Gå til innhold

Hva er vitsen med hemmelige oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå, på meget høytidelig vis, fått en oppskrift av svigermor på noen julekaker. Oppskriften er etter hennes bestemor eller oldemor. Kakene er gode, men ikke veldig spesielle eller merkverdige på noe vis. Jeg har selvfølgelig lovet å holde oppskriften hemmelig og kun la den gå i arv i familien, for jeg skjønner at det er viktig for henne, men jeg skjønner ikke helt hva som er hensikten med det. Det er jo ikke slik at folk valfarter for å få smake akkurat disse kakene og i våre dager er det jo ikke noe problem å få fatt i kakeoppskrifter fra hele verden om man vil. Jeg skjønner at det var annerledes før. Den gangen gikk man mer på besøk og oppskrifter vandret stort sett fra hånd til hånd. Jeg vet jo at det er andre som også har oppskrifter de holder hemmelig. Er det noen av dere som kan forklare meg hensikten med det? Om noen har villet ha oppskriften på noe jeg har lagd eller bakt så har jeg alltid gitt den bort. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker som deg, det er bare tull med slike hemmeligheter i vår tid. "Alle" har tilgang på ingredienser, oppskrifter og utstyr, ingen julekaker er heller så fryktelig spesielle eller spennende.

Anonymkode: e262a...8ca

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke dette. Jeg gir alltid fra meg oppskrift om noen ber om den.

Anonymkode: 9f413...71b

Skrevet

Så hyggelig av henne at hun lot deg få den. Det betyr nok at hun ser på deg som verdig til å ta vare på en familietradisjon fra deres side. Jeg ville ikke på noen måte smakt ingrediensene i en kake, og hvor mye av hver og en, så det hjelper meg svært lite at man får tak i oppskrifter fra hele verden! Dette er en greie som har med tradisjon å gjøre, akkurat som hva som helst annet som er det i en familie, om det er et smykke eller en oppskrift. Verdien ligger ikke i økonomisk kostnad, kun at nettop den familien har sin spesielle tradisjon som går i arv. 

Anonymkode: e6278...344

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så hyggelig av henne at hun lot deg få den. Det betyr nok at hun ser på deg som verdig til å ta vare på en familietradisjon fra deres side. Jeg ville ikke på noen måte smakt ingrediensene i en kake, og hvor mye av hver og en, så det hjelper meg svært lite at man får tak i oppskrifter fra hele verden! Dette er en greie som har med tradisjon å gjøre, akkurat som hva som helst annet som er det i en familie, om det er et smykke eller en oppskrift. Verdien ligger ikke i økonomisk kostnad, kun at nettop den familien har sin spesielle tradisjon som går i arv. 

Jeg skjønner hva du sier og hadde det vært et smykke ville jo det å dele opp smykke forringe verdien. Det å dele en oppskrift endrer jo ingenting på hva kakene betyr for min familie. Det er det jeg ikke skjønner. Tradisjonen vil gå akkurat like mye i arv om jeg legger oppskriften ut på nettet. Jeg skal ikke gjøre det, selvfølgelig, men en tradisjon er jo ikke avhengig av at det er en hemmelighet knyttet til den. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner hva du sier og hadde det vært et smykke ville jo det å dele opp smykke forringe verdien. Det å dele en oppskrift endrer jo ingenting på hva kakene betyr for min familie. Det er det jeg ikke skjønner. Tradisjonen vil gå akkurat like mye i arv om jeg legger oppskriften ut på nettet. Jeg skal ikke gjøre det, selvfølgelig, men en tradisjon er jo ikke avhengig av at det er en hemmelighet knyttet til den. 

Ja men det handler ikke om verdi i kroner og øre. Farmoren til datteren min samlet en bok med oppskrifter til datteren min, men nå lagde hun mye spesielt god mat. Jeg tror ikke at det er avgjørende, men det er mulig de på den siden av familien syns kakene var spesielt gode? Det handler om på en måte affeksjonsverdi. 

Skrevet

Jeg skjønner det overhodet ikke, jeg heller. Jeg spurte en gang min svigerinne om en kakeoppskrift og ble helt paff da svaret var at nei, hun delte aldri sine oppskrifter! 
For meg er det helt uforståelig. Jeg synes det er så koselig å vite at det finnes håndskrevne kokebøker hvor Amandines sjokoladekake, Amandines gulrotkake og Amandines kjeks står skrevet. 
Hva gjelder min svigerinne tror jeg hun tviholder på oppskriftene for å gjøre seg kostbar. 

Skrevet (endret)

Jeg synes det er kult. Tilgjengelighetssamfunnet er flatt. Men tantes sjokoladekakeoppskrift det ingen som får. Det har vi godt av.

Endret av sug lut
Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja men det handler ikke om verdi i kroner og øre. Farmoren til datteren min samlet en bok med oppskrifter til datteren min, men nå lagde hun mye spesielt god mat. Jeg tror ikke at det er avgjørende, men det er mulig de på den siden av familien syns kakene var spesielt gode? Det handler om på en måte affeksjonsverdi. 

Jeg skjønner det med affeksjonsverdi, men affeksjonsverdien av en oppskrift blir jo ikke mindre av at noen andre også baker de kakene. 

Skrevet
amandine skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner det overhodet ikke, jeg heller. Jeg spurte en gang min svigerinne om en kakeoppskrift og ble helt paff da svaret var at nei, hun delte aldri sine oppskrifter! 
For meg er det helt uforståelig. Jeg synes det er så koselig å vite at det finnes håndskrevne kokebøker hvor Amandines sjokoladekake, Amandines gulrotkake og Amandines kjeks står skrevet. 
Hva gjelder min svigerinne tror jeg hun tviholder på oppskriftene for å gjøre seg kostbar. 

Min kokebok er full at Tante Gretes eplekake, Heidis gode brød og Mamma'n til Sigurds havrekjeks. Det synes jeg er så koselig, og hver gang jeg baker en oppskrift jeg har oppkalt etter noen så tenker jeg jo litt ekstra på dem. 

Skrevet
sug lut skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er kult. Tilgjengelighetssamfunnet er flatt. Men tantes sjokoladekakeoppskroft det ingen som får. Det har vi godt av.

Joda, men høyst sannsynlig finnes jo både min og din hemmelige oppskrift allerede i en bråte kokebøker, bare under andre navn allerede, sånn som Amandine beskriver. Om man ikke har diktet opp oppskriften selv, så er den jo neppe unik. Jeg synes det er mer trist at en god oppskrift skal forsvinne om ingen etter meg er interessert i å arve den. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 minutter siden):

Joda, men høyst sannsynlig finnes jo både min og din hemmelige oppskrift allerede i en bråte kokebøker, bare under andre navn allerede, sånn som Amandine beskriver. Om man ikke har diktet opp oppskriften selv, så er den jo neppe unik. Jeg synes det er mer trist at en god oppskrift skal forsvinne om ingen etter meg er interessert i å arve den. 

Men ingenting er jo eksklusivt medmindre man faktisk opplever det som eksklusivt. Så lenge jeg opplever kaka som helt annerledes enn alle andre kaker er det verd det. Og det er nok av folk som vil arve den. Skulle hun aldri ville dele har kaka likevel gjort sitt.

Jeg har ingen sånne oppskrifter selv. Men jeg liker ideen.

Skrevet
Himmel og hav skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner det med affeksjonsverdi, men affeksjonsverdien av en oppskrift blir jo ikke mindre av at noen andre også baker de kakene. 

En hemmelighet er ikke lenger en hemmelighet om den blir delt. Jeg har aldri tenkt over at det er rart med hemmelige oppskrifter, men jeg er ganske vant til det og tar det vel mer naturlig og også som en fin tradisjon. At farmoren til datteren min gjorde det også, overrasket meg, men det er nok en ganske universell greie da. Jeg syns det er fint og alt som holdes innenfor familier på den måten skaper et lite bånd og samhørighet. Ikke noe kjempestort og livsviktig, men de små tingene som er innenfor en familie og som er bare deres. Jeg ser hva dere skriver og kan skjønne at det virker rart. Jeg har ikke sett diskusjon på dette før, så litt pussig også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

En hemmelighet er ikke lenger en hemmelighet om den blir delt. Jeg har aldri tenkt over at det er rart med hemmelige oppskrifter, men jeg er ganske vant til det og tar det vel mer naturlig og også som en fin tradisjon. At farmoren til datteren min gjorde det også, overrasket meg, men det er nok en ganske universell greie da. Jeg syns det er fint og alt som holdes innenfor familier på den måten skaper et lite bånd og samhørighet. Ikke noe kjempestort og livsviktig, men de små tingene som er innenfor en familie og som er bare deres. Jeg ser hva dere skriver og kan skjønne at det virker rart. Jeg har ikke sett diskusjon på dette før, så litt pussig også. 

Jeg skjønner ikke det med familiesamhørighet og bånd, at det på noe vis forringes av at andre også har oppskriften? Vi har mange oppskrifter i min familie som er spesielle for oss og som er en del av vår arv, men det at min beste venninne også lager min oldemors paté til jul er jo bare koselig!

Skrevet
amandine skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke det med familiesamhørighet og bånd, at det på noe vis forringes av at andre også har oppskriften? Vi har mange oppskrifter i min familie som er spesielle for oss og som er en del av vår arv, men det at min beste venninne også lager min oldemors paté til jul er jo bare koselig!

Nei jeg ser at flere ikke skjønne det og det er greit. En hemmelighet er jo alltid noe som skaper er bånd. Interessant tråd fra mitt ståsted. 

Skrevet
amandine skrev (3 timer siden):

Akkurat det synes jeg også! Jeg har fått en kakeoppskrift av en venninne. I min kokebok står det «sjokoladekake à la Anne». Den har min niese fått og i hennes bok (som hun fikk av meg til konfirmasjonen) har hun nå skrevet denne inn som «tante Lindas sjokoladekake».

Anonymkode: 9f413...71b

Skrevet

Jeg synes det er fint med hemmelige oppskrifter. Selv om man sikkert kan finne det på nett, så er det fortsatt min oppskrift. Jeg har funnet den opp selv, og den er min. Den har ikke noe navn heller annet enn «xxxs sjokoladekjeks». Det fine med det er jo at mange har forsøkt å lage de med oppskrifter på nett, men ingen er lik mine. Og vil jeg ikke dele, så vil jeg ikke

Anonymkode: 45d84...bc0

Skrevet

Jeg er enig, jeg synes det er stas når noen liker det jeg har laget i så stor grad at de spør om oppskriften. Jeg koser meg jo ikke noe mindre med maten selv om andre også koser seg, snarere tvert imot. 

Skrevet

Generasjonsskifte i praksis. Verden er annerledes nå enn da. Så tenker jeg du viser respekt ovenfor svigermor som tar henne på alvor, selv om du vet at tidene har forandret seg, allikevel imøtegår du hennes ønske om at dette skal følge generasjoner. For det er nok mer symbolsk enn praktisk en oppskrift, tenker jeg. Hun har tillit til deg, hun ønsker at du skal ta hånd om noe som var viktig for henne. Så er det akkurat det du gjør og slik går verden videre uten unødig dramatikk. Kudos. 

Anonymkode: 15112...6e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.12.2023 den 19.31):

Verdien ligger ikke i økonomisk kostnad, kun at nettop den familien har sin spesielle tradisjon som går i arv. 

Men den slutter jo ikke å gå i arv selv om den lages i en annen familie også. 

Jeg syns som deg, HI; at det er helt merkelig å ha en "hemmelig" oppskrift. Hvis det er noe jeg får til ekstra godt, forteller jeg ALLE hva som er trikset! Ingen grunn til å lage dårligere kaker fordi man mangler en lur ingrediens. 
(Vårt familietips er at sandkaker skal lages med flormelis i stedet for sukker - da sitter de ikke fast i formene!)

Anonymkode: 530e9...fd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...