Gå til innhold

Har «alle» ADHD plutselig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt mye og fått diagnosen ganske nylig etter at begge barna mine fikk det. Jeg har en krevende jobb og prøver nå å få tilrettelegging. Problemet er at jeg blir motarbeidet av selvdiagnostiserte kolleger som mener at når de ikke trenger det, så trenger ikke jeg det heller.

Er det bare å identifisere seg som funksjonshemmet og så er man det?

Anonymkode: 332f3...cf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har nedsatt evne til konsentrasjon, takket være mobil og data. Dermed er det mange som diagnostiseres med manglende evne til å konsentrere seg. Så ja, "alle" har ADHD "plutselig".

Anonymkode: 27f75...dd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Folk har nedsatt evne til konsentrasjon, takket være mobil og data. Dermed er det mange som diagnostiseres med manglende evne til å konsentrere seg. Så ja, "alle" har ADHD "plutselig".

Anonymkode: 27f75...dd0

Interessant. 

Anonymkode: 8fecf...744

Skrevet

Mange har det. Mange har autisme. 

Påfallende mange i mitt syn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har slitt mye og fått diagnosen ganske nylig etter at begge barna mine fikk det. Jeg har en krevende jobb og prøver nå å få tilrettelegging. Problemet er at jeg blir motarbeidet av selvdiagnostiserte kolleger som mener at når de ikke trenger det, så trenger ikke jeg det heller.

Er det bare å identifisere seg som funksjonshemmet og så er man det?

Nei. Alle har ikke plutselig ADHD. 
Nei. Man er ikke funksjonshemmet bare fordi man selv identifiserer seg som det. 

Skrevet

Men hvorfor skal du ha tilrettelegging?  De har ansatt en de antok kunne gjøre jobben.

Anonymkode: 841b7...cce

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor skal du ha tilrettelegging?  De har ansatt en de antok kunne gjøre jobben.

Anonymkode: 841b7...cce

Du kan jo lese deg opp her om du er interessert;

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/

Jeg kan gjøre jobben (bedre og raskere) med noe tilrettelegging. Dessverre går min funksjonshemning mer ut over familien enn arbeidsgiver og med tilrettelegging håper jeg å oppnå bedre balanse og lavere stressnivå.

Hvordan tenker du at arbeidsgiver og samfunnet ellers tjener på at alle som har en form for funksjonsnedsettelse presses ut av arbeidslivet? Jeg har foreslått og gjennomført alle de mest effektive utviklingstiltakene min arbeidsplass har gjennomført de siste syv årene, det vil lønne seg å investere i meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Mange har det. Mange har autisme. 

Påfallende mange i mitt syn. 

Dette er faktisk helt feil. Man anslår at 3-4 % har ADHD og 1 % har autisme. At det virker mye nå er fordi mange voksne som har gått et helt liv uten diagnosen, får den nå. Antallet er derfor gått noe opp hos voksne, men er fortsatt lavere enn hos barn. En annen sak er at det har blitt mye oppmerksomhet rundt det, på godt og vondt. 

Anonymkode: 69448...5df

Skrevet

ADHD er ikke en diagnose man setter selv. Og så er det så klart mange forskjellige nivåer av det. Hvorfor mener du kolleger har satt diagnosen selv?

Anonymkode: 077b1...bc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Dette er faktisk helt feil. Man anslår at 3-4 % har ADHD og 1 % har autisme. At det virker mye nå er fordi mange voksne som har gått et helt liv uten diagnosen, får den nå. Antallet er derfor gått noe opp hos voksne, men er fortsatt lavere enn hos barn. En annen sak er at det har blitt mye oppmerksomhet rundt det, på godt og vondt. 

Javel. Jeg kan ikke huske at noen skilte seg så mye ut fra barndommen. Bortsett fra et par på hele skolen som åpenbart hadde ADHD. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

ADHD er ikke en diagnose man setter selv. Og så er det så klart mange forskjellige nivåer av det. Hvorfor mener du kolleger har satt diagnosen selv?

Fordi det er det de sier. At de ikke er utredet men er sikre på å ha det. Jeg har kjempet i 15 år for å bli utredet og vet at det er tungt. Problemet er at de bruker seg selv som referanse for å argumentere i mot mitt behov for tilrettelegging. 

Sjefen vi blant annet prøve å legge til rette for mer hjemmekontor. Mine to kolleger som mener de også har ADHD sier da at de ikke skjønner hvorfor jeg trenger mer skjerming, for det opplever ikke de at de trenger.

Skrevet

Gutten min har akkurat fått diagnosen. Familie og venner som ikke kjenner han så godt, ble veldig overrasket over diagnosen. Han er veldig forsiktig, rolig og snill, men også treig, vimsete og har dårlig konsentrasjon, ser ofte ut som han har falt ned fra månen når han blir spurt om noe . 

Anonymkode: 6dcf0...9d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Gutten min har akkurat fått diagnosen. Familie og venner som ikke kjenner han så godt, ble veldig overrasket over diagnosen. Han er veldig forsiktig, rolig og snill, men også treig, vimsete og har dårlig konsentrasjon, ser ofte ut som han har falt ned fra månen når han blir spurt om noe . 

Anonymkode: 6dcf0...9d2

Slik var det med min også:) Håper han får god hjelp nå!

Skrevet

På den ene siden har du voksne mennesker som er i 40-50-årene som først i godt voksen alder får muligheten til å blir utredet og få nye verktøy. 

På den andre siden har selvdiagnostiseringen og diagnostiseringen av andre økt noe voldsomt de siste årene. En del av dette er selvfølgelig spekulativt, uvitenskapelig og av lav kvalitet. 

Anonymkode: 5c8d4...1a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Fordi det er det de sier. At de ikke er utredet men er sikre på å ha det. Jeg har kjempet i 15 år for å bli utredet og vet at det er tungt. Problemet er at de bruker seg selv som referanse for å argumentere i mot mitt behov for tilrettelegging. 

Sjefen vi blant annet prøve å legge til rette for mer hjemmekontor. Mine to kolleger som mener de også har ADHD sier da at de ikke skjønner hvorfor jeg trenger mer skjerming, for det opplever ikke de at de trenger.

Antakelig er ikke hjemmekontor så lurt for de med ADHD. Der får man jo ikke fokusert. Det lureste er å ha disse samtalene mellom kun deg og sjefen. Ikke bland noen andre inn i det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det har jo egentlig ingen betydning hva andre kollegaer mener når sjefen er enig, for det er jo sjefen som bestemmer. Det burde sjefen også fortelle dem. 

Og du kan fortelle dem at det er ikke sånn at det som er løsningen for en med ADHD er løsningen alle med diagnosen trenger og at din avtale med sjefen ikke har noe med deres (mulige) diagnose å gjøre. 

Anonymkode: 58bb6...c65

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Antakelig er ikke hjemmekontor så lurt for de med ADHD. Der får man jo ikke fokusert. Det lureste er å ha disse samtalene mellom kun deg og sjefen. Ikke bland noen andre inn i det. 

Jeg vet jo selv at jeg fungerer bedre på hjemmekontor når jeg skal jobbe med tyngre oppgaver. Arbeidsplassen vår er ikke bare kontor, og det er ekstremt mange avbrytelser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er irrelevant hva kollegaene dine mener, og det er ikke dem du skal snakke med når det kommer til din avtale med sjefen.

Anonymkode: 9c81e...34f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Javel. Jeg kan ikke huske at noen skilte seg så mye ut fra barndommen. Bortsett fra et par på hele skolen som åpenbart hadde ADHD. 

Det er jo faktisk litt av problemet, at bare de "åpenbare" ble fanget opp. Nå finner man heldigvis de som er litt mindre åpenbare også, slik at også disse kan få hjelp.

Skrevet

Mange som bruker det som unnskyldning i hvert fall.

Anonymkode: cc8cb...2c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mange som bruker det som unnskyldning i hvert fall.

Hva mener du med det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Garantert flere enn 1% som er autist 

Anonymkode: be1d2...3e2

Skrevet

Det er mange fler som får adhd nå, fordi man er mer opplyst om diagnosen.

Man må ikke henge i taklampa og være hels Emil for å ha adhd. Jeg har en sønn med adhd, han er impulsiv, distret,  veldig rastløs, prater masse, og veldig rastløs. 

Datteren min vender alt dette kaoset innover, og sliter med å kontrollere impulsene sine, har ett vanvittig tankekjør, er usikker og stresset. 

Man må ikke nødvendigvis ha store behov for tilrettelegging i jobb.

Jeg har også adhd, og aldri hatt tilrettelegging. Men jeg har også en fysisk aktiv jobb, så det forklarer vel dét. Jeg hadde aldri passet på ett kontor 🙈

Anonymkode: 14012...9c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du med det?

Mange rare ideer, innfall og særheter som unnskyldes med at personen har adhd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...