Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #51 Del Skrevet 17. desember 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Når du tar mer hensyn til egne ønsker og meninger istedefor å ta hensyn til at noen kan bli ydmyket og usikre, så betrakter man seg selv som viktigere person. Alt må ikke sies direkte for å bli forstått. Langt fra også 🙂 Anonymkode: 6765c...6f8 Hvorfor skal man ta mer hensyn til at noen kan bli usikre enn at noen kan se det som en gave sendt fra himmelen? Tror du ikke at de fleste foreldre vil svelge den mulige usikkerheten for at barna skal få mat? Du har tidligere bedt meg om å lese nøyaktig det du skriver og la være å tolke. Men det er som vanlig en regel som bare skal anvendes når den kommer deg til gode? Anonymkode: a2a37...0e7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amandine Skrevet 17. desember 2023 #52 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg er forøvrig glad i å gi gaver, både med og uten navn. Og om jeg gir noen noe uten å skrive at det er fra meg, så er det jo til folk jeg kjenner. Og som kjenner meg. Og som setter pris på det. Den paranoiaen som presenteres her med frykt for at fremmede skal vite noe om økonomien etc er jo helt ubegrunnet. Hvem får vite noe om min økonomi om jeg ikke forteller om den? Og jeg forteller ikke om ting jeg ikke ønsker at hvem som helst skal vite? Jeg kjenner ofte på at «pay it forward» er hyggelig, og det håper jeg andre gjør også. Du får noe av meg og i neste runde gir du noen noe videre. Det trenger ikke være mer komplisert enn det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #53 Del Skrevet 17. desember 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal man ta mer hensyn til at noen kan bli usikre enn at noen kan se det som en gave sendt fra himmelen? Tror du ikke at de fleste foreldre vil svelge den mulige usikkerheten for at barna skal få mat? Du har tidligere bedt meg om å lese nøyaktig det du skriver og la være å tolke. Men det er som vanlig en regel som bare skal anvendes når den kommer deg til gode? Anonymkode: a2a37...0e7 Det sier seg selv at man tar hensyn når noen får dårlige følelser. Når de opplever det bra så er det null problem?! Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prekæs Skrevet 17. desember 2023 #54 Del Skrevet 17. desember 2023 Sist gang jeg ga, ga jeg bort til en lokal organisasjon som fordeler gaver. Jeg tenker at mange skammer seg over dårlig råd og ville aldri ha gitt en slik gave anonymt. "Hvem vet det jeg har prøvd å skjule" er tanken som kunne ha blitt tenkt. Organisasjoner vet ofte hvor skoen trykker og kan fordele ut fra det. Selvsagt er ikke anonym gave vondt ment, men folk er forskjellige og det noen ikke reflekterer over, kan andre reagere negativt på. Sånn er det bare. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #55 Del Skrevet 17. desember 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det sier seg selv at man tar hensyn når noen får dårlige følelser. Når de opplever det bra så er det null problem?! Anonymkode: 6765c...6f8 Og derfor tar man sjansen på å gi en gave som de fleste vil sette pris på. Man vil jo som hovedregel gjøre slikt for mennesker man har en relasjon til og dermed ha en viss peiling på hvordan vil ta en slik gest. Anonymkode: a2a37...0e7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #56 Del Skrevet 17. desember 2023 amandine skrev (12 minutter siden): Hvorfor skal du avslutte tråden med din konklusjon? Og hvorfor tenker du -som alltid- at du sitter på fasiten? Jeg har aldri sagt her at jeg sitter på noen fasit. Jeg svarer på spørsmål og argumenterer og begrunner. Når du og flere såpass ofte sier at jeg sitter på fasit, og også bruker hersketeknikker, så tolker jeg det som ren usikkerhet. Jeg prøver ikke å få andre til å føle seg dumme, men jeg forventer faktisk at spørsmål blir besvart ved påstander, og at man kan argumentere når man går inn i diskusjon. Det er jo åpenbart et forklaringsproblem her, når ikke en eneste kan svare på hvorfor det er viktig å være anonym. Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amandine Skrevet 17. desember 2023 #57 Del Skrevet 17. desember 2023 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Jeg har aldri sagt her at jeg sitter på noen fasit. Jeg svarer på spørsmål og argumenterer og begrunner. Når du og flere såpass ofte sier at jeg sitter på fasit, og også bruker hersketeknikker, så tolker jeg det som ren usikkerhet. Jeg prøver ikke å få andre til å føle seg dumme, men jeg forventer faktisk at spørsmål blir besvart ved påstander, og at man kan argumentere når man går inn i diskusjon. Det er jo åpenbart et forklaringsproblem her, når ikke en eneste kan svare på hvorfor det er viktig å være anonym. Anonymkode: 6765c...6f8 Det er ikke nødvendigvis viktig å være anonym, men ( og jeg tror dette egentlig er en søkt problemstilling, jeg tviler på det skjer så ofte) kanskje man som giver ikke ønsker fokus på seg selv? Forøvrig konkluderte du med at du ville avslutte tråden med din påstand, gjør det du. Så velger jeg - nok en gang - å være uenig. Det er også verdt å merke seg at jeg absolutt aldri har sagt at du sitter på fasit, men du gir selv uttrykk for at du gjør det. Det er stor forskjell. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #58 Del Skrevet 17. desember 2023 amandine skrev (55 minutter siden): Jeg er forøvrig glad i å gi gaver, både med og uten navn. Og om jeg gir noen noe uten å skrive at det er fra meg, så er det jo til folk jeg kjenner. Og som kjenner meg. Og som setter pris på det. Den paranoiaen som presenteres her med frykt for at fremmede skal vite noe om økonomien etc er jo helt ubegrunnet. Hvem får vite noe om min økonomi om jeg ikke forteller om den? Og jeg forteller ikke om ting jeg ikke ønsker at hvem som helst skal vite? Jeg kjenner ofte på at «pay it forward» er hyggelig, og det håper jeg andre gjør også. Du får noe av meg og i neste runde gir du noen noe videre. Det trenger ikke være mer komplisert enn det. Ja, du gir til folk du kjenner. Som anonym... ( hva er poenget? ) Du ignorerer dem som står fram og forteller at de ikke vil at noen skal vite hvor store økonomiske problemer de har. Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #59 Del Skrevet 17. desember 2023 amandine skrev (17 minutter siden): Det er ikke nødvendigvis viktig å være anonym, men ( og jeg tror dette egentlig er en søkt problemstilling, jeg tviler på det skjer så ofte) kanskje man som giver ikke ønsker fokus på seg selv? Forøvrig konkluderte du med at du ville avslutte tråden med din påstand, gjør det du. Så velger jeg - nok en gang - å være uenig. Det er også verdt å merke seg at jeg absolutt aldri har sagt at du sitter på fasit, men du gir selv uttrykk for at du gjør det. Det er stor forskjell. At det er en søkt problemstilling er det nok ikke. Bare å google opp. Ja, som sagt. Giver tenker mer på seg selv. Vil ikke ha fokus fordi det blir ubehagelig for akkurat giveren. Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #60 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg har gitt anonym gave nå i jula! Hvorfor: hadde jeg spurt om hun trengte hjelp vet jeg at hun hadde takket nei, for ikke å være til bry. Hun ville også vært stresset på å gjengjelde tilbake til meg. Det var ikke hensikten min. Det er mange man vet har dårlig råd, barn snakker sammen, man ser hvilke klær barna går i (hull, for små), man vet de er enslige, ikke har med gave i selskap, barna mangler utstyr osv. Jeg kunne gjerne hjulpet en organisasjon, men jeg vil hjelpe i mitt nærområde. Jeg vil ikke ha takk, blomst eller tjeneste i gjengjeld. Jeg satte en stor kasse med pinnekjøtt og diverse godteri og mat til romjulen på trappa. I tillegg til en pose med gaver til både mor og barna. Kanskje mor lurer, men ungene får iallefall spist seg mette! Jeg har betalt regningen for tre unge jenter på resturanten her og. Kun for å være grei. Servitøren sa til de at det var fra en dame som syns de fortjente en hyggelig overraskelse, uten å si det var meg. Jeg liker å hjelpe uten å måtte få noe tilbake. Anonymkode: 5a90a...e8d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #61 Del Skrevet 17. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri sagt her at jeg sitter på noen fasit. Jeg svarer på spørsmål og argumenterer og begrunner. Når du og flere såpass ofte sier at jeg sitter på fasit, og også bruker hersketeknikker, så tolker jeg det som ren usikkerhet. Jeg prøver ikke å få andre til å føle seg dumme, men jeg forventer faktisk at spørsmål blir besvart ved påstander, og at man kan argumentere når man går inn i diskusjon. Det er jo åpenbart et forklaringsproblem her, når ikke en eneste kan svare på hvorfor det er viktig å være anonym. Anonymkode: 6765c...6f8 Spørsmålene dine blir jo besvart. Men du liker ikke svarene, så da beskylder du heller de som kommer med argumenter om å ikke ha svart. Anonymkode: 7dd1c...e5b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #62 Del Skrevet 17. desember 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Spørsmålene dine blir jo besvart. Men du liker ikke svarene, så da beskylder du heller de som kommer med argumenter om å ikke ha svart. Anonymkode: 7dd1c...e5b Ja, det var ei som sa at de ga gaver anonymt for å ikke få fokus 🙂 jeg glemte å takke for svarer. Jeg satte pris på det. Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #63 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg ville følt det utrolig ydmykende. Og jeg ville faktisk hatt problemer med å gå med hevet hode i nabolaget i frykt for hvem som visste om min vanskelig økonomiske situasjon. Jeg har tidligere hatt veldig dårlig råd. Og jeg brukte mye energi på å skjule det fordi jeg opplevde meg som mislykket. Imidlertid hadde jeg noen få fortrolige som visste. Og som jeg er veldig takk romlig for at hjalp meg i vanskelige perioder. Som feks at ei bakte kake for meg som jeg kunne levere selv på 17. mai, eller hun som kom hjem til meg og leverte et påleggsfat som jeg kunne ta med selv på julefrokosten i barnehagen. Jeg på min side kunne bidra med ikke-materielle ting. Som barnevakt, kattepass, eller at jeg vannet blomster og tok inn post i ferier. Det handlet om verdighet. Jeg satt utrolig stor pris på de som hjalp meg. Men hvis det hadde vært anonyme som «tok seg frihet» i å bestemme st jeg trengte akkurat deres hjelp, så ville det vært ydmykende. Anonymkode: 36cd0...0c9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #64 Del Skrevet 17. desember 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg ville følt det utrolig ydmykende. Og jeg ville faktisk hatt problemer med å gå med hevet hode i nabolaget i frykt for hvem som visste om min vanskelig økonomiske situasjon. Jeg har tidligere hatt veldig dårlig råd. Og jeg brukte mye energi på å skjule det fordi jeg opplevde meg som mislykket. Imidlertid hadde jeg noen få fortrolige som visste. Og som jeg er veldig takk romlig for at hjalp meg i vanskelige perioder. Som feks at ei bakte kake for meg som jeg kunne levere selv på 17. mai, eller hun som kom hjem til meg og leverte et påleggsfat som jeg kunne ta med selv på julefrokosten i barnehagen. Jeg på min side kunne bidra med ikke-materielle ting. Som barnevakt, kattepass, eller at jeg vannet blomster og tok inn post i ferier. Det handlet om verdighet. Jeg satt utrolig stor pris på de som hjalp meg. Men hvis det hadde vært anonyme som «tok seg frihet» i å bestemme st jeg trengte akkurat deres hjelp, så ville det vært ydmykende. Anonymkode: 36cd0...0c9 Jeg tror mange tenker sånn,og ser også noen ville opplevd det på samme måte i tråden også. Da syns jeg at holdninger som at man bør føle takknemlighet istedenfor å bli krenka, og at noen er mistenkelige mot det paranoide er utrolig respektløse og viser total mangel på empati og forståelse. Jeg sier ikke at mennesker som har slike holdninger er gjennomført uempatiske og ubetenksomme, men at på visse områder må folk gå i seg selv. Det hjelper ikke at de tenker det er en god handling når det faktisk kan oppleves som det helt motsatte. De som hjelper åpenlyst og som også selv kan motta hjelp er jo de som gjør det på den beste måten syns jeg. Det er jo derfor også ulike organisasjoner sørger for at mottagere av hjelp kan bidra med fks praktisk hjelp og produkter de lager og selger. Det har veldig mye å si for akkurat verdighet og hvilken verdi man føler man har. Det skal ikke være noen skam å motta hjelp selv om man ikke kan yte tilbake heller. Det er individuelle forskjeller og grunner til alt. Man jeg syns folk må revurdere sine behov for å gi som anonyme til spesifikke mennesker, og innse at det kan gjøre en allerede vanskelig situasjon enda mer belastende. Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2023 #65 Del Skrevet 17. desember 2023 Om jeg skulle gitt noen noe anonymt ville jeg kjent dem så godt at jeg både visste at de hadde dårlig økonomi og visste at de synes det var greit å få noe anonymt. De jeg kjenner som har hatt dårlig økonomi har ikke følt seg ydmykhet fordi de fikk hjelp. De har heller ikke tendenser til å bli usikker/føle seg overvåket. De ville antatt at det var noen i deres nære krets som visste dette av naturlige årsaker. Ikke at noen hadde snoket. Årsaken til at noen kan gi anonymt kan være at de ikke ønsker å endre sin relasjon til vedkommende. De ønsker ikke at vedkommende skal føle seg i gjeld til dem og føle at noe måtte gjøres i gjengjeld. Det er da en uselvisk gave. En annen årsak kan være at man ønsker å hjelpe noe, uten at man ønsker å endre relasjonen man har til andre. Kanskje vil andre bli misunnelig eller forvente hjelp man ikke kan eller ønsker å gi. Anonymkode: 5fb0b...046 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #66 Del Skrevet 18. desember 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Om jeg skulle gitt noen noe anonymt ville jeg kjent dem så godt at jeg både visste at de hadde dårlig økonomi og visste at de synes det var greit å få noe anonymt. De jeg kjenner som har hatt dårlig økonomi har ikke følt seg ydmykhet fordi de fikk hjelp. De har heller ikke tendenser til å bli usikker/føle seg overvåket. De ville antatt at det var noen i deres nære krets som visste dette av naturlige årsaker. Ikke at noen hadde snoket. Årsaken til at noen kan gi anonymt kan være at de ikke ønsker å endre sin relasjon til vedkommende. De ønsker ikke at vedkommende skal føle seg i gjeld til dem og føle at noe måtte gjøres i gjengjeld. Det er da en uselvisk gave. En annen årsak kan være at man ønsker å hjelpe noe, uten at man ønsker å endre relasjonen man har til andre. Kanskje vil andre bli misunnelig eller forvente hjelp man ikke kan eller ønsker å gi. Anonymkode: 5fb0b...046 Det første avsnittet ditt er en stor motsigelse til det du skriver i det siste. De syns ikke at det er greit å være i den posisjonen at de må motta hjelp hvis relasjonen blir ødelagt ved at folk spør eller blir spurt. Andre trenger heller ikke å få vite noe som helst, så misunnelse og press om å gi til andre er ingenting man trenger å tenke på, med mindre den som gir eller mottar må fortelle det til andre av en eller annen grunn. Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #67 Del Skrevet 18. desember 2023 Jeg skulle være innmari desperat hvis jeg skulle synes det var noe særlig all right å få anonyme almisser, ja. Anonymkode: 4efbc...1b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #68 Del Skrevet 18. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Årsaken til at noen kan gi anonymt kan være at de ikke ønsker å endre sin relasjon til vedkommende. De ønsker ikke at vedkommende skal føle seg i gjeld til dem og føle at noe måtte gjøres i gjengjeld. Det er da en uselvisk gave. En annen årsak kan være at man ønsker å hjelpe noe, uten at man ønsker å endre relasjonen man har til andre. Kanskje vil andre bli misunnelig eller forvente hjelp man ikke kan eller ønsker å gi. Anonymkode: 5fb0b...046 Jeg tenker at årsaken helst er at de vil føle seg snille og gode, selv om resultatet muligens er at de gjør mottakeren mistenksom og ydmyket. Fokus er på deres egen opplevelse av gleden ved å gi. Anonymkode: 4efbc...1b7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #69 Del Skrevet 18. desember 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ja, du gir til folk du kjenner. Som anonym... ( hva er poenget? ) Du ignorerer dem