Gå til innhold

Dere med endometriose - hjelp fra legen, ikke hormoner

Anbefalte innlegg

Dere med endometriose, hvilken hjelp får dere fra legen, og fins det legemidler som hjelper som ikke inneholder hormoner?
Vet at ting som p-piller, hormonspiral og lignende kan hjelpe, men lurer på om det også fins andre legemidler som også kan hjelpe

Anonymkode: 7e054...cd1

Fortsetter under...

Det eneste som kan hjelpe, er å hindre/redusere blødninger, da det gjerne er dette som skaper endometriose-vekstene. Det er vel, så vidt jeg vet, ingen medisiner som stopper blødninger på fast basis utover minipiller, p-piller ol. Ellers kan man, dersom man er ferdig med å få barn, svi av slimhinnen i livmoren slik at man slutter å blødninger, dvs. rundt 80 % gjør det. Jeg fikk utført denne operasjonen for 1,5 år siden, mistet mensen, men fikk litt tilbake etter 8-9 måneder. Nå er det stabilt på en liten blødning. 

Anonymkode: 6cce0...3e3

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det eneste som kan hjelpe, er å hindre/redusere blødninger, da det gjerne er dette som skaper endometriose-vekstene. Det er vel, så vidt jeg vet, ingen medisiner som stopper blødninger på fast basis utover minipiller, p-piller ol. Ellers kan man, dersom man er ferdig med å få barn, svi av slimhinnen i livmoren slik at man slutter å blødninger, dvs. rundt 80 % gjør det. Jeg fikk utført denne operasjonen for 1,5 år siden, mistet mensen, men fikk litt tilbake etter 8-9 måneder. Nå er det stabilt på en liten blødning. 

Grunnen til at jeg spør om ikke-hormonpreparater er at jeg har hormonspiral, og blødningene blir mye mindre med den, men har fremdeles veldig mye smerter.
Er i hovedsak smertene jeg ønsker å gjøre noe med nå.

HI

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Grunnen til at jeg spør om ikke-hormonpreparater er at jeg har hormonspiral, og blødningene blir mye mindre med den, men har fremdeles veldig mye smerter.
Er i hovedsak smertene jeg ønsker å gjøre noe med nå.

HI

Du må sannsynligvis operere uansett da, for de forsvinner ikke av seg selv. Det er en relativt liten operasjon, og du kan søke om at de tar begge deler på én gang, altså både fjerner endometriosevevet, og det i livmoren. Jeg ble omtrent kvitt smertene etter min operasjon. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du må sannsynligvis operere uansett da, for de forsvinner ikke av seg selv. Det er en relativt liten operasjon, og du kan søke om at de tar begge deler på én gang, altså både fjerner endometriosevevet, og det i livmoren. Jeg ble omtrent kvitt smertene etter min operasjon. 

Tusen takk.
Hvor lange var du sykemeldt etter operasjonen?

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...