Gå til innhold

Enda en mann i nød på Filippinene

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Han var vist 54 når han flyttet ned og begynte med barneproduksjon. Eier man ikke selvinnsikt? At når man er i slutten av 50-årene og lager barn så er det en mulighet for at man ikke får se de vokse opp? Så da lager man 9 barn? Stakkar han måtte si opp hushjelpen og selge bilen. Han har barn på 20 år som nå kan jobbe og bidra inn i økonomien og det samme kan kona. 

Anonymkode: 39116...7e6

Alle norske menn som drar til fillipinene for å leve som kakser på trygd ut egen levetid og som får barn der er grunnleggende egoistiske. Det er ikke arbeidsplasser og infrastruktur der som kan sikre barna et godt liv. Altså driter disse mennene i hva som skjer med barna deres når de dør og trygden forsvinner.

Anonymkode: 28a35...654

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jada, og til en mann som helt opplagt ikke kan forvalte store summer på en fornuftig måte.

Anonymkode: 28a35...654

Alle som har gitt ham penger skulle ha blitt tvunget til å være en flue på veggen hans og sett alt det drittet han kommer til å blåse pengene på i løpet av kort tid. Mens barn dør på flukt og folk står i matkø. Bare å gratulere!

Anonymkode: d94ee...b71

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Burde Norge snart nekte enslige eldre menn å reise dit? 

Nå er det kommet en ny sak, en som sitter med 9 barn på Filippinene, men nå vil han hjem til Norge så kan dere betale fly for oss? Hva skjedde med familieplanlegging? Hva med at kona/samboer jobber? Hva med å ta ansvar for eget liv? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/nordmann-med-ni-barn-er-strandet-forferdelig/s/5-95-1496694

Jeg støttet ikke Bamsegutt og vil ikke støtte her heller. De har kommet i den situasjonen selv. Hvorfor er det 10 barm på bildet?hva med konen? Hvorfor i all verden setter de 9barn til verden de ikke kan forsørge? Har de fått de svimlende summene før burde de vært veldig rike nå. Synest ikke synd på dem

Anonymkode: f483c...95e

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Pedofil er en diagnose som verken du eller jeg kan sette på noen. Han er dømt for overgrep, men det er ikke tabloid nok for deg? Du må gi han en diagnose du på ingen måte er kompetent eller vet nok om til å gjøre. 

Hvorfor skulle folk føle seg snillere av å gi Bamsegutt penger enn denne mannen?

Jeg har ikke gitt noen av dem penger, men grunnen til at Bamsegutt traff noe hos folk er vel at han trakk det korteste strået helt fra fødsel og en mor som var ganske begrenset. En oppvekst med omsorgssvikt, mishandling, seksuelt misbruk og mobbing kan muligens være grunnen til hans begrensede kognitive evner. Samfunnet har sviktet han siden han var baby.

Denne andre mannen hevder selv at han alminnelige intelligent og da må man tro at han har tatt mer overveide beslutninger og dermed er mer ansvarlig for situasjonen. Ordner man seg med 9 barn i en alder andre ser mot pensjonstilværelsen så bør man også tenke at man må ha orden på økonomien. 

Jeg syns det er ganske spesielt å ha så sterke meninger om hva andre velger å støtte. Kan du ikke bare støtte det du selv finner verdig og ikke hisse deg opp over andres valg?

Anonymkode: 6e1ca...bb5

Men påvirker det deg at jeg faktisk har så sterke følelser om det?Jeg har vel en rett til å mene hva jeg vil om saken, og uttale meg om dette?Påvirker deg det personlig,eller?Det som forundrer meg,er at du tydeligvis tar andres meninger så personlig at du føler du må kommentere det. 

På starten fikk Bamsegutt noen skarve kroner på vipps, for de fleste mente han var skyld i dette selv, helt til han ble kjent på TV. Vi kjenner ikke denne nye mannen, kan hende han har hatt en enda værre oppvekst og liv enn det Bamsegutt har hatt, men det betyr ingenting,tydeligvis.

Er ingen tvil om at Bamsegutt er en mann som verken har hatt det greit, eller er den skarpeste kniven i skuffen. Ikke kan kan disponere penger på noe vis, heller. LIKEVEL mottar han nesten fire millioner, selv om det finnes MANGE andre som sitter mye dårligere i det enn denne karen.

Og det er jo det vi ser nå:En mann med en skokk med barn, enda flere barn enn Bamsegutt. Barn som trenger like mye hjelp som sønnen til Bamsegutt gjorde. Men denne gangen går ikke folk av huse, for han er ikke "kjent" eller har vært på TV. Tenk om Bamsegutt kun kunne ha fått til billetter hjem, så kunne flere av disse skjebnene fått hjelp? Men nei da, en mann sitter med fire millioner, mens en annen sitter å rotner nede i Fillipinene, for han har ikke Tore Strømøy til å hjelpe seg...

Østerdølen skrev (2 minutter siden):

Men påvirker det deg at jeg faktisk har så sterke følelser om det?Jeg har vel en rett til å mene hva jeg vil om saken, og uttale meg om dette?Påvirker deg det personlig,eller?Det som forundrer meg,er at du tydeligvis tar andres meninger så personlig at du føler du må kommentere det. 

På starten fikk Bamsegutt noen skarve kroner på vipps, for de fleste mente han var skyld i dette selv, helt til han ble kjent på TV. Vi kjenner ikke denne nye mannen, kan hende han har hatt en enda værre oppvekst og liv enn det Bamsegutt har hatt, men det betyr ingenting,tydeligvis.

Er ingen tvil om at Bamsegutt er en mann som verken har hatt det greit, eller er den skarpeste kniven i skuffen. Ikke kan kan disponere penger på noe vis, heller. LIKEVEL mottar han nesten fire millioner, selv om det finnes MANGE andre som sitter mye dårligere i det enn denne karen.

Og det er jo det vi ser nå:En mann med en skokk med barn, enda flere barn enn Bamsegutt. Barn som trenger like mye hjelp som sønnen til Bamsegutt gjorde. Men denne gangen går ikke folk av huse, for han er ikke "kjent" eller har vært på TV. Tenk om Bamsegutt kun kunne ha fått til billetter hjem, så kunne flere av disse skjebnene fått hjelp? Men nei da, en mann sitter med fire millioner, mens en annen sitter å rotner nede i Fillipinene, for han har ikke Tore Strømøy til å hjelpe seg...

Så når jeg kommenterer tar jeg det personlig, mens når du blir kvalm og setter diagnoser så reagerer du helt adekvat? 

Ok. 

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg skulle heller sett mer støtte til minstepensjonister som har jobbet et helt liv, men som nå sitter der og ikke tør å skru opp varmen for de er redd de ikke kan betale....

Det er veldig få lønnsmottakere som har jobbet et helt liv som blir minstepensjonister. De fleste har vært hjemmeværende eller bare jobbet litt deltid. 

Anonymkode: 15e07...580

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Burde Norge snart nekte enslige eldre menn å reise dit? 

Nå er det kommet en ny sak, en som sitter med 9 barn på Filippinene, men nå vil han hjem til Norge så kan dere betale fly for oss? Hva skjedde med familieplanlegging? Hva med at kona/samboer jobber? Hva med å ta ansvar for eget liv? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/nordmann-med-ni-barn-er-strandet-forferdelig/s/5-95-1496694

Selvsagt kan man ikke nekte folk å reise rundt i verden, hvordan ser du for deg at det skulle foregå (jeg skjønner at spørsmålet ikke var oppriktig, altså).

Det man kan gjøre er å la folk ta ansvar for egne handlinger. Dette er etter alt å dømme en mann med helt normalt intellekt som har benyttet seg av (ikke misbrukt, han har hatt retten helt på sin side) norske støtteordninger. Det han ikke har gjort er å planlegge for fremtiden, legge seg opp en buffer og en plan for hva som skal skje med hans 9 barn når han dør. Det må han ta ansvar for selv, verken Norge eller Spleis har noe ansvar her.

De som sammenligner denne saken med Bamsegutt sin skjebne har enten ikke skjønt hva sakene gjelder eller så har de mangelfullt utviklet både sjelsevner og empati. Man kan ikke sammenligne en mann som har tapt i de fleste aspekt av livet og en mann som tilsynelatende har hatt et ok liv før han flyttet utenlands og startet å produsere unger.  

Gjennomsnittslønnen i Filippinene er under 4000kr i mnd.

han har 208 000kr i året. Det er MYE penger der nede. 

Hvorfor han skal få penger fra Norge i det hele tatt når han har flyttet dit synes jeg er litt rart… Når han i tillegg er for «syk» til å jobbe og har mottatt uføretrygd i alle år, men er frisk nok til å ha 9 barn er det også mye som skurrer.

Kanskje uføretrygdede menn som vil flytte til asiatiske land bør få velge mellom å beholde uførepensjon ELLER klippe over sædlederne. 

Anonymkode: 0d159...ff3

Det som jeg stusser på er i går når Spleis beskrivelsen var på engelsk, hvor han skriver at mor til barna også ville være med til Norge. Den teksten er nå erstattet med en på Norsk og mor nevnes ikke på den måten lenger.

Er nok mye her i denne saken også som ikke er kommet frem, akkurat som med Bamsegutt. En ting er at Bamsegutt er det jeg kategoriserer som Pedofil, en annen ting er at de bodde ikke i fattig strøk,  hadde mer penger enn hva som kom frem og at han kuttet familie sin selv. 

Kanino skrev (3 timer siden):

Det som jeg stusser på er i går når Spleis beskrivelsen var på engelsk, hvor han skriver at mor til barna også ville være med til Norge. Den teksten er nå erstattet med en på Norsk og mor nevnes ikke på den måten lenger.

Er nok mye her i denne saken også som ikke er kommet frem, akkurat som med Bamsegutt. En ting er at Bamsegutt er det jeg kategoriserer som Pedofil, en annen ting er at de bodde ikke i fattig strøk,  hadde mer penger enn hva som kom frem og at han kuttet familie sin selv. 

Jeg lurte også på det der og i følge han selv på Facebook så har 'konen' flyttet ut for et par år siden og funnet seg en annen type, men ikke jobb.....

MissSaigon skrev (10 timer siden):

Selvsagt kan man ikke nekte folk å reise rundt i verden, hvordan ser du for deg at det skulle foregå (jeg skjønner at spørsmålet ikke var oppriktig, altså).

Det man kan gjøre er å la folk ta ansvar for egne handlinger. Dette er etter alt å dømme en mann med helt normalt intellekt som har benyttet seg av (ikke misbrukt, han har hatt retten helt på sin side) norske støtteordninger. Det han ikke har gjort er å planlegge for fremtiden, legge seg opp en buffer og en plan for hva som skal skje med hans 9 barn når han dør. Det må han ta ansvar for selv, verken Norge eller Spleis har noe ansvar her.

De som sammenligner denne saken med Bamsegutt sin skjebne har enten ikke skjønt hva sakene gjelder eller så har de mangelfullt utviklet både sjelsevner og empati. Man kan ikke sammenligne en mann som har tapt i de fleste aspekt av livet og en mann som tilsynelatende har hatt et ok liv før han flyttet utenlands og startet å produsere unger.  

Men vi vet da vel ingen verdens ting om hva denne nye mannen har opplevd, hans bakgrunn eller hans intelligens for den saks skyld. Så SELVFØLGELIG er disse sakene like. bare at her er det en mann med barn som har enda større behov enn sønnen til bamsegutt. Men han får ikke gratis pr eller medietid, og dermed får han heller ikke hjelp.

Så jo, vi har faktisk skjønt saken, tydeligvis bedre enn andre. 

Østerdølen skrev (7 minutter siden):

Men vi vet da vel ingen verdens ting om hva denne nye mannen har opplevd, hans bakgrunn eller hans intelligens for den saks skyld. Så SELVFØLGELIG er disse sakene like. bare at her er det en mann med barn som har enda større behov enn sønnen til bamsegutt. Men han får ikke gratis pr eller medietid, og dermed får han heller ikke hjelp.

Så jo, vi har faktisk skjønt saken, tydeligvis bedre enn andre. 

Det er faktisk ingenting annet ved disse sakene som er like enn at de bor (bodde) i samme land. 

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er faktisk ingenting annet ved disse sakene som er like enn at de bor (bodde) i samme land. 

Javel?For du kjenner hele bakgrunnen til denne mannen?

Østerdølen skrev (1 time siden):

Javel?For du kjenner hele bakgrunnen til denne mannen?

Det gjør vel ingen av oss. 

Når man først velger å legge ut sin idioti på Spleis så hadde det vel vært lurt å få med alt som kan tale for at folk skal få lyst til å hjelpe. Det var jo derfor Bamsegutt fikk så stor oppslutning, man så en grusom skjebne og ønsket å bidra til at han og familien skulle få det bedre. Denne saken viser bare en mann som ikke har tatt noen grep for å sikre familien. Han uttalte faktisk at han ikke hadde plikt til å sette seg inn i lover og regler, kun basert på at han er norsk statsborger. Bamsegutt visste ikke bedre, denne mannen gjorde det, etter eget utsagn. 

Vi har bodd i utlandet i noen år og en liten periode hjalp jeg litt til på konsulatet  og det er skremmende hvor - ja, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det: enkle, dumme, godtroende, kunnskapsløse, ansvarsfraskrivende.... en del nordmenn er og hvor sikre noen er på at "Norge" kommer løpende og hjelper dem / redder dem ut av diverse situasjoner som de selv setter seg i. "Ja, men jeg trodde at...." var et ganske vanlig utsagn å høre.  Ekstra trist er det når de drar unger med seg i surret sitt også. 

Anonymkode: 3b542...eb5

MissSaigon skrev (23 timer siden):

Jeg er faktisk ikke enig i at det er noen stor forskjell på sakene. Det vil si, jeg forstår at folk syntes synd på ham, med den oppveksten og så videre, men det er akkurat samme grunn til at de er i trøbbel nå. De planla og la opp livet etter de trygdereglene som fantes da de dro, og så fikk de problemer når reglene ble endret Begge to burde, sånn teoretisk sett, ha klart å spare opp penger til flybilletter på forhånd. Nibarnsfaren trenger en vesentlig større sum (for å få med seg alle barna) og har større utgifter, så sånn sett er det faktisk vanskeligere for ham å spare opp nå enn det var for han andre.

Anonymkode: 65293...202

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det gjør vel ingen av oss. 

Når man først velger å legge ut sin idioti på Spleis så hadde det vel vært lurt å få med alt som kan tale for at folk skal få lyst til å hjelpe. Det var jo derfor Bamsegutt fikk så stor oppslutning, man så en grusom skjebne og ønsket å bidra til at han og familien skulle få det bedre. Denne saken viser bare en mann som ikke har tatt noen grep for å sikre familien. Han uttalte faktisk at han ikke hadde plikt til å sette seg inn i lover og regler, kun basert på at han er norsk statsborger. Bamsegutt visste ikke bedre, denne mannen gjorde det, etter eget utsagn. 

Men du innrømmer jo at du ikke kjenner bakgrunnen til denne mannen,og derfor kan du heller ikke påstå at han er mindre "verdig" hjelp enn Bamsegutt.Men forskjellen er at Bamsegutt FIKK hjelp,både til å sette opp Spleis (som ikke samlet noen penger før TV programmet kom).OG massiv mediedekning.Men her er det NI barn,som det tydeligvis ikke er så nøye med. De lever mye dårligere enn sønnen til Bamsegutt.Men de får ikke mediasympati og dermed er de ikke verdt noen ting.

Østerdølen skrev (6 minutter siden):

Men du innrømmer jo at du ikke kjenner bakgrunnen til denne mannen,og derfor kan du heller ikke påstå at han er mindre "verdig" hjelp enn Bamsegutt.Men forskjellen er at Bamsegutt FIKK hjelp,både til å sette opp Spleis (som ikke samlet noen penger før TV programmet kom).OG massiv mediedekning.Men her er det NI barn,som det tydeligvis ikke er så nøye med. De lever mye dårligere enn sønnen til Bamsegutt.Men de får ikke mediasympati og dermed er de ikke verdt noen ting.

Jeg har ikke på noe punkt sagt at han er verd mindre hjelp, jeg påpeker bare grunnen til at det er forskjell i viljen til å hjelpe. 

Hvis man skal ha en konstruktiv diskusjon hjelper det om du kutter ut stråmennene. 

Det et enormt mange forferdelige barneskjebner rundt i veden og man kan ikke hjelpe alle. Om man skal følge din logikk er det bedre å ikke hjelpe noen siden man altså ikke kan redde hele verden. Bamseguttsaken kom før denne nibarnsfaren sin fordi det ble laget et program med formål å vekke sympati, og så enkelt reagerer folk. 

Anonym bruker skrev (På 15.12.2023 den 7.01):

Det er veldig få lønnsmottakere som har jobbet et helt liv som blir minstepensjonister. De fleste har vært hjemmeværende eller bare jobbet litt deltid. 

Anonymkode: 15e07...580

Dette. Minstepensjonister er husmødre eller uføre

Anonymkode: 09984...667

Anonym bruker skrev (På 16.12.2023 den 9.04):

Om man skal følge din logikk er det bedre å ikke hjelpe noen siden man altså ikke kan redde hele verden.

Nei, logikken er at man ikke skal hjelpe folk som faktisk mottar ytelser fra et sikkerhetsnett som fungerer. Bamsegutt er en av dem. Denne fyren likeså.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, logikken er at man ikke skal hjelpe folk som faktisk mottar ytelser fra et sikkerhetsnett som fungerer. Bamsegutt er en av dem. Denne fyren likeså.

Logikken er vel at man kan hjelpe hvem man vil. 

Østerdølen skrev (På 16.12.2023 den 8.53):

Men forskjellen er at Bamsegutt FIKK hjelp,både til å sette opp Spleis (som ikke samlet noen penger før TV programmet kom).OG massiv mediedekning.Men her er det NI barn,som det tydeligvis ikke er så nøye med. De lever mye dårligere enn sønnen til Bamsegutt.Men de får ikke mediasympati og dermed er de ikke verdt noen ting.

Anonym bruker skrev (På 16.12.2023 den 9.04):

Om man skal følge din logikk er det bedre å ikke hjelpe noen siden man altså ikke kan redde hele verden.

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Logikken er vel at man kan hjelpe hvem man vil. 

DIN logikk kan jo godt være det. Men i dette tilfellet var det Østerdølens logikk som ble fortolket feil. Det var bare det jeg ville presisere. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

DIN logikk kan jo godt være det. Men i dette tilfellet var det Østerdølens logikk som ble fortolket feil. Det var bare det jeg ville presisere. 

Jeg trenger ikke deg til å presisere noe som helst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...