Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Del Skrevet 11. desember 2023 Har tre barn mellom 9 og 15 som jeg ønsker å få til å bidra mer hjemme med litt husarbeid. Ønsker også at de skal få tjene seg litt ukepenger som de kan disponere selv. Tenker det er god læring i å lære dem til å se at det lønner seg å jobbe for å få penger. Men nå føler jeg at jeg har prøvd alle mulige løsninger på hvordan organisere dette. Ingenting funker i lengden, og det virker som de lever fint uten ukepenger. Dette til tross for at jeg ikke kjøper noe utenom det aller mest nødvendige i løpet av året. De lever altså på det de får i bursdagsgaver og til jul. Jeg er selv kronisk syk og klarer ikke bruke store deler av dagen og all min energi på få dem til å gjøre husarbeid. Hvordan løser dere andre dette, og hvordan får dere det til å gå av seg selv i lengden? Anonymkode: d38b3...a9e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Del Skrevet 11. desember 2023 Vi hjelper hverandre uten å få betalt for det. Å si nei når noen spør om hjelp er ikke aktuelt, så lenge man har tid og helse til det. Anonymkode: d9db5...dab Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Del Skrevet 11. desember 2023 Hos oss har han på 12, støvsuget huset hver mandag, han har spart opp til en dyr ting han ønsker seg. Han på 15, han gjør somregel det jeg spør om, som f eks om han kan sette på klesvasken etter skolen, rydde opp det jeg ber om osv, han får fast månedslønn. Eldste ryddet og vasket i huset, mens hun bodde hjemme, og fikk fast månedslønn. Flere av barnas venner gjør ingenting, som å holde orden på sine rom og skifte på senga, det gjør de og selv hos meg. Anonymkode: 9f023...2e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Vi hjelper hverandre uten å få betalt for det. Å si nei når noen spør om hjelp er ikke aktuelt, så lenge man har tid og helse til det. Anonymkode: d9db5...dab Det er jeg helt enig i. Og de gjør gjerne små oppgaver eller tjenester hvis jeg spør. Men det blir mye mas føler jeg. Jeg ønsker å få dem til å ville hjelpe til av seg selv, gjerne for å kunne tjene egne penger og se verdien av det. Hi Anonymkode: d38b3...a9e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hos oss har han på 12, støvsuget huset hver mandag, han har spart opp til en dyr ting han ønsker seg. Han på 15, han gjør somregel det jeg spør om, som f eks om han kan sette på klesvasken etter skolen, rydde opp det jeg ber om osv, han får fast månedslønn. Eldste ryddet og vasket i huset, mens hun bodde hjemme, og fikk fast månedslønn. Flere av barnas venner gjør ingenting, som å holde orden på sine rom og skifte på senga, det gjør de og selv hos meg. Anonymkode: 9f023...2e3 Går det av seg selv eller må du etterspørre og minne på hele tiden? Hvor mye får de i uken/mnd? Anonymkode: d38b3...a9e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #6 Del Skrevet 11. desember 2023 Du har nok gjort en feil i å vente for lenge. Jeg sier at man bidrar etter evne og alder i en husholdning, ingen bor på hotell. Men det har jeg sagt siden ungene var 2-3 år gamle, og da blir det en vane. En 4-åring kan fint dekke bordet til middag, en 6-åring kan fint rydde ut av oppvaskmaskinen, en 10-åring kan fint støvsuge i stuen osv. MEN, du kan ikke forvente at ungene ser hva som skal gjøres, for det gjør de ikke, det kommer mye senere. Du må være fornøyd med at de gjør det de blir bedt om. F.eks kan min 14 åring fint bare tråkke over søppelposen som står i gangen uten å ense at den skulle vært tatt med ut når hun gikk. De har tankene sine helt andre steder og registrerer det ikke i det hele tatt... Sier jeg til min 16 åring at hun må ta ut av oppvaskmaskinen så gjør hun det, og sier jeg til min 14 åring at hun skal ta med seg det rene tøyet opp så gjør hun det, men ingen av dem gjør det helt av seg selv. 19-åringen har begynt å se det selv, støvsuge kjellerstua på egen initiativ fordi det ikke skal være bøssete på gulvet når han får noen kompiser over osv. Så plutselig begynner hjernen deres å virke litt mer voksent. Men unger og tenåringer må vi rett og slett gjete litt. Det blir ikke noe automatikk i at de skal gjøre ting på eget initiativ. Lommepenger er ikke bundet opp mot husarbeidet her i huset da, jeg mener alle skal bidra uten noe "Hva får jeg for det?"-mentalitet, ingen får betalt for å gjøre husarbeid. Anonymkode: 4af44...adc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Du har nok gjort en feil i å vente for lenge. Jeg sier at man bidrar etter evne og alder i en husholdning, ingen bor på hotell. Men det har jeg sagt siden ungene var 2-3 år gamle, og da blir det en vane. En 4-åring kan fint dekke bordet til middag, en 6-åring kan fint rydde ut av oppvaskmaskinen, en 10-åring kan fint støvsuge i stuen osv. MEN, du kan ikke forvente at ungene ser hva som skal gjøres, for det gjør de ikke, det kommer mye senere. Du må være fornøyd med at de gjør det de blir bedt om. F.eks kan min 14 åring fint bare tråkke over søppelposen som står i gangen uten å ense at den skulle vært tatt med ut når hun gikk. De har tankene sine helt andre steder og registrerer det ikke i det hele tatt... Sier jeg til min 16 åring at hun må ta ut av oppvaskmaskinen så gjør hun det, og sier jeg til min 14 åring at hun skal ta med seg det rene tøyet opp så gjør hun det, men ingen av dem gjør det helt av seg selv. 19-åringen har begynt å se det selv, støvsuge kjellerstua på egen initiativ fordi det ikke skal være bøssete på gulvet når han får noen kompiser over osv. Så plutselig begynner hjernen deres å virke litt mer voksent. Men unger og tenåringer må vi rett og slett gjete litt. Det blir ikke noe automatikk i at de skal gjøre ting på eget initiativ. Lommepenger er ikke bundet opp mot husarbeidet her i huset da, jeg mener alle skal bidra uten noe "Hva får jeg for det?"-mentalitet, ingen får betalt for å gjøre husarbeid. Anonymkode: 4af44...adc Takk for svar. Må bare skyte inn at jeg har prøvd ulike løsninger siden de var veldig liten, og har prøvd å differensiere ut i fra alder. Hvis ukepenger ikke skal være knyttet opp til husarbeid og oppgaver i heimen, hvordan skal de da kunne tjene egne penger? Er ikke det viktig læring å oppleve sammenhengen mellom det å gjøre noe og det å tjene noe? Hi Anonymkode: d38b3...a9e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 11. desember 2023 #8 Del Skrevet 11. desember 2023 (endret) Du krever husarbeid, det er ikke et valg eller noe de trenger penger for. De kan evt gjøre ekstra større prosjekter for penger om de trenger det, men utgangspunktet er at de har arbeidsplikt og du er sjef i huset. Det er ikke diskuterbart. Og om de ikke er interessert i penger så slipper du ta den biten ennå. Den kommer. Endret 11. desember 2023 av sug lut Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the amazing spidermamma Skrevet 11. desember 2023 #9 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Må bare skyte inn at jeg har prøvd ulike løsninger siden de var veldig liten, og har prøvd å differensiere ut i fra alder. Hvis ukepenger ikke skal være knyttet opp til husarbeid og oppgaver i heimen, hvordan skal de da kunne tjene egne penger? Er ikke det viktig læring å oppleve sammenhengen mellom det å gjøre noe og det å tjene noe? Hi Anonymkode: d38b3...a9e Det er også viktig å lære å bidra uten å få noe igjen for det. Man er en del av familien, og da skal alle bidra uavhengig av om man får penger for det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 11. desember 2023 #10 Del Skrevet 11. desember 2023 Jeg tror det dummeste man gjør, er å late som om husarbeid er en betalt jobb. For som du jo selv har observert: en jobb kan jo sies opp, og dersom kontrakten er at man ikke trenger å jobbe hvis man ikke vil ha betalt, så kan man når som helst avstå fra begge deler. Og man har etablert en tanke om at husarbeidet er mors "eiendom" som hun uansett har, og som hun kan selge litt av - hvis hun finner en kjøper. Man gjør oppgaven for HENNE. Men gjøre husarbeid og nødvendige oppgaver i hjemmet er ikke noe man gjør "for mor". Det er noe man gjør for seg selv. Man rydder i rot og vasker skitt, fordi man selv bebor det rotete og skitne arealet. Man bærer hjem handleposer og lager mat fordi man selv trenger å spise, og man vasker klær og tallerkener fordi man har bruk for reine. Og det er det ungene må lære. Ikke at de "hjelper" deg, eller "gjør en jobb", men at de hjelper seg selv og blir i stand til å leve et normalt liv. Jeg har store barn, så de har skjønt det, da. Men de fikk ikke ukepenger for selvfølgeligheter. De fikk penger for større jobber som var noe utenom det vanlige. Jeg kjenner ei som begynte å gi sønnen penger for å kle på seg (!) fordi, som hun sa, alternativet var å mase på ham hele formiddagen for å få dem på. Da tenker jeg hun har skapt ris til egen bak! I ditt tilfelle tenker jeg at det lureste du gjør er å legge deg på sofaen, erklære at du er syk og sliten og at de får skrape sammen en middag til dere. Gi dem muligheten til mestring og ansvar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 11. desember 2023 #11 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Er ikke det viktig læring å oppleve sammenhengen mellom det å gjøre noe og det å tjene noe? Hi Anonymkode: d38b3...a9e Hvis det er en ekte jobb, så. Ikke hvis det er den daglige driften av et hjem. Vil jeg ha dem til å spa opp et nytt potetland bak huset, så må jeg betale. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 11. desember 2023 #12 Del Skrevet 11. desember 2023 Vi hadde jo en viss sum de kunne tjene utenom de faste oppgavene de hadde. Og faste oppgaver hadde de jo fra de var små. Hvis dine ikke har hatt det, så er det vanskeligere å endre det når de er 15. Sier de bare nei til å gjøre det de får beskjed om? Penger må ikke være noe alle vil ha mer av hvis de har så mye at de ikke savner noe. Å lokke med noe de ikke trenger eller har lyst på er ingen vits. Jeg syns ikke som foreslått her at du skal bruke din kroniske sykdom for å appellere til dem. Foreldre bør aldri spille offer som barna skal ta hensyn til og ta ansvar for! Du må nesten forvente at de gjør som de får beskjed om, og du må finne en måte å være mer autoritær på når det gjelder dette. Det går an å si ting på en måte som gjør at andre lytter og utfører det du sier, men hvis du må starte nå, så tar det noen forsøk for å få gjennom dette. Hvis noen må øve seg på å bli hørt, så kan det ta gjennomsnittlig syv forsøk før det når gjennom, så det er om å gjøre og ikke gi opp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Takk for svar. Må bare skyte inn at jeg har prøvd ulike løsninger siden de var veldig liten, og har prøvd å differensiere ut i fra alder. Hvis ukepenger ikke skal være knyttet opp til husarbeid og oppgaver i heimen, hvordan skal de da kunne tjene egne penger? Er ikke det viktig læring å oppleve sammenhengen mellom det å gjøre noe og det å tjene noe? Hi Anonymkode: d38b3...a9e De får lommepenger fordi de er barna mine og jeg forsørger dem. De får ekstra penger for jobber de gjør utenom det vanlige husarbeidet. Vaske bilen, male gjerdet, stable ved og slike ting. De får også en 50-lapp av naboen for å ta inn posten deres når de er i syden, av bestefar for å hjelpe han i hagen osv. Men å støvsuge gangen eller rydde på plass rene klær er ikke betalt arbeid, ikke for meg og ikke for dem. Det er noe som må gjøres for å få livet i "fam. Hansen" til å gå rundt. Anonymkode: 4af44...adc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 11. desember 2023 #14 Del Skrevet 11. desember 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Vi hadde jo en viss sum de kunne tjene utenom de faste oppgavene de hadde. Og faste oppgaver hadde de jo fra de var små. Hvis dine ikke har hatt det, så er det vanskeligere å endre det når de er 15. Sier de bare nei til å gjøre det de får beskjed om? Penger må ikke være noe alle vil ha mer av hvis de har så mye at de ikke savner noe. Å lokke med noe de ikke trenger eller har lyst på er ingen vits. Jeg syns ikke som foreslått her at du skal bruke din kroniske sykdom for å appellere til dem. Foreldre bør aldri spille offer som barna skal ta hensyn til og ta ansvar for! Du må nesten forvente at de gjør som de får beskjed om, og du må finne en måte å være mer autoritær på når det gjelder dette. Det går an å si ting på en måte som gjør at andre lytter og utfører det du sier, men hvis du må starte nå, så tar det noen forsøk for å få gjennom dette. Hvis noen må øve seg på å bli hørt, så kan det ta gjennomsnittlig syv forsøk før det når gjennom, så det er om å gjøre og ikke gi opp. Jeg tenker vel at det er en del forskjell på å "spille offer" og å realitetsorientere ungene om at de voksne også kun er mennesker, med sine begrensninger. Å skjerme dem fra hva og hvem man faktisk er, er bare dårlig gjort. Å gnage sju ganger på det samme funker i alle fall ikke. Da har man fratatt seg selv absolutt all autoritet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er jeg helt enig i. Og de gjør gjerne små oppgaver eller tjenester hvis jeg spør. Men det blir mye mas føler jeg. Jeg ønsker å få dem til å ville hjelpe til av seg selv, gjerne for å kunne tjene egne penger og se verdien av det. Hi Anonymkode: d38b3...a9e Glem det. Både masing og kjefting er en del av oppdragelsen og en del av det å være en god mor. Barn og ungdomer trenger å få testet grenser. Anonymkode: 6e976...c6e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444665-ukepenger/#findComment-150043461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå