Gå til innhold

Dere som sabler ned Dureks råd og tanker - jeg regner med at ingen av dere er religiøse

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er onde ånder? Alle religiøse tror på det. 

Anonymkode: bf996...a52

Onde ånder? Nja… det stemmer ikke helt.

Anonymkode: 0a2de...992

Fortsetter under...

Onde ånder? Nja… det stemmer ikke helt.

Jo. Vi kjenner alle til djevelen. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo. Vi kjenner alle til djevelen. 

Det er ikke en ånd. Eneste ånden jeg har lest om er den hellige ånd. Den er ikke ond.

Det er ikke en ånd. Eneste ånden jeg har lest om er den hellige ånd. Den er ikke ond.

Hva er djevelen da? En person? 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva er djevelen da? En person? 

En fallen engel. Lucifer, lysbæreren, Guds nærmeste engel til han ble kastet ut av himmelen sammen med 1/3 av englene fordi han mente Gud elsket mennesker høyere enn ham.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi hans tanker og ideer er nemlig like tullete og ulogiske som de kristne og muslimer forfekter. Bare sånn at det er sagt. 

Anonymkode: 1b184...10f

Det er faktisk for dumt til å kommentere. Forumets 2 kverulanter er heldigvis ikke rettesnoren for normale mennesker.

Anonymkode: a7457...d7d

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

En fallen engel. Lucifer, lysbæreren, Guds nærmeste engel til han ble kastet ut av himmelen sammen med 1/3 av englene fordi han mente Gud elsket mennesker høyere enn ham.

Ja, men når djevelen liksom "tar bolig i deg' da? Du har sikkert hørt det  Det ser ut som om du vet hva du snakker om. 

Ja, men når djevelen liksom "tar bolig i deg' da? Du har sikkert hørt det  Det ser ut som om du vet hva du snakker om. 

«Djevelen tar bolig i deg» er en metafor

Hvordan forklarer du det? 

Jeg har forklart det. Du må ta deg tid til å lese svarene du får. 

Anonymkode: 847e8...eaf

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

«Djevelen tar bolig i deg» er en metafor

Forklar da? Når katolikker og andre kristne vil drive utdrivelse av... hva?  Du vet jo hva det handler om? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke ta til meg svar jeg ikke forstår. Dessverre. 

Nei, det skjønner jeg. Men du kan ikke mene at det er brukere her som skal ta ansvar for å forklare deg ting de fleste andre skjønner. Du får bare bruke litt ekstra tid, så ser du det nok selv. 

Personlig tro har ingenting i denne saken å gjøre. 

Det mener jeg er feil. Å mene at man skal bedrive demonutdrivelse på barn er galskap enten man tror på Gud, Allah eller Tor med hammeren. 

Jeg er uenig. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du har dessverre ikke forklart noe som helst. Hvis du ikke kan det, så ikke bruk hersketeknikk og legg skylden på meg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du har dessverre ikke forklart noe som helst. Hvis du ikke kan det, så ikke bruk hersketeknikk og legg skylden på meg. 

All forklaring du trenger står i første innlegg.  

All forklaring du trenger står i første innlegg.  

Det er ingen forklaring. Det er en mening 🙂

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Forklar da? Når katolikker og andre kristne vil drive utdrivelse av... hva?  Du vet jo hva det handler om? 

Det er kun katolikker som driver med eksorsisme av demoner. At djevelen tar bolig i en betyr bare at man ta ukristne valg

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det er kun katolikker som driver med eksorsisme av demoner. At djevelen tar bolig i en betyr bare at man ta ukristne valg

Jeg tror du og flere her ikke har fått med dere historien om Jan Aage Thorp. Predikant og medlem av pinsemenigheten som var i kontroversi med sin egen sønn Anders (?) Thorp pga praksis med demonitdrivelser. 

Hvis du tror at han er et unikt tilfelle i Norge, så tenker jeg at du tar feil. Det blir bare ikke snakket så høyt om. 

Jeg syns du og flere her fremstår utrolig uvitende og naive inntil det banale. Og mye mulig det er media sin skyld, som ikke skriver nok om slikt? 

Men når Durek gjør, så blir det så klart full orkan

Og dere tror han er helt unik?

Lenge leve ignoransen. "Bare katolikker" ? 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fordi hans tanker og ideer er nemlig like tullete og ulogiske som de kristne og muslimer forfekter. Bare sånn at det er sagt. 

Kristne og muslimske foreldre oppdrar muligens ungene til å tro på en gud. Men de bruker sjelden åndemaning i barneoppdragelsen som erstatning for følelsesregulering og grensesetting. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du og flere her ikke har fått med dere historien om Jan Aage Thorp. Predikant og medlem av pinsemenigheten som var i kontroversi med sin egen sønn Anders (?) Thorp pga praksis med demonitdrivelser. 

Hvis du tror at han er et unikt tilfelle i Norge, så tenker jeg at du tar feil. Det blir bare ikke snakket så høyt om. 

Jeg syns du og flere her fremstår utrolig uvitende og naive inntil det banale. Og mye mulig det er media sin skyld, som ikke skriver nok om slikt? 

Hvis du vet mer om dette, så snakk høyt om det da? Finn fram fakta til oss. Jeg er nysgjerrig.

Nei, men det er da ingen hersketeknikk at noen andre er glupere enn deg? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sikkert fordi ingen har omtalt kristne, muslimer og andre på den måten Durek blir omtalt her? 

Har aldri sett at kristne fks blir omtalt som barnemishandlere her? I så fall. Vis meg hvor? Eller muslimer? Eller jøder? Eller Buddhister? 

Det er jevnlig tråder her om religion. Sikkert annenhver måned. Flere religioner blir beskrevet som mishandlende når det gjelder barn, særlig islam og kristendom. 

Ingen kan "vise deg" det, ettersom de da vil bli sittende og tråle et forum med flere millioner innlegg for å finne dem du ikke har lest. Men dette har vært sagt, også innenfor det siste året. Hvis det er et poeng, da. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og samtidig kan man stille spørsmålet hvorfor vi skal akseptere visse som tror på eventyr -les kristne og muslimer, mens andre skal det les av. 

Det står deg da fritt å le av hvem du vil og respektere hvem du vil. Der er ingen instruks på det, altså. Jeg ler mye av både kristne og muslimer, og innimellom rister jeg på hodet av dem, og av jøder også. Og jeg ler godt av "sjaman" Durek.

Men siden jeg har et minimum av dannelse, ler jeg ikke så de hører på. Man kan respektere mennesker, og ta hensyn til mennesker, selv om man ler av religion. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

På hvilken måte tenker du at de radikaliserte representerer et flertall?

Konflikten med sønnen handler ikke bare om demonutdrivelser. Det handler om oppdragelse der faren brukte vold. Noe ingen voksne i en pinsemenighet skal forsvare.

Du må gjerne mene jeg er uvitende, men jeg vet at de fleste kristne pinsevenner tar avstand til ham, og tar avstand til Hanevolds metoder for å tjene penger. De var kritiske til Samuelsens alkoholbruk, og de har tatt avstand til mange fler. Akkurat som at de fleste muslimer tar avstand til IS. At de går ut i fra samme tro betyr ikke at de har de samme verdiene

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

På hvilken måte tenker du at de radikaliserte representerer et flertall?

Konflikten med sønnen handler ikke bare om demonutdrivelser. Det handler om oppdragelse der faren brukte vold. Noe ingen voksne i en pinsemenighet skal forsvare.

Du må gjerne mene jeg er uvitende, men jeg vet at de fleste kristne pinsevenner tar avstand til ham, og tar avstand til Hanevolds metoder for å tjene penger. De var kritiske til Samuelsens alkoholbruk, og de har tatt avstand til mange fler. Akkurat som at de fleste muslimer tar avstand til IS. At de går ut i fra samme tro betyr ikke at de har de samme verdiene

Det var et svar til en som skrev at dette kun gjaldt katolikker. Det har vært satt lys på mange kristne miljøer gjennom årene. Og så blir det glemt. Hvem snakker om kristne lenger? Såvidt jeg vet var det sist om JV? 

At de fleste tar avstand er sikkert sant det, men jeg vet at kristne tror på ondt og godt, og hva det onde er, ville vært interessant å gått litt i dybden av. 

Jeg vil ikke forsvare Durek her. På ingen måte. Men vi må ikke miste hodet helt og tro at det er han som er gal, at han er alene om disse tankene. For det er han kke. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det var et svar til en som skrev at dette kun gjaldt katolikker. Det har vært satt lys på mange kristne miljøer gjennom årene. Og så blir det glemt. Hvem snakker om kristne lenger? Såvidt jeg vet var det sist om JV? 

At de fleste tar avstand er sikkert sant det, men jeg vet at kristne tror på ondt og godt, og hva det onde er, ville vært interessant å gått litt i dybden av. 

Jeg vil ikke forsvare Durek her. På ingen måte. Men vi må ikke miste hodet helt og tro at det er han som er gal, at han er alene om disse tankene. For det er han kke. 

Men det er bare katolikker som tror på besettelse av demoner og driver eksorsisme. Om noen pinsevenner gjør det, så tar de andre avstand.

De fleste tror vel på godt og ondt. Noen er gode, noen er onde. Pinsevenner tror på at Guds kraft kan utdrive det onde i mennesker, men ikke at det er onde ånder. De tror også at barn er uskyldige og at for å komme til himmelen må du «bli som et barn». Derfor døpes de heller ikke som barn, men som voksne som har tatt egne valg.

Selv om noen få pinsevenner hevder at de utdriver demoner og onde ånder, så er jo disse radikale, og representerer ikke et flertall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...