Anonym bruker Skrevet 23. desember 2023 #26 Skrevet 23. desember 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Mange rare ideer, innfall og særheter som unnskyldes med at personen har adhd. Anonymkode: cc8cb...2c9 Eller forklares. Det er forskjell på å forstå at noen har en hjerne som fungerer litt annerledes enn resten og dermed også få en forklaring på atferd som skiller seg ut, og de foreldrene som driver fullstendig ansvarsfraskrivelse og bruker det som unnskyldning. Men akkurat rare innfall og idéer er jo typisk for ADHD nettopp fordi hjernen er skrudd litt annerledes sammen slik at en tenker mindre lineært, ofte er mer kreativ og kombinert med nedsatt impulskontroll dermed ender opp med å gjøre litt rare ting innimellom. Historisk sett har dette vært veldig positivt, da man antar at det ofte er dette som har dyttet samfunnet framover, fordi noen måtte jo være de som prøvde nye ting, utforsket nye områder og uredd kastet seg ut i nye utfordringer. Problemet nå er at vårt stillesittende og statiske samfunn, spesielt da skolen, ikke er tilpasset denne litt annerledese måten å fungere på, og dermed blir det et problem både for dem med ADHD og de rundt. Anonymkode: 69448...5df
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2023 #27 Skrevet 23. desember 2023 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Eller forklares. Det er forskjell på å forstå at noen har en hjerne som fungerer litt annerledes enn resten og dermed også få en forklaring på atferd som skiller seg ut, og de foreldrene som driver fullstendig ansvarsfraskrivelse og bruker det som unnskyldning. Men akkurat rare innfall og idéer er jo typisk for ADHD nettopp fordi hjernen er skrudd litt annerledes sammen slik at en tenker mindre lineært, ofte er mer kreativ og kombinert med nedsatt impulskontroll dermed ender opp med å gjøre litt rare ting innimellom. Historisk sett har dette vært veldig positivt, da man antar at det ofte er dette som har dyttet samfunnet framover, fordi noen måtte jo være de som prøvde nye ting, utforsket nye områder og uredd kastet seg ut i nye utfordringer. Problemet nå er at vårt stillesittende og statiske samfunn, spesielt da skolen, ikke er tilpasset denne litt annerledese måten å fungere på, og dermed blir det et problem både for dem med ADHD og de rundt. Anonymkode: 69448...5df Akkurat dette! Jeg har en sønn som fikk diagnosen ADD, som nå omtales som ADHD. Han har strevd seg gjennom skolen, den finnes ikke tilrettelagt, selv ikke med vedtak og diagnose. Norsklærer møter det med: da må du bare jobbe hardere, finne din indre motivasjon og skriver dagsplanen i løkkeskrift på tavlen (i 3. klasse) Nei, man må jobbe smartere. Lydbøker, muntlig eksamen osv. Hvorfor skal noen som opplagt aldri kommer til å sitte på ett kontor i en analytisk jobb, terpe på egenskaper som gir nytte til det? Snakk om å kaste bort ressurser i samfunnet. ADHD må ikke være en funksjonshemning. Det kan også være en ressurs, satt i riktige rammer. Jeg er ganske overbevist at dette kommer fra faren, som jeg har delt livet med i snart 25 år. Vi skjønte ganske tidlig at vi har hver vår styrke. Jeg er analytisk, strategisk og om jeg skal si det selv, jævlig god på planlegging. Han har enorm energi og setter i gang overalt. Hvis vi drar prosjektene våre sammen og legger styrkene våre sammen, er vi ett drømmeteam. Jeg planlegger, rekkefølge hvor, hva og når, bestiller, budsjetterer. Han setter i gang (for der er jeg dårlig) og tikker hele dagen. Hver for oss sitter jeg med en haug planer jeg aldri kommer i gang med, mens han ville hatt en haug prosjekter som var startet på, men aldri fullført. Jeg vil absolutt tro at dette kan overføres til arbeidslivet. Kartlegg og iverksett, tilpass og tilrettelegg underveis. Så bruker folk sin energi på noe nyttig. Anonymkode: 8aae9...973
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2023 #28 Skrevet 24. desember 2023 1) Mange har gått udiagnostisert fordi man ikke kjente til diagnosene før 2) Kriteriene for å få en diagnose er annerledes nå enn før 3) Å ha nevrodivergens er blitt noe som anerkjennes bredt, og det gir høyere oppmerksomhet på problemet, og vil peke flere mennesker i retning av en utredning dersom de mistenker at de har noe slikt selv. Anonymkode: acad9...063
