Gå til innhold

I dag skal det foreslås ny abortlov. Hva håper du på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er bare en av to standpunkt som er logiske:

1. at det er lov å ta abort når som helst under svangerskapet

2. at det ikke er lov å ta abort under svangerskapet

Punkt 1. fordi det ikke er liv. Eller fordi det å ta liv ikke har noe å si.

Punkt 2. fordi det er liv.

Alt annet er samme argumenter (det er liv fra x) bare med forskjellig utgangspunkt i når. Med andre ord, alt annet er pro-life (punkt 2 bare med usammenhengende påstander om at det er liv men ikke galt å ta liv likevel eller noe slikt).

Anonymkode: 5ebae...693

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det beste er at kvinner slutter å ligge rundt. Da er mye av problemet løst! 

Anonymkode: cc033...1bc

Eventuelt kan menn slutte å ligge rundt. Da har ikke kvinnene noen til å gjøre dem gravide, og problemet er løst!

Anonymkode: 19a35...071

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Åh. Hadde jeg bare visst det før det ble oppdaget at fosteret hadde skader som var uforenelig med liv! Hadde jeg ikke hatt sex med mannen min hadde vi sluppet å ta senabort i uke 17. 

Jeg syns dagens lov er grei, kanskje selvbestemt abort kunne utvides til 14 uker. Men å møte for nemnden var ingen vond opplevelse, men mer informasjon om hva som skulle skje. Om det er bra ressursbruk for to leger er vel en annen sak. 

Anonymkode: b3f5d...3de

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er bare en av to standpunkt som er logiske:

1. at det er lov å ta abort når som helst under svangerskapet

2. at det ikke er lov å ta abort under svangerskapet

Punkt 1. fordi det ikke er liv. Eller fordi det å ta liv ikke har noe å si.

Punkt 2. fordi det er liv.

Alt annet er samme argumenter (det er liv fra x) bare med forskjellig utgangspunkt i når. Med andre ord, alt annet er pro-life (punkt 2 bare med usammenhengende påstander om at det er liv men ikke galt å ta liv likevel eller noe slikt).

Jeg har mistet i uke 8, uke 17 og i uke 24. Jeg skal love deg at det er forskjell etter hvor langt utviklingen har kommet. Før uke 12 er det en organisme og ikke liv i og for seg. 

Jeg har jo ikke emigrert til hverken Irland eller Sør-Amerika, og heller ikke til Saudi-Arabia. Ikke er jeg med i pinsevennene eller lignende heller, og jeg er ikke-religiøs.

Jeg har med andre ord et liberalt syn på disse tingene, som seg hør og bør i Norge anno 2023. 

DET betyr ikke at jeg selv har tatt eller ville tatt abort. Men jeg mener at det hverken er min eller andres jobb å begrense andre kvinner på det området. 

Om man ønsker aborttallene ned, kan man, i stedet for å moralisere og forby, gjøre det enklere for de som beholder barna. Det er DYRT med barn, og det krever mye og kan være vanskelig. 

Så JA til selvbestemt abort til uke 18

Anonymkode: 1f081...2ed

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Eventuelt kan folk som deg slutte å være uempatiske idioter. Da hadde svært mange av problemer i verden vært løst. Og nei, jeg tuller ikke

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har mistet i uke 8, uke 17 og i uke 24. Jeg skal love deg at det er forskjell etter hvor langt utviklingen har kommet. Før uke 12 er det en organisme og ikke liv i og for seg. 

Selvfølgelig er det forskjell på hvor langt vedkommende er kommet i utviklingen. Men det kan en si om en toåring, sjuåring og tolvåring også. Det er forskjell på hvor langt noen er kommet i utviklingen. Jeg forstår ikke hva det er et argument for eller mot?

Det hele er enkelt: enten er det dødt det som vokser i magen eller så er det levende. Enten er det et menneske med unikt menneske-DNA, eller så er det ikke et menneske med eget DNA.

Men uavhengig av det så er det nå en gang slik at enten så er det logisk å si at 1. fordi det er liv fra begynnelsen av skal selvbestemt abort ikke være lov eller så er det logisk å si at 2. det ikke er liv og derfor er det greit å ta selvbestemt abort frem til fødsel, eventuelt så er det liv men liv har ikke noe å si likevel.

Det er de to eneste logiske standpunktene.

Dette med at "vi må stole på den som er gravid" er et argument som er for punkt 2. Det er ikke logisk å plutselig ikke stole på moren likevel i uke 18 (slik utvalget nå går ut med). Da stoler de jo ikke på moren. Det er logisk å stole på moren hele veien frem til og med fødsel. Det er å stole på moren.

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Om man ønsker aborttallene ned, kan man, i stedet for å moralisere og forby, gjøre det enklere for de som beholder barna. Det er DYRT med barn, og det krever mye og kan være vanskelig. 

Så JA til selvbestemt abort til uke 18

Det var det Hareide ville. Han ønsket å få til et samarbeid med Ap og SV for å få i stand tiltak som gjorde at kvinner ønsket å fullføre graviditeten i stedet for å avbryte den. Han ville ikke innføre noen restriksjoner.

Da ble det rabalder fra Ottar og en rekke ungdomsdeler av forskjellige partier. At på til ble det spredt løgner om at han skulle få lov til å forandre på abortretten hvis han fikk tre inn i regjering. Det ville han ikke.

Det er dette som ser ut som er vanskelig for en hel del. Det å forstå at det å få ned aborttallene betyr ikke at det er negativt. Det betyr at en gjør det en kan for å hjelpe folk med å ville fullføre graviditeten. Mange som avbryter den gjør det jo fordi, som du er inne på, økonomien ikke tåler ett barn til.

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig er det forskjell på hvor langt vedkommende er kommet i utviklingen. Men det kan en si om en toåring, sjuåring og tolvåring også. Det er forskjell på hvor langt noen er kommet i utviklingen. Jeg forstår ikke hva det er et argument for eller mot?

Det hele er enkelt: enten er det dødt det som vokser i magen eller så er det levende. Enten er det et menneske med unikt menneske-DNA, eller så er det ikke et menneske med eget DNA.

Men uavhengig av det så er det nå en gang slik at enten så er det logisk å si at 1. fordi det er liv fra begynnelsen av skal selvbestemt abort ikke være lov eller så er det logisk å si at 2. det ikke er liv og derfor er det greit å ta selvbestemt abort frem til fødsel, eventuelt så er det liv men liv har ikke noe å si likevel.

Dette med at "vi må stole på den som er gravid" er et argument som er for punkt 2. Det er ikke logisk å plutselig ikke stole på moren likevel i uke 18 (slik utvalget nå går ut med). Da stoler de jo ikke på moren. Det er logisk å stole på moren hele veien frem til og med fødsel. Det er å stole på moren.

Jeg tror du glemmer å ta med bevissthet her.  Når er et liv bevisst smerter osv.

Det gjelder også aldre. Det er vondt for alle når et barn er alvorlig sykt og dør. Den smerten lindres ikke av alder på barnet, men det som kan være en trøst er hvis barnet er så lite at det selv ihvertfall ikke reflekterte over liv og død. 

Anonymkode: d280e...a84

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det var det Hareide ville. Han ønsket å få til et samarbeid med Ap og SV for å få i stand tiltak som gjorde at kvinner ønsket å fullføre graviditeten i stedet for å avbryte den. Han ville ikke innføre noen restriksjoner.

Da ble det rabalder fra Ottar og en rekke ungdomsdeler av forskjellige partier. At på til ble det spredt løgner om at han skulle få lov til å forandre på abortretten hvis han fikk tre inn i regjering. Det ville han ikke.

Det er dette som ser ut som er vanskelig for en hel del. Det å forstå at det å få ned aborttallene betyr ikke at det er negativt. Det betyr at en gjør det en kan for å hjelpe folk med å ville fullføre graviditeten. Mange som avbryter den gjør det jo fordi, som du er inne på, økonomien ikke tåler ett barn til.

Hvor mye høyere skatt er DU villig til å betale for at kvinner som ikke har råd til å ha barn skal få såpass til økonomisk hjelp at de skal kunne få barn likevel?

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er ingenting logisk over konklusjonen din og bare svært enkle mennesker ser så svart/hvitt på tema. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du glemmer å ta med bevissthet her.  Når er et liv bevisst smerter osv.

Det gjelder også aldre. Det er vondt for alle når et barn er alvorlig sykt og dør. Den smerten lindres ikke av alder på barnet, men det som kan være en trøst er hvis barnet er så lite at det selv ihvertfall ikke reflekterte over liv og død. 

Anonymkode: d280e...a84

Jeg har tatt med alt. Dette er argumentet til pro-liferne. De mener det er liv de også, bare litt tidligere enn du mener. Det er derfor det er logisk å si enten 1 eller 2. Men halvveis er som å være halvveis gravid.

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Hvor mye høyere skatt er DU villig til å betale for at kvinner som ikke har råd til å ha barn skal få såpass til økonomisk hjelp at de skal kunne få barn likevel?

Tja, hvis vi ikke betaler for å få de barn vi trenger for å kunne opprettholde velferdsordningene så må det kuttes i langt mer enn lønningene fremover. Det blir dyrt det. Ikke bare for fremtidige generasjoner men også for de nåværende når de blir eldre.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er ingenting logisk over konklusjonen din og bare svært enkle mennesker ser så svart/hvitt på tema. 

Når du må ty til personangrep og ikke klarer å presse frem ett eneste argument så er det fordi du ikke har noen argumenter.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Når du må ty til personangrep og ikke klarer å presse frem ett eneste argument så er det fordi du ikke har noen argumenter.

Det er ikke personangrep, det er min mening om saken. Om du føler deg truffet er ikke det mitt problem. Jeg har argumentert for mitt syn, om du ikke fikk det med deg får du lese det en gang til. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke personangrep, det er min mening om saken. Om du føler deg truffet er ikke det mitt problem. Jeg har argumentert for mitt syn, om du ikke fikk det med deg får du lese det en gang til. 

Her fortsetter du å gå på person og fortsetter uten argumenter. Det var jo overraskende.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her fortsetter du å gå på person og fortsetter uten argumenter. Det var jo overraskende.

Argumentet er at det ikke går an å være absolutt mot all abort eller absolutt for all abort/drap (som det blir om man aborterer levedyktige foster). Det er så mange nyanser at om man ikke ser det så mangler man (man, ikke du) noe vesentlig i virkelighetsoppfattelsen. Det er verken persondebatt eller ufint å hevde. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Argumentet er at det ikke går an å være absolutt mot all abort eller absolutt for all abort/drap (som det blir om man aborterer levedyktige foster). Det er så mange nyanser at om man ikke ser det så mangler man (man, ikke du) noe vesentlig i virkelighetsoppfattelsen. Det er verken persondebatt eller ufint å hevde. 

Helt enig med deg, det er ikke mulig å være for eller mot all abort.

Jeg glemte et viktig ord. Selvbestemt.

Selvfølgelig er det mange "nyanser". Det er der legestanden (ikke selvbestemt) kommer inn. Utvalget har kun tatt for seg selvbestemt abort. Det er det denne tråden handler om.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt enig med deg, det er ikke mulig å være for eller mot all abort.

Jeg glemte et viktig ord. Selvbestemt.

Selvfølgelig er det mange "nyanser". Det er der legestanden (ikke selvbestemt) kommer inn. Utvalget har kun tatt for seg selvbestemt abort. Det er det denne tråden handler om.

Du vet at jeg også mener selvbestemt abort, så ikke skap deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...