Gå til innhold

Grytebrød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å prøve meg på grytebrød i julen, men syns det virker så komplisert. Jeg har heller ingen gryte som kan passe, kan jeg bruke ildfast form?

Hvis noen har en enkel oppskrift og fremgangsmåte å dele hadde jeg satt stor pris på det. 

Anonymkode: fcdf2...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal bake grytebrød må du ha en jerngryte med lokk, ellers blir det et vanlig brød...

Det er ikke vanskelig, søk på grytebrød på tiktok så ser du du hvordan folk gjør det.

Du kan fint lage eltefritt langtidhevet brød i vanlig form også, blir veldig godt og ikke så hard skorpe.

Jeg lager begge deler.

Anonymkode: 8f905...ad7

Skrevet

Det fins ikke komplisert. Det er mindre jobb enn med vanlig brød som må eltes, og du lager helt vanlig brøddeig med mindre gjær, og litt løsere deig.Den skal bare stå i et visst antall timer uten at det føres noe med den. Etter at den har stått 12- 16 timer, så bretter du deigen rund, varmer jerngryte før du har oppi deigen. Ha på høy temperatur en halvtime, senk temperaturen og stek de siste minuttene uten lokk for sprø skorpe. 

Vanlige brød bakes i ildfaste former. Det heter grytebrød fordi  bli lagd i nettopp gryte. 

Anonymkode: 2a1ad...722

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...