Gå til innhold

Menn er fra Mars, kvinner er fra Venus.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Okei, det er faktisk ingenting i hi som tilsier at det er det som er intensjonen din.  

Anonymkode: bf697...dc5

Overskriften, kjære deg. Den setter liksom standarden. Jeg ser jo at det er noen få som faktisk bidrar i tråden uten å moralisere. Det syns jeg er hyggelig og morsomt. 

hi

Anonymkode: 06431...e79

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Menn sine hjerner fungerer ganske annerledes enn våre ja..

Som når kjøkkenet er rotete og han går inn for å rydde, jeg går inn en time senere og kjøkkenet er like rotete for han driver og rydder og vasker inni skap 🙈 Greit at det må tas inni skapene av og til også, men man rydder ut og inn av oppvaskmaskinen og tørker over benkene før man begynner med det, ikke lager mer rot oppå det som allerede er der.

En annen ting er matbutikken, det er verre å ha med gubben enn ungene dit. Han vimser avsted og blir stadig borte, og han putter allverdens i kurven som ikke står på handlelista 😂

Anonymkode: 7fdea...09d

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jepp! Know the feeling! Min mann bestemte seg for å olje kjøkkenbenken på lille julaften.  Alt bort, må vente lange tider før det kan komme tilbake igjen, og hva med å støvsuge gangen i stedet? 

River meg i håret… 

Anonymkode: 64180...d26

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig måtte han henge opp klærne først

Anonymkode: 5c762...4ea

Mannen her i huset er langt mer opptatt av å ha gullende rene gulv enn å ha det ryddig og rent på kjøkkenbenken, kjøkkenbordet og stuebordet. Bra med rene gulv altså, men ...

Han mener også at kjøkkenbenken er utmerket lagringsplass for div verktøy, bilnøkler, hodelykter på lading, tom metallemballasje, osv., osv. 

Anonymkode: f11ff...987

Vi er nok skrudd litt forskjellig sammen, ja 😅

hi

Vi har hatt en del sånne opp gjennom årene vi også. (Til kverulantene: Mannen min fungerer vanligvis utmerket, tar sin del av husarbeidet og barna og vi kommuniserer godt). Glemmer aldri den gangen vi skulle ha gjester. Ungene var små og jeg lagde mat og pyntet kaker mens jeg passet på ungene på kjøkkenet. Han skulle støvsuge stua og og kontoret. Da jeg var ferdig med mat, kaker og hadde pyntet unger gikk jeg ned i stua. Der sto støvsugeren ubrukt mens mannen satt og ryddet i gamle kvitteringer. Han var stolt som en hane. Han hadde kommet gjennom to permer allerede og innholdet i den tredje lå ut over hele skrivebordet.. Det var 10 minutter til gjestene skulle komme.

Det går an å le av sånt uten at det er noe alvorlig galt med hverken det ene eller det andre. 

Anonymkode: 23cd2...5df

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi har hatt en del sånne opp gjennom årene vi også. (Til kverulantene: Mannen min fungerer vanligvis utmerket, tar sin del av husarbeidet og barna og vi kommuniserer godt). Glemmer aldri den gangen vi skulle ha gjester. Ungene var små og jeg lagde mat og pyntet kaker mens jeg passet på ungene på kjøkkenet. Han skulle støvsuge stua og og kontoret. Da jeg var ferdig med mat, kaker og hadde pyntet unger gikk jeg ned i stua. Der sto støvsugeren ubrukt mens mannen satt og ryddet i gamle kvitteringer. Han var stolt som en hane. Han hadde kommet gjennom to permer allerede og innholdet i den tredje lå ut over hele skrivebordet.. Det var 10 minutter til gjestene skulle komme.

Det går an å le av sånt uten at det er noe alvorlig galt med hverken det ene eller det andre. 

Det er jo alvorlig galt at du ikke ser at din mann tar null ansvar for et selskap han antakelig også ønsket, og i stedet for å dra i felles retning gjør han noe annet som er helt uvesentlig? Og du er villig til å la ham være sånn og forteller det som om det er småhumoristisk og sjarmerende mannlig. Kjære vene. 

Anonymkode: a95b0...a4c

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo alvorlig galt at du ikke ser at din mann tar null ansvar for et selskap han antakelig også ønsket, og i stedet for å dra i felles retning gjør han noe annet som er helt uvesentlig? Og du er villig til å la ham være sånn og forteller det som om det er småhumoristisk og sjarmerende mannlig. Kjære vene. 

Kan du vennligst ta kampen ditt et annet sted? Dette er en tråd for dem med velfungerende forhold hvor man likevel møter på utfordringer og ‘klø seg i hode’ av sin kjære. 

hi

Overskriften, kjære deg. Den setter liksom standarden. Jeg ser jo at det er noen få som faktisk bidrar i tråden uten å moralisere. Det syns jeg er hyggelig og morsomt. 

hi

Overskriften sier alt? Nope. Uansett må du jo følge opp i hi, hvis det er humor som er intensjonen. 

Anonymkode: bf697...dc5

Annonse

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Kan du vennligst ta kampen ditt et annet sted? Dette er en tråd for dem med velfungerende forhold hvor man likevel møter på utfordringer og ‘klø seg i hode’ av sin kjære. 

hi

Dette er jo nettopp ikke velfungerende.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Feil jorde. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Dette er menn som gjerne er hyllede prosjektledere i sitt yrkesliv. Det er ingen  unnskyldning for å være så ubrukelig. Det er bare forakt for familieprosjektet som gjør dem udugelige.

Dessverre enig. Men man skjønner ham jo - det er stille og rolig på tørkeloftet og ingen som forstyrrer ham!

Anonymkode: 79886...cf2

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

hi

Dette fungerte vel ikke så innmari bra, selv om du fortsatt forveksler "uansvarlighet" med "guttaktig sjarm". 
(Jeg gjorde også det, helt til han bestilte en 4 ukers ferie aleine og holdt det hemmelig for meg.)

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Mannen min jobber forøvrig som tømrer. 

Rart at han mangler praktisk sans, da. I et byggeprosjekt ville han vel neppe godtatt at noen begynte med takstein før veggene var oppe? 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Noen ganger føler jeg at tiden har stått stille her siden 60- tallet eller tidligere. Det er effektive hustruer og håpløse menn.

Også menn bør klare å skille mellom helt akutte og mindre presserende oppgaver, altså. Gjestene skal neppe ned i skittentøyskurven og kikke når de kommer på julemiddag. Så det klarer en normalt oppegående voksen person å regne ut at han ikke trenger å bruke tid på når der er mange andre ting å gjøre. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Også menn bør klare å skille mellom helt akutte og mindre presserende oppgaver, altså. Gjestene skal neppe ned i skittentøyskurven og kikke når de kommer på julemiddag. Så det klarer en normalt oppegående voksen person å regne ut at han ikke trenger å bruke tid på når der er mange andre ting å gjøre. 

Det er jo hele poenget med tråden. Hvor butter det når en ellers oppegående og praktisk mann velger å sette på en klesvask når det er andre mer presserende ting som bør gjøres. Dette startet jo i det han fant det lurt å sette på vaskemaskinen julaften formiddag, for jeg er enig i at våte klær bør henges opp ganske umiddelbart. Det var heller ikke for å slippe unna annen jobb, slik er han ikke.

Altså en litt sånn Mars/Venus situasjon, uten at det går mot skilsmisse av den grunn. Det er heller ingen fare for at han drar på ferietur alene ;) 

hi

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hun forteller jo også at dette har bedret seg.

Vi har slitt med det samme, mannen klarte og klarer fortsatt ikke alltid å finne ut av seg selv hvilke oppgaver som er viktig for å nå kortsiktige mål som å gjøre i stand til et selskap. Jeg glemner enda ikke da han lå i et godt gjemt bed bak huset for å luke 20 minutter før hele storfamilien stormet inn døren for treårsdag. Det var elleve grader ute og ingen skulle ut.

Han er mye mer effektiv enn meg i det daglige med tanke på det han når over, men jobber ikke smart og planlegger dårlig. Han syns det viktigste er å få ting bort, jeg syns det viktigste er å ha orden i skap og boder så det er enklere å holde orden og legge ting «på plass», ikke «en plass som ikke er her».

Han tar ansvar, men vi må ha tid til å snakke om det for at han skal ha det ønskede resultatet klart for seg og se hvilke oppgaver som må prioriteres. Der har han vist enorm bedring. Jeg blir fortsatt nervøs når han forsvinner i siste fase fordi jeg husker så godt hva det oftest betydde da barna var små. 

Anonymkode: 8c766...3ed

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hun forteller jo også at dette har bedret seg.

Vi har slitt med det samme, mannen klarte og klarer fortsatt ikke alltid å finne ut av seg selv hvilke oppgaver som er viktig for å nå kortsiktige mål som å gjøre i stand til et selskap. Jeg glemner enda ikke da han lå i et godt gjemt bed bak huset for å luke 20 minutter før hele storfamilien stormet inn døren for treårsdag. Det var elleve grader ute og ingen skulle ut.

Han er mye mer effektiv enn meg i det daglige med tanke på det han når over, men jobber ikke smart og planlegger dårlig. Han syns det viktigste er å få ting bort, jeg syns det viktigste er å ha orden i skap og boder så det er enklere å holde orden og legge ting «på plass», ikke «en plass som ikke er her».

Han tar ansvar, men vi må ha tid til å snakke om det for at han skal ha det ønskede resultatet klart for seg og se hvilke oppgaver som må prioriteres. Der har han vist enorm bedring. Jeg blir fortsatt nervøs når han forsvinner i siste fase fordi jeg husker så godt hva det oftest betydde da barna var små. 

Så du lever med et voksent, lett tilbakestående barn.

Her ble det skilsmisse da, men min eksmann tenkte at så lenge noe forsvant fra der det lå, så var det ryddet. Babytøy i kjøkkenskap, sokker i håndkleskap, kjeler i garderobeskap osv. «ute av syne-ute av sinn» teori. Jeg fant aldri noe, og han husket ikke hvor han hadde lagt det. Vi hadde mange samtaler om at alt har sin plass. 

Anonymkode: 0c5ef...8a2

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor har du så stort behov for å rakke ned på andres partnere? Man skulle nesten tro at du var en bitter, enslig kjerring.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Absolutt ikke. Han har lang utdanning, prestisjejobb og bidrar masse i det lokale idrettslaget. Jeg har adhd og sliter med mange ting i hverdagen. Selv om mannen er dårlig på å planlegge og prioritere innsatsen hjemme, rekker han over veldig mye.

Han har også lært seg å prioritere planleggingsfasen når vi skal organsiere noe spesielt. Han har skjønt at det ligger et målrettet arbeid bak et selskap. Han skjønner nå oftest av seg selv at å vaske do er viktigere enn bedet når alle gjestene skal på do og ingen i hagen.

Jeg tror det kommer litt av gutteoppdragelsen i vår kultur. Gutter gis forenklede oppgaver og jenter ansvarliggjøres for helheten.

Tja, har en her som på død og liv skal stille ut tingene sine. Capsen passer fint på toppen av en tom vase i stua, arbeidshanskene på pyntehyllen i gangen, sokkene på kjøkkenstolen osv. ALT dette har andre plasser, men uansett må det stilles ut. Veldig gøy å pynte til jul når det plutselig henger en caps innimellom pynten lism…

Anonymkode: 4a70d...2f3

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror det kommer litt av gutteoppdragelsen i vår kultur. Gutter gis forenklede oppgaver og jenter ansvarliggjøres for helheten.

Og etterpå sitter voksne kvinner og forsvarer at deres menn ikke  kan endre seg, de skal fortsette å være ikke-ansvarliggjort for helheten mens mor følger med på klokka og sjonglerer alle ballene. 

MissSaigon skrev (14 timer siden):

Hvorfor har du så stort behov for å rakke ned på andres partnere? Man skulle nesten tro at du var en bitter, enslig kjerring.

Og hvorfor har du så stort behov for å forsvare "menn" som oppfører seg som seksåringer? Skulle nesten tro du har en selv.

Mitt poeng er at kvinner må slutte å late som deres menns mangel på helhetsansvar er sjarmerende, mens de i neste setning lurer på hvorfor de blir utbrent og sitter med brorparten av det tredje skiftet.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og hvorfor har du så stort behov for å forsvare "menn" som oppfører seg som seksåringer? Skulle nesten tro du har en selv.

Mitt poeng er at kvinner må slutte å late som deres menns mangel på helhetsansvar er sjarmerende, mens de i neste setning lurer på hvorfor de blir utbrent og sitter med brorparten av det tredje skiftet.

Det må gå an å skille snørr og barter her. At kvinner kan le av at de har menn som har hatt noen episoder der de tok noen underlige valg og ikke var perfekte er ikke det samme som at man forsvarer det, tvert i mot, eller at de har menn som ikke tar ansvar. Jeg er ikke perfekt. Det er ikke mannen min heller. Heldigvis kan vi le av det. 

MissSaigon skrev (14 timer siden):

Du kritiserer at hun rakker ned på andres partnere, ved å rakke ned på henne...classy...

Anonymkode: ff9bc...233

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er hi og står i ingen fare for å bli utbrent. Vi er to likeverdige personer i dette forholdet, og så skjer det da, avogtil, at den ene part gjør noe som får den andre til å rive seg i håret. Irriterende i nuet, men ingenting å ta på vei for. Jeg har aldri hørt om noen som lever i forhold hvor det aldri oppstår gnisninger og misforståelser. Jeg ville ikke hatt et slikt forhold selv, heller. Det skal være rom for utblåsninger i blant. 

Så får du bare sitte der med din overbevisning mens jeg legger meg i armkroken til en mann jeg elsker, og som elsker meg, med alle våre feil og mangler ❤️

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...