Gå til innhold

Dette med julegaver, gir du alltid tilbake?

Anbefalte innlegg

Om du mottar julegave fra venner/naboer/slektninger eller hvis barna dine får gaver fra venner eller andre i omgangskretsen. Gir du alltid julegave tilbake til dem du får fra? 
Forventer du at du får julegave fra dem du gir til så lenge det er mennesker i din daglige/nærmeste omgangskrets?

Jeg gir alltid gaver til dem jeg får fra, og hadde synes det hadde vært innmari ubehagelig om jeg ikke ga noe tilbake. 

Anonymkode: 6c134...5d5

Fortsetter under...

Ja, som oftest gjør jeg det. Vennene til ungene mine gir meg julegaver, eller noen av dem rettere sagt. Så jeg gir tilbake. De startet med det ifjor og det var jo veldig hyggelig. Men så kommer noen lille julaften, og da dropper jeg det. Jeg nekter å gå ut for annet enn mat da, så da gir jeg ikke tilbake det året ihvertfall. Jeg setter jo pris på dem likevel og tenker ikke at de tror noe annet heller 🙂

Ellers er det stort sett de samme jeg mottar fra og gir til hvert år. 

Anonymkode: bf30a...804

Å gi gaver er noe man skal gjøre uten å forvente noe til gjengjeld. For å vise personen at man setter pris på dem.

Litt som julekort. Jeg sender/gir nesten 40 julekort hvert år, og får kanskje 5 julekort. De fleste sender ikke julekort lenger. Men mange sier de synes det er kjempekoselig å få.

Anonymkode: 4e4a8...259

Nei, ikke alltid. 

Noen ganger kommer det gaver som er totalt uventet og jeg går ikke ut og kjøper noe bare for å gi igjen. 

Jeg forventer heller ingen gaver i retur om jeg overrasker noen med en gave. 

For de aller fleste er det heldigvis gleden med å gi som gjelder. 

Anonymkode: 30f36...9ac

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, ikke alltid. 

Noen ganger kommer det gaver som er totalt uventet og jeg går ikke ut og kjøper noe bare for å gi igjen. 

Jeg forventer heller ingen gaver i retur om jeg overrasker noen med en gave. 

For de aller fleste er det heldigvis gleden med å gi som gjelder. 

Helt enig i dette altså! Overraskende gaver skal jo være nettopp det, en hyggelig overraskelse. Ikke noe jeg forventer eller ønsker at noen skal gi tilbake på noen måte 😊

Jeg tenker mer på disse typiske julegavene som kommer hvert år fra nærmeste omgangskrets. 
F.eks om du har et vennepar hvor du er fadder på ett av barna deres. Da gir du alltid gave til fadderbarnet ditt, og sikkert søsken til dette barnet også. Hadde du da tenkt at det er naturlig at dine barn får julegave tilbake fra denne familien som er nære venner av dere og som alltid får julegaver av dere? Eller er det mest naturlig at bare fadderbarnet får julegave av deg? 

HI

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Helt enig i dette altså! Overraskende gaver skal jo være nettopp det, en hyggelig overraskelse. Ikke noe jeg forventer eller ønsker at noen skal gi tilbake på noen måte 😊

Jeg tenker mer på disse typiske julegavene som kommer hvert år fra nærmeste omgangskrets. 
F.eks om du har et vennepar hvor du er fadder på ett av barna deres. Da gir du alltid gave til fadderbarnet ditt, og sikkert søsken til dette barnet også. Hadde du da tenkt at det er naturlig at dine barn får julegave tilbake fra denne familien som er nære venner av dere og som alltid får julegaver av dere? Eller er det mest naturlig at bare fadderbarnet får julegave av deg? 

HI

I en slik situasjon hadde jeg i utgangspunktet gitt til kun fadderbarnet, men hadde også tatt en samtale med venneparet om hvordan vi ønsker å gjøre det med de andre. Sammen hadde vi funnet en løsning. 

Nå er jeg kun fadder på nieser, så det er naturlig at deres søsken og foreldre både får og gir gaver. Mine søsken er også faddere på mitt barn. 

Sønnen utveksler gave med en kompis. Da kjøper jeg en liten ting til lillesøstera også. Og foreldrene får en blomst og noe hjemmelaget snacks, da moren har blitt en god venninne. 

Annonse

Jeg hadde ikke forventet at mine barn skulle fått gave tilbake fra den familien.

Jeg er fadder på et barn og velger i tillegg å gi gave til søsken fordi det begynte sånn da begge barna i "fadderfamilien" var små,men forventer ikke gave tilbake til mine barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...