Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg er alene med to barn. Kom til å tenke på at vi ikke har de vanligste tradisjonelle juletradisjonene. Vi koser oss, så det er for så vidt ikke et problem. Jeg bryr meg ikke om hva andre mener, men det slo meg nå at andre må tenke at dette er stusselig. Våre tradisjoner: - pynter juletreet sammen 1.søndag i advent, jeg setter på plass treet og lysene. Barna pynter treet. Ikke noe julekaker, kakao, julemusikk eller lignende. Kun oss, juletreet og samtaler/latter. - pynter resten av huset ca 2 uker før jul. Jeg bærer ned Esker fra loftet, og barna er så ivrige at eskene er åpnet og de har funnet frem sine favoritter før jeg har vært siste tur på loftet😅 bi pynter sammen, barna pynter mest. Det er det eneste som er fast. Ellers tar vi alt på sparket. Vi tenner adventslys, men når det passer oss siden de er hos far iblant. Vi har ikke vært på julegrantenning. Vi har ikke hatt juleverksted. Vi har ikke bakt julekaker (ingen av oss liker tørre kaker/kjeks). Vi kjøpte en boks Pepperkaker og pyntet med melis og pynt. Vi har aldri hatt pepperkakehus. Vi hører aldri på julemusikk. Vi ser aldri julefilmer. Hvis jeg spør barna om vi skal se en julefilm, så sier de ja. Men når de skal velge, så ser de noe annet de vil se, evt den serien Vi følger med på sammen. Og det er koselig og helt ok for meg, så da blir det sånn. De har pakkekalender og julestrømpe. Men julestrømpen brukes hele desember. De våkner feks lørdager i desember til lørdagsgodt i strømpen. De spør selv om jeg kan putte lørdagsgodten oppi, og så klart gjør jeg det. Jeg sier ikke nei til noe barna synes er gøy fordi at strømpen er hellig og kun ment til bruk én morgen i løpet av hele året. De synes det er sååå stas. De første 7 årene med barn i hus feiret vi alene, ingen familie i nærheten. Nå har vi flyttet nærmere familie, og har 2-4 gjester på julaften. Aldri store familieselskap. Julaften: de fleste spiser middag kl.17. Vi spiser kl 15, det passer ofte best. De fleste åpner gaver fra kl.20. Her åpner de gaver fra "fjerne slektninger" etter frokost. Da har de noe å leke med. Så åpner de et par gaver til før middag. Resten åpner vi "som normale folk" etter middag og dessert. Romjulen brukes kun på å nyte å ha fri sammen. Sove litt utpå. Spiser alltid god frokost og lunsj. Men spiser ikke julemat annet enn Julaften. Barna velger gjerne taco eller kyllingfilet. Vi har heller aldri grøt lille julaften, med mandel osv. Vi er aldri på julebesøk. Vi spiller spill, går i pysjamas til langt på dag. Lager kakao og drar i akebakken. Går en tur på ski. Tegner, leser, bare prater sammen om alt mulig siden tiden for oss der barna ikke flyr ut med venner hele dagen er spesielt koselig. Vi har sjelden så god til til hverandre ellers, pga skole, jobb, venner, treninger, kamper. Vi kan ha skattejakt i romjula, der små gaver gjemmes og de må samarbeide om å finne disse. Tanker? Stusselig? Bør jeg ta grep og lage våre tradisjoner mer som normalen? Eller kan vi kose oss med våre egne tradisjoner som vi trives med? Anonymkode: c36bc...0b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Del Skrevet 10. desember 2023 Dere har jo tradisjoner, ting dere gjør sammen. Så lenge det funker for dere er alt bra. Jeg vokste opp med en mor som ikke likte jul, som så på pynting og baking som en plikt hun måtte gjøre og som aldri satt seg ned med oss. Det var stusselig, men det er jo ikke slik i deres desember i det hele tatt. Så kos dere med det dere liker, og ha en god adventstid 🎄❄️ Anonymkode: e80c9...78a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Del Skrevet 10. desember 2023 Dette høres veldig koselig og fint ut. Man trenger ikke faste rutiner og tradisjoner på alt. Jeg tror dine barn kommer til å se tilbake på julen med gode minner. Dere er sammen og gjør hyggelige ting, det er det viktigste ❤️ Anonymkode: 6e05b...73d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Del Skrevet 10. desember 2023 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Dere har jo tradisjoner, ting dere gjør sammen. Så lenge det funker for dere er alt bra. Jeg vokste opp med en mor som ikke likte jul, som så på pynting og baking som en plikt hun måtte gjøre og som aldri satt seg ned med oss. Det var stusselig, men det er jo ikke slik i deres desember i det hele tatt. Så kos dere med det dere liker, og ha en god adventstid 🎄❄️ Anonymkode: e80c9...78a Takk for svar 😊 Elsker å ha tid med barna. Vi koser oss veldig mye. Jeg ser på pepperkakebaking og pepperkakehus som en "plikt" fordi det nærmest forventes, men siden barna ikke ønsker dette eller spiser pepperkaker så lar vi det heller være😊 De vet jo at andre gjør disse tingene, så jeg tenker at de vet at andre har andre tradisjoner. Og de vet jo at feks mandel i grøten er en vanlig tradisjon for mange. Så lenge de vet om ulike tradisjoner og ikke står som spørsmålstegn når andre snakker om juleverksted og 7 slag, så tror jeg at jeg skal være fornøyd 😅 Vi har forøvrig også en mer avslappet hverdag enn mange. Tidsklemma eksisterer ikke. Vi gjør det vi vil, som det passer oss. Men holder avtaler som trening, kamp etc. En helg uten kamp kan fint være en helg uten å dra bort/ut å shoppe/kino osv. Lage god mat, se film hjemme osv bare oss tre, evt med litt besøk av venner da 😊 Anonymkode: c36bc...0b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Del Skrevet 10. desember 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Dette høres veldig koselig og fint ut. Man trenger ikke faste rutiner og tradisjoner på alt. Jeg tror dine barn kommer til å se tilbake på julen med gode minner. Dere er sammen og gjør hyggelige ting, det er det viktigste ❤️ Anonymkode: 6e05b...73d Takk for svar 😊 Ja de har gode minner og gleder seg alltid til våre egne små gleder meg julen 😊 Til og med 10-åringen glitrer i øynene når strømpen er full av lørdagsgodte 😅 Da senker jeg skuldrene, var litt bekymret for at de gikk glipp av noe, men mye er jo valgt bort frivillig fordi de ikke vil eller liker. Anonymkode: c36bc...0b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Del Skrevet 10. desember 2023 Dere har da mange tradisjoner, det viktigste er å kose seg sammen tenker jeg. Mannen vokste opp med en mamma som ikke likte julen, og de hadde noen tradisjoner, men det var med sukk og stønn og ork fra mor så aldri noe koselig. Så jeg tenker at det viktigste er ikke hva man gjør, men at man gjør det med glede og koser seg sammen. Vi har forresten heller ikke julegrøt med manden, for ingen her er noe glad i risengrynsgrøt. Anonymkode: b9d8f...cf4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Del Skrevet 10. desember 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Dere har da mange tradisjoner, det viktigste er å kose seg sammen tenker jeg. Mannen vokste opp med en mamma som ikke likte julen, og de hadde noen tradisjoner, men det var med sukk og stønn og ork fra mor så aldri noe koselig. Så jeg tenker at det viktigste er ikke hva man gjør, men at man gjør det med glede og koser seg sammen. Vi har forresten heller ikke julegrøt med manden, for ingen her er noe glad i risengrynsgrøt. Anonymkode: b9d8f...cf4 Takk 😊 Ikke noe ork eller tiltak her, jeg koser meg med barna 🥰 Julemusikk feks er det ingen av oss som er noe fan av 🫣 Her styres musikken ut fra barnas musikksmak, mens jeg hører på min egen musikk når de er hos far. Og da