Gå til innhold

Melatonin mot tidlig oppvåkning

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg googlet meg grønn uten å finne svar, men kanskje kjære Dib har løsningen? 

Jeg var hos legen i dag da jeg i hele høst og vinter har våknet i 3/4/5-tiden og har vansker med å sovne igjen. Han skrev ut melatonin, men sa at jeg måtte lese grundig på pakningsvedlegget om når på døgnet jeg skal ta medisinen. Men jeg finner det ingen steder. Er det noen her som har erfaringer med melatonin mot tidlig oppvåkning? Innsovning er helt uproblematisk. 

Anonymkode: ced4e...685

Fortsetter under...

Rart du fikk det mot det. Da må du i tilfelle ta det når du våkner for tidlig og legge deg til å sove på nytt. Melatonin er veldig kort i kroppen og vil nok ikke hjelpe mot tidlig oppvåkning hvis du tar det om kvelden. Melatonin tas vanligvis ved sengetid. 

Du burde heller få vallergan, det gjør at du sover lengre og slipper oppvåkninger. Det heter ikke vallergan lenger, men jeg husker ikke i farten hva det nye navnet er. 

Anonymkode: 3daa5...3e8

Har du fått melatonin eller circadin? Melatonin virker etter 30min-2 timer etter inntak og er for å hjelpe med innsovningsvansker. Circadin burde du få, det er depot tabletter, melatoninene slippes litt og litt i løpet av natten slik du får bedre søvnkvalitet.

Anonymkode: 1bb8b...70c

Morsomt, for jeg diskuterte nøyaktig det samme med min lege i går. Jeg har gått på Melatonin lenge, men har gått over til de med kort virketid fordi jeg følte meg litt hangover av depottablettene. Problemet er at jeg nå har gått fra å slite med å sovne og våkne opp tidlig på natten, til å våkne for tidlig, som deg. Jeg ble da bedt om å gå tilbake til depottablettene og ta dem så tidlig som i 19.30-20-tiden for å se om det kunne hjelpe. Nå glemte jeg det i går, men skal gi det et forsøk i hvert fall. Ellers tar jeg normalt Melatonin når jeg starter på kveldsstellet. 

Anonymkode: 8658c...94d

Ja. Funker ikke. Våkner like tidlig. 

Hjelper noe å spise sunt, trene regelmessig, legge seg til fast tid, unngå koffein, alkohol, nikotin, stresse ned (om det er å skifte jobb, gå tur i skogen, meditere eller yoga). Men tidlig våkner jeg uansett, bare kl 06 er litt bedre enn kl 02. 

Anonymkode: a8fc8...b9e

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for gode svar!

Jeg ba om Circadin, men han anbefalte Melatonin. Han skrev likevel ut begge deler, så kanskje jeg skal prøve Circadinen da. Ta når jeg legger meg? 

Du kan prøve, men det er for innsovning. Våknet etter en time liksom 🤷🏼‍♀️Beste er å finne ut av hvorfor du våkner så tidlig, har legen din gjort ett forsøk på å kartlegge det? 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har du fått melatonin eller circadin? Melatonin virker etter 30min-2 timer etter inntak og er for å hjelpe med innsovningsvansker. Circadin burde du få, det er depot tabletter, melatoninene slippes litt og litt i løpet av natten slik du får bedre søvnkvalitet.

Anonymkode: 1bb8b...70c

Du får Melatonin som depottabletter også, det er det jeg har. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da heter det circadin

Anonymkode: 64613...672

Nei. Jeg har prøvd to ulike typer som heter Melatonin, men er depottabletter. Legen må søke om dem, men de har eksistert lenge. I motsetning til Ciradin, som er på 2 mg, er disse på 3 mg.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du kan prøve, men det er for innsovning. Våknet etter en time liksom 🤷🏼‍♀️Beste er å finne ut av hvorfor du våkner så tidlig, har legen din gjort ett forsøk på å kartlegge det? 

Siden det bare skjer på høsten og jeg ble litt bedre med lysbehandling, tenker jeg det er ganske sannsynlig at det handler om døgnrytmeforstyrrelse. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Jeg har prøvd to ulike typer som heter Melatonin, men er depottabletter. Legen må søke om dem, men de har eksistert lenge. I motsetning til Ciradin, som er på 2 mg, er disse på 3 mg.

Jeg har circadin på 3mg fra lege. Ikke noe som måtte søkes om. Men da finnes det vel flere typer da. 

Anonymkode: 64613...672

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...