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2023 #29 Skrevet 24. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 22.12.2023 den 18.10): Jeg har slitt mye og fått diagnosen ganske nylig etter at begge barna mine fikk det. Jeg har en krevende jobb og prøver nå å få tilrettelegging. Problemet er at jeg blir motarbeidet av selvdiagnostiserte kolleger som mener at når de ikke trenger det, så trenger ikke jeg det heller. Er det bare å identifisere seg som funksjonshemmet og så er man det? Anonymkode: 332f3...cf6 Alle har iallfall en diagnose. Det er utrolig populært å ha et barn med diagnose i dag. Det er foreldre som får utredning på barna kun for å få en unnskyldning til å klage på hvor vanskelig alt er. Anonymkode: 4dedd...051
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2023 #30 Skrevet 24. desember 2023 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Alle har iallfall en diagnose. Det er utrolig populært å ha et barn med diagnose i dag. Det er foreldre som får utredning på barna kun for å få en unnskyldning til å klage på hvor vanskelig alt er. Anonymkode: 4dedd...051 Hvis du tror det er det er det bare trist. Det å ha barn som strever er ikke det minste gøy, og det er utrolig både trist og provoserende å lese om at noen tror man utreder for moro skyld. For det første er prosessen både lang og utrolig krevende, ofte tar det over 1 år, og nåløyet for å komme til hos BUP er svært smalt. For der andre er det en myte at alle med ADHD har dårlig oppførsel, men det er helt klart mer krevende å ha barn og ungdommer som er annerledes. Jeg har nå en 14-åring med ADHD, Tourettes og autisme, som samtidig er svært intelligent, og strever mye med angst. Jeg skal love deg at jeg når som helst ville byttet, latt datteren min være helt gjennomsnittlig og normal uten alle vanskene sine. Det er utrolig krevende, for oss foreldre ja, men mest for henne. Mat, søvn, sosiale hendelser, skole... alt er komplisert og må tilpasses. Hele tiden. Det er utrolig utmattende og ikke noe noen burde ønske seg! Anonymkode: 69448...5df
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2023 #31 Skrevet 24. desember 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvis du tror det er det er det bare trist. Det å ha barn som strever er ikke det minste gøy, og det er utrolig både trist og provoserende å lese om at noen tror man utreder for moro skyld. For det første er prosessen både lang og utrolig krevende, ofte tar det over 1 år, og nåløyet for å komme til hos BUP er svært smalt. For der andre er det en myte at alle med ADHD har dårlig oppførsel, men det er helt klart mer krevende å ha barn og ungdommer som er annerledes. Jeg har nå en 14-åring med ADHD, Tourettes og autisme, som samtidig er svært intelligent, og strever mye med angst. Jeg skal love deg at jeg når som helst ville byttet, latt datteren min være helt gjennomsnittlig og normal uten alle vanskene sine. Det er utrolig krevende, for oss foreldre ja, men mest for henne. Mat, søvn, sosiale hendelser, skole... alt er komplisert og må tilpasses. Hele tiden. Det er utrolig utmattende og ikke noe noen burde ønske seg! Anonymkode: 69448...5df Enig, synes det er trist at mange folk tenker at barn med Adhd, springer rundt helt turbo, henger i taklampen, og ikke klarer å oppføre seg. Gutten vår holdt på med utredning i over 1 år. Har endelig fått Adhd diagnose, jeg vill jo ikke at han skal ha adhd, men jeg vil at han skal få de rettighetene og hjelpen han har rett på. Anonymkode: 6dcf0...9d2
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2023 #32 Skrevet 24. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Alle har iallfall en diagnose. Det er utrolig populært å ha et barn med diagnose i dag. Det er foreldre som får utredning på barna kun for å få en unnskyldning til å klage på hvor vanskelig alt er. Anonymkode: 4dedd...051 Dette oppsummerer jo på et vis problemet. Folk uten kunnskap hevder å sitte på fasiten, nå har vi fått en ny leir som hevder å ha ADHD og ar de derfor har fasiten for alle. Det hjelper ingen av oss som faktisk har denne funksjonshemningen, for selv om det er noen fordeler med ADHD som kreativitet, så er det primært en funksjonshemning. For min egen del er det som provoserer mest alle nevrotypiske som tror det seriøst bare handler om latskap. Enten hos individet som har diagnosen eller hos foreldrene. Anonymkode: 332f3...cf6
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2023 #33 Skrevet 25. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 22.12.2023 den 18.21): Folk har nedsatt evne til konsentrasjon, takket være mobil og data. Dermed er det mange som diagnostiseres med manglende evne til å konsentrere seg. Så ja, "alle" har ADHD "plutselig". Anonymkode: 27f75...dd0 Nri. Ingen diagnostiseres på det grunnlaget Anonymkode: 0ed4a...e3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå