Gå til innhold

Forslag til hvordan løse dette, uten at jeg skal føle meg så dritt?❄️

Anbefalte innlegg

mamma er 75 år med middels god/dårlig helse. Vil ikke flytte, har kun meg og min bror som nære. Hun har enebolig med gårdsplass, ganske stor også. Flytte skal hun ikke. Hun har ett år hatt traktor som har måkt, men  sa hun opp denne ordningen. Hun er velfungerende psykisk syk, må ha stor port med kjetting så ingen kommer seg jo inn der. Alt må avtales på forhånd men hun tar tlf når hun vil/har den av i dager osv så dette ble vanskelig. Traktoren måker etter behov, kommer da det passer ikke da mamma plutselig bestemmer seg. Hun sliter med armene(diagnose), å har lite styrke. Klarer å måke lett snø, våt snø er verre. Helsa svikter litt nå så også dette har vært vanskelig. Kjøpte snøfreser men fant ut at hun var redd disse maskinene så de vil hun ikke bruke. Kjøpte to stk. Nå har begge disse stått i garasjen i noen år, egentlig nye men jeg fikk ikke start på de. Fikk tips om at det trolig er pga gammel bensin som har stått. Jeg klarer ikke fikse det. Derfor har jeg, mot hennes vilje dratt opp å måkt snø. Hun vil klare seg selv, men det går jo ikke helt. Jeg har ikke hjerte til at hun snør inne. Samtidig sitter jeg med tre barn, ett oppussingsprosjekt, jobb og en mor 1t unna som jeg må måke hos. Jeg foreslo at hun kunne betale en tenåring vi kjenner for å måke, det ville hun ikke. Igjen så kommer ingen inn denne porten med kjetting, så nytter ikke å bare få folk til å gjøre det. Jeg bruker bokstavelig talt stige for å klatre inn der. Ingen vits å nevne fastlege, hun er rar ja, velfungerende psykisk syk men ikke til fare for noen. 

Så spm er.. fælt å se henne snø inne, men hva fader kan jeg gjøre? Jeg sliter meg ut om det har snødd i fire dager å jeg da har tid til å dra opp å måke hos henne. Jeg har ikke skuldre til den tunge snøen. Føler meg som en dårlig datter når hun snør inne, litt frivillig. 

Anonymkode: 7a04a...be5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

mamma er 75 år med middels god/dårlig helse. Vil ikke flytte, har kun meg og min bror som nære. Hun har enebolig med gårdsplass, ganske stor også. Flytte skal hun ikke. Hun har ett år hatt traktor som har måkt, men  sa hun opp denne ordningen. Hun er velfungerende psykisk syk, må ha stor port med kjetting så ingen kommer seg jo inn der. Alt må avtales på forhånd men hun tar tlf når hun vil/har den av i dager osv så dette ble vanskelig. Traktoren måker etter behov, kommer da det passer ikke da mamma plutselig bestemmer seg. Hun sliter med armene(diagnose), å har lite styrke. Klarer å måke lett snø, våt snø er verre. Helsa svikter litt nå så også dette har vært vanskelig. Kjøpte snøfreser men fant ut at hun var redd disse maskinene så de vil hun ikke bruke. Kjøpte to stk. Nå har begge disse stått i garasjen i noen år, egentlig nye men jeg fikk ikke start på de. Fikk tips om at det trolig er pga gammel bensin som har stått. Jeg klarer ikke fikse det. Derfor har jeg, mot hennes vilje dratt opp å måkt snø. Hun vil klare seg selv, men det går jo ikke helt. Jeg har ikke hjerte til at hun snør inne. Samtidig sitter jeg med tre barn, ett oppussingsprosjekt, jobb og en mor 1t unna som jeg må måke hos. Jeg foreslo at hun kunne betale en tenåring vi kjenner for å måke, det ville hun ikke. Igjen så kommer ingen inn denne porten med kjetting, så nytter ikke å bare få folk til å gjøre det. Jeg bruker bokstavelig talt stige for å klatre inn der. Ingen vits å nevne fastlege, hun er rar ja, velfungerende psykisk syk men ikke til fare for noen. 

Så spm er.. fælt å se henne snø inne, men hva fader kan jeg gjøre? Jeg sliter meg ut om det har snødd i fire dager å jeg da har tid til å dra opp å måke hos henne. Jeg har ikke skuldre til den tunge snøen. Føler meg som en dårlig datter når hun snør inne, litt frivillig. 

Min bror er velfungerende Asberger. Han har det for seg at han ikke skal måke snø. Ellers så hjelper han litt til med ting vi må fikse for mamma. Men ikke ting som innebærer snø😅.

hi

Hva med en liten elektrisk snømåker?

Ligner på kantklippere og selges overalt de har småelektronikk, Jula, Power o.l

Flere merker, og de måker en sti til henne. Hun trenger jo ikke måke hele plassen? En sti fra døra til porten er vel greit?

https://www.power.no/hage-og-fritid/hage-og-uteomraade/hageredskaper/andre-hageredskaper/senz-snowy-elektrisk-snoefreser/p-1040014/store/#video

Anonymkode: 065a4...a1c

Skal hun noen plass da? Om ikke så får det bare være snø. Hun må flytte det må hun bare psyke seg opp til. Når man ikke greier vanlig vedlikehold så er man ferdig med å eie hus

Anonymkode: 97815...408

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva med en liten elektrisk snømåker?

Ligner på kantklippere og selges overalt de har småelektronikk, Jula, Power o.l

Flere merker, og de måker en sti til henne. Hun trenger jo ikke måke hele plassen? En sti fra døra til porten er vel greit?

https://www.power.no/hage-og-fritid/hage-og-uteomraade/hageredskaper/andre-hageredskaper/senz-snowy-elektrisk-snoefreser/p-1040014/store/#video

Takk for tips. Hun «må» måke hele plassen. Det er en greie hun har så uvedkommende ikke tror hun er gammel, og alene. Er det bare en sti syntes det at hun trolig er eldre, enig i det men. Har du erfaring med denne? Bråker den mye? Tung å håndtere for ei med dårlig kraft?😊.

hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skal hun noen plass da? Om ikke så får det bare være snø. Hun må flytte det må hun bare psyke seg opp til. Når man ikke greier vanlig vedlikehold så er man ferdig med å eie hus

Anonymkode: 97815...408

Jeg tenker det samme. Men så er det samvittigheten min da. Jeg vet hun gjør det, men hun sliter seg ut å jeg er redd hun vil ramle å bli liggende ute i snøen. Da blir hun liggende. Samvittigheten min har gjort at da måket bare fikse det..

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Takk for tips. Hun «må» måke hele plassen. Det er en greie hun har så uvedkommende ikke tror hun er gammel, og alene. Er det bare en sti syntes det at hun trolig er eldre, enig i det men. Har du erfaring med denne? Bråker den mye? Tung å håndtere for ei med dårlig kraft?😊.

hi

Jeg har en sånn. Den fungerer helt fint på «urørt» snø. Men brøytekant f eks må vi ta med skuffe. Om noen kjører i, tråkker eller det er fra takras, klarer den ikke helt å ta det unna. Men ellers tipp topp 👌🏻 

Når det er sagt, det er ingen menneskerett å sitte i ett hus du ikke kan ivareta uten mye hjelp fra andre som ikke har bedt om den jobben. Høres ut som moren din er litt av typen det ikke hjelper å gi forslag (for da bruker man all tid på å diskutere hva som ikke funker med det), men snarere at du setter ei klar grense. Dette går ikke. Jeg skjønner at det er vanskelig, men det er ikke ditt ansvar og noen ganger må du være hard på dine grenser. De skal også respekteres. 

Anonymkode: ff8e0...2ea

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker det samme. Men så er det samvittigheten min da. Jeg vet hun gjør det, men hun sliter seg ut å jeg er redd hun vil ramle å bli liggende ute i snøen. Da blir hun liggende. Samvittigheten min har gjort at da måket bare fikse det..

hi

Bare la henne snø inne du har jo nok med ditt og bryr deg ikke. Bare samvittigheten, men det overlever du. 

Anonymkode: 6a881...2f2

Hadde ikke giddet. Har en fantastisk sprek svigermor som midt i 80 årene. Jeg jobber, studerer og har barn. Jeg kan selvsagt hjelpe henne med små ærender innemellom.

Å vedlikeholde et helt hus gidder jeg derimot ikke. Hun vil ikke flytte nemlig, men orker mindre og mindre. Har gitt beskjed til mannen at han får bare stille opp enn så lenge. Han orker ikke ta den ubehagelige samtalen om at hun bør selge huset.

Anonymkode: 6b7dd...c32

Jeg tror kanskje du må gjøre deg hard og gi beskjed om at du ikke kan komme og måke. Du har jo ikke hverken tid eller helse til det. Da snør hun i verste fall inne, men det er kanskje det som skal til for at hun skjønner at det må løses på andre måter. Nå kan hun jo bare fortsette å si nei til alle andre forslag for du kommer jo til slutt og klatrer over porten og ordner opp.

Vi har vært i en lignende situasjon med svigermor. Hun er langt over 80 og sitter i et stort hus med stor hage og dobbelgarasje pluss uthus hun ikke klarer å vedlikeholde. Hun får ikke engang til å skifte lyspærer inne. Vi kommer og gjør småting, men hun har i mange år mast om at vi skal male, beise, snekre, klippe hekker og gjøre andre store jobber. Vi har satt foten ned. Hun burde ha flytta i leilighet for 10 år siden og vi har ikke hverken tid eller ork til å vedlikeholde hennes hus og eiendom i tillegg til vårt eget. Hun har også ei hytte hun vil vi skal stelle. For noen år siden satte vi og de andre barna foten ned og sa at vi hjelper med småting, men ikke med store. Der må hun leie inn folk eller gjøre det selv. Nå har hun begynt å se etter leilighet. Jeg tror det må en opplevelse av å ikke klare det selv for å skjønne at det må endring til. 

Anonymkode: ea0dd...b7b

Hei dere.

Takk for svar. Hadde egentlig tenkt til å dra opp i dag å måke, svigerfar tilbydde seg å bli med (mannen ble skadet for 3mnd siden å skal ikke gjøre den type arbeid før om 2-3mnd til). Jeg avlyste med svigerfar å sa at vi ikke gjør det. Jeg kan måke sti, men kan ikke holde på å dra opp dit å styre også. Så jeg har jo hatt mye selv også nå som han har vært skadet. I tillegg til jobb, aktiviteter på barn og alt som hører med der. Vannlekkasje i kjeller har vi også hatt pga stormen i august. Så kjenner jeg er litt tynnslitt, også holder jeg på hos mamma i tillegg. Jeg må bare innse at det ikke går, hun har selv valgt å ikke ha både traktor, tenåringer som måker ol. Ikke at mamma har tvunget meg til dette, men jeg har følt det er mitt ansvar når hun ikke klarer.

hi

Jeg tror lærdommen vi kan ta av denne tråden er at man må ta disse samtalene før man blir "gammel og sentimental". 

Jeg tror det er lettere å ta disse stegene om man på forhånd har tatt en avgjørelse om hva som må gjøres.

Vi er ikke så gamle, vi er spreke og klarer oss helt fint selv, men vi er 49 og 53 år og har venner på samme alder. Mange av oss har eldre foreldre, som står i dette nå, og vi har faktisk snakket en god del om hva vi selv vil gjøre når vi kommer dit.

Flere av vennene våre har allerede nå avgjort at når ungene har flyttet ut vil de se etter noe mer lettstelt, de vil bruke noen år på å finne den perfekte leiligheten for dem, og etterhvert flytte, før de blir så gamle at flytteprosessen også blir vanskelig å gjennomføre.

Vi har bestemt oss for at vi vil bo her, vi har pusset opp huset de siste årene og laget til soverom og større bad i hovedetasjen, så vi trenger ikke gå i trapper når vi blir gamle. Vi har også snakket om at i leilighet må man betale fellesutgifter som dekker vaktmester, snømåking av fellesområder, vasking av trapp og allverdens. Vi vil sitte i nedbetalt enebolig og kan sette av en tilsvarende sum hver måned som vi kan bruke for å betale andre i vårt hjem, om det er vaskehjelp, naboungdommer til gressklipping, maling av hus eller hva vi nå måtte trenge så kan vi betale for deg og vil gjøre det.

Nå som eldrebølgen er full fart og regjeringen ønsker at vi skal bo hjemme så lenge som mulig håper jeg det er flere som hopper på og lager vaktmestertjenester hvor man kan kjøpe hjelp til enkeltting også, og ikke trenger inngå avtaler om fast hjelp hver uke liksom. Ser på facebooksiden her; "Småjobber i ....." at det er mye aktivitet. Folk som ønsker hjelp til bæring, snømåking, bære inn ved osv, og alt fra tenåringer til russegrupper kaster seg på så fort det blir lagt ut at de gjerne tar jobben. Sånt trenger vi mer av i årene som kommer tror jeg, også mer organisert enn via facebook.

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hei dere.

Takk for svar. Hadde egentlig tenkt til å dra opp i dag å måke, svigerfar tilbydde seg å bli med (mannen ble skadet for 3mnd siden å skal ikke gjøre den type arbeid før om 2-3mnd til). Jeg avlyste med svigerfar å sa at vi ikke gjør det. Jeg kan måke sti, men kan ikke holde på å dra opp dit å styre også. Så jeg har jo hatt mye selv også nå som han har vært skadet. I tillegg til jobb, aktiviteter på barn og alt som hører med der. Vannlekkasje i kjeller har vi også hatt pga stormen i august. Så kjenner jeg er litt tynnslitt, også holder jeg på hos mamma i tillegg. Jeg må bare innse at det ikke går, hun har selv valgt å ikke ha både traktor, tenåringer som måker ol. Ikke at mamma har tvunget meg til dette, men jeg har følt det er mitt ansvar når hun ikke klarer.

hi

Når du reiser opp dit og måker, mater du hennes opplevelse av at det går greit å bo i huset «uten hjelp». Legg samvittigheten på is, den hjelper verken deg eller henne… 

Anonymkode: 381df...748

Jeg syns det er kjipt at du må presisere at hun ikke er til fare for noen på grunn av psykiske utfordringer. Det er ikke vanlig at psyke mennesker er det.

Det ser ellers ut som et problem som må løses. Det er veldig viktig at fks ambulanse og brannmannskap kommer seg fram om de må rykke ut til henne.

Hvorfor må hun ha kjetting? Går det ikke an å fikse port og alt så dette blir tryggere for henne? Om hun ikke vil, så gjør uansett det som må til, og få andre til å måke . Hun kan faktisk ikke bo så utrygt, så det er bare å gå mot hennes vilje. Hva skal hun gjøre med det? Når de oppfører seg som barn, så må noen ta ansvar og styringen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...