Gå til innhold

Misunnelig på svigerinne

Anbefalte innlegg

Det er pinlig og flaut, men i går ble jeg så misunnelig på min svigerinne. Vonde følelser ulmer i hele meg!

Min mor er så glad i svigerdatteren sin. Vel og bra, men de siste årene har hun begynt å likestille oss - altså min bror, hans kone og meg. Det synes jeg ikke er greit. 

For noen år siden fikk jeg et smykkesett med to par øredobber. Gamle familiestykket. Moder’n så at jeg ikke brukte det ene settet øredobber og ba om å få det tilbake. I går, på julaften fikk min svigerinne det - og en bok. Jeg fikk en lampe. 
Min svigerinne hadde også fått et nydelig gullsmykke fra moder’n og viste meg det stolt. 

Jeg ble misunnelig og sjalu. Føler meg som en drittunge! Jeg har aldri hatt sånne følelser før, men nå er det vondt. 
Prøvde å ta det opp med moder’n, men ble bryskt avfeid. Jeg er lei meg og sint og har behov for å si noe, men får det ikke til. Har du no tips? 

Anonymkode: 65ca7...9b9

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444977-misunnelig-p%C3%A5-svigerinne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen dialekter kaller det svigersøster, det er en inngiftet søster.

Det er jo fantastisk at din mor har fått et så godt forhold til henne.

Min svigermor har tre sønner, og har tatt oss tre svigerdøtre under sine vinger og er som en ekstra mor for oss. Heldige vi da, siden hun ikke har noen døtre som kan bli sjalu....

Anonymkode: de48c...af8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er pinlig og flaut, men i går ble jeg så misunnelig på min svigerinne. Vonde følelser ulmer i hele meg!

Min mor er så glad i svigerdatteren sin. Vel og bra, men de siste årene har hun begynt å likestille oss - altså min bror, hans kone og meg. Det synes jeg ikke er greit. 

For noen år siden fikk jeg et smykkesett med to par øredobber. Gamle familiestykket. Moder’n så at jeg ikke brukte det ene settet øredobber og ba om å få det tilbake. I går, på julaften fikk min svigerinne det - og en bok. Jeg fikk en lampe. 
Min svigerinne hadde også fått et nydelig gullsmykke fra moder’n og viste meg det stolt. 

Jeg ble misunnelig og sjalu. Føler meg som en drittunge! Jeg har aldri hatt sånne følelser før, men nå er det vondt. 
Prøvde å ta det opp med moder’n, men ble bryskt avfeid. Jeg er lei meg og sint og har behov for å si noe, men får det ikke til. Har du no tips? 

Skjønner jeg godt. Spør moren din om hun er mer glad i svigerinnen din ebb deg. 

Anonymkode: 5d364...d1a

Annonse

Du brukte jo ikke øredobbene, men moren din burde sagt at hun ville gi de videre hvis du sa du ikke likte dem. Det er ikke greit å ta tilbake gaver uten å informere i dette tilfellet. 

Hvis moren din ikke gjør forskjell eller skryter mer av henne til deg uten at du får like gode tilbakemeldinger, så er det vel fint at svigerinnen din får tilsynelatende samme plass. Hun er jo blitt et familiemedlem, og bør likestilles sånn synlig. Hvis det hadde vært forskjellsbehandling ville det vært verre. 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Du brukte jo ikke øredobbene, men moren din burde sagt at hun ville gi de videre hvis du sa du ikke likte dem. Det er ikke greit å ta tilbake gaver uten å informere i dette tilfellet. 

Hvis moren din ikke gjør forskjell eller skryter mer av henne til deg uten at du får like gode tilbakemeldinger, så er det vel fint at svigerinnen din får tilsynelatende samme plass. Hun er jo blitt et familiemedlem, og bør likestilles sånn synlig. Hvis det hadde vært forskjellsbehandling ville det vært verre. 

Svigerinnen er svigerinne og kan ikke sidestilles med ekte datter. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Hvis moren blir gladere i svigerinnen er moren en dårlig mor. 

...eller at den inngifte faktisk er bedre enn den bioligiske. Det skjer det og.

Anonymkode: 482d6...bdf

Annonse

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ja, hvorfor ikke?  Sum på gaver betyr lite. Med mindre hun fikk gullsmykke og du en sjokolade 🙃

Fordi svigerinnen bør få vennepris gave siden datteren er høyest i hjertet i mors kjærlighet. = dyrere gave. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Fordi svigerinnen bør få vennepris gave siden datteren er høyest i hjertet i mors kjærlighet. = dyrere gave. 

Det hørtes utrivelig ut. Her får mannen og jeg gave for samme verdi fra både hans og mine foreldre. 

Anonymkode: 0a6c6...acd

Hallo, det er jo helt utenkelig at jeg skal bli like glad i en svigerdatter eller svigersønn som jeg er i mine egne barn. De kan være nydelige mennesker som jeg er svært, svært glad i og som jeg verdsetter mer enn de fleste andre, men ikke like høyt som mine egne barn. 

Anonymkode: ac6b5...2be

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Øredobbene brukte du ikke og hun fikk en bok. Du fikk lampe og fikk smykkesett tidligere. Kanskje dette er noen du skal prosessere på egenhånd før du begynner å prate så mye om det med din mor. Din sjalusi og misunnelse er jo dine følelser og ikke nødvendigvis noe andre skal agere på.

Anonymkode: ef976...4c2

Tipper hun liker at tingene som betyr mye for henne, brukes av familie og noen hun er glad i. Dette er nå svigerinne. Det betyr ikke at hun et mindre glad i deg. Hun er glad i dere begge, på ulik måte. Du tolker begges glede som at de har ett mor/datter forhold bare fordi de deler noe felles. Du liker ikke smykkene, svigerinnen din gjør det (evt later som) å det gleder din mor vanvittig. 

Anonymkode: 060d1...a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...