Gå til innhold

Når du tar ting personlig.

Anbefalte innlegg

Som hvis noen sier at den type interesse er av null interesse for en. Så går du rett i forsvar og i angrep fordi du selv har nettopp den interessen. 

Det du egentlig gjør er å gi den personen kreditt. At vedkommende betyr noe for deg. At den sin meninger vektlegges.

Hvorfor? 

Anonymkode: 57f3f...213

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444890-n%C3%A5r-du-tar-ting-personlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Eller at de treffer et sårt punkt hos deg… Man kan «ta seg nær» av ting folk sier uansett om de er betydningsløse. Fordi man har kjent på noe hos seg selv. 

Anonymkode: afff3...b75

Ja, de kan treffe et sårt punkt. Det er selvsagt ting som ikke er bearbeidet hos noen, og andre kan jo ha div issues også. 

Uansett så kan folk ta ting personlig. Et typisk eksempel er vesketrådene her inne 😃 en bruker kan skrive at"fyf..så stygg" og så klikker ti andre brukere. Hvorfor?  Det er jo helt idiotisk når du tenker over det. Det handler om en veske liksom 🙂

Annonse

Sett fra et sosialt synspunkt så er det jo fryktelig dumt å rakke ned på andres interesser, men å kunne si at det ikke er interessant for meg må jo være greit i enkelte situasjoner. Som feks mellom kollegaer, jeg har en som strikker, det har null interesse for meg. Samtidig er det viktig at nære relasjoner kan være interessert i ting man er opptatt av. Spiller ene barnet håndball må jeg lære meg litt om det. Har mannen en hobby må jeg kunne vise interesse for det. Begrensinger der blir jo eventuelt om andres interesse blir så altoppslukende at det er det eneste man har snakket om de to siste månedene. Vanlige sosiale filtere er på sin plass.

Anonymkode: a27ee...7ce

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, de kan treffe et sårt punkt. Det er selvsagt ting som ikke er bearbeidet hos noen, og andre kan jo ha div issues også. 

Uansett så kan folk ta ting personlig. Et typisk eksempel er vesketrådene her inne 😃 en bruker kan skrive at"fyf..så stygg" og så klikker ti andre brukere. Hvorfor?  Det er jo helt idiotisk når du tenker over det. Det handler om en veske liksom 🙂

Nei. Det er ikke idiotisk å reagere når noen skriver slikt. Man reagerer på dårlig oppførsel og det er helt ok. Det handler om folkeskikk og ikke kun en veske.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Sett fra et sosialt synspunkt så er det jo fryktelig dumt å rakke ned på andres interesser, men å kunne si at det ikke er interessant for meg må jo være greit i enkelte situasjoner. Som feks mellom kollegaer, jeg har en som strikker, det har null interesse for meg. Samtidig er det viktig at nære relasjoner kan være interessert i ting man er opptatt av. Spiller ene barnet håndball må jeg lære meg litt om det. Har mannen en hobby må jeg kunne vise interesse for det. Begrensinger der blir jo eventuelt om andres interesse blir så altoppslukende at det er det eneste man har snakket om de to siste månedene. Vanlige sosiale filtere er på sin plass.

Anonymkode: a27ee...7ce

Ja nå snakker du om å være diplomatisk. Du kan tenke : for en kjedelig og teit interesse, men det du sier er noe annet. Mer diplomatisk. .

Og det er jo fint det. Man trenger likevel ikke reagere som om det handler om en selv i hvert eneste tilfelle hvor andre er mer direkte. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Som hvis noen sier at den type interesse er av null interesse for en. Så går du rett i forsvar og i angrep fordi du selv har nettopp den interessen. 

Det du egentlig gjør er å gi den personen kreditt. At vedkommende betyr noe for deg. At den sin meninger vektlegges.

Hvorfor? 

Hvor vil du hen med dette innlegget? 

Anonymkode: 93238...eeb

mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden):

Nei. Det er ikke idiotisk å reagere når noen skriver slikt. Man reagerer på dårlig oppførsel og det er helt ok. Det handler om folkeskikk og ikke kun en veske.

Det er ikke dårlig oppførsel å si at en veske er stygg som f.   På ingen måte 

Når du ser at andre er FAKTISK stygge mot PERSONER, reagerer du da?  Jumper inn og sier : det du skriver nå er ikke greit mot en person? 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvor vil du hen med dette innlegget? 

Anonymkode: 93238...eeb

At folk må slutte å ta alt så personlig! At du syns noe er fint betyr ikke at hvis andre sier det er stygt, så handler det om deg. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke dårlig oppførsel å si at en veske er stygg som f.   På ingen måte 

Når du ser at andre er FAKTISK stygge mot PERSONER, reagerer du da?  Jumper inn og sier : det du skriver nå er ikke greit mot en person? 

