Gå til innhold

Noen her som har gått til osteopat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gikk i 8 mnd før jeg ga opp. Var veldig fint der og da, dagen etter var alt like ille igjen. Gikk til et pr forskjellige, 2 ganger i måneden.

Prøvde naprapat, helt vanvittig forskjell. Hadde 4 uker på rappen med behandling, så gikk det 6 mnd før jeg trengte en runde igjen, og sånn har det fortsatt.

Tror man bare må prøve seg frem mellom de forskjellige tilbudene. For noen vil osteopat fungere best, for andre naprapat eller kiropraktor.

Anonymkode: b67b7...926

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har veldig god erfaring med osteopat. De går også på frikortet, så blir ikke så dyrt som feks kiropraktor. 

Anonymkode: 1147d...97c

Osteopat er ikke under frikortordningen, enda. 

Jeg går til osteopat jevnlig. Etter 20 år med smerter som ingen klarte å få bukt med er osteopat den eneste som virkelig klarte å få det levelig. Jeg er ikke bra, til det er livet mitt for kaotisk. Men jeg har aldri etter å ha begynt der vært så dårlig som første dagen jeg kom til behandling. 
Kommer sikker an på hvilken osteopat man bruker, jeg har gått fast til en i 8 år. Prøvde en annen da han var sykemeldt, og han var ikke like god. Nå har jeg bytta innad på samme klinikk, men han jeg går til nå er opplært av han andre så de jobber likt :)

Anonymkode: 7faa9...5eb

Jeg gikk til osteopat da jeg fikk en skade. Det var det eneste som holdt meg i gang på jobb, og fantastisk smertelindring. Fysioterapeut hjalp ikke, selv om jeg gjorde alle øvelser ol. ble jeg bare verre, og rådene jeg fikk der viste seg å være helt feil i forhold til skaden min. Kiropraktor hjalp i en dag, så kom smertene tilbake, og jeg følte at stadig manipulering faktisk gjorde problemet verre, og at låsninger kom raskere og raskere tilbake. 

Desverre fjerner ikke osteopaten årsaken til smertene, og det blir dyrt å gå dit en gang i uka for min del. Det er stor forskjell på måten osteopater behandler pasienter, min var utdannet fysioterapeut i bunn og veldig flink, så spør deg for og les anmeldelser før du velger behandler.

Anonymkode: b0a7b...1ab

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Osteopat er ikke under frikortordningen, enda. 

Jeg går til osteopat jevnlig. Etter 20 år med smerter som ingen klarte å få bukt med er osteopat den eneste som virkelig klarte å få det levelig. Jeg er ikke bra, til det er livet mitt for kaotisk. Men jeg har aldri etter å ha begynt der vært så dårlig som første dagen jeg kom til behandling. 
Kommer sikker an på hvilken osteopat man bruker, jeg har gått fast til en i 8 år. Prøvde en annen da han var sykemeldt, og han var ikke like god. Nå har jeg bytta innad på samme klinikk, men han jeg går til nå er opplært av han andre så de jobber likt :)

Unnskyld, jeg tenkte på manuell terapeut. Han jeg gikk til er begge deler. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Unnskyld, jeg tenkte på manuell terapeut. Han jeg gikk til er begge deler. 

Aha :) 

Det snakkes visst om at de skal gå under frikort i fremtiden og det gleder jeg meg til! 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ikke sant. Det er kun placebo og en alternativ behandling for å tjene penger. 

Det er litt sånn Dureks syndrom

Anonymkode: 1febf...a84

Selv om det ikke funka for deg så funker det for mange. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Hva som enn får deg til å sove godt 

Det handlet ikke om å sove godt! Det handler om at folk bruker så sykt mye penger på alternativ behandling. Det åpner for å bli lurt pga placebo. Det må du være enig i? 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 14.12.2023 den 23.55):

Jeg gikk i 8 mnd før jeg ga opp. Var veldig fint der og da, dagen etter var alt like ille igjen. Gikk til et pr forskjellige, 2 ganger i måneden.

Prøvde naprapat, helt vanvittig forskjell. Hadde 4 uker på rappen med behandling, så gikk det 6 mnd før jeg trengte en runde igjen, og sånn har det fortsatt.

Tror man bare må prøve seg frem mellom de forskjellige tilbudene. For noen vil osteopat fungere best, for andre naprapat eller kiropraktor.

Anonymkode: b67b7...926

Nei. Jeg tror ikke det handler om å prøve seg fram, men hvilken "behandler" som er flinkest til å lure/ manipulere deg. Slike alternative behandlinger handler kun om det stort sett. 

Folk blir desperate og savner ofte mye mer enn fysisk behandling. De savner at noen ser en. "Skjønner" akkurat deg og "vet" akkurat hvordan du har det. Pluss at de "ser" så mye andre ikke ser. 

Det skal ofte ikke mer til enn at noen føler seg "spesielle" og så er det rett i fella. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei. Jeg tror ikke det handler om å prøve seg fram, men hvilken "behandler" som er flinkest til å lure/ manipulere deg. Slike alternative behandlinger handler kun om det stort sett. 

Folk blir desperate og savner ofte mye mer enn fysisk behandling. De savner at noen ser en. "Skjønner" akkurat deg og "vet" akkurat hvordan du har det. Pluss at de "ser" så mye andre ikke ser. 

Det skal ofte ikke mer til enn at noen føler seg "spesielle" og så er det rett i fella. 

Hva tror du en osteopat gjør? Min gjorde mye av det kiropraktoren gjør, men ikke så brutalt. I tillegg tøyde han mye på meg, der jeg stivnet.  Behandlingen var til tider kjempevondt, men så var jeg smertefri to dager etterpå, og kunne sove om natta.

Anonymkode: b0a7b...1ab

Kom deg tilbake på jobb de fleste dagene i uka. Man trenger å komme seg ut av huset å være på jobb, både for det sosiale og for å skille jobb og fritid bedre. 

Frem til du får ordnet det,  "gå til jobb" i ca 30 min før du begynner å jobbe. Da får du deg i det minste en luftetur. 

Anonymkode: 137f5...847

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kom deg tilbake på jobb de fleste dagene i uka. Man trenger å komme seg ut av huset å være på jobb, både for det sosiale og for å skille jobb og fritid bedre. 

Frem til du får ordnet det,  "gå til jobb" i ca 30 min før du begynner å jobbe. Da får du deg i det minste en luftetur. 

Jeg er ufør og mye sengeliggende etter alvorlig sykdom, så det går dessverre ikke. Uansett hvor deilig det hørtes ut med både jobb, sosialt liv og kunne gå ❤️

Hi

Anonymkode: ad391...1de

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er ufør og mye sengeliggende etter alvorlig sykdom, så det går dessverre ikke. Uansett hvor deilig det hørtes ut med både jobb, sosialt liv og kunne gå ❤️

Hi

Anonymkode: ad391...1de

Beklager svaret, men da jeg svarte trodde jeg at jeg svarte på et helt annet innlegg! Ser det ble et frekt svar på ditt innlegg og det var det ikke ment å være!

Når det gjelder det du spurte om, tror jeg uansett hva slags behandler du går til det drives gode og dårlige, så spør folk der du bor om de har gått til en behandler de har fått hjelp av. Jeg har gått til en manuellterapeut her jeg bor som har gitt meg god hjelp. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det handlet ikke om å sove godt! Det handler om at folk bruker så sykt mye penger på alternativ behandling. Det åpner for å bli lurt pga placebo. Det må du være enig i? 

Nå er osteopater autorisert helsespersonell på linje med fysioterapeut. 

Jeg hadde forsøkt alt jeg, kiropraktor, manuellterapeut, fysio med trening, ultralydinjesert kortison x 4, en som var ekspert på bekken, akupuntur med og jten strøm, alt av smertestillende som gikk an å få. Av alle yrkesgruppene over var jeg innom alle som var i byen, samt privat i Oslo og Porsgrunn. 

Tok med alle papirer og bilder jeg hadde til en annen manuellterapeut som sa «det er ikke en eneste ting jeg kan gjøre for deg som du ikke har prøvd,  men har du prøvd osteopat?». Nei drt hadde jeg ikke, fordi de den gang ikke var anerkjent og som du gjør her, omtalt som alternativ medisin. 

Etter én behandling kunne jeg gå 3 km. Fra å ikke kunne gå mer enn 100 meter uten å bryte ut i gråt. 

At bekkenet mitt er tilta feil vei gjør at jeg får stramme ligamentbånd i magen som igjen gjør at all muskulatur strammer seg og utløser smerte og vanskelig bevegelse i hofta. 

En osteopat gjør meg ikke 100%, men jeg fungerer i hverdagen. Ja jeg har vondt hver eneste dag, men han klarer å løsne det opp sånn at bekkenet spiller på lag en god stund. Begge jeg går fast hos sier det samme, de får meg aldri frisk, men de kan holde det ved like. 

Så om det for deg er placebo så javel. Om det koster? Ja. Men det gjorde kiropraktoren jeg gikk til 2 ganger i uka i halvannet år også, for å fungere. Det var heller ikke gratis å reise til Oslo for å få kortison flere ganger.
Nå går jeg 1-2 ganger ca hver 3. mnd. Og jeg får rabatt fordi jeg er der så ofte. 

Jeg har vært og opplevde det bare som tull, dessverre.

av «behandlere» synes jeg naprapat er ganske bra: men det fungerer kun symptomlindrende, på muskelsmerter.

Det son til syvende og sist hjalp for meg var å endre livsstil:

- begynne å trene

- slutte å pendle

- spise sunnere

- ta det mer med ro, ved å trappe ned på avtaler og forpliktelser (som tobarnsmamma med full jobb har jeg nok med hverdagen stort sett)

- kjenne etter og være «snillere» mot meg selv

IKKE sikkert alt det over virker på dine smerter. Men om det er noe muskulært/stressrelatert/psykosompatisk vil det kunne det.

Håper uansett du finner en løsning!

Anonymkode: 7f9f7...ff0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...