Gå til innhold

Overtenkingen ødelegger meg!! 🥺

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gode tips og råd for å bremse tankene litt???

Jeg overtenker sååå masse. Og bekymrer meg alt for lett. Spesielt når det gjelder ungene. Hvis ett av barna har ett problem så fylles hodet mitt med kaos og drama tanker, jeg blir sprø av meg selv! 

Så hvis noen har gode råd (utenom medisiner) og foreslå så tar jeg gledelig imot! 🙏🏻

Anonymkode: 5f060...ada

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avled tankene. Selv bruker jeg lydbok på øret mår det blir for mye. 

Anonymkode: c3e16...de4

Skrevet

Last ned appen Grubl.

Anonymkode: 6730a...9fe

Skrevet

Å øve på å være mindfull; kjenn vinden i ansiktet, varmen fra te-koppen, bladene som rasler osv. Jeg vet at det er vanskelig, men det nytter! Litt er bedre enn ingenting!

Anonymkode: 49aba...153

Skrevet

Hvorfor ikke medisiner? Medisiner fungerer som en av-bryter på tankekjør. 

Anonymkode: 16737...7d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor ikke medisiner? Medisiner fungerer som en av-bryter på tankekjør. 

Hvorfor skal hun bli druggie

Anonymkode: 4e284...632

Skrevet

Takk for svar alle. Jeg bruker allerede medisiner, så derfor 😊

Skrevet

Det er mange som sier at man skal sette av en viss tid på døgnet til å la tankene kjøre, i feks 30 minutter.  Det er, for meg, et skikkelig dårlig råd. Det er på ingen måte gjennomførbart.  Men så snakket jeg med en veldig kompetent dame på området, og vi/hun kom frem til at det er lettere hvis man kan klappe seg sjøl på skuldra for hvert sekund uten tankekjør.  Og hvis det er noe konkret du tenker at du skal gjøre for situasjonen du har tankekjør om; gjør det og få det ut av verden.  Det er egentlig det eneste som  hjelper for meg. 

Anonymkode: 12b55...99b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal hun bli druggie

Anonymkode: 4e284...632

Man blir jo ikke ruset av slike medisiner. Tull!

Skrevet

Har du forsøkt kognitiv terapi? Ingen Quick fix, men det hjalp meg noe. Jeg fikk hjelp til å bli mer oppmerksom på hva som er grubling, og hvordan komme meg ut av det. I tillegg fikk jeg råd om lyttefiler for oppmerksomhetstrening. Ligger en del på YouTube om du Google. Jeg synes ikke dette hjalp, men ifølge psykologen min var dette et av få virkemidler som var dokumentert å hjelpe. Så det kan jo være verdt å prøve. Det var riktignok dønn kjedelig å sitte å høre på naturlyder i flere min hver dag.

Anonymkode: 5025a...9f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du forsøkt kognitiv terapi? Ingen Quick fix, men det hjalp meg noe. Jeg fikk hjelp til å bli mer oppmerksom på hva som er grubling, og hvordan komme meg ut av det. I tillegg fikk jeg råd om lyttefiler for oppmerksomhetstrening. Ligger en del på YouTube om du Google. Jeg synes ikke dette hjalp, men ifølge psykologen min var dette et av få virkemidler som var dokumentert å hjelpe. Så det kan jo være verdt å prøve. Det var riktignok dønn kjedelig å sitte å høre på naturlyder i flere min hver dag.

Beklager, det ble feil. Jeg mente metakognitiv terapi.

Skrevet

Har slitt mye med det selv! Men det har blitt litt bedre nå :)

ting som kan fungere (ikke alt fungerer alltid, eller for alle, så prøv forskjellige ting og prøv igjen❤️):

- høre på hyggelige ting du liker mens du gjør husarbeid/lager mat/pakker inn gaver osv. jeg liker NRK-podcasten Julestemning med Live og Ronny. 

- Ha på LoFi-musikk i bakgrunnen når du jobber. Du finner flere spillelister med dette (jeg bruker selv Apple Music og liker for tids Lofi Jazz Café, Christmas). Hvorfor i all verden, kan du lure på. Men prøv! Om du ikke Iiker den melodien du hører først, klikk videre til neste eller prøv en annen spilleliste. Der forteller hjernen at her er det ingen farer og hjelper den å finne roen. 

- Yoga, og sørlig medisinsk yoga (rolig meditasjonsyoga). Når man overtenker veldig kan det være frustrerende med yoga. Men senk forventningene. Sitt der og pust slik de sier du skal puste (du finner disse tingene på YouTube også). Om du ikke klarer slutte å overtenke så ikke vær streng med deg selv. Det går bra :) ❤️

- Ut og gå! Turer er veldig godt. Prøv da å se på tingene rundt deg. Alt fra bygninger/hus du ser, trær, hva som helst. Det er godt for hodet og hjelper en å komme ut av tankene.

- Trening. Om du får til å trene litt, omså bare bittelitt, er det også godt for hodet. Jeg anbefaler Grow with Jo på YouTube.

- Se koselige ting. Kanskje du ikke skal se på nyheter for tida? Jeg orker ikke Dagsrevyen for tida. Finner hyggelige ting jeg blir glad av og ser på det i stedet. 

Det er bra både for deg selv og dem rundt deg at du tar vare på deg selv. Ikke ha dårlig samvittighet for det!

Anonymkode: bc2e8...a6d

Skrevet

Ingvard Wilhelmsens foredrag. Enten live eller på nettet. 

Anonymkode: 9c1ed...472

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ingvard Wilhelmsens foredrag. Enten live eller på nettet. 

Anonymkode: 9c1ed...472

Støtter denne.

Skrevet

Her hjalp medisiner veldig, men jeg har lært andre triks også. Det viktigste er vel å finne noe du er komfortabel med og orker over tid. Jeg har stort utbytte av turer i terrenget (skog, fjell, utmark osv) der jeg ikke har noe på øret. I starten synes jeg det var kjedelig og var litt umotivert, men nå er det ren terapi. Da får jeg sortert tankene bedre og liksom gjort meg litt ferdig med dem.

Eller har mange nytte av å skrive ned alt man tenker på. Lister, dagbok, idéer osv., få det ut av hodet og ned på papiret (eller digitalt) slik at du ikke føler du må holde på tanken for å ikke glemme det. 

Anonymkode: 801ed...85d

Skrevet

Klassisk musikk gjorde en enorm forskjell for meg. Har blitt helt avhengig. Bruker det helt bevisst på vei til jobben f.eks. hvis jeg kjenner at alt kjører rundt i hodet fra morgenen av. 

Anonymkode: 84508...7e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Er det noen som har gode tips og råd for å bremse tankene litt???

Jeg overtenker sååå masse. Og bekymrer meg alt for lett. Spesielt når det gjelder ungene. Hvis ett av barna har ett problem så fylles hodet mitt med kaos og drama tanker, jeg blir sprø av meg selv! 

Så hvis noen har gode råd (utenom medisiner) og foreslå så tar jeg gledelig imot! 🙏🏻

Kan dessverre ikke hjelpe. Jeg er sånn også, dessverre 

Anonymkode: 96cee...034

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...