Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #1 Skrevet 18. desember 2023 Jeg har lyst å prøve meg på grytebrød i julen, men syns det virker så komplisert. Jeg har heller ingen gryte som kan passe, kan jeg bruke ildfast form? Hvis noen har en enkel oppskrift og fremgangsmåte å dele hadde jeg satt stor pris på det. Anonymkode: fcdf2...6a8
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. desember 2023 #2 Skrevet 18. desember 2023 Eltefritt brød i ildfastform eller gryte – KristinsBeste Jeg er ikke fan av grytebrød, jeg synes skorpa blir for hard. Men det er opp til en hver.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #3 Skrevet 18. desember 2023 Om du skal bake grytebrød må du ha en jerngryte med lokk, ellers blir det et vanlig brød... Det er ikke vanskelig, søk på grytebrød på tiktok så ser du du hvordan folk gjør det. Du kan fint lage eltefritt langtidhevet brød i vanlig form også, blir veldig godt og ikke så hard skorpe. Jeg lager begge deler. Anonymkode: 8f905...ad7
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #4 Skrevet 18. desember 2023 Det fins ikke komplisert. Det er mindre jobb enn med vanlig brød som må eltes, og du lager helt vanlig brøddeig med mindre gjær, og litt løsere deig.Den skal bare stå i et visst antall timer uten at det føres noe med den. Etter at den har stått 12- 16 timer, så bretter du deigen rund, varmer jerngryte før du har oppi deigen. Ha på høy temperatur en halvtime, senk temperaturen og stek de siste minuttene uten lokk for sprø skorpe. Vanlige brød bakes i ildfaste former. Det heter grytebrød fordi bli lagd i nettopp gryte. Anonymkode: 2a1ad...722
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå