Gå til innhold

Hvor lenge får din ca 13 åring være oppe i juleferien?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Jeg vil at de skal legge seg i normal tid for å unngå at de sover hele dagen, og for å passe på at de kommer seg inn i rytme igjen enklere før de starter på skolen igjen 

Anonymkode: 0fe01...3a0

Jeg, jeg, jeg. Det er ikke vanskelig å skjønne hvem som har første pri i ditt liv. 

Anonymkode: 1e4aa...b07

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Eneste jeg hører et JEG vil. Livet snurrer rundt deg og kun deg?

Anonymkode: 7d125...651

Det er jeg som bestemmer i mitt hus ja. Er det et problem?

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg, jeg, jeg. Det er ikke vanskelig å skjønne hvem som har første pri i ditt liv. 

Du bestemmer altså ikke i ditt hus? Barna bestemmer, for hvis ikke tenker du «jeg, jeg , jeg»? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du bestemmer altså ikke i ditt hus? Barna bestemmer, for hvis ikke tenker du «jeg, jeg , jeg»? 

Jeg tar valg til beste for barna, som regle. Du høres ikke særlig hyggelig ut. 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke noe galt i å ønske seg en halvtime med ro før man legger seg

De kan kose seg selv om de ikke bestemmer leggetiden selv

Voksne trenger også tid sammen. Om barn må legge seg i noe som er helt normal tid for at foreldrene skal få litt tid for seg selv på kvelden. Så er det ikke noe negativt.

De færreste småbarn legger seg etter 20.00. Og om de gjør det, så er det noe galt med foreldrene. Tommelfingerregelen er at barn som er 8 år legger seg 20.00, og så øker man med et kvarter for hvert år frem til klokken 22.00 når de er 16. Jeg er over 40 og legger meg 22-22.30. Også i ferier og helger. Det er godt å ha struktur i hverdagen. 

Tenåringer pleier å sove lenge. Om mor og far på død og liv må ha egentid kanne stå opp kl. 8 om morgenen.

Livet med tenåringer er annerledes enn livet med småbarn. Egentid på kvelden er ikke en del av tenåringslivet.

Jeg kan selv huske hvordan jeg i tenårene satt opp lenger en mine foreldre. Både i helger/ferie og i hverdagen. Å legge seg kl. 22 hadde vært helt umulig.

Anonymkode: 7362b...9ba

Jeg tar valg til beste for barna, som regle. Du høres ikke særlig hyggelig ut. 

Og du tenker at det beste for barna dine er om de bestemmer leggetid selv. Og jeg tenker at det ikke er det beste for barna mine. Og de har ikke noen venner som sitter oppe hele natten heller. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Tenåringer pleier å sove lenge. Om mor og far på død og liv må ha egentid kanne stå opp kl. 8 om morgenen.

Livet med tenåringer er annerledes enn livet med småbarn. Egentid på kvelden er ikke en del av tenåringslivet.

Jeg kan selv huske hvordan jeg i tenårene satt opp lenger en mine foreldre. Både i helger/ferie og i hverdagen. Å legge seg kl. 22 hadde vært helt umulig.

Anonymkode: 7362b...9ba

Jeg husker at jeg hadde leggetider i helgene og feriene også da jeg var tenåring. Jeg begynte vel å være ute med venner til etter foreldres leggetid da jeg var rundt 16. og jeg føler meg ikke mishandlet eller at jeg gikk glipp av noe😱

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jeg som bestemmer i mitt hus ja. Er det et problem?

Det kan jo fort bli det ja når du ikke er særlig oppegående og fleksibel. Empati kunne jo vært fint å ha feks. 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Og du tenker at det beste for barna dine er om de bestemmer leggetid selv. Og jeg tenker at det ikke er det beste for barna mine. Og de har ikke noen venner som sitter oppe hele natten heller. 

Jeg husker at jeg hadde leggetider i helgene og feriene også da jeg var tenåring. Jeg begynte vel å være ute med venner til etter foreldres leggetid da jeg var rundt 16. og jeg føler meg ikke mishandlet eller at jeg gikk glipp av noe😱

Du er jo tydeligvis ikke i kontakt med den virkelige verden i det hele tatt. Fordi du hadde en kjip barndom så må barna ha det samme? 

