Gå til innhold

Hvordan svare venninne

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som gikk gjennom ett brudd i sommer og som skal selge leiligheten nå. Men det er ikke så lett.

For ett par uker siden  fikk jeg melding fra henne om at hun var oppgitt. Nesten ingen kom på visningene og ingen bud. Jeg svarte at det var synd og jeg spurte om litt forskjellig ting angående visning og salg. Da svarer hun plutselig: Jeg vil ikke snakke om det. Vi snakkes senere 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal svare hvis hun begynner å snakke om det igjen. Jeg vil jo ikke gjøre henne oppgitt. Men det var hun som tok det opp 

Anonymkode: 54d22...dc2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444923-hvordan-svare-venninne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

HUn trengte nok bare å fordøye det litt. Selv om det var hun som begynte å lufte frustrasjonen sin, så ble det kanskje litt mye når hun fikk oppfølgingspørsmål. 

Om hun begynner å prate om det igjen så tipper jeg hun er mer klar for en samtale rundt det, da hun har forøyd det litt.

Det er en feil vi ofte gjør. Vi må ikke svare alltid. Det holder at vi viser forståelse. Du mente godt og gjorde ikke feil sånn sett, men noen ganger holder det at vi sier at vi forstår. Og helst mene det da 🙂

Anonymkode: 412be...b91

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har ei venninne som gikk gjennom ett brudd i sommer og som skal selge leiligheten nå. Men det er ikke så lett.

For ett par uker siden  fikk jeg melding fra henne om at hun var oppgitt. Nesten ingen kom på visningene og ingen bud. Jeg svarte at det var synd og jeg spurte om litt forskjellig ting angående visning og salg. Da svarer hun plutselig: Jeg vil ikke snakke om det. Vi snakkes senere 

Nå vet jeg ikke hva jeg skal svare hvis hun begynner å snakke om det igjen. Jeg vil jo ikke gjøre henne oppgitt. Men det var hun som tok det opp 

Hvorfor overtenker du så veldig...

Anonymkode: 69edc...9d3

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det der var jo ikke kritikk av deg. Hun trengte å snakke/skrive om det og du lyttet/leste og kom med spørsmål som viste at du brydde deg. Så ble det tankene etter hvert litt overveldende og hun trengte en liten pause. Du trenger ikke oppføre deg annerledes. Her har dere en fin relasjon der hun gir beskjed når hun trenger en pause. Dessuten. Dette er noe hun tenker på. Det at du er aktiv i samtalen gjør ikke at hun tenker mer på det. Det samme med sorg. Noen er redd for å snakke om den som er død med de nærmeste pårørende. De er redd for å ripe opp i sorgen. Men de pårørende tenker på det hele tiden og de blir ikke minnet på det ved at andre snakker om det. 

Anonymkode: dc8b4...fb5

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er en feil vi ofte gjør. Vi må ikke svare alltid. Det holder at vi viser forståelse. Du mente godt og gjorde ikke feil sånn sett, men noen ganger holder det at vi sier at vi forstår. Og helst mene det da 🙂

Jeg synes ikke det er feil å være deltagende i en samtale selv om temaet er vanskelig. Det viser forståelse. Det fordrer selvsagt at man ikke stiller bebreidende spørsmål som "hvorfor solgte dere ikke tidligere når markedet var bedre?" eller "hvorfor brukte dere ikke stylist?" etc. 

Annonse

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg synes ikke det er feil å være deltagende i en samtale selv om temaet er vanskelig. Det viser forståelse. Det fordrer selvsagt at man ikke stiller bebreidende spørsmål som "hvorfor solgte dere ikke tidligere når markedet var bedre?" eller "hvorfor brukte dere ikke stylist?" etc. 

Det gjorde jeg ikke. Spurte om prosessen videre 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det gjorde jeg ikke. Spurte om prosessen videre 

Nei, jeg regner ikke med du gjorde det. Jeg tok det bare med som et forbehold for at den jeg svarte ikke skulle henge seg opp i den muligheten

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi gjorde ingenting feil. Selvsagt skal vi svare, man sitter da ikke og bare lytter. Venninne ga beskjed når hun syns det ble nok, det er ikke tegn på at hun syns at hi var ufin på noen måte. Venner tåler litt av hverandre. 

Anonymkode: c15c1...100

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hi gjorde ingenting feil. Selvsagt skal vi svare, man sitter da ikke og bare lytter. Venninne ga beskjed når hun syns det ble nok, det er ikke tegn på at hun syns at hi var ufin på noen måte. Venner tåler litt av hverandre. 

Jeg tror det er veldig lurt å "bare lytte" noen ganger. Legg egoet til side og gi kun uttrykk for at man forstår. Vi kan med fordel glemme våre egne "gode råd" og spørsmål iblant. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tror det er veldig lurt å "bare lytte" noen ganger. Legg egoet til side og gi kun uttrykk for at man forstår. Vi kan med fordel glemme våre egne "gode råd" og spørsmål iblant. 

Uenig. 

Annonse

Jeg har også en slik venninne. Jeg kan fortelle henne at jeg planlegger å selge leiligheten min og dagen etter, spør hun om jeg har solgt den. Virkelig irriterende. Forrige samtale sa jeg det slik: Jeg angrer på at jeg fortalte om planene mine, fordi det blir bare mye mas etterpå. Etter dette har hun ikke spurt. 

Mrs Remington skrev (6 timer siden):

Jeg har også en slik venninne. Jeg kan fortelle henne at jeg planlegger å selge leiligheten min og dagen etter, spør hun om jeg har solgt den. Virkelig irriterende. Forrige samtale sa jeg det slik: Jeg angrer på at jeg fortalte om planene mine, fordi det blir bare mye mas etterpå. Etter dette har hun ikke spurt. 

Men ingenting hi skriver antyder at hun er slik. Hun fulgte opp et tema i en samtale. 

Anonym bruker skrev (På 22.12.2023 den 11.28):

Kanskje du hørtes belærende eller anklagende ut? At du visste bedre hvordan det skulle vært gjort og at du visste hvorfor det gikk dårlig? Bare la henne komme med det hun vil, ventilere, uten å prøve å fikse det. 

Ellers er det bare sårt tema. 

Anonymkode: 7049d...5c1

Mrs Remington skrev (15 timer siden):

Jeg har ikke spurt. Hun tok det opp...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Kanskje du hørtes belærende eller anklagende ut? At du visste bedre hvordan det skulle vært gjort og at du visste hvorfor det gikk dårlig? Bare la henne komme med det hun vil, ventilere, uten å prøve å fikse det. 

Ellers er det bare sårt tema. 

Anonymkode: 7049d...5c1

Spurte bare om hvor mange var på visning og om det var flere visninger 

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...