Gå til innhold

Er det noen som kan noe om demens?

Anbefalte innlegg

Hva er de første tegnene.
Hva vært hos svigermor nå i julen, og hun begynner å rote noe veldig.
Blant annet så forteller hun for eksempel en historie, og så 5 minutter senere så forteller hun den samme historien en gang til som at hun har glemt at hun allerede har glemt at hun har fortalt den.

Det er demens i familien, og jeg vet det er arvelig

Anonymkode: ebc88...586

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444984-er-det-noen-som-kan-noe-om-demens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det med å fortelle en historie flere ganger er det mange gamle mennesker som gjør, selv om de ikke er demente. Særlig hvis de bor alene er min erfaring. 

Men ser dere andre tegn?

Klarer hun å planlegge? Klarer hun å lage en middag feks? Eller bake?

Kan hun si hva klokka er? Eller mangler hun forståelse eller kunnskap om noe hun tidligere har behersket? Feks Facebook eller en mobiltelefon?

Har hun det rotete, men har alltid vært ryddig av seg. 

Har personligheten hennes endret seg? Min mor feks sluttet plutselig å krangle og diskutere med oss, nå gjør vi tydeligvis alt rett. Hun klarer heller ikke å skaffe seg by resept eller booke en legetime lenger. Må ha følge inn til legen fordi hun trenger p få ting forklart mange ganger etterpå. Og hun holder orden på stue og kjøkken, men soverommet flyter over og kjøleskapet er fullt av gammel mat som hun har glemt at hun har kjøpt. 

Så følg med på om det er større personlighetsforandringer er mitt tips. 

Anonymkode: f23df...cf8

Svigerfar ble veldig urensling, ville ikke vaske hender, ville ikke dusje osv. Sluttet å lage mat, spiste bare havregryn med melk og sukker, og knekkebrød uten pålegg, til slutt.

Han ble gradiv mer og mer hjelpeløs.

Vi meldte bekymring til fastlegen og han ble testet der. Mener det var tester med spørsmål og forståelse av tid, hvor han var og slike ting. Den viste såpass store avvik at han ble testet ytterligere.

Han har ikke alzheimer, men er dement. Blitt gradvis verre og verre. Måtte flytte på sykehjem og har bodd der i snart 3 år nå. Nå kjenner han ikke igjen barnebarna, og har glemt at han er enkemann så han spør etter svigermor hver gang vi er der.

Anonymkode: d1b68...e5f

Svigermor har Alzheimers. Nå, to år etter at hun fikk diagnosen merker vi det på at hun mister ord, og sliter med å forklare seg. I tillegg klarer hun ikke å gjøre praktiske ting, som bake kaken hun alltid bakte før (kunne oppskrifta utenatt), sliter med å dekke på bordet, koke kaffe og slikt. Den enkleste logikk ser ut til å ikke helt nå inn lenger, og hun subber slik med føttene at hun snubler både titt og ofte. 

Anonymkode: d9425...ed8

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Svigermor har Alzheimers. Nå, to år etter at hun fikk diagnosen merker vi det på at hun mister ord, og sliter med å forklare seg. I tillegg klarer hun ikke å gjøre praktiske ting, som bake kaken hun alltid bakte før (kunne oppskrifta utenatt), sliter med å dekke på bordet, koke kaffe og slikt. Den enkleste logikk ser ut til å ikke helt nå inn lenger, og hun subber slik med føttene at hun snubler både titt og ofte. 

Var litt kjapp med å sende, men det jeg ville frem til er som andre nevner over, at det er lurt å se etter andre symptom enn bare det å glemme. Hos svigermor har ikke det å glemme slik du nevner vært fremtredende i hele tatt. Demens kommer i mange former.

Annonse

Vi går og lurer på det samme om svigermor. Hun har blitt litt slurvete med hygiene, hun som alltid har vært så nøye med å være velstelt, gjentar seg selv hele tiden og kjenner ikke alltid igjen hvem som er på bilder. Vi bor langt unna, men var hos henne før jul. Hun har alltid elsket å ha selskap og stelle til mat og dekke bord. Nå brukte hun mer tid på å suse rundt i ring og hadde ikke den kontrollen hun alltid har hatt. Hun fikk liksom ikke gjort noe og hverken bord eller mat var ferdig da vi kom. Det har den alltid pleid å være. Det var masse som var påbegynt men ikke ferdig og da jeg gikk ut på kjøkkenet for å hjelpe henne så endte det med at jeg måtte gjøre alt, og hun bare fortsatte å stime rundt som en ball i et flipperspill uten å egentlig få gjort noe. Hun har også sluttet å lese bøker og gjøre håndarbeid. Hun sier at hun "ikke gidder", men jeg er redd for at sannheten er at hun ikke får til lenger. Mannen skal ta en prat med henne etter jul og se om det ikke er lurt med en time hos fastlegen. 