Da er vi hamrende uenig gitt. For meg er det helt klart dårlig oppførsel og mangel på folkeskikk. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Da er vi hamrende uenig gitt. For meg er det helt klart dårlig oppførsel og mangel på folkeskikk. 

Er vi hamrende ( det var..aggresivt 😃 ) uenige? Ikke gi meg sånne sjokk a 🙃

Men er det viktigere å si noe pent om vesker enn til mennesker? 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er vi hamrende ( det var..aggresivt 😃 ) uenige? Ikke gi meg sånne sjokk a 🙃

Men er det viktigere å si noe pent om vesker enn til mennesker? 

Vi er sterkt uenig ja. Jeg antar at de aller aller fleste vil være enige i at å svare at noe er jævlig stygt når noen viser frem noe er mangel på folkeskikk. Det er langt mer vanlig å svare noe i retning av «den er ikke helt min stil». Det handler ikke om å ta noe personlig når man reagerer på slike svar. Det handler om å reagere på mangel på folkeskikk og på dårlig oppførsel. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Vi er sterkt uenig ja. Jeg antar at de aller aller fleste vil være enige i at å svare at noe er jævlig stygt når noen viser frem noe er mangel på folkeskikk. Det er langt mer vanlig å svare noe i retning av «den er ikke helt min stil». Det handler ikke om å ta noe personlig når man reagerer på slike svar. Det handler om å reagere på mangel på folkeskikk og på dårlig oppførsel. 

Du antar at de "aller aller fleste" er enige med deg? Hvorfor er det jeg som får så mye kjeft for å være den med "fasiten" her, som har..  grandiost selvbilde og "vet best"? 

Det er et paradoks 😃 

Dårlig oppførsel er å kritisere mennesker for å ikke være en av de fleste. Å prøve og si at "det er du som er feil". DET er dårlig oppførsel det. Men sånt svarer du ikke på, og det er også dårlig oppførsel 🙃

Men i ditt syn så er å si at en veske er stygg noe du syns er dårlig oppførsel.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du antar at de "aller aller fleste" er enige med deg? Hvorfor er det jeg som får så mye kjeft for å være den med "fasiten" her, som har..  grandiost selvbilde og "vet best"? 

Det er et paradoks 😃 

Dårlig oppførsel er å kritisere mennesker for å ikke være en av de fleste. Å prøve og si at "det er du som er feil". DET er dårlig oppførsel det. Men sånt svarer du ikke på, og det er også dårlig oppførsel 🙃

Men i ditt syn så er å si at en veske er stygg noe du syns er dårlig oppførsel.

Jeg antar at de aller aller fleste er godt oppdratt og at de eier folkeskikk. Det synes jeg er godt innenfor hva som er lov å anta. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Jeg antar at de aller aller fleste er godt oppdratt og at de eier folkeskikk. Det synes jeg er godt innenfor hva som er lov å anta. 

Nei, du bruker hersketeknikk her som å si at de som ikke har ditt syn på ting og er enige med deg, ikke eier folkeskikk og er "godt oppdratt" 😃 det er også hersketeknikk å ignorere spørsmål.

Du asså 🙃 men å si at noe du liker er stygt, er dårlig oppførsel. Jaja.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du bruker hersketeknikk her som å si at de som ikke har ditt syn på ting og er enige med deg, ikke eier folkeskikk og er "godt oppdratt" 😃 det er også hersketeknikk å ignorere spørsmål.

Du asså 🙃 men å si at noe du liker er stygt, er dårlig oppførsel. Jaja.

Står godt og støtt i mitt syn og mine argumenter her. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke fint å ytre at noe er stygt som veske eller annet. men jeg synes allikevel det er verre når det går på person. 

Anonymkode: 28256...be0

Nei, det er ikke fint. Jeg er enig i det. Men det er jo ikke dårlig oppførsel som for å såre noen da. Forøvrig enig. 

Nå liker jeg mer direkte folk da. Jeg ler av de som blir oppfattet som frekke ( ikke uvennlige) Det er noe befriende med dem, og jeg stoler fort automatisk på dem 😃 ( ikke hvis de er frekke mot andre, men når det handler om å "si hva de mener om ting" 

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Nei, det er ikke fint. Jeg er enig i det. Men det er jo ikke dårlig oppførsel som for å såre noen da. Forøvrig enig. 

Nå liker jeg mer direkte folk da. Jeg ler av de som blir oppfattet som frekke ( ikke uvennlige) Det er noe befriende med dem, og jeg stoler fort automatisk på dem 😃 ( ikke hvis de er frekke mot andre, men når det handler om å "si hva de mener om ting" 

Det er klart at du liker folk som er lik deg selv. Og mange av disse er faktisk frekke, de ser det bare ikke selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...