Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Jeg har et sensitivt barn på 11år. Det er frustrerende og krevende for meg, men jeg skjønner at jeg må ta det på alvor. Hun legger merke til ALT. Jeg kan flytte om på en ting i et rom og hun oppdager det garantert. Hun får med seg stemninger, samtaler, hint og kroppsspråk. Hun er nærtagende og blir raskt overveldet. Det er krevende for henne på skolen. Lærerene forteller at hun er pliktoppfyllende og «snill». Hun er ofte syk - fordi hun blir overstimulert og utslitt. Hjemme prøver vi å ha rolige ettermiddager og minst mulig stress, men jeg går på veggen ( jeg er en sosial og utadvendt type som liker at det skjer no). Noen som har noen tips/triks/erfaringer? Anonymkode: f9729...431
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Høres ut som min med autisme. Skal ikke en liten forandring til før han merker det. Til og med at jeg farger eller klipper håret kan være vanskelig. Overstimulert på skolen fordi han anstrenger seg for å virke normal. Han er dårlig på kroppsspråk og mistolker ofte stemninger da, men ellers ganske likt. Er hun utredet på BUP? Der får man mange verktøy. Anonymkode: e2ee5...c9a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Hva vil du ha råd i forhold til? Jeg skjønner ikke helt? Hvordan du for gjort mer og vært mer aktiv? Anonymkode: bf9be...ac4
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Høres ut som min med autisme. Skal ikke en liten forandring til før han merker det. Til og med at jeg farger eller klipper håret kan være vanskelig. Overstimulert på skolen fordi han anstrenger seg for å virke normal. Han er dårlig på kroppsspråk og mistolker ofte stemninger da, men ellers ganske likt. Er hun utredet på BUP? Der får man mange verktøy. Anonymkode: e2ee5...c9a Hvis hun får med seg stemninger, hint og kroppsspråk så er det ikke autisme. Da høres det mer ut som en ekstra sensitivitet som barn vokst opp i hjem preget av psykisk sykdom, vold eller rus har utviklet. Anonymkode: 34855...6d9
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvis hun får med seg stemninger, hint og kroppsspråk så er det ikke autisme. Da høres det mer ut som en ekstra sensitivitet som barn vokst opp i hjem preget av psykisk sykdom, vold eller rus har utviklet. Anonymkode: 34855...6d9 Jeg er ikke Hi, men vil bare si at dette svaret var interessant. Uten at jeg mistenker noe av det ifb med Hi, så håper jeg virkelig flere noterer seg hva du skriver her. Anonymkode: bf9be...ac4
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hvis hun får med seg stemninger, hint og kroppsspråk så er det ikke autisme. Da høres det mer ut som en ekstra sensitivitet som barn vokst opp i hjem preget av psykisk sykdom, vold eller rus har utviklet. Anonymkode: 34855...6d9 Det kan det likeså godt være. Jenter er gode på å lære seg det. Derfor er jenter antatt å være underdiagnostosert for autisme. Man bør uansett få en utred ung eller at barnet går til helsesøster e.l. Om det tåler omgivelser dårlig Anonymkode: e2ee5...c9a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har et sensitivt barn på 11år. Det er frustrerende og krevende for meg, men jeg skjønner at jeg må ta det på alvor. Hun legger merke til ALT. Jeg kan flytte om på en ting i et rom og hun oppdager det garantert. Hun får med seg stemninger, samtaler, hint og kroppsspråk. Hun er nærtagende og blir raskt overveldet. Det er krevende for henne på skolen. Lærerene forteller at hun er pliktoppfyllende og «snill». Hun er ofte syk - fordi hun blir overstimulert og utslitt. Hjemme prøver vi å ha rolige ettermiddager og minst mulig stress, men jeg går på veggen ( jeg er en sosial og utadvendt type som liker at det skjer no). Noen som har noen tips/triks/erfaringer? Anonymkode: f9729...431 Hvordan er hun hjemme i helger? Og hvordan er klassemiljøet på skolen? Mange klasser på barneskoler i dag sliter med uro, støy, konflikter og vold. Er hun litt naturlig sensitiv fra før, så kan det være nok til å gjøre henne utslitt etterpå. Anonymkode: 34855...6d9
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har et sensitivt barn på 11år. Det er frustrerende og krevende for meg, men jeg skjønner at jeg må ta det på alvor. Hun legger merke til ALT. Jeg kan flytte om på en ting i et rom og hun oppdager det garantert. Hun får med seg stemninger, samtaler, hint og kroppsspråk. Hun er nærtagende og blir raskt overveldet. Det er krevende for henne på skolen. Lærerene forteller at hun er pliktoppfyllende og «snill». Hun er ofte syk - fordi hun blir overstimulert og utslitt. Hjemme prøver vi å ha rolige ettermiddager og minst mulig stress, men jeg går på veggen ( jeg er en sosial og utadvendt type som liker at det skjer no). Noen som har noen tips/triks/erfaringer? Anonymkode: f9729...431 Broren min var sånn. I ettertid tror jeg vi trygt kan slå fast at han vokste opp med udiagnostisert autisme. Skjerm henne som best du kan. De barna sliter seg ut på såkalt "masking". Anonymkode: 2278f...0fa
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Hvis hun får med seg stemninger, hint og kroppsspråk så er det ikke autisme. Da høres det mer ut som en ekstra sensitivitet som barn vokst opp i hjem preget av psykisk sykdom, vold eller rus har utviklet. Anonymkode: 34855...6d9 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Jeg er ikke Hi, men vil bare si at dette svaret var interessant. Uten at jeg mistenker noe av det ifb med Hi, så håper jeg virkelig flere noterer seg hva du skriver her. Anonymkode: bf9be...ac4 Dette viser vel bare med all mulig tydelighet at folk sitter med veldig mange fordommer omkring autisme. Noen av dem er så sensitive omkring hint, gester og stemninger at de nesten framstår som om de har en sjette sans. Barn med oppvekst i ustabile miljøer, fanger opp stemninger de også - men bare den typen stemninger som trigger dem. Ikke alt mulig annet. Anonymkode: 2278f...0fa
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #10 Skrevet 12. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette viser vel bare med all mulig tydelighet at folk sitter med veldig mange fordommer omkring autisme. Noen av dem er så sensitive omkring hint, gester og stemninger at de nesten framstår som om de har en sjette sans. Barn med oppvekst i ustabile miljøer, fanger opp stemninger de også - men bare den typen stemninger som trigger dem. Ikke alt mulig annet. Anonymkode: 2278f...0fa Hvilket grunnlag har du for å hevde det du skriver i siste avsnitt?? Anonymkode: bf9be...ac4
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #11 Skrevet 12. desember 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke Hi, men vil bare si at dette svaret var interessant. Uten at jeg mistenker noe av det ifb med Hi, så håper jeg virkelig flere noterer seg hva du skriver her. Anonymkode: bf9be...ac4 Ja, hyperaktivering er en traumerespons, og å få med seg små tegn på endring og forutse hva som kommer kan være en helt nødvendig overlevelsesstrategi for barn som har vokst opp med det jeg nevnte. Jeg ble som liten god til å fange opp små signaler på endring som varslet meg om begynnende psykose eller selvmordsforsøk hos min forelder, og samtidig måtte jeg klare å stenge av for og ignorere den surrealistiske atferden og vrangforestillingene som jeg ble eksponert for i periodene hen var svært syk. Anonymkode: 34855...6d9
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #12 Skrevet 12. desember 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hvilket grunnlag har du for å hevde det du skriver i siste avsnitt?? Anonymkode: bf9be...ac4 Jeg vokste opp sånn selv. Anonymkode: 2278f...0fa
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #13 Skrevet 12. desember 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvis hun får med seg stemninger, hint og kroppsspråk så er det ikke autisme. Da høres det mer ut som en ekstra sensitivitet som barn vokst opp i hjem preget av psykisk sykdom, vold eller rus har utviklet. Anonymkode: 34855...6d9 Jo, det kan det absolutt være! Datteren min på 14 år er slik HI beskriver, samt mye, mye mer rundt å være sensitiv (konsistens på mat er vanskelig, klær er en utfordring, lyder er veldig utfordrende osv.), og hun har hele pakken med ADHD, Tourettes og autisme. Jenter og kvinner med autisme, spesielt de med høyt evnenivå, kan øve seg opp på å tolke kroppsspråk, og man kan godt være var for stemninger. Det er komplisert, rett og slett. Og det er ikke tvil om at hun har autisme. HI, man kan selvsagt være bare veldig sensitiv, men når det er snakk om så omfattende at det utgjør en funksjonsnedsettelse, slik som i hennes tilfelle, ville jeg faktisk tatt det opp med legen for å vurdere om det kan være noe mer. Anonymkode: 30ec9...566
Pobie Skrevet 12. desember 2023 #14 Skrevet 12. desember 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvis hun får med seg stemninger, hint og kroppsspråk så er det ikke autisme. Da høres det mer ut som en ekstra sensitivitet som barn vokst opp i hjem preget av psykisk sykdom, vold eller rus har utviklet. Anonymkode: 34855...6d9 Barn med autisme kan være hypersensitive for kroppspråk osv. To av barna mine ble utredet for autisme i år og jeg mente umulig datteren min kan være autistisk nettopp pga hvor følsom hun er for ansiktsuttrykk, stemmeleie, kroppspråk osv, men fikk da beskjed om at dette faktisk er vanlig for barn med autisme.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #15 Skrevet 12. desember 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg vokste opp sånn selv. Anonymkode: 2278f...0fa Ok. Har respekt for det, men jeg tror at oversensitivitet gjør seg gjeldende på flere måter. Sier ikke at dette gjelder Hi eller alle, men syns kommentaren er viktig å tenke på uansett. Vi kan sette betegnelser og diagnoser på så mye, men så kan det være resultat av konkrete ting og hendelser. Anonymkode: bf9be...ac4
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #16 Skrevet 12. desember 2023 Det å være sensitiv trenger ikke være knyttet opp mot en større diagnose altså, det kan også være et personlighetstrekk, akkurat som utadvent, sjenert, sosial osv. Men det høres i hi litt mye ut til å bare være er personlighetstrekk kanskje? Jeg har også en datter som er sensitiv, men ikke hypersensitiv kanskje. Hun er 17 år nå og har selv funnet en balanse mellom alenetid, hvile og sosial tid på "bråkete" steder Da hun var yngre var steder som kjøpesenteret og idrettshaller et problem, men nå klarer hun balansere det litt og kan være korte stunder også slike steder, men det er ofte effektive besøk også ut . Fremdeles er konsistenser på mat og sterke lukter og smaker litt problematisk da, så hun fremstår som kresen. Men det lever hun greit med. Anonymkode: 25f70...15f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #17 Skrevet 12. desember 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ok. Har respekt for det, men jeg tror at oversensitivitet gjør seg gjeldende på flere måter. Sier ikke at dette gjelder Hi eller alle, men syns kommentaren er viktig å tenke på uansett. Vi kan sette betegnelser og diagnoser på så mye, men så kan det være resultat av konkrete ting og hendelser. Anonymkode: bf9be...ac4 Men da er det jo også en diagnose. PTSD. Om man er så var på det at det påvirker hverdagen. Og da må man uansett ha hjelp. Anonymkode: e2ee5...c9a
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #18 Skrevet 12. desember 2023 Sånn var min sønn med autisme og. Han fikk diagnosen da han var nesten 12 år, og vi var hos 4 forskjellige behandlere hos BUP, og det var kun siste som så at han hadde autisme. Jeg tok han med til utredning grunnet skolevegring, og tourettes. Jeg hadde ikke tenkt autisme selv. Anonymkode: ff225...20a
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2023 #19 Skrevet 12. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men da er det jo også en diagnose. PTSD. Om man er så var på det at det påvirker hverdagen. Og da må man uansett ha hjelp. Anonymkode: e2ee5...c9a Det har du rett i ! Anonymkode: bf9be...ac4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 12.12.2023 den 0.58): Dette viser vel bare med all mulig tydelighet at folk sitter med veldig mange fordommer omkring autisme. Noen av dem er så sensitive omkring hint, gester og stemninger at de nesten framstår som om de har en sjette sans. Barn med oppvekst i ustabile miljøer, fanger opp stemninger de også - men bare den typen stemninger som trigger dem. Ikke alt mulig annet. Anonymkode: 2278f...0fa Selvfølgelig er autistiske barn også sensitive, men de er det på en annen måte. Det er ikke evnen til å fange opp, men evnen til å prosessere det som oppfattes, reflektere og sette ord på egne tanker og følelser knyttet til det som fanges opp, som først og fremst skiller. Anonymkode: 34855...6d9
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #21 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 12.12.2023 den 1.13): Jeg vokste opp sånn selv. Anonymkode: 2278f...0fa Selv om triggere er ulike, så vil alle som har opplevd omfattende stress og traumer være programmert til å senere reagere noe sterkere fysiologisk i møte med enhver type negativt stressor, enn dem som ikke har en traumehistorikk. Dette ses blant annet på utskillelsen av kortisol. Anonymkode: 34855...6d9
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #22 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 12.12.2023 den 7.30): Jo, det kan det absolutt være! Datteren min på 14 år er slik HI beskriver, samt mye, mye mer rundt å være sensitiv (konsistens på mat er vanskelig, klær er en utfordring, lyder er veldig utfordrende osv.), og hun har hele pakken med ADHD, Tourettes og autisme. Jenter og kvinner med autisme, spesielt de med høyt evnenivå, kan øve seg opp på å tolke kroppsspråk, og man kan godt være var for stemninger. Det er komplisert, rett og slett. Og det er ikke tvil om at hun har autisme. HI, man kan selvsagt være bare veldig sensitiv, men når det er snakk om så omfattende at det utgjør en funksjonsnedsettelse, slik som i hennes tilfelle, ville jeg faktisk tatt det opp med legen for å vurdere om det kan være noe mer. Anonymkode: 30ec9...566 Nå vet vi ingenting om hvorvidt HI sin datter har vært slik gjennom livet, eller om det har blitt slik den senere tiden. For alt vi vet kan HI og mannen nettopp ha skilt seg? Eller kanskje datteren opplever mobbing på skolen? Anonymkode: 34855...6d9
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #23 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nå vet vi ingenting om hvorvidt HI sin datter har vært slik gjennom livet, eller om det har blitt slik den senere tiden. For alt vi vet kan HI og mannen nettopp ha skilt seg? Eller kanskje datteren opplever mobbing på skolen? Anonymkode: 34855...6d9 Skjønte du ikke at første del av svaret mitt var svar til hun som hevdet at de med autisme ikke kan lese kroppsspråk og være følsom? Jeg skiller med avsnitt og direkte henvendelse til HI når jeg svarer henne direkte, og det eneste jeg peker på der er akkurat det HI selv beskriver. Datteren har en funksjonsnedsettelse slik ting er akkurat nå, og da bør hun ta det opp med lege, uavhengig av årsak. Anonymkode: 30ec9...566
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2023 #24 Skrevet 15. desember 2023 Anonym bruker skrev (På 12.12.2023 den 0.01): Hvis hun får med seg stemninger, hint og kroppsspråk så er det ikke autisme. Da høres det mer ut som en ekstra sensitivitet som barn vokst opp i hjem preget av psykisk sykdom, vold eller rus har utviklet. Anonymkode: 34855...6d9 Enig Anonymkode: 90d32...45d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå