Gå til innhold

Hvorfor er de fattige ekstra fattige i desember?

Anbefalte innlegg

En ting jeg ikke skjønner: Hvorfor er de fattige ekstra fattige i jula? Jeg mener, om de ikke har brukt pengene på julemat og gaver, som de ber om på disse Facebook gruppene, hvorfor er pengene da brukt opp akkurat nå? Om de har samme pengebeløpet resten av årets måneder, og ikke da har brukt ekstra penger på kalender, gaver og mat?

Anonymkode: df544...ea6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

En ting jeg ikke skjønner: Hvorfor er de fattige ekstra fattige i jula? Jeg mener, om de ikke har brukt pengene på julemat og gaver, som de ber om på disse Facebook gruppene, hvorfor er pengene da brukt opp akkurat nå? Om de har samme pengebeløpet resten av årets måneder, og ikke da har brukt ekstra penger på kalender, gaver og mat?

Du sier det jo selv....

Anonymkode: 1ad0e...35e

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Du sier det jo selv: de har ikke mindre penger i desember enn i de andre månedene. Men så er det dessverre sånn for mange at de har akkurat nok til faste utgifter, ikke noe utenom, eller enda verre: ligger bakpå hele tiden. Da er det ikke en krone til overs til julemat, gaver eller kalender. 

Spiller ingen rolle at en sjokoladekalender koster 20kr når man ikke har 20kr til overs, for å si det sånn.

Anonymkode: eacf8...fa4

De har vel også økte utgifter slik som oss andre i desember. Når man så lever på minimum i det daglige så skjønner jo de fleste at det å skulle gi barna gaver og lage god mat kan bli en utfordring. 

Eller er du av dem som mener at de fattige bare må prioritere litt annerledes?

Jeg er ufør, og har veldig dårlig råd. Men i desember er det halv skatt, og priskrig på mat så julemiddagen er billigere enn mange andre middager. Det er sjelden man får så billig kjøtt som ribba koster nå...

Jeg er vel heldig som har mulighet til å spare mellom 50 og 100 kr til hvert barn gjennom hele året da, så de får julegave til mellom 500 og 1000 kr hver til jul, andre kjøper jeg ikke gave til.

Skjønner at det er folk som sitter dårligere i det enn meg, som har gjeld osv, men mye ligger i forventingene man har også. Er man fattig kan man ikke sammenligne seg med de som har god råd og ha de samme forventingene til hva man får til, man må rett og slett tilpasse seg (og prøve ikke bli bitter på veien).

Anonymkode: 25413...81c

Annonse

Hvor mange tråder skal handle om de som trenger hjelp til jul? Det er bare mistro og kritikk og tull. Jeg har sett hvor mange som faktisk har trengt hjelp bare i nærområdet her og nabokommunene. De har knapt med penger ellers også, men det er jo mer utgifter i jula når det er gaver og litt annen mat de vil gi barn osv. 

Jeg blir så skuffet over denne nedlatenheten og mistroen, for jeg har sagt mange ganger at nordmenn er snille når andre trenger hjelp. Og det er mange som er det også, men det blir også en del som må være mistroiske og negative. Vet ikke helt hva dere får ut av det, men det du tror om andre, er jo sånn man ikke oppført seg selv da så. Det ligger vel noe der da. 

Anonymkode: 1f59c...313

Det trengs vel ikke genistatus for å skjønne det. Desember kommer med mange ekstra utgifter. Om vi ser bort fra julegaver og julemat så er det gjerne slikt som: bak en kake til juleavslutning i klassen/koret/turngruppa/korpset, alle skal møte i hvit overdel og glitter på lucia, nisselue på nissefesten, en gevinst til utlodning her, og 20 kroner til julegrøt der. Ingen store utgifter hver for seg, men om du ikke har noe til overs så veltes lasset på langpannekake nummer 1.  I tillegg kommer økte strømpriser, renteheving, unger som trenger større vinterstøvler, dyrere mat og såååå kommer det at de fattige også gjerne vil gi ungene sine en opplevelse av å ikke være så annerledes enn vennene sine. De vil også at ungene skal ha en bekymringsfri jul med lys, kaker, gaver og glede.  Når ting går akkurat rundt til vanlig så kan man ikke legge av penger resten av året. Det er ikke noe å legge av fra. Har du prøvd å leve på sosialhjelpsnorm over tid? Test det en måned. Du vil få sjokk. Tenk deg så at det er dette du skal leve av i et år eller lenger. Det er mange mennesker i dette landet vårt som har det sånn og det er ikke fordi de har valgt det selv. Det er huller i sikkerhetsnettene i velferdsstaten. 

Anonymkode: e3977...46e

Har aldri så høy strømregning som i desember (og evt januar og februar, alt etter hvor kaldt det er). Ikke er jeg fattig, men jeg har høyere faste utgifter i desember enn tidligere samme år.

Anonymkode: efea9...582

-Desember er en kald måned=økte strømutgifter. 

-Det er forventninger om gaver. Selv om man ikke gir til mange, er det en økt kostnad å gi gaver til egne barn. Det er forventninger i samfunnet. Ville du vært den eneste som ikke ga gaver til eget barn?

-Alle koser seg ekstra. Man kjøper ekstra mat og godis. Dette er en økt utgift. Du kjøper kanskje den brusen du vanligvis ikke unner deg.

-kanskje uteklær er for små, varmt tøy er for smått til barna. Økt utgift. 

utgiftene øker, inntekten gjør ikke det for de som har minst. Legg også til at barnehage og Sfo kanskje er stengt, så du må være hjemme med små barn der du kanskje kunne jobbet.

-

Anonymkode: e6e8f...5b6

Jeg synes det er ganske sjokkerende at noen kan lure på dette.

Handler dette om uvitenhet eller rett og slett forakt? 

Det er dessverre mange i Norge som lever så på grensa, at f. eks en uforutsett regning kan velte alt. 

Anonymkode: 81896...f58

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det trengs vel ikke genistatus for å skjønne det. Desember kommer med mange ekstra utgifter. Om vi ser bort fra julegaver og julemat så er det gjerne slikt som: bak en kake til juleavslutning i klassen/koret/turngruppa/korpset, alle skal møte i hvit overdel og glitter på lucia, nisselue på nissefesten, en gevinst til utlodning her, og 20 kroner til julegrøt der. Ingen store utgifter hver for seg, men om du ikke har noe til overs så veltes lasset på langpannekake nummer 1.  I tillegg kommer økte strømpriser, renteheving, unger som trenger større vinterstøvler, dyrere mat og såååå kommer det at de fattige også gjerne vil gi ungene sine en opplevelse av å ikke være så annerledes enn vennene sine. De vil også at ungene skal ha en bekymringsfri jul med lys, kaker, gaver og glede.  Når ting går akkurat rundt til vanlig så kan man ikke legge av penger resten av året. Det er ikke noe å legge av fra. Har du prøvd å leve på sosialhjelpsnorm over tid? Test det en måned. Du vil få sjokk. Tenk deg så at det er dette du skal leve av i et år eller lenger. Det er mange mennesker i dette landet vårt som har det sånn og det er ikke fordi de har valgt det selv. Det er huller i sikkerhetsnettene i velferdsstaten. 

Anonymkode: e3977...46e

Har du sett sosialhjelp satsene? 
Hvis man er enslig med 3 barn i alderen 6-10 år kan man få 19.000kr i mnd som skal dekke mat, klær og slikt. Utgifter til strøm og husleie får man også dekket og er ikke beregnet inn i disse 19.000kr. Også kommer barnetrygd utenom som i dette tilfelle ville vært 6446kr. 
Samt man får gratis/ kraftig redusert barnehageutgifter når man har sosialhjelp. 
Skulle gjerne ha sittet igjen med nesten 26.000kr i mnd etter husleie/strøm var betalt. 

Anonymkode: 60834...3d0

Anonym bruker skrev (På 15.12.2023 den 9.01):

Hvor mange tråder skal handle om de som trenger hjelp til jul? Det er bare mistro og kritikk og tull. Jeg har sett hvor mange som faktisk har trengt hjelp bare i nærområdet her og nabokommunene. De har knapt med penger ellers også, men det er jo mer utgifter i jula når det er gaver og litt annen mat de vil gi barn osv. 

Jeg blir så skuffet over denne nedlatenheten og mistroen, for jeg har sagt mange ganger at nordmenn er snille når andre trenger hjelp. Og det er mange som er det også, men det blir også en del som må være mistroiske og negative. Vet ikke helt hva dere får ut av det, men det du tror om andre, er jo sånn man ikke oppført seg selv da så. Det ligger vel noe der da. 

Anonymkode: 1f59c...313

Hvorfor tror du folk blir så mistroiske?

Fordi raushet og gi reglene blir utnyttet, fordi mange opplever at det ikke er bra nok det man gir, at mottakeren ikke er fornøyd, at man man får på matutleveringen blir kastet fordi det ikke er «bra nok» osv. Har du sett søpla som flyter rundt de ulike matutdelingsstedene?

sosialhjelpssatsene for enslige er veldig lave, for familier med flere barn er de derimot ganske rause. Er ektepar med tre tenåringer har nesten 30 000 i sosialhjelp. I tillegg til dekning av bolig og strøm. 

At det finnes svært mange her i landet som har fått betydelig større utgifter de siste årene er en realitet. At altfor mange også opplever fattigdom og svært dårlig råd er trost og tragisk. Men det er ikke nødvendigvis lite penger inn som er den største utfordringen. 

Vi har er småbruk og har vært med i et kommunalt prosjekt hvor vi sammen med andre bønder, privatpersoner  og bedrifter tilbyr småjobber til sosialhjelpsmottakere og personer på matutdelingen. Resultatet er nedslående faktisk; mange takker nei til tilbud om jobb, orker ikke, vil ikke, Passer ikke, vil heller være hjemme med barna. De som faktisk takker ja er stort sett ukrainere.

Anonymkode: d13ad...aa1

Anonym bruker skrev (På 16.12.2023 den 10.33):

Vi har er småbruk og har vært med i et kommunalt prosjekt hvor vi sammen med andre bønder, privatpersoner  og bedrifter tilbyr småjobber til sosialhjelpsmottakere og personer på matutdelingen. Resultatet er nedslående faktisk; mange takker nei til tilbud om jobb, orker ikke, vil ikke, Passer ikke, vil heller være hjemme med barna. De som faktisk takker ja er stort sett ukrainere.

Anonymkode: d13ad...aa1

Så utrolig cocky.

Du får betale bedre, da. F eks gi dem den timelønna de ville ha fått et annet sted. 

Anonymkode: d8b9a...dd0

Anonym bruker skrev (På 14.12.2023 den 23.34):

Det er vel nettopp kalender, gaver og mat de tenker å bruke de pengene på... 
Og så er det denne tida av året da vintertøyet skal fram og barna har vokst fra det de brukte i fjor. Tenk litt med huet, så finner du sikkert ut av det. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så utrolig cocky.

Du får betale bedre, da. F eks gi dem den timelønna de ville ha fått et annet sted. 

Folk får kurse seg, utdanne seg, stå på og skaffe seg kunnskap da, så folk er villige til å betale for arbeidsinnsatsen de kanskje gjør.

Anonymkode: cb843...c63

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Folk får kurse seg, utdanne seg, stå på og skaffe seg kunnskap da, så folk er villige til å betale for arbeidsinnsatsen de kanskje gjør.

Ja, det er jo gratis. Og når man har lite fra før, så er det null stress å betale mer.

Anonymkode: aa837...d94

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er jo gratis. Og når man har lite fra før, så er det null stress å betale mer.

Jeg bare prøver å nyansere litt her. For øvrig er det null problem å opparbeide seg kompetanse gratis i dette landet. 
Uansett er det vel ingen som gidder å betale høy lønn til folk med manglende kompetanse og laber arbeidsinnsats. Yte før nyte, er det noe som heter.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nå er det nå engang slik at alle må betale sin egen utdannelse, og da ofte ta studielån. 

Anonymkode: ccf51...944

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...