Gå til innhold

Lar dere sånt passere?

Anbefalte innlegg

Mannen hadde drevet på ute i dag og kom inn for å hente noe i matskapet. Han tok ut noe fra skapet og gravde oppi boksen etter noe. Jeg spurte om han hadde vasket henda først for jeg vet hvor dårlig han er på håndvask, og da ser han rett på meg og sier ja med et stygt blikk. Og jeg vet jo at han løy, for han vasket jo ikke hendene først. Så han lyver meg rett i fleisen. 

Sikkert en bagatell, men slik er han i mange situasjoner, lyver for å dekke over, og bryr seg ikke en dritt om min mening.

Det som forsterker sinnet mitt, er at om et av barna hadde gjort det der foran ham, hadde barnet fått skikkelig kjeft, for DE må jo følge regler når han vil at de skal det. Vi vasker alltid hendene etter å ha vært ute før vi tar i hvertfall felles mat. Reglene gjelder ikke ham når det ikke passer ham, og til ham er det ikke lov å si fra, for han er jo voksen. 

Er det greit at en voksen holder på sånn? Får så lyst til å snakke med ham om oppførselen hans, men  er så redd at det bare er jeg som er hysterisk. Men slike episoder er det nesten daglig, og jeg blir litt utslitt av den fullstendige mangelen på respekt fra ham.

Anonymkode: 1a60f...d44

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444708-lar-dere-s%C3%A5nt-passere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hysterisk vaskedame kan få hvem som helst til å heller juge enn forholde seg til deg. Jeg tipper dere overlever, gitt.

Anonymkode: e0548...042

Men han ville blitt rasende om barna hadde gjort det samme. HAN maser like mye på dem om å vaske hendene, men han trenger ikke gjøre det selv? Det er den dobbeltmoralen som gnager. Hadde han ikke brydd seg når barna gjorde det samme heller hadde det jo vært bare jeg som var hysterisk vaskedame. 

Annonse

Når du spør så klart han føler seg dum. Du skulle sagt med litt ironi : vask hendene dine først a ! Med et mer humoristisk blikk 

Da hadde han ikke svart som han gjorde, og du hadde ikke blitt irritert.

Ikke gå inn for å arrestere. Hva er formålet? 

Anonymkode: f8bee...544

Nei. Ikke den ene handlingen i seg selv, men hele måten å være på. Hvis jeg forstår deg riktig, så er dette helt vanlig og noe som skjer med mange ting. Grafse i maten uten å vaske hendene er kun ment som ett konkret eksempel på hans væremåte? 

Monkey see Monkey doo. Det er slik ungene våre fungerer opp til en viss alder. Vi kan si hvordan de skal oppføre seg til vi blir blå i ansiktet uten noen effekt, om ikke vi går foran og gjør det også i form av handling. Det er sånn de lærer. Kjefte har særs liten effekt hvis det skjer for hver minste ting de ikke følger av hundreogørten regler. Akkurat nå lærer mannen din ungene deres at kjefte er helt ok for bagateller og du slipper unna ved å lyve. Ikke ett spesielt godt utgangspunkt for god oppdragelse, ikke minst mangel på respekt for partner. 

Anonymkode: 2300b...d3f

Regner med det er noe mere som ligger bak det her. Om det kun er fokus på hvem som skal/kan «ta» den andre på noe så høres det ut som ett trivelig familieliv. 
   Er han generelt dårlig på hygiene? 

Anonymkode: 5b6d4...eb2

Jeg har aldri skjønt sånne forhold, hvor kona blir som en oppdragende mamma med partneren sin.

Det er jo helt dysfunksjonelt, både for deg og for han..

Du lurer på om du skal la det passere, altså hva en voksen mann selv bestemmer seg for å gjøre, og han blir som en irritabel tenåring fordi "mamma'en" i forholdet tar han på fersken.

Ingen respekt noen av veiene, oppførsel som om du er mammaen og han den uskikkelige tenåringen som tester grenser.

