Gå til innhold

Dere som sabler ned Dureks råd og tanker - jeg regner med at ingen av dere er religiøse

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det er bare katolikker som tror på besettelse av demoner og driver eksorsisme. Om noen pinsevenner gjør det, så tar de andre avstand.

De fleste tror vel på godt og ondt. Noen er gode, noen er onde. Pinsevenner tror på at Guds kraft kan utdrive det onde i mennesker, men ikke at det er onde ånder. De tror også at barn er uskyldige og at for å komme til himmelen må du «bli som et barn». Derfor døpes de heller ikke som barn, men som voksne som har tatt egne valg.

Selv om noen få pinsevenner hevder at de utdriver demoner og onde ånder, så er jo disse radikale, og representerer ikke et flertall

Anonymkode: 0a2de...992

Jeg oppfatter dette som en benektelse på at også andre kristne tror på dette i mange tilfeller. Eller, det kan være at vi har ulike erfaringer. Har du sett serien om Knutby?  Så galt kan det være, og det er mye som holdes skjult for mennesker utenfor miljøene. Eller det kan hende det ikke holdes skjult, men at de fleste utenfor ikke er interessert i å vite særlig mye. Hva om flere kristne sto fram med sine forestillinger om hva de egentlig tror på? 

Vil du si at kristne ikke tror på onde ånder?  For det har jeg sterkt inntrykk av at mange gjør. 

Anonymkode: bf996...a52

Fortsetter under...

Jeg oppfatter dette som en benektelse på at også andre kristne tror på dette i mange tilfeller. Eller, det kan være at vi har ulike erfaringer. Har du sett serien om Knutby?  Så galt kan det være, og det er mye som holdes skjult for mennesker utenfor miljøene. Eller det kan hende det ikke holdes skjult, men at de fleste utenfor ikke er interessert i å vite særlig mye. Hva om flere kristne sto fram med sine forestillinger om hva de egentlig tror på? 

Vil du si at kristne ikke tror på onde ånder?  For det har jeg sterkt inntrykk av at mange gjør. 

Nå blander du snørr og barter her. At noen kristne menigheter er radikale betyr ikke at kristendom forsvarer demonutdrivelse på barn. 

Jeg skjønner ikke agendaen din her? Fordi andre er like ille så er Durek sin oppfordring ok? Eller? 

Anonymkode: 847e8...eaf

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nå er ikke jeg utenfor miljøet selv om jeg ikke er kristen. Jeg er oppvokst med det. Jeg vet hva de tror på, og onde ånder og demoner (i vår beskrivelse av dem som noe fysisk) finnes ikke. Som metaforer finnes de.

Det finnes ikke noe helvete heller. Det finnes fortapelse. Det finnes ingen djevel, men det finnes en fallen engel som har mange navn. Ofte mange av de som vi i dag bruker som banneord (jævel, faen, satan osv.)

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nå blander du snørr og barter her. At noen kristne menigheter er radikale betyr ikke at kristendom forsvarer demonutdrivelse på barn. 

Jeg skjønner ikke agendaen din her? Fordi andre er like ille så er Durek sin oppfordring ok? Eller? 

Nei. Men jeg har ofte kritisert en del praksis i kristne miljøer. Jeg er ikke mot religion eller troende mennesker, men det er elementer innen mange miljøer jeg betrakter som mindre heldige. Folk bryr seg ikke. Så fort det er Durek som kommer med noe eksentrisk, så er det full oppstandelse. Kun fordi det er ham?  På meg virker det som om folk elsker drama, og elsker syndebukker hvor de kan få ut mest mulig guffe på. Martha har forlengst gått ut fra kongehuset. Hun og døtrene er blitt kjendiser som er venner med andre kjendiser, som influensere stort sett. Hvor mye makt tror folk at Durek har egentlig? 

Er det vits i å gi ham så mye? Han er en orginal som har sin greie. Punktum liksom? 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nei. Men jeg har ofte kritisert en del praksis i kristne miljøer. Jeg er ikke mot religion eller troende mennesker, men det er elementer innen mange miljøer jeg betrakter som mindre heldige. Folk bryr seg ikke. Så fort det er Durek som kommer med noe eksentrisk, så er det full oppstandelse. Kun fordi det er ham?  På meg virker det som om folk elsker drama, og elsker syndebukker hvor de kan få ut mest mulig guffe på. Martha har forlengst gått ut fra kongehuset. Hun og døtrene er blitt kjendiser som er venner med andre kjendiser, som influensere stort sett. Hvor mye makt tror folk at Durek har egentlig? 

Er det vits i å gi ham så mye? Han er en orginal som har sin greie. Punktum liksom? 

Hvor mye makt har folk i offentligheten? Mennesker blir dratt mot det radikaliserte hele tiden. Også Durek. Man kan ikke bare gå ut av en familie. En offentlig person er hun uansett hvor mye hun ønsker å ikke være det. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye makt har folk i offentligheten? Mennesker blir dratt mot det radikaliserte hele tiden. Også Durek. Man kan ikke bare gå ut av en familie. En offentlig person er hun uansett hvor mye hun ønsker å ikke være det. 

De har den makten media og følgere gir dem. Hverken mer eller mindre. 

Vi må ikke miste hodet helt fordi han kommer med slike utsagn. Det er jo ganske typisk både han og Martha, og siden de er såpass kontroversielle tror jeg neppe så mange blir påvirket til å bli som dem eller vil dele tro og synspunkter. Noen må få være eksentriske også, og så kan kanskje nordmenn være litt stolte over at alle blir både inkludert og tatt inn i varmen her. Sånn tilsynelatende.

Nordmenn blir sett på som rimelig kontroversielle selv med personer som han og Martha i kongefamilien. Jeg syns det er litt fornøyelig og også fint, for å være ærlig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Om han er så uinteressant så er det rart at du er så ivrig på å diskutere han.  

At folk ikke er så interessert i å diskutere religion på generell basis med deg har da ingenting med vårt syn på denne sjarlatanen. Det er rart hvis du tror at du kan sette agenda for hva som skal diskuteres. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Om han er så uinteressant så er det rart at du er så ivrig på å diskutere han.  

At folk ikke er så interessert i å diskutere religion på generell basis med deg har da ingenting med vårt syn på denne sjarlatanen. Det er rart hvis du tror at du kan sette agenda for hva som skal diskuteres. 

Jeg diskuterer ham fordi jeg syns diskusjonene rundt og om han er morsomme . Dette aspektet med at folk elsker drama 🙂 

Jeg prøvde bare å si at saken her er egentlig som vanlig ikke det viktigste, men personen. Alt handler stort sett alltid om person. Det er som om folk går og venter på neste kontroversielle utspill fra ham, for da kan de gå mer amok igjen 🙂

Ps jeg syns også Durek har litt underholdningsverdi da. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg diskuterer ham fordi jeg syns diskusjonene rundt og om han er morsomme . Dette aspektet med at folk elsker drama 🙂 

Jeg prøvde bare å si at saken her er egentlig som vanlig ikke det viktigste, men personen. Alt handler stort sett alltid om person. Det er som om folk går og venter på neste kontroversielle utspill fra ham, for da kan de gå mer amok igjen 🙂

Ps jeg syns også Durek har litt underholdningsverdi da. 

Saken er jo ekstrem viktig! At det er en klovn som kommer med påstanden hjelper jo ikke når det finnes mennesker som tror på han. 

Jeg tror ikke at det er mange som venter på utspill fra den kanten, han er ganske glemt mellom stuntene sine  

Hvordan du kan avfeie mulig barnemishandling som god underholdning er urovekkende. Er du litt blendet av at han er kjendis?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Saken er jo ekstrem viktig! At det er en klovn som kommer med påstanden hjelper jo ikke når det finnes mennesker som tror på han. 

Jeg tror ikke at det er mange som venter på utspill fra den kanten, han er ganske glemt mellom stuntene sine  

Hvordan du kan avfeie mulig barnemishandling som god underholdning er urovekkende. Er du litt blendet av at han er kjendis?

Nei, jeg syns tvert i mot at det ikke er en sak. Hadde det blitt kjent at foreldre oppsøkte ham for å få "hjelp" på den måten han formidler, så ja- DA kunne det vært en sak. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg syns tvert i mot at det ikke er en sak. Hadde det blitt kjent at foreldre oppsøkte ham for å få "hjelp" på den måten han formidler, så ja- DA kunne det vært en sak. 

Det er forstyrrende at du anser oppfordring til barnemishandling som eksentrisk og underholdende. 

Det er forstyrrende at du anser oppfordring til barnemishandling som eksentrisk og underholdende. 

Er du overrasket?

Anonymkode: a7457...d7d

Er du overrasket?

Egentlig ikke. Noen miste helt gangsynet når det er kjendiser som formidler noe. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg finner ikke det underholdende. Jeg finner diskusjonene rundt og om Durek underholdebde. Du trenger ikke å manipulere selv om du er uenig med meg. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg finner ikke det underholdende. Jeg finner diskusjonene rundt og om Durek underholdebde. Du trenger ikke å manipulere selv om du er uenig med meg. 

Du finner hans utspill underholdende. Smakløst. 

Operandien er jo å være mest mulig uenig, uansett hvor idiotisk det er.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det hender at jeg gjør det. Det må du bare synes er smakløst. Det er fascinerende at han klarer å få akkurat den oppmerksomheten han trenger - alltid. 

Samtidig som jeg blir litt oppgitt over at media bidrar. Eller ser humoren i det også enkelte ganger. 

Ja, det hender at jeg gjør det. Det må du bare synes er smakløst. Det er fascinerende at han klarer å få akkurat den oppmerksomheten han trenger - alltid. 

Samtidig som jeg blir litt oppgitt over at media bidrar. Eller ser humoren i det også enkelte ganger. 

Det er bra at oppfordring til barnemishandling morer deg. Media skriver om det du klikker deg inn på. 

Det er bra at oppfordring til barnemishandling morer deg. Media skriver om det du klikker deg inn på. 

Nei det morer meg som sagt ikke.

Det morer meg heller ikke at det foregår det jeg betrakter som barnemishandling i enkelte kristne miljøer.

Jeg hørte en predikant som holdt tale om et barn som hadde hørt om Jesus og hva som ville skje hvis man ikke fulgte ham. Det barnet  gikk fra dør til dør for å advare foreldre og andre barn om helvete. Hun gjorde et stort poeng ut av at det var hun som hadde vært dette ( fantastiske ) barnet. Det lå nok i henne å formidle budskapet. 

Den var drøy syns jeg. At barn blir så skremt av helvete. Av om de blir igjen på jorden når alle blir hentet. Om de synder på nåden. Og Gud ser alt de gjør og vet alt de tenker. Slike ting. 

Ser aldri sånt blir diskutert. Men så er det jo heller ikke Durek som snakker om det 🙃

Dåpsritualet i den lutherske kirken inneholder eksorsisme, så vi er nok mange som har vært gjennom den praksisen. Det er likevel absurd å sammenlikne disse to, fordi Dureks råd er direkte skadelige, mens dåpsritualet er, for de fleste, ren liturgi.

Anonymkode: cb66a...8fa

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei det morer meg som sagt ikke.

Det morer meg heller ikke at det foregår det jeg betrakter som barnemishandling i enkelte kristne miljøer.

Jeg hørte en predikant som holdt tale om et barn som hadde hørt om Jesus og hva som ville skje hvis man ikke fulgte ham. Det barnet  gikk fra dør til dør for å advare foreldre og andre barn om helvete. Hun gjorde et stort poeng ut av at det var hun som hadde vært dette ( fantastiske ) barnet. Det lå nok i henne å formidle budskapet. 

Den var drøy syns jeg. At barn blir så skremt av helvete. Av om de blir igjen på jorden når alle blir hentet. Om de synder på nåden. Og Gud ser alt de gjør og vet alt de tenker. Slike ting. 

Ser aldri sånt blir diskutert. Men så er det jo heller ikke Durek som snakker om det 🙃

At ikke du ser at det blir diskutert betyr ikke at det ikke skjer. Er du seriøs nå?

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

At ikke du ser at det blir diskutert betyr ikke at det ikke skjer. Er du seriøs nå?

Når så du dette ble diskutert sist, og hva var ditt bidrag da? 

Selvfølgelig er jeg seriøs. Dette ser jeg også alvorlig på. Tråden handler om Durek kontra religiøse mennesker, og du har ikke skrevet noe om sistnevnte her såvidt jeg kan se? 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Når så du dette ble diskutert sist, og hva var ditt bidrag da? 

Selvfølgelig er jeg seriøs. Dette ser jeg også alvorlig på. Tråden handler om Durek kontra religiøse mennesker, og du har ikke skrevet noe om sistnevnte her såvidt jeg kan se? 

Du får ta meg på mitt ord når jeg sier at jeg har diskutert religion med andre 😂jeg har ikke større behov for at du skal tro meg. 

Jeg har svart på hi. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du får ta meg på mitt ord når jeg sier at jeg har diskutert religion med andre 😂jeg har ikke større behov for at du skal tro meg. 

Jeg har svart på hi. 

Ok

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Fordi hans tanker og ideer er nemlig like tullete og ulogiske som de kristne og muslimer forfekter. Bare sånn at det er sagt. 

Anonymkode: 1b184...10f

Du tror ikke det ville blitt hurlumhei om ledere (av hvilket som helst slag) i den norske kirke ba foreldre drive eksorsisme på sine utagerende barn? Det tror jeg. Heldigvis.

Mange grunner til at barn utagerer. En er at de ikke har det bra hjemme. Mon tro om Durek har tenkt på det.

Anonymkode: d748f...a3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...