Gå til innhold

Menn er fra Mars, kvinner er fra Venus.

Anbefalte innlegg

I et forhold har man ofte sin rolle og ting man syns er viktig å prioritere. Jeg har en mann som er svært delaktig i både barn og hus, men noen ganger river jeg meg i håret over prioriteringene, spesielt når vi skal ha gjester. 

I fjor skulle vi ha 14 gjester på julaften og da er det litt som skal ordnes. En halvtime før gjestene er ventet sto jeg på kjøkkenet med komfyr og stekeovn full av poteter som skulle på kok, ribbe som skulle bli sprø, saus og grønnsaker som skulle bli ferdig. Bordet mangler bestikk, ene barnet ropte feeeeerdig fra do, de to andre holdt på å myrde hverandre i stuen og hunden hadde ikke fått tur. Hvor var min elskede i dette kaoset? Han sto på tørkeloftet og hang opp klesvasken. 

Han ble høylydt overrasket da jeg brølte han ned, og ser fremdeles ikke hvorfor jeg var uenig i prioritering. Skulle klærne ikke bli hengt opp da? 

Er det flere som opplever kræsj i kommunikasjonen når det stormer som verst?

Anonymkode: 06431...e79

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er menn som gjerne er hyllede prosjektledere i sitt yrkesliv. Det er ingen  unnskyldning for å være så ubrukelig. Det er bare forakt for familieprosjektet som gjør dem udugelige.

Anonymkode: a95b0...a4c

Dette var ment til å være en hyggelig tråd, så vennligst ta psykobabbelet ditt et annet sted. 

Mannen min jobber forøvrig som tømrer. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette var ment til å være en hyggelig tråd, så vennligst ta psykobabbelet ditt et annet sted. 

*en hyggelig og litt morsom tråd. 

hi

Menn sine hjerner fungerer ganske annerledes enn våre ja..

Som når kjøkkenet er rotete og han går inn for å rydde, jeg går inn en time senere og kjøkkenet er like rotete for han driver og rydder og vasker inni skap 🙈 Greit at det må tas inni skapene av og til også, men man rydder ut og inn av oppvaskmaskinen og tørker over benkene før man begynner med det, ikke lager mer rot oppå det som allerede er der.

En annen ting er matbutikken, det er verre å ha med gubben enn ungene dit. Han vimser avsted og blir stadig borte, og han putter allverdens i kurven som ikke står på handlelista 😂

Anonymkode: 7fdea...09d

Jepp! Know the feeling! Min mann bestemte seg for å olje kjøkkenbenken på lille julaften.  Alt bort, må vente lange tider før det kan komme tilbake igjen, og hva med å støvsuge gangen i stedet? 

River meg i håret… 

Anonymkode: 64180...d26

Annonse

Mannen her i huset er langt mer opptatt av å ha gullende rene gulv enn å ha det ryddig og rent på kjøkkenbenken, kjøkkenbordet og stuebordet. Bra med rene gulv altså, men ...

Han mener også at kjøkkenbenken er utmerket lagringsplass for div verktøy, bilnøkler, hodelykter på lading, tom metallemballasje, osv., osv. 

Anonymkode: f11ff...987

Jeg syns ikke din prioritering var så riktig heller. Du skulle hjulpet barnet på do, det ville tatt under ett minutt. Istedenfor å brøle til mannen som kanskje tok like lang tid. Deretter ventet til han var ferdig og han kunne legge på bestikk før han gikk tur med hunden. Dette var dårlig samarbeid og rot, og det er begges feil. I hvilken rekkefølge syns du mannen skulle prioritert? 

Anonymkode: f13cd...71f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og hvordan klarer du å lure deg selv til å tro at det at din mann grovt sviker fellesskapet og familie  er en hyggelig tråd? Da fortjener du ikke bedre.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg syns ikke din prioritering var så riktig heller. Du skulle hjulpet barnet på do, det ville tatt under ett minutt. Istedenfor å brøle til mannen som kanskje tok like lang tid. Deretter ventet til han var ferdig og han kunne legge på bestikk før han gikk tur med hunden. Dette var dårlig samarbeid og rot, og det er begges feil. I hvilken rekkefølge syns du mannen skulle prioritert? 

Du tror at det var det som skjedde? Selvsagt hjalp jeg barnet på do, jeg fikk roet kamphanene i stuen OG jeg fikk bestikket på plass. Han hang opp klær, han. 

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og hvordan klarer du å lure deg selv til å tro at det at din mann grovt sviker fellesskapet og familie  er en hyggelig tråd? Da fortjener du ikke bedre.

Jeg er ikke særlig opptatt av din anerkjennelse. 

hi

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vi hadde det slik før, men nå har vi snakket om forventninger og prioriteringer, og har liste over hva som må gjøres, av hvem og omtrent når. Det har gjort underverker!

Anonymkode: 13cc1...b75

Han gjør sin del, og mer til. Han er den som vasker i huset, både klær (åpenbart), gulv og vinduer, han er flinkere enn meg til å rydde og han er flink til å leke med barna. Det er bare prioriteringene når det koker som kan være kilde til frustrasjon. Jeg hadde valgt å heller fokusere på det som angikk gjestene, så kunne klesvasken ventet til førstedag. Men det er mitt syn, han ser det åpenbart annerledes. Derav overskriften  

hi

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du tror at det var det som skjedde? Selvsagt hjalp jeg barnet på do, jeg fikk roet kamphanene i stuen OG jeg fikk bestikket på plass. Han hang opp klær, han. 

hi

Så bra. Eller ikke. Du går i den velkjente offerrollen og forventer at mannen er på plass og avlaster deg fordi du svetter over grytene, og når han ikke er der så gjør du selvsagt alt FØR du roper han ned. 

Noen ganger føler jeg at tiden har stått stille her siden 60- tallet eller tidligere. Det er effektive hustruer og håpløse menn. Tror kommunikasjon er et fenomen flere bør se nærmere på, og også bør kvinner se hvilket årstall vi faktisk befinner oss i, og slutte å klage og liksom more seg over i deres syn udugelige menn. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

han ser det åpenbart annerledes

Og det synes du han skal få lov til siden han jo bare er mann. Tror du han synes det er greit om murere, malere og elektrikere ikke gjør det de skal NÅR de skal på hans bygg?

Så bra. Eller ikke. Du går i den velkjente offerrollen og forventer at mannen er på plass og avlaster deg fordi du svetter over grytene, og når han ikke er der så gjør du selvsagt alt FØR du roper han ned. 

Noen ganger føler jeg at tiden har stått stille her siden 60- tallet eller tidligere. Det er effektive hustruer og håpløse menn. Tror kommunikasjon er et fenomen flere bør se nærmere på, og også bør kvinner se hvilket årstall vi faktisk befinner oss i, og slutte å klage og liksom more seg over i deres syn udugelige menn. 

Jeg tror du får lese svarer mitt i #15 før du fastsetter dommen over mitt liv😂

hi

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Og det synes du han skal få lov til siden han jo bare er mann. Tror du han synes det er greit om murere, malere og elektrikere ikke gjør det de skal NÅR de skal på hans bygg?

Hvor står det at min løsning alltid er riktig? I den situasjonen jeg beskriver mener jeg åpenbart at jeg hadde rett og han feil, men det er bare en litt morsom anekdote. Ingen krise og absolutt noe vi klarer å finne ut av. Men der og da var jeg 🤯heldigvis har vi høyde for slikt hos oss. 

hi

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Igjen antar du. Hvorfor tror du at jeg gjorde dette før jeg ropte? Kanskje jeg ropte, og så hjalp barna fordi han drøyde med å komme? Hva om det var det som skjedde ;) 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

I et forhold har man ofte sin rolle og ting man syns er viktig å prioritere. Jeg har en mann som er svært delaktig i både barn og hus, men noen ganger river jeg meg i håret over prioriteringene, spesielt når vi skal ha gjester. 

I fjor skulle vi ha 14 gjester på julaften og da er det litt som skal ordnes. En halvtime før gjestene er ventet sto jeg på kjøkkenet med komfyr og stekeovn full av poteter som skulle på kok, ribbe som skulle bli sprø, saus og grønnsaker som skulle bli ferdig. Bordet mangler bestikk, ene barnet ropte feeeeerdig fra do, de to andre holdt på å myrde hverandre i stuen og hunden hadde ikke fått tur. Hvor var min elskede i dette kaoset? Han sto på tørkeloftet og hang opp klesvasken. 

Han ble høylydt overrasket da jeg brølte han ned, og ser fremdeles ikke hvorfor jeg var uenig i prioritering. Skulle klærne ikke bli hengt opp da? 

Er det flere som opplever kræsj i kommunikasjonen når det stormer som verst?

At han hang opp tøy er jo bra det ville min aldri gjort. Men det kunne kanskje ventet litt, men daglig det jo surr. 

Min forsvinner ut han når noe skal gjøres og vi har liten tid. Da vasker gan bil, rydder garasje, spyler grusen eller bare sitter i garasjen for å gjemme seg (mistenker jeg). 

Anonymkode: 4f22e...2c2

Jeg tror du får lese svarer mitt i #15 før du fastsetter dommen over mitt liv😂

hi

Det er vel ingenting i det jeg skriver som er motstridende til hva som står i #15 ? 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel ingenting i det jeg skriver som er motstridende til hva som står i #15 ? 

Ok. Da er jeg nok en undertrykket 60 talls husmor. Gud forby at man har et ironisk og humoristisk syn på livet. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Da er jeg nok en undertrykket 60 talls husmor. Gud forby at man har et ironisk og humoristisk syn på livet. 

Jeg tror bare vi betrakter humor og ironi på hver vår måte. Jeg ironiserte litt over at du gjorde alt som måtte gjøres for du brølte til mannen fordi han ifølge deg prioriterte feil. Jeg vet ikke helt hva du ironiserer over egentlig. Er dette noe du tenker er "typisk" forskjell på menn og kvinner ref overskriften din, og hvor er humoren? 

See? Vi ser bare ulikt på det 🙂

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

*en hyggelig og litt morsom tråd. 

hi

Okei, det er faktisk ingenting i hi som tilsier at det er det som er intensjonen din.  

Anonymkode: bf697...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...