Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Jeg trenger deres hjelp til å forstå henne. Her er saken. I min avdeling på jobb er vi 25 stykker. Alle bortsett fra meg og en til jobber fullt. Vi som jobber deltid har fri en dag i uken (samme dag). Når min sjef innkaller til møter passer hun nøye på å legge dette på dager da alle i avdelingen er til stede. Derimot når hun innkaller til hyggelige ting som julelunsj, sommerlunsj, feiring av jubilanter osv så innkaller hun gjerne til den dagen vi to ikke er på jobb. Å glippe én gang eller to ganger er greit, men når jeg nå kikker bakover i kalenderen har hun helt konsekvent gjort det slik det siste året. Før det passet hun på å legge det på dager der alle var der. Vi har tatt det opp med henne, hver for oss, og jeg vet at andre kolleger har gjort det samme, og da sier hun at vi kan jo komme selv om vi har fri den dagen. Begge to jobber redusert pga helse og har lagt behandlinger og legetimer til fridagen vår. I forrige uke hadde hun invitert til julelunsj (vi får en baguett eller en salat i vanlig lunspausetid) på fridagen vår. I neste uke har hun innkalt til juleavslutning på fridagen. Jeg har sjekket hennes kalender og det er ingenting i den som tilsier at hun ikke kunne ha gjort det en annen dag. Nå begynner jeg å kjenne på at dette er mer enn forglemmelser og tilfeldigheter. Dette er noe hun gjør med vilje. Er jeg tullete som begynner å tenke at dette er noe hun gjør for å fryse oss ut? Før noen lurer så har jeg en feriedag i dag og skriver ikke dette i arbeidstida. Anonymkode: 858fb...123
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 Hvilken ukedag er dette? Hos oss er slike ting alltid på fredager. Anonymkode: 4b599...ad8
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #3 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvilken ukedag er dette? Hos oss er slike ting alltid på fredager. Anonymkode: 4b599...ad8 Hos oss også, naturlig å ha hyggelige ting på fredager Anonymkode: 965d7...da4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hvilken ukedag er dette? Hos oss er slike ting alltid på fredager. Anonymkode: 4b599...ad8 Spiller det virkelig noen rolle for å besvare HI sitt spørsmål?? Folk altså!! Jeg syns dere sammen skal ta det opp og si at dere føler dere eksludert! Det er ikke greit å konsekvent holde på sånn Anonymkode: 56bd9...fa4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 Jeg tenker at siden dere to har fri samme dag, så er dette en av de roligere dagene på arbeidsplassen, og dermed er det naturlig å legge inn hyggestundene da. Personalmøter ol. må gjerne skje i forkant av noe som kommer og må planlegges i forhold til bestemte aktiviteter. Anonymkode: a8cd3...c53
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Spiller det virkelig noen rolle for å besvare HI sitt spørsmål?? Folk altså!! Jeg syns dere sammen skal ta det opp og si at dere føler dere eksludert! Det er ikke greit å konsekvent holde på sånn Anonymkode: 56bd9...fa4 For mitt svar spiller det en rolle. Om dette er aktiviteter på fredagene er dette en naturlig dag for slike aktiviteter. Da kan det være at ukeslutt vektes høyere enn at noen har fri på fredager. Da kan det være et alternativ for HI å flytte sin fridag. Er dette på en annen ukedag synes jeg absolutt det bør flyttes til en dag alle kan om det ikke er en annen tungtveiende grunn til at det er på denne dagen. Her har HI og den andre kollegaen fri en fast da og da er det enklere å tilrettelegge. Det er heller ikke greit at man velger denne dagen fordi tempo er redusert da man har redusert bemanning. Er dette en tilfeldig ukedag tenker jeg at dere (helst en som ikke har fri), tar dette opp på personalmøte og ber om at det byttes dag for sosiale arrangementer. Anonymkode: 4b599...ad8
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 Nei, vi har fri på onsdag. Før hadde vi gjerne slike hyggelige ting på fredagene, men nå legger hun dem helt konsekvent på onsdag. Vi har begge fri på onsdag for å bryte opp arbeidsuka og klare å stå i jobb. Anonymkode: 858fb...123
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #8 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, vi har fri på onsdag. Før hadde vi gjerne slike hyggelige ting på fredagene, men nå legger hun dem helt konsekvent på onsdag. Vi har begge fri på onsdag for å bryte opp arbeidsuka og klare å stå i jobb. Anonymkode: 858fb...123 Dialog løser ofte mye. Snakk med henne og spør om det kan flyttes til fredager igjen. Anonymkode: bdead...63b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #9 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Dialog løser ofte mye. Snakk med henne og spør om det kan flyttes til fredager igjen. Anonymkode: bdead...63b Det er allerede gjort. Både av meg, av hun andre som har fri og av andre kolleger. Anonymkode: 858fb...123
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #10 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er allerede gjort. Både av meg, av hun andre som har fri og av andre kolleger. Anonymkode: 858fb...123 Har dere tatt det opp i personalmøtene eller bare én og én? Når det spør om å få flyttet møtene - hva begrunnes det med at det ikke blir flyttet? Anonymkode: 4b599...ad8
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #11 Skrevet 15. desember 2023 En annen ting - om sjefen ikke vil flytte møtene (uten å ha god grunn), de andre er enig om å flytte møtene og møteinnkallingen sendes ut elektronisk (som i outlook) kan jo alle velge "Avslå og foreslå nytt tidspunkt" og så foreslå fredagen i stedet? Anonymkode: 4b599...ad8
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #12 Skrevet 15. desember 2023 Om du har fri fredager skjønner jeg det. I min jobb er fredag dagen for slikt sosialt da er det størst sjans for at alle er der. Vi har mye reisevirksomhet og fredager er dagen vi prøver å samles på kontoret. Anonymkode: c1e34...613
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #13 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Har dere tatt det opp i personalmøtene eller bare én og én? Når det spør om å få flyttet møtene - hva begrunnes det med at det ikke blir flyttet? Anonymkode: 4b599...ad8 Hun svarer bare at hun skal se på det, men at det er jo bare å komme hvis vi vil delta selv om vi har fri. Det er litt ekkelt å lage mye støy rundt det når det tross alt handler om det sosiale, mat, kake og slike ting. Hadde det vært kurs, møter eller opplæring hadde det vært annerledes. Jeg vet at flere i avdelingen minte henne på at hun hadde invitert til julelunsj den eneste dagen i uka vi ikke er fulltallig, men hun påsto at det ikke var mulig å booke møterom noen annen dag. Det var ikke sant. Jeg kan ikke annet enn å tro at dette er en slags form for demonstrasjon. Vi to som har fri er ikke mye borte ellers, vi er gode i jobbene våre og godt likt i avdelingen. Anonymkode: 858fb...123
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #14 Skrevet 15. desember 2023 Det ser veldig spesielt ut. Når hun i tillegg lyver om at det ikke var mulig å booke møterom, så er det forståelig at du blir mistenksom. Dette er ekskluderende siden hun vet at dere to ikke får være med, og det er også tåpelig å si at dere kan komme likevel de dagene dere ikke jobber! Det er jo ikke at dere tar fri uten grunn. Ville nok tatt dette opp igjen og sagt at det er veldig merkelig praksis at hun ikke legger det på en dag alle kan delta, og også ville jeg vite hvorfor det gjentar seg hver eneste gang. Anonymkode: 6f439...3fb
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er allerede gjort. Både av meg, av hun andre som har fri og av andre kolleger. Anonymkode: 858fb...123 Hva svarer sjefen om valget av tidspunkt da? Anonymkode: 846b5...737
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 Det kan jo hende hun tenker at de andre på jobb også har behov for en liten pause med noe annet midt i uka også og derfor tenker onsdag er en fin dag. Anonymkode: 846b5...737
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva svarer sjefen om valget av tidspunkt da? Anonymkode: 846b5...737 Det har jeg svart på i #13. Anonymkode: 858fb...123
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #18 Skrevet 15. desember 2023 Ta det opp med verneombud. Dette er en form for trakassering. Anonymkode: a11c9...351
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det har jeg svart på i #13. Anonymkode: 858fb...123 Hvis det er eneste grunnen hver gang, og dette er noe som skjer mange ganger høres det rart ut. Noen ganger kan det nok ikke være mulig men hvis det er ting som planlegges i god tid burde det bære mulig å booke møterom på andre dager. Samtidig dynes jeg dette høres ut til å være en veldig rar måte å ville trakassere noen. Jeg kan skjønne at hun ikke vil gjøre så stor innsats for å tilrettelegge for to personer hvis der datoen allerede er satt. Det er sjelden mulig å få det til å passe for alle så endring av datoen kunne fort føre til at det var andre som ikke fikk vært med, men for fremtiden burde det bære mulig å velge en annen dag innimellom. Anonymkode: 846b5...737
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hvis det er eneste grunnen hver gang, og dette er noe som skjer mange ganger høres det rart ut. Noen ganger kan det nok ikke være mulig men hvis det er ting som planlegges i god tid burde det bære mulig å booke møterom på andre dager. Samtidig dynes jeg dette høres ut til å være en veldig rar måte å ville trakassere noen. Jeg kan skjønne at hun ikke vil gjøre så stor innsats for å tilrettelegge for to personer hvis der datoen allerede er satt. Det er sjelden mulig å få det til å passe for alle så endring av datoen kunne fort føre til at det var andre som ikke fikk vært med, men for fremtiden burde det bære mulig å velge en annen dag innimellom. Anonymkode: 846b5...737 De andre jobber jo 100%, og disse tilstelningene skjer jo i arbeidstiden. Virker ikke som at de er så mye utenfor arbeidsplassen heller. Anonymkode: 335b7...d03
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #21 Skrevet 15. desember 2023 Dette er mobbing. Ta det opp med verneombudet asap. Anonymkode: c3dcc...a81
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #22 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Dette er mobbing. Ta det opp med verneombudet asap. Anonymkode: c3dcc...a81 Jeg har tenkt litt på det, men det føles litt som å lage storm i et vannglass. Når det er sagt så ble jeg overraska selv da jeg sjekka bakover og så at absolutt alle slike hyggeting i 2023 ble lagt på onsdager. I 2022 og bakover var det av og til på onsdag men hovedsakelig på dager da alle var tilstede. Kanskje det ikke er så dumt å la verneombudet ta tak i det? Jeg tviler jo på om sjefen kommer til å ta det til seg på noe vis, men det er jo litt leit å bli holdt utenfor. Anonymkode: 858fb...123
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #23 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det kan jo hende hun tenker at de andre på jobb også har behov for en liten pause med noe annet midt i uka også og derfor tenker onsdag er en fin dag. Anonymkode: 846b5...737 Gud så dumt svar😆. Fredag kunde jeg kjøpe. Men da kan man like gjerne legge det på en torsdag. Ofte sosiale ting skjer på torsdager nettopp fordi mange legger fridager, har kortere dager osv på fredager. Sjefen din ekskluderer dere med vilje. Anonymkode: f7c08...dde
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #24 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har tenkt litt på det, men det føles litt som å lage storm i et vannglass. Når det er sagt så ble jeg overraska selv da jeg sjekka bakover og så at absolutt alle slike hyggeting i 2023 ble lagt på onsdager. I 2022 og bakover var det av og til på onsdag men hovedsakelig på dager da alle var tilstede. Kanskje det ikke er så dumt å la verneombudet ta tak i det? Jeg tviler jo på om sjefen kommer til å ta det til seg på noe vis, men det er jo litt leit å bli holdt utenfor. Anonymkode: 858fb...123 Hvor mange sosiale tilstelninger har dere egentlig i løpet av ett år? julelunch og sommerlunch er to ganger i året. Hvis det er viktig for dere å være med på, så kan dere jo eventuelt bytte fridag akkurat den uka? Anonymkode: e9a1b...6fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå