Gå til innhold

Kan du gi meg dine beste tips for god helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må noe skje her. Jeg har sagt det før, men nå «brenner det på dass» som bestefar ville sagt 🤪

Jeg har så mye muskelsmerter, er stiv i kroppen, særlig i nakken. Har hatt vektoppgang og veier nå 85 kg på 174 høyde. Trøtt, slapp og tiltaksløs. Jeg er 45 år

Litt om situasjonen så det blir lettere å gi råd:

Jeg har en stillesittende jobb. Fortsatt på hjemmekontor, og de siste månedene har det blitt mange 13-14 timersdager foran PC. Etter jobb - eller innimellom jobb - har det jo blitt hus og hjem og avslapning i sofa foran tv. Jeg er medlem i treningssenter og i gode perioder trener jeg 3-4 ganger i uka, men i hektiske perioder på jobb vinner lengre arbeidstid alltid over treninga. Det kan gå flere dager uten at jeg er ute av huset nå på vinteren.

Matmessig spiser jeg ikke så store mengder. Forsøker å vente med første måltid til 12 og ikke spise etter 19, men det kan skli ut. Ikke så flink til å huske å drikke vann. Spiser ikke mye godteri, kan ta litt når de andre har i helga. Kjøper meg aldri sjokolade i ukedagene. 

Nå føler jeg meg dvask, tjukk, og egentlig ganske skamfull. Jeg er også redd for at jeg har kjørt helsa helt rett vest. 

Vil gjerne ha dine gode råd for å bedre helsa og gjerne gå ned en 10-15 kg. Jeg hører også gjerne fra deg som står i det samme ig hvordan du har det.

Begynte faktisk å gråte når jeg skrev dette. Det berører meg mer enn jeg tror.. 

Anonymkode: a9e78...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det med å presse seg selv. Presse seg selv til å gå ut og gå en tur. Selv om det føles som, "nei, jeg har så mye jeg må få gjort", "jeg orker ikke nå", og så videre. Bare det å presse seg.

Det er det som skal til.

Jeg vet det høres lett ut. Hadde det vært lett hadde du ikke vært overvektig! Ingen andre heller. Det er enkelt, men ikke lett.

Men, og dette er rart, får du presset deg til å gå i i hvert fall en halvtime, gjerne en time, så vil du oppdage at du har massevis av energi etterpå, stort sett for resten av dagen.

Anonymkode: 73d5a...223

Skrevet

PS. Det generelt beste rådet for god helse er å ikke være fattig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er det med å presse seg selv. Presse seg selv til å gå ut og gå en tur. Selv om det føles som, "nei, jeg har så mye jeg må få gjort", "jeg orker ikke nå", og så videre. Bare det å presse seg.

Det er det som skal til.

Jeg vet det høres lett ut. Hadde det vært lett hadde du ikke vært overvektig! Ingen andre heller. Det er enkelt, men ikke lett.

Men, og dette er rart, får du presset deg til å gå i i hvert fall en halvtime, gjerne en time, så vil du oppdage at du har massevis av energi etterpå, stort sett for resten av dagen.

Ja, det er sant. Takk for påminner. 

Det er akkurat som om at dette er den naturligste ting i verden når man er inne i en god sirkel - men hopper man ut av den er det umulig å se for seg at det er tid og rom til en tur ut. 

Første punkt på lista: En gåtur hver dag. 

HI

Skrevet

Du trenger ikke drive hard trening 3 ganger i uka, men frisk luft og bevegelse hver dag er viktig.

Har du smartklokke? Sett deg som mål å klare 10.000 skritt hver dag.

Jeg har hund, og må ut med den, det hjelper. I går hadde gubben hovedturen med bikkja, likevel hadde jeg 13.592 skritt (sjekket nå). Jeg luftet den på morgenen og på kvelden, gjorde litt husarbeid og laget middag. Så selv om jeg føler jeg hadde en ganske rolig dag så ble det en del skritt/bevegelse.

Anonymkode: b3a43...7cc

Skrevet

Jeg la om kostholdet for noen måneder siden, og jeg har nok spist sånn mer moderat sunt, men var nok litt for glad i pizza og pasta. Og skeiet ut med mye god mat i helgene. Ingen katastrofale utskeielser, men det var ikke det beste heller. 

Jeg har et "problem" med at jeg kun blir ordentlig mett av varm mat, så løsningen ble å lage en tykk røre/ deig av sammalt rug eller hvete, havregryn og firkorn frokostblanding. Så har jeg i litt salt, bittelitt bakepulver fordi gjær føler jeg ikke er bra for meg. Disse rørene/ deigene lager jeg til frokost, lunsj og kvelds, og så har jeg på solsikkekjerner, linfrø i moderate mengder, andre frø og noen ganger hakkede nøtter ( det avhenger av pålegg ) Så etter å ha latt deigen svelle i ca 30 min, så steker jeg den i Vita olje, akkurat som en litt mindre pannekake på begge sider. Tar ca 8- 10 min. Og alt smaker godt på, og jeg har til og med hatt på makrell i tomat- med masse agurk da. Eller nesten alltid salatblader, reddiker, tomater og også avokado med litt sitron. Jeg syns det er supergodt, og jo tykkere og mer av havregryn og firkort, jo mer fast som i knekkebrød uten den sprøheten. Det holder med en ett flatt stykke, og du kan ha deigen i kjøleskap i et par døgn. Jeg foretrekker å lage til hvert måltid fordi jeg liker litt tid på å tilberede. Jeg har også på peanøttsmør, syltetøy, brunost og sjokopålegg ( det spiste jeg aldri før ) for disse "bød/ knekkebrødene" er stinne av kun alt som er bra for kroppen. Jeg har også lagd de med kun gresk yoghurt uten annen væske, men det var ikke så godt syns jeg. De spises varme alltid da.

Til middag har jeg gjerne det samme fordi det er så godt, men da tar jeg fiskestykker som laks og stekt ørret på, eller litt tykke skinke skiver, og alt med salatblader, sitron på fisken og andre grønnsaker som passer oppå.

Dropper jeg brødet har jeg gjerne stekt kål, løk og gulrøtter til fisk og kjøtt. 

Utenom dette spiser jeg tomater og skiver av neper, ananas og annen frukt når jeg vil. 

Jeg drikker svart kaffe til morgenen og kaffe med fløte etter middag. Drikker kun vann på hverdag. 

Dette er et bra kosthold, men husk nok proteiner og omega. Jeg kan fint skeie ut i helgene, men disse brødene blir fort pizzaer også. Har på alt mulig og mye ost og gratinerer under lokk etter å ha stekt. 

Jeg bare elsker dette kostholdet, for er er så vanvittig godt, og det metter veldig bra! Noen ganger spiser jeg kun to måltider pr dag, men husk for all del grønt, løk og frukt samt nok proteiner og omega 🙂

Anonymkode: 7315f...52d

Skrevet

Så innlegget over mitt, og ja, kondis er jo viktig. Jeg sitter minst 17 timer foran pc hver dag, men går turer med hunden! 

Skrevet

Søvn. Minst 7 t, og legge seg og stå opp til samme tid hverdag og helg. 

Vann, drikke litt må og da. Myte med 8 glass vann, men likevel drikk vann som tørstedrikk. 

Unngå sukker. Cola. Jeg drikker endel cola, hjelper mot migrene og fatigue. Men kroppen har det bedre uten sukker. 

Leve i nuet. Ikke bekymre seg for fortid eller fremtid. 

Lave skuldre. 

Pust! På smartklokka mi er det pusteøvelser innebygd. Pust inn og hold i 6 sek, pust ut i 6 sek. 5-10, ganger. 

Gå en tur hver dag. 

Ring en venn. 😊

Anonymkode: aeec4...172

Skrevet

God natt søvn og sunt kosthold, tenk over hver eneste ting man putter i munnen for en periode, og det er mer enn man tror. Bevegelse og litt trening. Ikke tenk så mye over at det er slitsomt med fysisk aktivitet, bare gjør det. Om 30 min er gåturen/løpeturen over og den gode følelsen den gir deg etterpå er verdt det. Og ikke gi opp, det tar ihverfall 4 uker å komme inn i nye rutiner, hold ut, så kommer det sakte men sikkert. 

Anonymkode: 3f595...a05

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå må noe skje her. Jeg har sagt det før, men nå «brenner det på dass» som bestefar ville sagt 🤪

Jeg har så mye muskelsmerter, er stiv i kroppen, særlig i nakken. Har hatt vektoppgang og veier nå 85 kg på 174 høyde. Trøtt, slapp og tiltaksløs. Jeg er 45 år

Litt om situasjonen så det blir lettere å gi råd:

Jeg har en stillesittende jobb. Fortsatt på hjemmekontor, og de siste månedene har det blitt mange 13-14 timersdager foran PC. Etter jobb - eller innimellom jobb - har det jo blitt hus og hjem og avslapning i sofa foran tv. Jeg er medlem i treningssenter og i gode perioder trener jeg 3-4 ganger i uka, men i hektiske perioder på jobb vinner lengre arbeidstid alltid over treninga. Det kan gå flere dager uten at jeg er ute av huset nå på vinteren.

Matmessig spiser jeg ikke så store mengder. Forsøker å vente med første måltid til 12 og ikke spise etter 19, men det kan skli ut. Ikke så flink til å huske å drikke vann. Spiser ikke mye godteri, kan ta litt når de andre har i helga. Kjøper meg aldri sjokolade i ukedagene. 

Nå føler jeg meg dvask, tjukk, og egentlig ganske skamfull. Jeg er også redd for at jeg har kjørt helsa helt rett vest. 

Vil gjerne ha dine gode råd for å bedre helsa og gjerne gå ned en 10-15 kg. Jeg hører også gjerne fra deg som står i det samme ig hvordan du har det.

Begynte faktisk å gråte når jeg skrev dette. Det berører meg mer enn jeg tror.. 

Ta blodprøver for å sjekke vitaminnivåer, og ta uansett vitamintilskudd, særlig b og d- vitamin, samt magnesium og jod (mange kvinner har mangel). Jod får du mest av via fisk og tangsalat som du får kjøpt på sushisteder. Og spis en neve nøtter daglig for å få i deg omega 3 og et stort utvalg mineraler.

Drikk et glass vann med presset sitron hver morgen.

Tren både styrke og løping/jogging. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 65b17...097

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ta blodprøver for å sjekke vitaminnivåer, og ta uansett vitamintilskudd, særlig b og d- vitamin, samt magnesium og jod (mange kvinner har mangel). Jod får du mest av via fisk og tangsalat som du får kjøpt på sushisteder. Og spis en neve nøtter daglig for å få i deg omega 3 og et stort utvalg mineraler.

Drikk et glass vann med presset sitron hver morgen.

Tren både styrke og løping/jogging. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 65b17...097

Nei, man trenger på ingen måte vitamintilskudd hvis man får i seg det viktigste gjennom mat. 

Det eneste er D- vitamin av helt naturlige årsaker. Du lar deg lure til å betale mye du kommer SÅ billigere unna fordi noen vil tjene på at du har blitt fortalt at du trenger det! 

Alt dette kan lege fort finne ut, og også er det i  visse tilfeller skadelig med høye doser av vitaminer du ikke trenger I mange tilfeller!

Skrevet

Husk også at du er på vei inn i overgangsalderen, det påvirker oss mer enn vi aner på forhånd.

Gjennomsnittlig alder i Norge for å miste mensen er vel 52 år, men mange er jo tidligere enn det, og dessuten skjer endringene i hormonnivåene ofte litt gradvis og over tid, så det begynner lenge før mensen forsvinner. Noen sier det tar 10-15 år med endringsprosesser før man lander etter overgangen...

Vi har alle hørt om hetetoktene, men det er så mye mer enn det som påvirkes, over flere år. De sier overgangsalderen er mye verre enn puberteten, men fordi vi er voksne kvinner skal vi bare bite det i oss og tåle det. Humøret, kroppen, forbrenningen, muskelmassen, psyken, nattesøvnen, alt påvirkes.

Søsteren min trodde hun hadde fått alvorlig psyksik sykdom, med panikkangst, helseangst osv. Også var det bare overgangsalderen, hun var 44 år når hun begynte på hormonplaster og fikk "livet tilbake". Det hjalp nesten umiddelbart, og utgjorde en kjempeforskjell på hvordan hun hadde det. Hun kom tidlig i overgangsalderen da, de sier vel det er tidlig frem til 45 år tror jeg.

Du må selvfølgelig gjøre ditt beste for å leve et sunt og godt liv, men ikke vær så streng med deg selv heller.

Anonymkode: b3a43...7cc

Skrevet

Har du aktivitetsklokke som kan minne deg på bevelgelse hver time? Ellers må du minne deg på det selv. Reis deg opp, gå til porten og inn igjen, rull på skuldrene, strekk deg.

Legg deg til samme tid og stå opp til samme tid, gi deg det antall timer du trenger. Ikke bli hengende i sofaen på kvelden, legg deg og slukk lyset, kjølig soverom.

10000 skritt pr dag. Det betyr en skikkelig gåtur, om du har stillesittende arbeid. Eller joggetur, eller løpetur, eller noe - men det er fint å gå, gjerne med staver.

Ha snille ting å snoke på når du absolutt må ha "noe" - sånne spann med småtomater er geniale, sunne og knapt en kalori.

Spis av mindre tallerkener, så du forsyner deg mindre uten å merke det. Halvfull tallerken er kjedelig og deprimerende, mens full (mindre) tallerken er innbydende.

Anonymkode: f2ab3...210

Skrevet

Tusen takk for så mange gode tips! Jeg noterer 😄

Det er mye å gå på her, ja 😀

Det med overgangsalder var også interessant. Jeg har absolutt blitt mer nedstemt og har fått helseangst, men jeg har ikke sett en mulig sammenheng.. 

Jeg opplever det litt tøft å bli eldre. Og når både kropp og hode jobber mot så blir jeg nedstemt. Og jeg går liksom rundt og venter på å få dødsdommen.. 

HI

Skrevet

Anbefaler å høre på podcasten «leger om livet», der får du helt konkrete og gjennomførbare tips for bedre helse.

jeg har også slitt mange år med stiv nakke. Jeg biter ubevisst tennene sammen når jeg konsentrer eller bekymrer meg. Har blitt bedre at jeg bruker bittskinne når jeg kverner på ting. I tillegg har jeg kontorjobb og føler også at nakken er bedre når jeg husker å ta mikropause hver time. Ruller  med skuldre osv. bruker varmepute på kvelden hvis jeg fortsatt har smerter. 

Anonymkode: 2ab1f...647

Skrevet

Sove godt, bevege deg og drikke vann.  Dropp røyk og snus, hvis du sliter med sånt, og drikk alkohol kun til fest. 

Skam og stress bør du bare kaste i søpla. De hjelper deg ikke. 

Anonymkode: 88093...ab0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...