Anonym bruker Skrevet 20. desember 2023 #26 Del Skrevet 20. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 20.12.2023 den 16.42): Du burde kanskje øve deg litt på både høflighet og det å ikke alltid tolke ting i verst tenkelige mening bare så du skal få kunne føle deg krenka. Hvis du legger godvilja til, så ser du at det er forskjell mellom: - Jeg har ikke barn - Hvorfor ikke?!? og - Jeg vil ikke ha barn - Hvorfor ikke? Ingen med vettet i behold gnåler om hvorfor folk de ikke kjenner ikke har barn. Men om man først har sagt at man ikke vil ha barn er man bra vanskelig om man synes årsaken er for privat å svare på. Anonymkode: db5bc...7bd Ekspander Dette var et generelt svar, ikke for meg personlig. Folk flest ønsker ikke å få personlige spørsmål av folk man ikke har en svært nær relasjon til (og kanskje ikke da heller), og det burde du rett og slett anerkjenne. Du kommer også med to vidt ulike eksempler, der det ene starter med det som vanligvis vil være svaret på et spørsmål om man har barn, noe som er helt greit å spørre om. Hadde noen da svart nei, ville jeg aldri spurt om hvorfor ikke, de færreste ville det, kun de med manglende sosiale antenner, eller barn som enda ikke har lært seg de sosiale kodene. Det andre eksempelet ditt indikerer at det er en samtale som er hakket forbi vanlig small talk der man utveksler høflige spørsmål om ting som jobb, barn ol., og over i å diskutere dette med å ha barn. Heller ikke her synes jeg man skal spørre videre, men la det være åpent, så kan vedkommende eventuelt selv utdype hvis de føler behov for det. I sånne tilfeller er det greit å bare replisere med et "Ja, vi er jo alle forskjellige". Anonymkode: 8e2a3...857 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444870-hvorfor-f%C3%B8ler-folk-at-de-har-%C2%ABrett%C2%BB-til-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-hva-de-vil/page/2/#findComment-150047608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2023 #27 Del Skrevet 20. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 20.12.2023 den 16.55): Dette var et generelt svar, ikke for meg personlig. Folk flest ønsker ikke å få personlige spørsmål av folk man ikke har en svært nær relasjon til (og kanskje ikke da heller), og det burde du rett og slett anerkjenne. Du kommer også med to vidt ulike eksempler, der det ene starter med det som vanligvis vil være svaret på et spørsmål om man har barn, noe som er helt greit å spørre om. Hadde noen da svart nei, ville jeg aldri spurt om hvorfor ikke, de færreste ville det, kun de med manglende sosiale antenner, eller barn som enda ikke har lært seg de sosiale kodene. Det andre eksempelet ditt indikerer at det er en samtale som er hakket forbi vanlig small talk der man utveksler høflige spørsmål om ting som jobb, barn ol., og over i å diskutere dette med å ha barn. Heller ikke her synes jeg man skal spørre videre, men la det være åpent, så kan vedkommende eventuelt selv utdype hvis de føler behov for det. I sånne tilfeller er det greit å bare replisere med et "Ja, vi er jo alle forskjellige". Anonymkode: 8e2a3...857 Ekspander Og poenget mitt er altså at jeg ikke synes grunnen til at man ikke ønsker barn er veldig privat. Anonymkode: db5bc...7bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444870-hvorfor-f%C3%B8ler-folk-at-de-har-%C2%ABrett%C2%BB-til-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-hva-de-vil/page/2/#findComment-150047613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2023 #28 Del Skrevet 20. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 20.12.2023 den 17.06): Og poenget mitt er altså at jeg ikke synes grunnen til at man ikke ønsker barn er veldig privat. Anonymkode: db5bc...7bd Ekspander Og poenget mitt er at selv om du ikke synes det, vil majoriteten synes det og oppleve deg som sosialt inkompetent for å grave i dette. Du kan selvfølgelig velge å fortsette med å framstå slik, eller ta til deg at akkurat her er de fleste uenig med deg og derfor lære av dette og unngå å stille slike spørsmål slik at du ikke blir oppfattet på en negativ måte. Anonymkode: 8e2a3...857 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444870-hvorfor-f%C3%B8ler-folk-at-de-har-%C2%ABrett%C2%BB-til-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-hva-de-vil/page/2/#findComment-150047618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2023 #29 Del Skrevet 20. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 20.12.2023 den 14.13): Det ligger ikke h esken kritikk eller fordømmelse i slike spørsmål, bare et ønske om å bli bedre kjent. Du må slutte å være så paranoid og å tolke alt i verste mening. Da blir livet mye bedre. Anonymkode: f05bf...fbe Ekspander Jo det gjør det så absolutt når spørsmålsstillingen er sånn. At du ikke ser det er en annen sak. Anonymkode: 0386f...538 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444870-hvorfor-f%C3%B8ler-folk-at-de-har-%C2%ABrett%C2%BB-til-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-hva-de-vil/page/2/#findComment-150047620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2023 #30 Del Skrevet 20. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 20.12.2023 den 16.50): Det står ikke i hi nei. Der står det at det er kollegaer, venner etc, men ikke hva slags. Jeg lurer på hvilket sosioøkonomisk status du og disse folkene har. Anonymkode: 46de0...7e6 Ekspander Det står ikke noe om kolleger eller venner. Anonymkode: f37d9...da3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444870-hvorfor-f%C3%B8ler-folk-at-de-har-%C2%ABrett%C2%BB-til-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om-hva-de-vil/page/2/#findComment-150047634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå