Gå til innhold

Kan jeg få MR uten henvisning?

Anbefalte innlegg

Jeg har store helseproblemer og ønsker MR for å utelukke et par ting som jeg vet kan være årsak til problemene. Men legen sier at det ikke trengs fordi det bare er psykisk. Ok, jeg godtok det, og ble henvist til dps i stedet. Dps har sagt at dette ikke er psykisk, noe jeg er enig i. Har aldri hatt psykiske utfordringer med unntak av en kort depresjon etter et uventet dødsfall. Aldri relatert til egen helse. Jeg er sjelden hos lege. 

Selv om dps er enig med meg så vil fortsatt ikke legen henvise meg.

Kan man ta MR privat(ja, jeg vet man kan det), men uten henvisning? Vet jeg kan betale undersøkelsen, men jeg kan vel ikke bare ringe en privatlege og be om en undersøkelse uten henvisning eller ønsker fra fagfolk? I så fall, fortell meg hvor❤️❤️

Anonymkode: a4fe1...1e0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444945-kan-jeg-f%C3%A5-mr-uten-henvisning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bestille time hos en privat lege, også kan den legen henvise. Om du bestiller time på en større klinikk henvises du bare i samme klinikk. Men en lege må bestille undersøkelsen og få resultatet av den.

Anonymkode: 13e05...8a1

Selv om du betaler selv, må en lege vurdere behovet og mulige kontraindikasjoner. Har man f.eks metall i kroppen, kan man ofte ikke få MR. Alle bildeundersøkelser må også vurderes utifra strålingseksponering samt hvilken type som er best egnet for å undersøke det man mistenker. MR er ikke beste undersøkelse for alle problemstillinger.

Anonymkode: ce738...2bd

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Selv om du betaler selv, må en lege vurdere behovet og mulige kontraindikasjoner. Har man f.eks metall i kroppen, kan man ofte ikke få MR. Alle bildeundersøkelser må også vurderes utifra strålingseksponering samt hvilken type som er best egnet for å undersøke det man mistenker. MR er ikke beste undersøkelse for alle problemstillinger.

Det er ikke stråling i MR

Anonymkode: 7084f...5f9

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke stråling i MR

Det er ikke røntgenstråling/ioniserende stråling, nei. Det har jeg heller ikke påstått. MR bruker magnet og radiobølger.  Jeg snakket forøvrig om at alle typer bildeundersøkelser (derunder går bl.a MR, CT, vanlig røntgen, ultralyd osv) må vurderes utifra bl.a strålingseksponering.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du må bestille time hos en privat lege, også kan den legen henvise. Om du bestiller time på en større klinikk henvises du bare i samme klinikk. Men en lege må bestille undersøkelsen og få resultatet av den.

Ok, takk. Henviser privatlegen meg til offentlig sykehus, eller skjer alt privat da?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men jeg spør jo ikke om årsaker til at man kanskje får avslag. Jeg har ikke metaller i kroppen, og eneste måte å undersøke dette på er MR. Men fikk svar av ei som holdt seg til spørsmålet mitt.

Men jeg spør jo ikke om årsaker til at man kanskje får avslag. Jeg har ikke metaller i kroppen, og eneste måte å undersøke dette på er MR. Men fikk svar av ei som holdt seg til spørsmålet mitt.

Jeg svarte jo på spørsmålet om at en lege måtte vurdere og henvise. Beklager at jeg brukte tid på å utdype svaret mitt med å forklare hvorfor. 

Ok, takk. Henviser privatlegen meg til offentlig sykehus, eller skjer alt privat da?

Det kommer an på.

Her jeg bor er det er privat legesenter med leger, psykologer og noe mer, tror det er akupunktur eller noe sånt. Der betaler du det det koster for privatlege, men de henviser til offentlig sykehus om det er noe.

Også har du store klinikker som Akeris, som har eget røndkensenter

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det kommer an på.

Her jeg bor er det er privat legesenter med leger, psykologer og noe mer, tror det er akupunktur eller noe sånt. Der betaler du det det koster for privatlege, men de henviser til offentlig sykehus om det er noe.

Også har du store klinikker som Akeris, som har eget røndkensenter

Røntgen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...