Du ser at det er en forskjell på å legge en tenåring kl halv 10 i ferier og å la barna bestemme alt selv? 

Ingenting noen skriver her kommer til å få deg til å skifte mening, men det er altså ikke innafor å kreve at tenåringen skal legge seg tidlig for å slippe å være sammen med hn. Prøv å finn på noe hyggelig sammen heller? Det vil du få igjen for når hn blir eldre. Slik du driver på her så skyver du barnet ditt fra deg. 

I går så vi film sammen og var klar for sengen kl 23 hele familien. Det var skikkelig hyggelig. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Du er jo tydeligvis ikke i kontakt med den virkelige verden i det hele tatt. Fordi du hadde en kjip barndom så må barna ha det samme? 

Jeg hadde en veldig fin barndom. Hvor har du det fra at den var så kjip? Og barna mine har også en veldig fin barndom selv om de ikke får bestemme alt selv.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du ser at det er en forskjell på å legge en tenåring kl halv 10 i ferier og å la barna bestemme alt selv? 

Ingenting noen skriver her kommer til å få deg til å skifte mening, men det er altså ikke innafor å kreve at tenåringen skal legge seg tidlig for å slippe å være sammen med hn. Prøv å finn på noe hyggelig sammen heller? Det vil du få igjen for når hn blir eldre. Slik du driver på her så skyver du barnet ditt fra deg. 

I går så vi film sammen og var klar for sengen kl 23 hele familien. Det var skikkelig hyggelig. 

Selvfølgelig endrer jeg ikke mening når jeg har funnet noe som fungerer for oss.  Vi gjør da masse hyggelig sammen. Det er ikke sånn at man må legge seg etter midnatt for å ha det hyggelig. Vi spiller spill og ser filmer vi også. Men da før leggetid. Og den er 21.45 i helger og kortere ferier. Om noen mnd så øker vi den fordi de blir et år eldre. Jeg legger med 15 min etter, så det handler veldig lite om at jeg ikke vil ha tid sammen med barna mine.

altså:

1. det er mulig å ha det hyggelig selv med leggetider

2. det er mulig å være et ålreit menneske selv om barna ikke har frie tøyler på når de legger seg.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde en veldig fin barndom. Hvor har du det fra at den var så kjip? Og barna mine har også en veldig fin barndom selv om de ikke får bestemme alt selv.

Selvfølgelig endrer jeg ikke mening når jeg har funnet noe som fungerer for oss.  Vi gjør da masse hyggelig sammen. Det er ikke sånn at man må legge seg etter midnatt for å ha det hyggelig. Vi spiller spill og ser filmer vi også. Men da før leggetid. Og den er 21.45 i helger og kortere ferier. Om noen mnd så øker vi den fordi de blir et år eldre. Jeg legger med 15 min etter, så det handler veldig lite om at jeg ikke vil ha tid sammen med barna mine.

altså:

1. det er mulig å ha det hyggelig selv med leggetider

2. det er mulig å være et ålreit menneske selv om barna ikke har frie tøyler på når de legger seg.

Bestemme alt?? Det er leggetid vi snakker om. Og det er ikle normalt for en voksen person å legge seg kl 22. Du høres sær og rigid ut. Og er neppe innenfor normalen. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bestemme alt?? Det er leggetid vi snakker om. Og det er ikle normalt for en voksen person å legge seg kl 22. Du høres sær og rigid ut. Og er neppe innenfor normalen. 

Må man gjøre alt som er normalt da? Man gjør vel det som passer sin familie best?

Annonse

Må man gjøre alt som er normalt da? Man gjør vel det som passer sin familie best?

Nei, ikke hvis man faktisk ikke evner å se hva som er best annet enn for seg selv. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke hvis man faktisk ikke evner å se hva som er best annet enn for seg selv. 

Hvorfor er det ikke bra at barna har leggetid da? Hva er negativt med det? Hva går de glipp av? Hvorfor bør de få frie tøyler på leggetid når jeg vet det beste for dem er å ha faste rutiner med utsatt leggetid i helger og kortere ferier? Og hvorfor i all verden plager dette deg så veldig når både barna og jeg synes det er helt greit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...