som står fram og forteller at de ikke vil at noen skal vite hvor store økonomiske problemer de har. Anonymkode: 6765c...6f8 Folk kan gi en gave fordi de vet, de får ikke vite noe mer fordi de gir en gave. Anonymkode: 9b2f8...72e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #70 Del Skrevet 18. desember 2023 Hvis jeg hadde fått noe anonymt, så tror jeg at jeg hadde fått litt panikk. Jeg hadde lurt på hvem jeg skyldte noe, hvordan de visste at jeg ikke har noe og hvorfor de valgte meg når det finnes noen som sliter mer. Jeg legger daglig en stor inn i å skjule at jeg ikke har noe. Hadde noen avslørt meg, så hadde jeg blitt lei meg for at jeg hadde gjort en dårlig jobb. Skuffet over meg selv og sint på meg selv. Anonymkode: 7c229...49c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 18. desember 2023 #71 Del Skrevet 18. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg tenker at årsaken helst er at de vil føle seg snille og gode, selv om resultatet muligens er at de gjør mottakeren mistenksom og ydmyket. Fokus er på deres egen opplevelse av gleden ved å gi. Anonymkode: 4efbc...1b7 Hva så om de føler seg snille og gode? Er det en feil følelse? Å bidra til at andre får det bra gir en ofte en god følelse, skal man heller la det være, mener du? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 18. desember 2023 #72 Del Skrevet 18. desember 2023 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Hvis jeg hadde fått noe anonymt, så tror jeg at jeg hadde fått litt panikk. Jeg hadde lurt på hvem jeg skyldte noe, hvordan de visste at jeg ikke har noe og hvorfor de valgte meg når det finnes noen som sliter mer. Jeg legger daglig en stor inn i å skjule at jeg ikke har noe. Hadde noen avslørt meg, så hadde jeg blitt lei meg for at jeg hadde gjort en dårlig jobb. Skuffet over meg selv og sint på meg selv. Anonymkode: 7c229...49c Men barna hadde fått god mat og gaver. Hva er mest viktig, dine følelser eller deres glede? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #73 Del Skrevet 18. desember 2023 MissSaigon skrev (29 minutter siden): Men barna hadde fått god mat og gaver. Hva er mest viktig, dine følelser eller deres glede? Tror du det er umulig å glede barna sine om man har dårlig råd? Anonymkode: 7c229...49c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #74 Del Skrevet 18. desember 2023 MissSaigon skrev (57 minutter siden): Hva så om de føler seg snille og gode? Er det en feil følelse? Å bidra til at andre får det bra gir en ofte en god følelse, skal man heller la det være, mener du? Det er selvfølgelig feil når det går på bekostning av andres integritet. Å føle at man gjør noe godt for andre kan være viktig i mange tilfeller, men det bør vel handle mer om moral enn å føle seg snill og god. Det går veldig fort over i selvgodhet. Altså null ydmykhet for hvordan andre opplever ting. Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2023 #75 Del Skrevet 18. desember 2023 MissSaigon skrev (1 time siden): Men barna hadde fått god mat og gaver. Hva er mest viktig, dine følelser eller deres glede? Jeg syns det er interessant at de fleste av dere som vil gi andre gaver anonymt er aggresive i forsvar av eget valg. Her vil du påføre andre skam fordi du syns det nå er egoistisk å ikke være takknemlig på barnas vegne. Du går for det første ut fra at de selvsagt har barn, og deretter som anonym svarer at du tenker at de ikke er istand til å glede barna uten andres anonyme "hjelp". Så ikke bare ser du ned på dem fordi de tenker på egen integritet og selvfølelse, men du går også automatisk ut fra at de ikke gir barna sine det som er viktig. Noen ganger blir tråder mer interessante enn jeg ihvertfall forutser. Der er kun en som har innrømmet eller reflektert over at eget valg nok ikke var så lurt. Av de som var og er for å gi andre spesifikke mennesker gaver og annet anonymt. Anonymkode: 6765c...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444812-om-%C3%A5-gi-noe-til-andre-anonymt-fordi-de-har-d%C3%A5rlig-r%C3%A5d/page/3/#findComment-150046532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå