Gå til innhold

Om akkurat en uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal huset og juletreet være julepynta. 🎄🌟

Anonymkode: 0b80d...20f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff det var seint. 

Anonymkode: 57707...4cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Uff det var seint. 

Synes du det? Jula ringes inn 24.12. kl. 17. DA er det jul for oss. Da skal alt være i orden og på plass. 

Så holder vi jul fram til tjuendedag, eller i alle fall deromkring. 

Skrevet

Ja, da kommer julemagien. 

Folk får gjøre akkurat som de vil, men når jeg går tur og ser alle de tente juletrærne i stuene, så tenker jeg at mange har mistet evnen til å glede seg over å vente. Forventningen og spenningen går bort når alt må tilfredsstilles NÅ. 

Og så kaster de ut julen når den egentlig knapt har startet, for da er de så lei! 

Anonymkode: 4262c...ea8

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Synes du det? Jula ringes inn 24.12. kl. 17. DA er det jul for oss. Da skal alt være i orden og på plass. 

Så holder vi jul fram til tjuendedag, eller i alle fall deromkring. 

Sånn gjør DERE det. 

Anonymkode: 98da5...8c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Folk får gjøre akkurat som de vil, men når jeg går tur og ser alle de tente juletrærne i stuene, så tenker jeg at mange har mistet evnen til å glede seg over å vente. Forventningen og spenningen går bort når alt må tilfredsstilles NÅ. 

Og så kaster de ut julen når den egentlig knapt har startet, for da er de så lei! 

Det har ikke slått deg at de venter og gleder seg like mye som deg, bare at for andre er det feks 1 des som er dagen de gleder seg til eller 10, 15 des feks? For meg og mine er det alltid ca 3 søndag i advent. Da er tradisjonen hele storfamilien med foreldre, søsken, kusiner mm på middag her. Da er huset pyntet med nisser og tre mm. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

skal huset og juletreet være julepynta. 🎄🌟

Det vet vi. 

Anonymkode: baf96...ae1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Sånn gjør DERE det. 

Det er en utskrevet regel. Men det er IKKE jul før 24/12 kl 17:00. Det er ikke noe poeng i å diskutere en gang fordi AB 20f og jeg har rett. 

Anonymkode: baf96...ae1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette kunne jeg skrevet! 

Selvfølgelig skal folk gjøre som de vil, for all del, men jeg kjenner jeg blir litt trist av å observere denne forflytningen av jula.

Det er jo ingen tvil om at selve julehøytiden ringes inn på julaftens ettermiddag, og at den varer i 2-3 uker, der er vel grensen noe mer flytende. Den offisielle julehøytiden er jo fra julaften kl. 17 til og med 2. juledag. Hos noen tror jeg at julepynt og -tre ryker ut omtrent like fort som de røde dagene i kalenderen. 

Jeg lurer på hvorfor og hvordan dette har skjedd, sånn egentlig. Er det fordi ønsker må oppfylles i det de oppstår, at vi ikke lenger har tålmodighet til å vente, eller hva har skjedd? 

Skrevet

Vi pynter 1.12 og koser oss med juletre i hele desember! Det gir en egen ro å sitte ved juletreet og masse sterinlys å pakke inn julegaver, se julefilm eller skrive julekort!

Julaften er spesiell uansett pga vi har mange tradisjoner. Vi liker også å starte nytt år 1.1 så da forsvinner jula og vi er klare til hverdag.

Viss det passer deg best å pynte juletreet 23.12 så gjør du det. Kanskje du gjør alle andre ting tidligere generasjoner også gjorde? Bake minst 7 slag, lage sylte, rødkål og surkål fra bunnen. Lage ulike typer sild, pålegg og baker all brød fra bunn? Ungene har vel verken sjokoladekalender eller pakkekalender? Nellik i appelsin var jo det som var tradisjonen før. Har du levende lys også på juletreet? Eller kan noen ting avvike fra tradisjoner, utenom de DU bestemmer deg for er viktige for deg?

Anonymkode: 6bb3e...148

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi pynter 1.12 og koser oss med juletre i hele desember! Det gir en egen ro å sitte ved juletreet og masse sterinlys å pakke inn julegaver, se julefilm eller skrive julekort!

Julaften er spesiell uansett pga vi har mange tradisjoner. Vi liker også å starte nytt år 1.1 så da forsvinner jula og vi er klare til hverdag.

Viss det passer deg best å pynte juletreet 23.12 så gjør du det. Kanskje du gjør alle andre ting tidligere generasjoner også gjorde? Bake minst 7 slag, lage sylte, rødkål og surkål fra bunnen. Lage ulike typer sild, pålegg og baker all brød fra bunn? Ungene har vel verken sjokoladekalender eller pakkekalender? Nellik i appelsin var jo det som var tradisjonen før. Har du levende lys også på juletreet? Eller kan noen ting avvike fra tradisjoner, utenom de DU bestemmer deg for er viktige for deg?

Det er ikke meg du svarer, men 7 slag, sylte og rull, julemat fra bunnen osv, er viktige ingredienser i mine forberedelser. Hvorfor er det noe du legger frem som "feil"? Advent er for meg nettopp det: ad vent; å vente på noe! Jeg gleder meg SÅÅÅÅ til juletreet kommer opp lillejulaften. Til maten og kakene som vi bare såvidt har smakt av, osv. Levende lys på treet er vakket, men dessverre så brannfarlig at det må vike for tryggere ledlys. 

Å pynte juletre 1.12. er å begynne i helt feil ende! Huset er jo ikke vasket til jul engang?! Å hvorfor pynte til jul i advent? Hvorfor ikke nyte følelsen av å glede seg? Å vente? Hvorfor må alle ønsker bli oppfylt i det minuttet ønsket oppstår? Jeg mener du frarøver både deg selv og evt barn adventsmagien!

Anonymkode: 43ea6...503

Skrevet

Gleden av å vente på noe, er også en glede....  Selvfølgelig må alle få gjøre som de vil, så lenge det ikke skader andre og vil noen pynte til jul i oktober, så må de jo bare det. Men jeg mener likevel at vi fratar oss selv og ungene våre det å vente, glede seg, være litt utålmodig ved at vi oppfyller altfor mye altfor fort. Men kommer jeg til en venninne eller andre som har tent juletreet 1.desember, så klager jeg selvfølgelig ikke på det. Jeg kan også til og med si "Så koselig" eller noe sånn, selv om jeg kanskje ikke mener det helt. Det er bare å respektere at vi er forskjellige. 

Når det gjelder oss, kan det variere litt når juletreet pyntes. Det har med hvor travelt vi har det og når det passer både med det hjemme og jobb og andre ting. Så noen ganger kan pynten være framme en uke før jul, andre ganger lille julaften med "påfyll" av det vi ikke har rukket på julaften. Det siste er ikke så vanlig, men det har hendt det også. Men selv om juletreet er ferdig pyntet noen dager før jul, blir det ikke tent før lille julaften når julegrøten blir servert. Selv om ungene  er tenåringer nå, så er det nesten høytidelig når juletreet blir tent. Til gjengjeld kan det bli stående til langt uti januar av gode eller dårlige grunner.

Anonymkode: ebafa...b93

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke meg du svarer, men 7 slag, sylte og rull, julemat fra bunnen osv, er viktige ingredienser i mine forberedelser. Hvorfor er det noe du legger frem som "feil"? Advent er for meg nettopp det: ad vent; å vente på noe! Jeg gleder meg SÅÅÅÅ til juletreet kommer opp lillejulaften. Til maten og kakene som vi bare såvidt har smakt av, osv. Levende lys på treet er vakket, men dessverre så brannfarlig at det må vike for tryggere ledlys. 

Å pynte juletre 1.12. er å begynne i helt feil ende! Huset er jo ikke vasket til jul engang?! Å hvorfor pynte til jul i advent? Hvorfor ikke nyte følelsen av å glede seg? Å vente? Hvorfor må alle ønsker bli oppfylt i det minuttet ønsket oppstår? Jeg mener du frarøver både deg selv og evt barn adventsmagien!

Anonymkode: 43ea6...503

Jeg gleder meg hele november på å få pynte juletreet 1.12. Jeg nyter bare jula lengre enn det du gjør! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gleder meg hele november på å få pynte juletreet 1.12. Jeg nyter bare jula lengre enn det du gjør! 

Når rydder du jula ut igjen, da?

Skrevet

De med en forståelse av kulturell arv nyter advent i fire hele uker før man nyter julen i 13 dager. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

De med en forståelse av kulturell arv nyter advent i fire hele uker før man nyter julen i 13 dager. 

Hysj på oss! Ja, meg også. 😉 La tidligpynterne holde på, så lar de oss konservative holde på jul i jula. Som før sagt, jeg skjønner ikke sjarmen med jul i adventstida, men at de velger å ha jul lenge før jula ringes inn, får være opp til dem. 

Skrevet

Når rydder du jula ut igjen, da?

Denne ble jeg også nysgjerrig på. Tror ingenting på at du som pynter juletreet 1. desember har det stående oppe til 13. januar som er siste dagen i jula… 

Anonymkode: 42f55...84b

Skrevet

Jeg har ikke svart på det, men jeg rydder ut jula 2. januar. Da begynner jeg/vi på skole og jobb igjen og jeg synes det er deilig med nytt år, nye muligheter - orker ikke komme hjem til julepynt. Da er vi opptatt av andre ting.

Ønsker alle en god jul🎅🏻

Skrevet

Men jeg mener likevel at vi fratar oss selv og ungene våre det å vente, glede seg, være litt utålmodig ved at vi oppfyller altfor mye altfor fort.

De oppfyller det jo ikke noe fortere enn de av oss (inkludert meg selv) som foretrekker å vente med pynten til rett før jul! De bare forskyver perioden. Det går like mange dager mellom at hun pyntet juletreet sitt i henholdsvis 2023 og 2024 som det gjør for deg med ditt juletre. Du er fordomsfull.

Anonymkode: 8a941...8cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke svart på det, men jeg rydder ut jula 2. januar. Da begynner jeg/vi på skole og jobb igjen og jeg synes det er deilig med nytt år, nye muligheter - orker ikke komme hjem til julepynt. Da er vi opptatt av andre ting.

Ønsker alle en god jul🎅🏻

Du feirer altså jul lenge før jul og tar bort jula lenge før den er over?? Snakk om skjevutvikling altså🫣😂😂

Anonymkode: 4c603...d18

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du feirer altså jul lenge før jul og tar bort jula lenge før den er over?? Snakk om skjevutvikling altså🫣😂😂

Anonymkode: 4c603...d18

Hvis noen pynter treet 1. des, betyr det at de feirer jul da? Kommer nissen med gavene den 2. des? Treet kan fint stå fra 1. des uten at julen feires av den grunn. Det bare står der til pynt. Når pynten kommer opp, er ikke avgjørende for når julen feires. Her i hus kommer pynten opp ila. des når det passer med timeplanen og helsa. Og det blir rydda bort i midten av januar når det passer timeplanen og helsa. Men jul blir likevel feiret den 24. des, hvert år, uavhengig av når pynten kommer opp.

Anonymkode: 090fd...681

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Ønsker alle en god jul🎅🏻

Så morsomt, vi tenker på en måte likt, men i ulik ende - for meg er det utenkelig å pynte treet før vi er ferdig på jobb/skole og har ferie 23/12😊 for meg er trepyntingen kronen på verket - nå er det fri, høytiden rett rundt hjørnet, alt er klart, og nå pynter vi treet. Og så blir treet stående en stund ut i januar, lyspunkt i den mørkeste måneden etter at adventslysene er tatt bort.

God jul til deg også 🎄

Anonymkode: 9b8de...b60

Skrevet

Denne ble jeg også nysgjerrig på. Tror ingenting på at du som pynter juletreet 1. desember har det stående oppe til 13. januar som er siste dagen i jula… 

Vi pynter 1.12 og tar vekk jula 1.1. Vi liker å starte nytt år da, som de fleste vi kjenner. Da er det jobb, skole og aktiviteter igjen og ikke tid til jul.

Desember er for oss preget av masse juleavslutninger, juleaktiviteter, julehandel, baking av julekaker osv så dermed er det fokus på jul hos oss hele desember.

julefeiringen starter 24.12 kl 17. da spiser vi julemiddagen og feirer julaften. Romjulen er for oss tida for både kjernefamilien med ro og kos, samt også store familieselskap! 2.januar begynner hverdagen igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Så morsomt, vi tenker på en måte likt, men i ulik ende - for meg er det utenkelig å pynte treet før vi er ferdig på jobb/skole og har ferie 23/12😊 for meg er trepyntingen kronen på verket - nå er det fri, høytiden rett rundt hjørnet, alt er klart, og nå pynter vi treet. Og så blir treet stående en stund ut i januar, lyspunkt i den mørkeste måneden etter at adventslysene er tatt bort.

God jul til deg også 🎄

Anonymkode: 9b8de...b60

For meg er det helt utenkelig å ha julepynten fremme når skole og jobb starter etter nyttår. Da er det digg med ryddig hus fritt for julestæsj. Så vi er forskjellige alle og kanskje folk burde begynne å akseptere det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

For meg er det helt utenkelig å ha julepynten fremme når skole og jobb starter etter nyttår. Da er det digg med ryddig hus fritt for julestæsj. Så vi er forskjellige alle og kanskje folk burde begynne å akseptere det. 

Men jula varer fortsatt fra 24. desember til 13. januar, det er jo ikke noe man bare finner på for at det passer folk best…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...