Gå til innhold

På tidlige 1900- tallet var gatene fulle av folk en søndag ettermiddag.

Anbefalte innlegg

Der gikk damene i lange kjoler og skjørt arm i arm. I snø og i sommervær. Søndager var dagen de gikk ut og så på folk. Småpratet og gjorde seg til for alle og noen spesielle. Mennene hilste med hånden til hatten og barna løp overalt. Unntatt snobbeungene som gikk pent og hatet å være snobbeungene mens gategutter løp og lo.

Og i bakgårdene satt mødrene til gateguttene og ville ikke synes fordi gubbene lo og hojet gatelangs. Fulle og mye gladere enn gubbene som gikk stivt med stokk og alvorlig mine. 

Den gang tror jeg de gubbene som hojet var lykkeligere enn gubbene med stiv rygg. Jeg tror damene var like lykkelige om de satt i bakgården eller om de gikk med liten parasoll i gatene og gjorde seg til. For damer finner alltid tonen. Uansett hvor de er. Bare de er av samme ulla så.

Jeg ser på bilder og svart hvitt flimmer filmer. Jeg ser noe jeg savner. Men jeg aner ikke hva det er. 

Anonymkode: a7a19...336

Fortsetter under...

sug lut skrev (39 minutter siden):

Du savner en romantisert verden med vaselin på linsa der sosiale skiller er pittoresk, antakelig.

Nesten ingenting av det du skrev er norsk.

Anonymkode: 8bd23...fce

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nesten ingenting av det du skrev er norsk.

Anonymkode: 8bd23...fce

At du ikke har intellektuell kapasitet nok til å forstå det hun skrev, betyr ikke at det ikke er norsk. Absolutt alle ordene finnes i den norske ordboken. Dessuten har hun helt rett. Jeg tror ikke noen av oss ville byttet ut livet vårt med bylivet på begynnelsen av 1900-tallet hvis vi hadde på realistiske briller.

Anonymkode: a37c9...295

De gamle filmene viser sjelden sannheten. Man lar seg ikke filme ulykkelig. Ikke nå, ikke da. Livet var nok nye tøffere da, forskjellen på fattig og rik var større, de rike vant alt, fikk alt og bestemte alt. De fattige tapte i alt. 

Anonymkode: 5bacb...9ee

Ja fattigdommen og sykdommene som herjet i befolkningen var sexy saker. For ikke å si kvinnene som ikke hadde stemmerett eller ble ansett som fullverdige mennesker med evne på lik linje med menn. Og fylla som du beskriver som glade menn som ødela mangt et hjem. Jeg er glad for at jeg bor i Norge i det vi går inn i 2024. Jeg kunne ikke hatt jobben jeg har i dag om jeg var født i 1900. Lang kjole kan jeg skaffe meg, men søndager foretrekker jeg fjellbukse og annet turtøy og en lang fjelltur enten med mann, venninner eller kanskje aller best helt alene.

Anonymkode: d6c97...a93

Annonse

Har du lest noen historiske romaner som forteller om hvordan de egentlig hadde det?

Om slitet, sykdommene osv blant de fattige?

Om hvordan de rike kvinnene var helt underlagt først sin far og så sin ektemann. Hvordan få fikk gifte seg av kjærlighet, men ekteskapene var arrangert av menn, over deres hode.

Tror du romantiserer noe veldig...

Anonymkode: 628e3...a1b

Romaner er selvfølgelig fiksjon, men mange beskriver virkeligheten temmelig reelt. Les Hellemyrsfolket av Amalie Skram, du, selv om handlingen i denne er lagt til slutten av 1800-tallet. Eller bare novellen Karens jul, av samme forfatter, og tenk deretter gjennom om det fremdeles er noe du savner. 

Anonymkode: 93633...cf3

sug lut skrev (8 timer siden):

Du savner en romantisert verden med vaselin på linsa der sosiale skiller er pittoresk, antakelig.

Bare nysgjerrighet, men er du blind for ting som var bra for 100 år siden? I ditt hode så var det mørkt og trist og tragisk på alle måter over hele linja? Du skjønner, det var bra ting som skjedde da også. Ganske mye vil jeg tro. Noe går det også an å savne. Utrolig nok! Men jeg ser jo at det ikke er for alle å begripe det. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Romaner er selvfølgelig fiksjon, men mange beskriver virkeligheten temmelig reelt. Les Hellemyrsfolket av Amalie Skram, du, selv om handlingen i denne er lagt til slutten av 1800-tallet. Eller bare novellen Karens jul, av samme forfatter, og tenk deretter gjennom om det fremdeles er noe du savner. 

Anonymkode: 93633...cf3

Jeg har lest alle Ibsens verker. Teller det? 😀

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har lest alle Ibsens verker. Teller det? 😀

Ibsen skrev primært titteskapsteater for og om borgerklassen, så det dekker nok inn en del, men skal du dekke majoriteten av befolkningen må du over i naturalismen og f.eks. en del av Amalie Skram sine verk.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ibsen skrev primært titteskapsteater for og om borgerklassen, så det dekker nok inn en del, men skal du dekke majoriteten av befolkningen må du over i naturalismen og f.eks. en del av Amalie Skram sine verk.

Har lest ei bok av henne også, men jeg husker dessverre ikke hvilken. Jeg kan komme på det antar jeg, og jeg likte den. Jeg leser en del klassikere da jeg liker det best, men Ibsen er min store helt. 

Jeg beskrev vel flere sider av et lite samfunn i HI. Jeg tror ikke jeg bommet så mye på hvordan det var? Og jeg skrev jo veldig lite om alt jeg nevnte. Men jeg fant ut hva jeg savnet da 🙂

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Har lest ei bok av henne også, men jeg husker dessverre ikke hvilken. Jeg kan komme på det antar jeg, og jeg likte den. Jeg leser en del klassikere da jeg liker det best, men Ibsen er min store helt. 

Jeg beskrev vel flere sider av et lite samfunn i HI. Jeg tror ikke jeg bommet så mye på hvordan det var? Og jeg skrev jo veldig lite om alt jeg nevnte. Men jeg fant ut hva jeg savnet da 🙂

Hvis beskrivelsene dine er basert på Ibsen, lurer jeg veldig på hva du egentlig har lest? Kan du gi noen referanser til kvinner som spaserer ute arm i arm og finner samme av samme ulla, eller de fulle og glade mennene kvinnene og gateguttene gjemmer seg for (og hvor lykkelige var de da tror du?)? Jeg har lest en del av Ibsen selv, men dette stemmer ikke helt overens med det jeg har lest av ham. Og jeg lurer også på om du i så fall ikke har fanget opp samfunnskritikken til Ibsen? Det er sjeldent han beskriver særlig lykkelige mennesker, og mot slutten av karrieren sin henfaller da også han i større grad til determinismen, som f.eks. i Gengangere. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Folk hadde mer respekt for familien da og kvinner hadde selvrespekt i det minste. Folk var lykkeligere da enn nå.

Anonymkode: d0b6a...12d

Mulig kvinner hadde mer selvrespekt sånn at de la sin ære i å gjøre det beste ut av egen situasjon så godt de kunne? Hm. Det er jo noe å tenke på. 

Jeg tror det jevnt over var mer respekt sånn at de viste det ovenfor hverandre i det minste. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis beskrivelsene dine er basert på Ibsen, lurer jeg veldig på hva du egentlig har lest? Kan du gi noen referanser til kvinner som spaserer ute arm i arm og finner samme av samme ulla, eller de fulle og glade mennene kvinnene og gateguttene gjemmer seg for (og hvor lykkelige var de da tror du?)? Jeg har lest en del av Ibsen selv, men dette stemmer ikke helt overens med det jeg har lest av ham. Og jeg lurer også på om du i så fall ikke har fanget opp samfunnskritikken til Ibsen? Det er sjeldent han beskriver særlig lykkelige mennesker, og mot slutten av karrieren sin henfaller da også han i større grad til determinismen, som f.eks. i Gengangere. 

Jeg skrev ikke at dette var inspirert av Ibsen. Han kom inn i tråden da jeg romaner med mer reell virkelighet ble nevnt. 

Min mormor er født tidlig på 1900-tallet. Hun måtte ut i tjeneste som 14-åring og flyttet hjemmefra for å jobbe på en gård noen kilometer unna. Hun giftet seg som 17-åring og fikk sitt første barn som 18-åring. Barnet døde av magekatarr 3 måneder gammel. Da var mannen hennes til sjøs. Han var gjerne borte i 6-9 mnd i slengen og hun var alene med ansvaret for hus, dyr, den lille åkeren og hagen. Han kom hjem for noen måneder og ca. annenhvert år kom et nytt barn. Min mormors liv var et slit. Det betyr ikke at hun ikke hadde et godt liv, men jeg kan love deg at det var lite svinsing med parasoll i bygatene. Det var mange tunge tak og søndager før og etter kirketid var arbeidsdag på lik linje med alle andre dager. Selvfølgelig smiler hun på alle bilder. Man ble ikke fotografert så ofte, så om det er målestokken din på at folk var gladere og hadde det bedre da enn nå så er jeg ikke imponert over konklusjonen din. Kanskje det var sånn for overklassen, som hadde noen til å gjøre alt arbeidet for seg, men ikke for noen som måtte hugge og hente ved for å lage frokost til barna på vedkomfyr før sola sto opp, som måtte koke opp vann i bryggepanna i kjelleren for å vaske tøy for hånd, som måtte sy og strikke alt av klær til en stadig voksende barneflokk og seg selv, som måtte lage all mat fra bunnen, hver dag. 

Himmel og hav skrev (Akkurat nå):

Min mormor er født tidlig på 1900-tallet. Hun måtte ut i tjeneste som 14-åring og flyttet hjemmefra for å jobbe på en gård noen kilometer unna. Hun giftet seg som 17-åring og fikk sitt første barn som 18-åring. Barnet døde av magekatarr 3 måneder gammel. Da var mannen hennes til sjøs. Han var gjerne borte i 6-9 mnd i slengen og hun var alene med ansvaret for hus, dyr, den lille åkeren og hagen. Han kom hjem for noen måneder og ca. annenhvert år kom et nytt barn. Min mormors liv var et slit. Det betyr ikke at hun ikke hadde et godt liv, men jeg kan love deg at det var lite svinsing med parasoll i bygatene. Det var mange tunge tak og søndager før og etter kirketid var arbeidsdag på lik linje med alle andre dager. Selvfølgelig smiler hun på alle bilder. Man ble ikke fotografert så ofte, så om det er målestokken din på at folk var gladere og hadde det bedre da enn nå så er jeg ikke imponert over konklusjonen din. Kanskje det var sånn for overklassen, som hadde noen til å gjøre alt arbeidet for seg, men ikke for noen som måtte hugge og hente ved for å lage frokost til barna på vedkomfyr før sola sto opp, som måtte koke opp vann i bryggepanna i kjelleren for å vaske tøy for hånd, som måtte sy og strikke alt av klær til en stadig voksende barneflokk og seg selv, som måtte lage all mat fra bunnen, hver dag. 

Jeg begriper ikke hvordan du kan tenke på en målestokk jeg bruker for å si at folk var gladere da enn nå? Hva er det som i det hele tatt setter deg på tanken? 

Himmel og hav skrev (5 minutter siden):

Og hvilken konklusjon??? 

Jeg tror jeg beskrev observasjonen på en måte som fikk flere til å tenke : Så fint det fremstilles.

Jeg tror jeg setter pris på det, selv om jeg ikke hadde det som intensjon. Det ble bare forstått sånn, av en eller annen grunn 🙂

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mulig kvinner hadde mer selvrespekt sånn at de la sin ære i å gjøre det beste ut av egen situasjon så godt de kunne? Hm. Det er jo noe å tenke på. 

Jeg tror det jevnt over var mer respekt sånn at de viste det ovenfor hverandre i det minste. 

Det har du helt rett i. Både respekt og selvrespekt. Folk giftet seg før de gjorde noe dumt. De holdt sammen hele livet også. Det var bedre for barna. Menn var ekte menn. Ikke rart så mange kvinner fant noen å gifte seg med da. Det var mye lettere å leve før i tiden. I dag vet folk jo ikke en gang hva de er for kjønn en gang!

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det har du helt rett i. Både respekt og selvrespekt. Folk giftet seg før de gjorde noe dumt. De holdt sammen hele livet også. Det var bedre for barna. Menn var ekte menn. Ikke rart så mange kvinner fant noen å gifte seg med da. Det var mye lettere å leve før i tiden. I dag vet folk jo ikke en gang hva de er for kjønn en gang!

Det var ikke sikkert at de "visste hvilket kjønn de var" den gangen heller! Kanskje derfor noen menn gikk med ekstra stiv rygg og slo med stokken? Eller han som ble mest dritings av gareguttas fedre? Kanskje hun jåla som svinser rundt med den vakreste parasollen og flørtet vilt, eller hun med såre armer på grunn av såpa i baljen med klær- i bakgården? Kanskje de ikke tenkte bevisst at de skulle være han, henne eller ikke- binær, men at NOE var galt. Det vet vi ikke! 🙂

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg beskrev observasjonen på en måte som fikk flere til å tenke : Så fint det fremstilles.

Jeg tror jeg setter pris på det, selv om jeg ikke hadde det som intensjon. Det ble bare forstått sånn, av en eller annen grunn 🙂

Jeg kan bare snakke for meg selv, mek det jeg tenkte da jeg leste det er langt fra ‘så fint det fremstilles’. Jeg tenker vel mer ‘er det mulig å være så naiv’. 

Anonymkode: 0addf...e11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...