Hvordan blir det kjærlighet av sånt?

Anonymkode: 60f9f...782

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Når du spør så klart han føler seg dum. Du skulle sagt med litt ironi : vask hendene dine først a ! Med et mer humoristisk blikk 

Da hadde han ikke svart som han gjorde, og du hadde ikke blitt irritert.

Ikke gå inn for å arrestere. Hva er formålet? 

Anonymkode: f8bee...544

Nettopp det. Han var skitten og grov i mat. Han skulle ha vasket seg først. Hvis barn skal kunne få beskjed om rett oppførsel, gjelder vel det samme for menn? Eller takler de ikke noe?

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg passer ikke på at mannen vasker hendene. Han er voksen og tar slikt ansvar selv. 

Anonymkode: d5de1...069

Men han tar jo ikke ansvar selv, det er jo problemet. Og voksen begynner jrg å tro han ikke er.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Ikke den ene handlingen i seg selv, men hele måten å være på. Hvis jeg forstår deg riktig, så er dette helt vanlig og noe som skjer med mange ting. Grafse i maten uten å vaske hendene er kun ment som ett konkret eksempel på hans væremåte? 

Monkey see Monkey doo. Det er slik ungene våre fungerer opp til en viss alder. Vi kan si hvordan de skal oppføre seg til vi blir blå i ansiktet uten noen effekt, om ikke vi går foran og gjør det også i form av handling. Det er sånn de lærer. Kjefte har særs liten effekt hvis det skjer for hver minste ting de ikke følger av hundreogørten regler. Akkurat nå lærer mannen din ungene deres at kjefte er helt ok for bagateller og du slipper unna ved å lyve. Ikke ett spesielt godt utgangspunkt for god oppdragelse, ikke minst mangel på respekt for partner. 

Anonymkode: 2300b...d3f

Nettopp. Der gjelder masse små ting. Han kjefter på barna for at de ikke gar hengt opp jakka men lagt den på gulvet i gangen. Tvinger dem til å komme å henge den opp mens han står der sint og oppgitt og sukker og himler med øynene. Alt dette mens hans arbeidsklær ligger i en haug på gulvet i gangen rett ved, for det var der han ville legge dem. 

Påpeker jeg at barn gjør som vi gjør, ikke som vi sier, og at han også lå følge de samme regler, så blir han bare sur(ere). 

Dette høres ut som et utrivelig forhold. Hvor er respekten og rausheten? 

Du står klar for å kontrollere og oppdra ham som om han er et uskikkelig barn, og han kjefter og er urimelig. 

Dere er inne i feil spor, begge to. På tide å søke hjelp utenfra. 

the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Dette høres ut som et utrivelig forhold. Hvor er respekten og rausheten? 

Du står klar for å kontrollere og oppdra ham som om han er et uskikkelig barn, og han kjefter og er urimelig. 

Dere er inne i feil spor, begge to. På tide å søke hjelp utenfra. 

Han oppfører seg som en bortskjemt 18 åring som ikke hører på noen, og gjør spm han vil. Jeg kan jo ikke la ham gå foran som et dårlig eksempel når vi har barn, jeg ser jo at de rar etter ham. Og han skjønner ikke hvorfor de ikke hører på ham og gjør som han ber dem om. 

Han nekter parterapi, for han liker ikke sånt. Dessuten mener han jovat det er kun jeg som er problemet. Hadde jeg latt ham holde på som han vil og aldri klaget eller sagt noe hadde alt vært bra mener han. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Der gjelder masse små ting. Han kjefter på barna for at de ikke gar hengt opp jakka men lagt den på gulvet i gangen. Tvinger dem til å komme å henge den opp mens han står der sint og oppgitt og sukker og himler med øynene. Alt dette mens hans arbeidsklær ligger i en haug på gulvet i gangen rett ved, for det var der han ville legge dem. 

Påpeker jeg at barn gjør som vi gjør, ikke som vi sier, og at han også lå følge de samme regler, så blir han bare sur(ere). 

Nesten så du beskriver min mann. Jeg er på tur ut av ekteskapet, og dette du nevner er hovedårsaken: han er SUR! Svarer surt, og hakker og kritiserer sønnen vår på ting han selv er verre på. Han er hissig, og høres sint ut hver eneste dag. Vi har hatt utallige samtaler, krangler og mekling på familievernkontoret. Det holder et par dager, så er han tilbake i gammelt spor.

Min mann er også "grisete". Vasker ikke hender, jeg har faktisk måtte "oppdra" han, og når jeg er hjemme skyller han pliktskyldigst hendene når han har vært på do. Men lyver glatt om at han har gjort det om jeg påpeker det. Og JA!!!! Jeg sier fra om noen kommer rett fra do går i kjøleskapet og tar i maten vår! Som helsepersonell (som jeg er) har jeg smittevern i ryggmargen, og håndhygiene er avgjørende for å holde seg frisk. Uansett om noen her mener at man "ikke skal oppdra voksne". Klart du skal si fra om det er helsefare!!!

Han sitter også med hender i bokseren, for så å stikke hånda i chipsskåla etterpå. 

Han roter og utsetter ting og ligger på sofaen og ser på TV. For så å kjefte på en 13 åring som gjør lignede ting.

Jeg har endelig innsett at han ikke kan endres. Jeg nå bare innse at skilsmisse er eneste riktige, for dette kan jeg ikke leve med. 

Det er forresten ufattelig mange menn som ikke vasker hender etter å ha vært på do. Flere enn man tror. Sikkert storparten av menn til brukerne her inne også. Men de lyver om at de gjør det. Dette baseres på en undersøkelse som er gjort, faktisk!

Anonymkode: 3b926...8c5

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nesten så du beskriver min mann. Jeg er på tur ut av ekteskapet, og dette du nevner er hovedårsaken: han er SUR! Svarer surt, og hakker og kritiserer sønnen vår på ting han selv er verre på. Han er hissig, og høres sint ut hver eneste dag. Vi har hatt utallige samtaler, krangler og mekling på familievernkontoret. Det holder et par dager, så er han tilbake i gammelt spor.

Min mann er også "grisete". Vasker ikke hender, jeg har faktisk måtte "oppdra" han, og når jeg er hjemme skyller han pliktskyldigst hendene når han har vært på do. Men lyver glatt om at han har gjort det om jeg påpeker det. Og JA!!!! Jeg sier fra om noen kommer rett fra do går i kjøleskapet og tar i maten vår! Som helsepersonell (som jeg er) har jeg smittevern i ryggmargen, og håndhygiene er avgjørende for å holde seg frisk. Uansett om noen her mener at man "ikke skal oppdra voksne". Klart du skal si fra om det er helsefare!!!

Han sitter også med hender i bokseren, for så å stikke hånda i chipsskåla etterpå. 

Han roter og utsetter ting og ligger på sofaen og ser på TV. For så å kjefte på en 13 åring som gjør lignede ting.

Jeg har endelig innsett at han ikke kan endres. Jeg nå bare innse at skilsmisse er eneste riktige, for dette kan jeg ikke leve med. 

Det er forresten ufattelig mange menn som ikke vasker hender etter å ha vært på do. Flere enn man tror. Sikkert storparten av menn til brukerne her inne også. Men de lyver om at de gjør det. Dette baseres på en undersøkelse som er gjort, faktisk!

Anonymkode: 3b926...8c5

Uff, håper alt går greit i prosessen. Jeg tenker på det samme, men er faktisk bekymret for hvordan det blir når de er med bare ham, og ingen mamma som kan passe på, for hanver jo håpløs, på det meste. Føler ikke det blir bedre for barna, tvert imot, så jeg holder ut da, for dem. Og teller ned til de flytter ut og jeg kan gjøre det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...