisk ung mann. Og heldig. 

I motsetning til de to yngre som jo faktisk har biologisk far og mor under samme tak..

«At sønnen har er godt forhold til far når det passer hans karriere». 

Det er ingen tvil om at det beste for barn dersom det er mulig, er å vokse opp med begge foreldrene sammen. 

Annonse

Twintipp skrev (1 minutt siden):

«At sønnen har er godt forhold til far når det passer hans karriere». 

Det er ingen tvil om at det beste for barn dersom det er mulig, er å vokse opp med begge foreldrene sammen. 

Ja? Kvantitet og kvalitet. Det må vi heller ikke la være å ta i betraktning. Faktum er jo at sønnen har det bra. Det er alt som betyr noe, er det ikke?  At de to andre ikke har det helt greit er jo det reelle problemer her. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Ja? Kvantitet og kvalitet. Det må vi heller ikke la være å ta i betraktning. Faktum er jo at sønnen har det bra. Det er alt som betyr noe, er det ikke?  At de to andre ikke har det helt greit er jo det reelle problemer her. 

Jeg leser ingen steder at ikke tvillingene har det bra, og har det de trenger? 

De har ikke foreldre som sponser utdanning, hus, bil og ferier, men så er da heller ikke det noen menneskerett. Faren til gutten betaler seg jo "bare" ut av sin dårlige samvittighet. 

Tvillingene er absolutt voksne nok til å forstå dette, de vet jo selvfølgelig at brorens far ikke er deres far, de vet at de ikke har noe å melde overfor brorens far. Urettferdig? Nei. Surt? Ja, men sånn er livet. Det er de voksne nok til å forstå. 

Anonymkode: 849e4...c7e

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg leser ingen steder at ikke tvillingene har det bra, og har det de trenger? 

De har ikke foreldre som sponser utdanning, hus, bil og ferier, men så er da heller ikke det noen menneskerett. Faren til gutten betaler seg jo "bare" ut av sin dårlige samvittighet. 

Tvillingene er absolutt voksne nok til å forstå dette, de vet jo selvfølgelig at brorens far ikke er deres far, de vet at de ikke har noe å melde overfor brorens far. Urettferdig? Nei. Surt? Ja, men sånn er livet. Det er de voksne nok til å forstå. 

Anonymkode: 849e4...c7e

Du leser ikke at de reagerer og at dette ofte har vært tema hjemme av den grunn?  Jo, det tror jeg siden hele tråden handler om det. Ergo har de det ikke helt bra selv om DU mener at de burde være fornøyde. Det er det jo ikke du som avgjør. De vet nemlig selv hva de føler. Og de føler ikke at dette er greit. Det er saken her. 

Du mener ditt og tar ikke problemstillingen på alvor. I tillegg benekter du at eldste har et godt forhold til faren og vice versa. Du forholder deg kort og godt ikke til hva som faktisk står her, og da blir det helt usaklig og en diskusjon du legger prinsipper for. Dette handler jo ikke om deg og hva du mener generelt. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Moren og faren til tvillingene kunne gitt tvillingene det samme som far til eldstefødte. . De er jo to. Det er plikt til foreldrene og gjøre det likt. 

Ehh… selv om man er to skal det da noe til å rive i både leilighet, bil og mange utenlandsturer til to personer. Og plikt? Nei, ingen har plikt til det. Hjelpes…

Anonymkode: ee919...393

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Du leser ikke at de reagerer og at dette ofte har vært tema hjemme av den grunn?  Jo, det tror jeg siden hele tråden handler om det. Ergo har de det ikke helt bra selv om DU mener at de burde være fornøyde. Det er det jo ikke du som avgjør. De vet nemlig selv hva de føler. Og de føler ikke at dette er greit. Det er saken her. 

Du mener ditt og tar ikke problemstillingen på alvor. I tillegg benekter du at eldste har et godt forhold til faren og vice versa. Du forholder deg kort og godt ikke til hva som faktisk står her, og da blir det helt usaklig og en diskusjon du legger prinsipper for. Dette handler jo ikke om deg og hva du mener generelt. 

At de velger å ikke ha det bra fordi de mistenker at broren har det bedre er jo selvsagt et problem, men det er ikke et problem andre kan løse. Det må de faktisk gjøre selv.

Anonymkode: 14814...47a

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

At de velger å ikke ha det bra fordi de mistenker at broren har det bedre er jo selvsagt et problem, men det er ikke et problem andre kan løse. Det må de faktisk gjøre selv.

Anonymkode: 14814...47a

Det siste er jeg helt enig i. Så da må nok erfaringer til. Ikke moralisering og invalideing av følelsene deres. Så får de og foreldre pluss broren håpe at de får erfaringer og innsikt som vil hjelpe. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Like greit. Du tapte diskusjonen med nada mot-argument! Sånne folk som som svever høyere enn andre viser ofte seg og ha liten empati for andre sine problemer. Til din info er jeg flerspråklig ;) du da? Bare norsk og nynorsk? Stakars. 

Det er ikke noe spesielt interessant med å være flerspråklig, altså. Det er normen i verden.

Anonymkode: beb53...2fc

Annonse

Jeg tenker at de opplever noe mange barn i lappeteppefamilier opplever, i større eller mindre grad.

Det er en del av det å ha halvsøsken og stesøsken, at familiene man kommer fra kan være forskjellig, ha forskjellig økonomi osv.

Jeg skjønner at dere ønsker å ta tvillingenes sjalusi på alvor, og derfor har snakket mye om det. Men jeg mistenker at dere har tatt det litt for langt. At du har snakket med eldste sin far om dette vitner om det.

Du kan selvfølgelig ikke legge føringer på hva han vil gi sin sønn, fordi sønnens yngre halvsøsken blir misunnelig...

Det du kan forvente og forlange, er at eldste oppfører seg pent og ikke smører dette i trynes på yngre søsken på en negativ måte, noe som allerede er et faktum og tyder på at han er en fin gutt som har fått en fin oppvekst og oppdragelse. Så kan du faktisk forvente at tvillingene, som nå er 20 år forstår at det faktisk er en forskjell. Eldste har en annen far og får derfor ting de ikke får. Det er forskjell på folk, og om vi skal bruke negativ energi på å være misunnelig på det går det utover vår egen livskvalitet. De må rett og slett bli ferdig med sjalusi og bitterhet over dette, de har verden for sine føtter og velger selv hva slags liv de vil leve. Ønsker de penger får de sørge for utdanning og jobb så de kan tjene seg det.

Anonymkode: 3b743...ac5

Folk er forskjellig, og har forskjellig økonomi. At tvillingenes (halv-)storebror har en pappa med god råd, det må de bare tåle. Sånn er verden. Skjønner at det kan føles urettferdig, men faren til gutten skal da ikke la være å hjelpe sønnen sin med bolig, bil osv. for at dine 2 andre barn blir sjalu!!!? Du har virkelig tatt dette opp med faren til din voksne sønn????? Veldig spesielt!

Anonymkode: 0b612...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...