Gå til innhold

Barn med spesielle behov/nedsatt funksjonsevne, søke nav om drift av bil? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei, skal gjøre det kort. Har to barn hvor en av barna er født med genfeil som følger utfordringer i livet. Jeg er alene med begge barna. Jeg lurer på om noen har erfaringer hvor foreldre har fått støtte til drift av bil? Jeg har bil og lån på bilen - vi er avhengig av bilen spesielt for å kjøre barnet til skolen, aktiviteter osv. Jeg hadde ikke bil før hun ble født så var nødt til å skaffe meg det. 

Noen som kan gi tips på hvordan jeg kan gå fram, og hvordan dett i praksis fungerer? Takk og ønsker dere en god jul.

Anonymkode: e2dfe...d2d

Fortsetter under...

Jeg har det ikke selv, men jeg har en venninne som har et barn med CP og hun har det.

Jeg husker at hun fortalte at det var en litt omfattedende søknad, du må ha legeattest fra fastlege, utvidet legeattest fra sykehuslegen om funksjonsevne og hvorfor du ikke kan kjøre kollektivt også tror jeg hun sa at fysioterapeuten også måtte skrive en attest.

Det jeg ville fortelle deg, som hun sa, var at nav har et eget "bilsenter" på hjelpemiddelsentralen, og der satt det veldig hjelpsomme mennesker som kunne svare på spørsmål i søkeprosessen. Når jeg googlet etter det, fant jeg dette:

https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/bil-og-spesialutstyr/regionale-bilsentre

Husk også at du kan ha krav på grunnstønad for å dekke transport.

Anonymkode: 5e0b2...e6e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hei, skal gjøre det kort. Har to barn hvor en av barna er født med genfeil som følger utfordringer i livet. Jeg er alene med begge barna. Jeg lurer på om noen har erfaringer hvor foreldre har fått støtte til drift av bil? Jeg har bil og lån på bilen - vi er avhengig av bilen spesielt for å kjøre barnet til skolen, aktiviteter osv. Jeg hadde ikke bil før hun ble født så var nødt til å skaffe meg det. 

Noen som kan gi tips på hvordan jeg kan gå fram, og hvordan dett i praksis fungerer? Takk og ønsker dere en god jul.

Barnet har vel krav på transport til og fra skole? Taxi 

Anonymkode: 07493...894

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Til skolen har barnet krav på transport hvis skoleveien er lang nok eller hvis barnet trenger transport pga funksjonshemming. 

Å kjøre til aktiviteter er en helt ordinær foreldreaktivitet. Man får ikke trygdebil av den grunn. 

Hvis det innvilges trygdebil så er den bilen barnet sin. Det innebærer feks st du ikke kan benytte den til dine private gjøremål eller til kjøring av søsken - kun til aktiviteter som omfatter deg aktuelle barnet.

Det kan være lurt å få veiledning hos bilsenteret til NAV

Anonymkode: 34042...2aa

Søsteren min var lam fra livet og ned i 12 år, og fikk bil fra hjelpemiddelsentralen. Men de måtte levere den tilbake når behovet ikke lenger var tilstede. Bilen måtte takseres og evt reparasjoner også. Så kom de og hentet den og det var mye papirarbeid med det. For å få den også. Mye bekreftelser fra leger om at hun ikke kunne kjøre selv. Mulig det er annerledes nå, men hun måtte bevise i øst og vest at hun var lam og ikke ville kunne gå igjen. Annethvert år måtte de ha ny bekreftelse.

Anonymkode: ad01f...8c9

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...