Anonymkode: 24308...61f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi går og lurer på det samme om svigermor. Hun har blitt litt slurvete med hygiene, hun som alltid har vært så nøye med å være velstelt, gjentar seg selv hele tiden og kjenner ikke alltid igjen hvem som er på bilder. Vi bor langt unna, men var hos henne før jul. Hun har alltid elsket å ha selskap og stelle til mat og dekke bord. Nå brukte hun mer tid på å suse rundt i ring og hadde ikke den kontrollen hun alltid har hatt. Hun fikk liksom ikke gjort noe og hverken bord eller mat var ferdig da vi kom. Det har den alltid pleid å være. Det var masse som var påbegynt men ikke ferdig og da jeg gikk ut på kjøkkenet for å hjelpe henne så endte det med at jeg måtte gjøre alt, og hun bare fortsatte å stime rundt som en ball i et flipperspill uten å egentlig få gjort noe. Hun har også sluttet å lese bøker og gjøre håndarbeid. Hun sier at hun "ikke gidder", men jeg er redd for at sannheten er at hun ikke får til lenger. Mannen skal ta en prat med henne etter jul og se om det ikke er lurt med en time hos fastlegen. 

Dette er i alle fall temmelig tydelige tegn. 

Hos min far startet det allerede for mange år siden. Han har hatt stålkontroll på navn og fødselsdato, på oss ungene, svigerbarn, barnebarn og oldebarn. Da han ikke lenger visste når vi "ungene" hans hadde bursdag, ikke visste hva vi het, eller visste hva han hadde spist til middag en halvtime tidligere, da var det tydelig hvilken vei det gikk. En gang spurte han etter hvem han hadde vært gift med, men kjente ikke igjen mamma på foto. Senere fikk han et ungdomsbilde av henne, da kjente han henne. Dette bildet har han nå i ramme, på bordet og mye i hånda eller fanget. Han vet at hun døde for flere år siden, men spør av og til når hun kommer og henter ham, det er noen ganger han ikke vil være på sykehjemmet selv om han synes han har det godt. 

Nå kjenner han oss av og til, men sliter med språket, og det vi forstår av det han sier, det hører til i en annen tid. Men, han er straks 93 år, da, så det er vel "lov" å miste litt kontroll. 

Anonymkode: bfbe7...bc2

Husker jeg dro innom til foreldrene mine for noen år siden, de hadde besøk av en venninne, jeg snakker litt med henne og registrerte at hun stilte de samme spørsmålene flere ganger og gjentok seg selv litt. Kjente ikke dama veldig godt, men fikk en litt ekkel følelse. Etter at hun deo spurte jeg foreldrene mine om de hadde merket at hun begynte å "tulle" litt, men det hadde de ikke merket. Var vel et år senere eller noe sånt, så fikk jeg høre at hun hadde fått Alzheimer… Så i dette tilfellet vil jeg tro at å glemme/gjenta seg selv var et tidlig tegn ja. Vet jo ingenting om hva de som var nærere henne evt hadde registrert på det tidspunktet.

Anonymkode: 0acde...0d5

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Absolutt gjenkjenbart i forhold til min svigermor. Hørte også ofte «orker ikke» og «gidder ikke» i starten, noe som vi nå har funnet ut at var fordi hun rett og slett ikke fikk det til.

Anonym bruker skrev (På 25.12.2023 den 21.36):

Hva er de første tegnene.
Hva vært hos svigermor nå i julen, og hun begynner å rote noe veldig.
Blant annet så forteller hun for eksempel en historie, og så 5 minutter senere så forteller hun den samme historien en gang til som at hun har glemt at hun allerede har glemt at hun har fortalt den.

Det er demens i familien, og jeg vet det er arvelig

Anonymkode: ebc88...586

Hvis hun gjenforteller for samme tilhørere, så høres det ut dom demens

Anonymkode: b6879...5df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...