Gå til innhold

Tante og onkelgave mangler under treet

Anbefalte innlegg

Har to barn som kun har en tante og onkel. I år gidder de ikke å levere gave til barna mine fordi det er så travelt før jul. Vi ga gaven til deres unge voksne barn for to uker siden. Mine barn er ikke i tenåra engang. Synes det er leit og føler at min familie er lite prioritert. Vi skal sees i romjula (trolig skjer det ikke, de pleier å avlyse). Kan noen komme med noen råd til hvordan jeg skal håndtere dette? Blir jo lei meg og skjønner ikke at jeg gidder. 

Anonymkode: c9d77...d23

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er rart å skylde på dårlig tid, men kan du få hentet gavene? Skjønner at du blir lei, men hev deg over det nå. Så kan du kanskje ta det opp ved en senere anledning? 

Anonymkode: 1ef5f...f42

Ja, har vært inne på tanken. Vet egentlig ikke om de har kjøpt gaver i det hele tatt. Det er svigerfar som fortalte at de leverer gaver senere..Takk for svar, jeg skal jobbe med å heve meg over det. 

Vi har tidligere kjøpt til min tante , og hun har gitt mine barn gaver. Til en jul, da fikk vi beskjed om at vi måtte komme å hente gavene til barna hos henne, selv om hun skulle feire jul hos mine foreldre( som bor ca 1 km fra oss). Hun hadde tatt med min søsters barn sine gaver til dem…. Dette gjorde meg så sint at jeg sendte en mld om hva jeg synes om denne oppførselen, og at dette var siste gang vi gjorde dette.

At ting skal gå ut over barna , samme hva, det er bare smålig.

Anonymkode: be13f...c85

Disse vil trolig aldri endre seg. Du kommer alltid til å legge mer i det enn dem. Så får du bestemme deg for om du gidder å investere i dette forholdet. Alternativt kan du bruke pengene du ville brukt på nevø/niese på gave til egne barn fra nissen.

Anonymkode: 6a8cc...79d

Annonse

Himmel og hav skrev (2 minutter siden):

Ungene synes sikkert det er gøy å få gaver i romjula også. Jeg hadde ikke giddet å bry meg mer om det enn det. Er det forresten de som sa at de ikke gidder å levere gave eller er det din tolkning av det? 

Det er svigerfar som fortalte det lett beklemt. I kveld har min mann ringt broren sin (min svoger) og ønsket god jul. De hadde juleselskap med min svigerinne sine søsken. Mannen min fikk beskjed om at de ikke rakk julegaver i år, men det kom senere. Jeg forstår jo selv at vi er nedprioritert. Jeg er lei meg fordi jeg skulle ønske mine barn hadde en god tante og onkel. Dette gjelder jo ikke bare gaver, det gjelder jo involvering på andre måter også. Huff, nå ble jeg lei meg og sentimental. 

Du kan ikke endre andre, og å bruke negativ energi på å ønske at folk var annerledes går bare ut over din egen livskvalitet.

Aksepter at denne onkelen og tanta ikke er så opptatt av familiære relasjoner, og gaver betyr ikke så mye for dem. Ikke kompliser det, ikke tenk og føl så mye rundt det, det er bare sånn de er.

Deres liv er ikke avhengig av deres valg, dere lever et akkurat like godt liv uansett hvordan de velger å leve sitt. Det at det i dine øyne mangler en gave under treet i morgen vil ikke ungene deres skjenke en kalori så lenge dere som kjernefamilie har en fin feiring.

Anonymkode: 79757...5e4

Si det før gavene åpnes at tante og onkel gave kommer senre, de rakk ikke å levere. Ikke utbroder noe mer. Det gjorde mine foreldre og jeg tenkte aldri noe mer over det. De fleste gangene fikk jeg gaven senere andre ganger ikke, men brydde meg lite om de ikke kom for når julegavene var åpene hadde jeg glemt det manglet en. Min tante og onkel var veldig hyggelige og jeg hadde god kontakt med de, men gaver har de alltid vært elendige på.
Jeg rasmla nesten i bakken når eldte fikk konfirmajonsgave av de og det faktisk var en veldig fin ting. (Fint hjemmelaget ullskinn, med navn og doto hun konfirmerte seg)

Bonusbestemoren til mine unger før var helt ekstremt dårlig med gaver. Det var ett problem. Mine barn kunne jeg dnakke mere med, men mine bonusbarn hun var farmor til var ganske anderledes. Hvertfall når hun feiret julaften hos oss oghadde med til tre av fire unger feks. Dette ble en veldig sår ting, men dette er veldig anderledes enn en tante og onkel som en ikke feirer med. 

Anonymkode: 538f7...523

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Overhode ikke, men noen ganger har gaver en symbolverdi. 

Det er jo ikke de manglende gavene som er problemet, det er jo mangelen på interesse og relasjon som er problemet. Og dessverre er ikke det noe du kan endre hos andre.  Manglende gaver er jo bare et symptom. Det er leit og trist og man blir ekstra sår på vegne av barna sine, men man kan ikke tvinge frem omsorg.

Annonse

Anonym bruker skrev (På 23.12.2023 den 19.47):

Vi har tidligere kjøpt til min tante , og hun har gitt mine barn gaver. Til en jul, da fikk vi beskjed om at vi måtte komme å hente gavene til barna hos henne, selv om hun skulle feire jul hos mine foreldre( som bor ca 1 km fra oss). Hun hadde tatt med min søsters barn sine gaver til dem…. Dette gjorde meg så sint at jeg sendte en mld om hva jeg synes om denne oppførselen, og at dette var siste gang vi gjorde dette.

At ting skal gå ut over barna , samme hva, det er bare smålig.

Anonymkode: be13f...c85

Øhh..? Du sendte en melding om hva du synes om oppførselen? Om at DIN tante hadde kjøpt gaver til DINE unger? Jeg tror jeg da som tanta di hadde sagt det var siste gang jeg gjorde det. Du snakker om smålig…

Anonymkode: 2a0f5...36a

Vi har det også sånn HI. Min svigerinne bryr seg ikke om andre enn seg selv og sine samt sin side av familien. Det er så uendelig mange eksempler på det som jeg ikke skal ramse opp her. Men du må rett og slett bare heve deg over det. Du kommer antagelig ingen vei. Hos oss er nå ungene voksne og det er ingen i vår familie som liker henne. Sånn går det når man utstråler så tydelig at enkelte familiemedlemmer ikke betyr noe. Trist men lite å gjøre med. 

Anonymkode: 29d6a...72e

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Noen får ikke gaver. Vær takknemlig! 

Anonymkode: cdc8b...257

Ikke sant! Det skal jeg si til barna mine neste jul når jeg ikke kjøper noen gaver til dem.

«Bare vær takknemlig»!

🤣🤣🤣

Anonymkode: e1ddf...5a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...