er det ikke "på låven sitter nissen" jeg nyter 😅 Hjelper å høre at det ikke er helt feil å ikke ha de vanligste tradisjonene😊 Anonymkode: c36bc...0b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Del Skrevet 10. desember 2023 Vi har heller ikke så mange tradisjoner. Vi har lite familie i nærheten og mannen min er fra et annet (europeisk) land med andre juletradisjoner, så mye av det typiske norske som risgrøt, føles kunstig og rart om vi skulle gjøre det. På julaften har vi ofte gått i kirka, det er hyggelig og gir struktur på dagen når vi ikke har noen gjester eller skal besøke noen. Så lager vi god middag (som regel ikke norsk julemat) etter det, og åpner pakker og hører på julemusikk etter middag. Vi har pleid å ha pepperkakehus, men det er fordi jeg syns det er artig. I tillegg lager mannen min et par tradisjonelle ting fra sitt hjemland. Man får ikke kjøpt dem ferdig her, så da tvinges han inn på kjøkkenet 😄 Anonymkode: 07bef...ddc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg har med årene erfart at ungene er gladest når mammaen er glad og fornøyd. Så da blir julen hyggelig og minnerik uansett om vi ikke følger alle tradisjonelle «regler». Når jeg lærte meg å senke skuldrene og nyte julen, så ble alt så koselig 😊 Anonymkode: bdac8...655 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Del Skrevet 10. desember 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vi har heller ikke så mange tradisjoner. Vi har lite familie i nærheten og mannen min er fra et annet (europeisk) land med andre juletradisjoner, så mye av det typiske norske som risgrøt, føles kunstig og rart om vi skulle gjøre det. På julaften har vi ofte gått i kirka, det er hyggelig og gir struktur på dagen når vi ikke har noen gjester eller skal besøke noen. Så lager vi god middag (som regel ikke norsk julemat) etter det, og åpner pakker og hører på julemusikk etter middag. Vi har pleid å ha pepperkakehus, men det er fordi jeg syns det er artig. I tillegg lager mannen min et par tradisjonelle ting fra sitt hjemland. Man får ikke kjøpt dem ferdig her, så da tvinges han inn på kjøkkenet 😄 Anonymkode: 07bef...ddc Så koselig 🥰🥰 Anonymkode: c36bc...0b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #11 Del Skrevet 10. desember 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har med årene erfart at ungene er gladest når mammaen er glad og fornøyd. Så da blir julen hyggelig og minnerik uansett om vi ikke følger alle tradisjonelle «regler». Når jeg lærte meg å senke skuldrene og nyte julen, så ble alt så koselig 😊 Anonymkode: bdac8...655 Ja det er dette jeg også føler 😊 Vi koser oss mer med det vi ønsker, enn de vanlige tradisjonene. Tror mye av det andre hadde blitt mer stress, mulig mer misnøye fra barnas side hvis jeg trumfet gjennom mange vanlige tradisjoner. Anonymkode: c36bc...0b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Del Skrevet 10. desember 2023 Tror alle har sine egne tradisjoner, og at det er nettopp det som er jul for dem. Syns ikke det er så mange tradisjoner her og der ellers heller? Det er baking av pepperkaker, pynting av tre og adventslys og julestelmper det går i. Men fytterakkern. Ingen førjul og jul uten julemusikk! Både "Driving home for Christmas" og "I helga natt" gor meg gåsehud på hver sin måte første gang jeg hører dem i desember. Og St. Lucia - sangen den 13, ikke minst. Anonymkode: e4864...a8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Del Skrevet 10. desember 2023 Dere har helt andre tradisjoner enn oss, men det gjør dem ikke dårligere. Hvis du føler at det mangler noe foreslår jeg at du spør ungene hva de har lyst til. Kanskje de vil ha noe mer "julete" å fortelle om til sine venner, kanskje de vil ha pølser på termos mens dere går på skøyter, kanskje de vil noe helt annet eller kanskje de synes dere har det helt perfekt. Anonymkode: 900d2...f35 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Del Skrevet 10. desember 2023 Det høres både hyggelig, og fint ut alt dere gjør. Husk at tradisjonene skal passe familien, man skal ikke gjøre alle ting som alle andre gjør. Tenker barna dine har en fin førjulstid og jul. Anonymkode: c86fe...4d5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Del Skrevet 10. desember 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dere har helt andre tradisjoner enn oss, men det gjør dem ikke dårligere. Hvis du føler at det mangler noe foreslår jeg at du spør ungene hva de har lyst til. Kanskje de vil ha noe mer "julete" å fortelle om til sine venner, kanskje de vil ha pølser på termos mens dere går på skøyter, kanskje de vil noe helt annet eller kanskje de synes dere har det helt perfekt. Anonymkode: 900d2...f35 Tror egentlig ikke jeg føler at noe mangler, tror mer det jeg plutselig følte var at jeg kanskje gir barna et feil inntrykk enn hva som forventes. Fordi det er så mange forventninger i samfunnet om hvordan ting skal være. Feks selv om jeg bet at vi koser oss skikkelig mye sammen, så var det mer det om jeg kanskje ødelegger eller gir barna feil inntrykk av hva jul er. Da med tanke på at for de aller fleste er julestrømpe noe de får når de våkner på julaften. Mens mine bruker julestrømpen hver lørdag i desember, i tillegg til julemorgen. Pølse på termos, kakao med mini marshmellows o.l har vi ofte med på tur. Vi bor rett ved skogen og har vår egen lille gapahuk oppi skogen som vi går til. Graver sofa i snøen, og sitter der og koser oss. Barna er veldig fornøyde, har ikke inntrykk av at de savner noe. Selv om vi ikke drar på julegrantenning , juleverksted etc så spør jeg hvert år. Dukker det opp et arrangement i nærheten spør jeg om de vil dra, men de vil heller være hjemme(enten bare oss, eller få besøk av venner). De blir ikke gira av at "nissen kommer", men de blir jo kjempeglade for de tingene de faktisk synes er gøy. Nå fikk jeg de til å høres svært utakknemlige ut, men det er heldigvis ikke tilfelle. De får ikke mengder av gaver (pga liten familie), blir glad for brukte julegaver fra tanta feks og er generelt takknemlige. Nå kom jeg på den nye tradisjonen vår, i fjor begynte vi å hjelpe andre som ikke har så mye. Vi har ikke all verden selv, men vi henter 1 hjerte hver på juletreet til frivillighetssentralen. Vi gir 1 gave hver til "god jul, lille venn". Og så leverer vi en matkasse og besøker ei dame på 89 år som bor i nabolaget, som sitter alene. DET er den beste tradisjonen av alle❤️ Anonymkode: c36bc...0b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150042929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Del Skrevet 11. desember 2023 Lite tradisjoner har ikke noe med god julestemning å gjøre. Da jeg og min tidligere samboer flyttet sammen og skulle flette sammen våre juletradisjoner fikk jeg en liten aha opplevelse, eller min tidligere samboer mest. Alle var med på å bestemme hva vi ville og hvordan. Vi viste at vi alle måtte gi og ta litt, for ingen kunne få det slik vi hadde det. Eller det ble faktisk slik som jeg var vant til, en desember uten mange tradisjoner og avtaler. For hans barn var oppvokst med at alle dager skulle inneholde noe julerelatert, dagene og timene var fylt opp med ting. Deres ønske var å kaste alt av planlagte ting og ha tid. Tid til å kose seg i desember, oppleve ting der og da. Så eneste vi ble enige om var å pyntejuletreet lillejulaften og at julemiddagen var fem. Så tok vi ting som det kom og alt falt bare naturlig. Siden vi hadde ungene annen hvert år og ungene ikke ville ha med gavene til den andre foreldren åpnet vi gaver den dagen alle var i hus og vi laget oss en kosedag. Vi laget ingen ny julaften, men en kosedag. Om vi åpnet gaver til frokost eller kvelds var det samme for oss, om vi hadde taco eller kalkun var det samme såfremt alle hadde lyst på det. Om vi gikk i kjoler eller pysj var det samme for oss. Dette er dagen ungene likte best med hele jula og som jeg også syns er hyggeligst. Ungene var ikke så propeller som de ofte er julaften, så ungene koste seg mer med gaveåpning. Det har faktisk blitt vår hyggliste tradisjon vi har tatt videre. I år skjer en igjen, men i år kommer hvertfall en svigersønn innom. Han andre vet jeg ikke om er på hytta eller ei enda, han skal feire på hytta med familien og min datter skal dit, men blir ikke voerrasket om han kommer ned kun for dette. Så da blir det nok med og fire myndige barn som suser rundt i pysjen. Vi har alltid gjort endel i desember, men vi har tatt ting på sparket. Om en unge ville på julekonsert til en veninne tok vi oss en tur for vi hadde tid. Ville de kjøre rundt og se på julelys gjorde vi det. Ville de bare leke i snøen med venner i flere dager så gjorde de det, vi dro de ikke ut av lek for å rekke ørten juleaktiviteter. Når de var små så hadde vi ofte juleverksted med venner, men det var også litt på sparket. Om de faktisk laga noe eller bare lekte brydde vi oss lite om, det var kosen som var viktig. Vi hadde også noen kalsse venner sv ungene på kakaebaking flere år. De var muslimer, men syns det var gøy å bake julekaker og likte kakene. Det var egentlig veldig hyggelig, sendte en mld at det var baking på gang om de ville komme. Det samme gjorde moren der også, så de har bakt mye iranske kaker. Noe som også er litt viktig å tenke på er at ungene blir større og da må vi endre litt, så dermed er det lurt å ikke ha for mange faste ting. For plutselig er det to skoleavluttninger, julekonsert, fotballavsluttning, koprsavsluttning, grøtfest osv i samme uke. Da får en ikke mulighet til å kose seg med disse tingene om det er ørten andre ting en også skal gjøre. Ikke minst så kan det bli en nedtur om den ene faste tradisjonen som det ene barnet liker best må vike for ting vi ikke kan flytte. Så fleksible tradisjoner er lurt, slik at en lett kan tilapsse seg utifra at ungene vokser og fritiden endrer seg. Anonymkode: d603d...a69 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150043379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Del Skrevet 11. desember 2023 Juletradisjoner.... Jeg er nok noe eldre enn de fleste her inne, og vokste opp på 70-80 tallet, en helt annen tid på omtrent alle områder. Jeg ser her at dagens unge mødre er opptatte av å SKAPE tradisjoner... DET var noe som ingen voksne var opptatt av da jeg var barn. Det var ingen foreldre som "fant på juleaktiviteter" som skulle gjøres bare for å lage tradisjoner. Våre foreldre gjorde ting som måtte gjøres til jul, etter den tids standarder. Som baking av minst 7 slag, laging av rull, sylte, pinnekjøtt osv. Det var travelt, for huset skulle også være skinnende rent. Den store julevasken ble tatt når baking var ferdig slik at man ikke risikerte å skitne til huset igjen. Alle disse gjøremål, som vi ungene noen ganger fikk delta i (som baking), alt dette som skulle gjøres til faste tidspunkt (ikke for tidlig, maten skulle være fersk til jul og huset nyvasket) alt dette var tradisjoner! Å våkne en morgen midt i desember og høre mor kjevle lefser på kjøkkenet, forventning - og det å glede seg... Vi spiste verken kaker, godter eller brus før jula faktisk starta. Denne forventningen og slik vi gledet oss....ja, det føltes som om vi ikke skulle greie å vente 😀 Alt dette som skjedde mellom første søndag i advent, når adventsstjerna ble tent og 4 lys var det som hørte advent til, og frem til lillejulaften når et gulle rent hus plutselig "eksploderte" i jul... Hærlighet for en MAGI!! Det er denne travelheten som består av gjøremål til jul som er tradisjoner, noe man gjør til ca faste tidspunkt. Å sette julepynt på samme sted hvert år, at juletreet pyntes lillejulaften, at vi har kaker og mat som vi bare MÅ ha for at det skal bli jul.... All klaging i dag på hvor travelt alt er dreier seg kanskje om alle slike "kunstige" tradisjoner i form at unødvendige aktiviteter? Og så blir selve julestria noe som kommer på toppen og kanskje ofte faktisk nedprioritert? Anonymkode: 1e85d...7d7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150043396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 11. desember 2023 #18 Del Skrevet 11. desember 2023 Syns egentlig dere har mange tradisjoner, jeg? Selv gjør jeg ikke sånne ting i adventen, som juletre og julestrømpe. Så jeg syns det høres ut som om dere har en fin oppkjøring til jula. I mine barndomsminner var det en bestemt jul jeg likte veldig godt, eller egentlig adventstid: det var det året mamma hadde tenkt ut alle mulige ting vi kunne lage som julegaver til folk. Ting som vi ungene selv fikk til å produsere. Jeg lagde forklær og grytekluter til mange, og så dekorerte vi noen fine bokser som ble brukt til å ha penner og blyanter i. (Bestefar var storforbruker av sånt.) Så hvis dere er i lage-humør og vil gjøre noe annet enn å pynte pepperkaker, så kan de være en idé å lage noen gaver. Men jeg tenker ikke at dere mangler juletradisjoner. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150043397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 11. desember 2023 #19 Del Skrevet 11. desember 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): All klaging i dag på hvor travelt alt er dreier seg kanskje om alle slike "kunstige" tradisjoner i form at unødvendige aktiviteter? Og så blir selve julestria noe som kommer på toppen og kanskje ofte faktisk nedprioritert? Anonymkode: 1e85d...7d7 Her kjenner jeg meg igjen. Jeg er yngre enn deg, og ingen lagde julesylte eller kjøttrull hjemme hos oss. Men det var likevel mest nødvendigheter som var tradisjonene. Pakker måtte tidlig av sted, for postverket var overarbeidet i desember. Pusse sølvtøy tok tid. Baking tok tid. Stryke duker og penklær tok tid. Og advent var advent, mens jul var jul; så vi pynta ikke før siste dagen. Men da jeg fikk barn selv, var det i ferd med å skifte gear. Da ble det tett i tett med ting man må gjøre i desember, for ungene skal ha egen julefrokost i barnehagen og på SFO, samt luciatog, gave til felleskalender, julegrantenning både på skolen og på torget, gjerne en forestilling som klassen spiller rett før jul; og juleavslutning i alle fritidsaktivitetene. Og så skal "vintergruppa" (et antall foreldre som har ansvar for det sosiale det halvåret) ha grøtfest med klassen, i tillegg til den avslutningen vi også har. Det er ikke lenger er "juleavslutning" siste dag på skolen, som da vi var små. Da møttes alle og hadde fellessang i aulaen, liksom, og spiste noen pepperkaker fra skolekjøkkenet. Nå er det klassevise avslutninger på ettermiddagen, der man må booke god tid i forveien for å få kantina. Så det har blitt skapt mange nye tradisjoner underveis. Man skal ha en ryddig kalender for å rekke alt dette! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144444636-flere-med-barn-og-litt-lite-juletradisjoner/#findComment-150043398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå