Gå til innhold

Når alkoholen er et problem🥹

Anbefalte innlegg

Mannen drakk hardt når jeg møtte han, men ting roet seg når vi fikk barn. 
Han drikker nå en halv liter sprit iløpet av helga og noen øl. Er dette i deres mening for mye?Han blir ikke synlig beruset.

Jeg er avholds selv etter jeg ble voksen.Han har havnet 1 gang på akutten pga for mye alkohol etter en fest.(Nå er han 1-2 ganger i året på fest). Han har i tillegg fått en sykdom om jeg kan kalle det som kan kobles til forbruket hans av alkohol.

Hva gjør man?Jeg er fortvilet.Redd for at barna skal merke noe tilslutt eller at kroppen rett og slett gir opp🥹

Anonymkode: decde...a5c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ja jeg synes det er for mye. 

Anonymkode: 8f7bc...451

Uff ja jeg vet ikke hva som er normalen, er ikke vant til at voksne drakk rundt meg som barn🤷🏼‍♀️

Det hørtes veldig mye ut med noen øl og en halv liter sprit hver helg. Det er jo kun snakk om to kvelder i helgen. Hvis han i tillegg har fått en sykdom eller skader som kommer av mye drikking, så er det skremmende at han fortsetter med såpass mye alkohol hver kveld. Det er nok vanskelig å hjelpe han hvis han ikke ser det selv, kunne du feks tatt en prat med fastlegen hans?

Anonymkode: 50398...19d

Annonse

Takk for svar snille dere🥹💕Han synes tydeligvis ikke at det er mye…Jeg hadde vært drita veldig fort på det😱

Jeg føler han synes jeg lager sånt nummer utav det her, at det er ikke noe big deal når han ikke raver rundt…Men for meg er det det. Jeg begynner å tvile veldig på forholdet vårt.
Han er snill ellers, men helgedrikkingen plager meg.

Ja, det er mye. Det blir fort 20 enheter i løpet av en helg. 

I og med du er usikker, hva om du gjør deg ett raskt overblikk hva i løpet av en helg og legger det inn i en kalkulator. Finnes mange av de, apper også, som kartlegger inntaket og gir en tilbakemelding på mengden. Ikke for å slenge i bordet under en samtale, men for at du selv kan føle deg sikker på hva som er for mye. 

Så er det helt avgjørende at han innser dette selv. Du kan ikke endre andre mennesker, men du kan velge om du selv vil være en del av det eller si nei takk. Den samtalen er nok ikke enkel. Det er lov å si at nå er det for mye, du må gjøre noe med det, hvis ikke så må jeg gjøre det jeg må for å verne om meg og ungene. For dette går ikke. 

Anonymkode: a5341...0b4

Barna vet at han drikker. Tro meg. Jeg opplevde det samme som barn. Mamma prøvde å skjule at hun drakk. Men jeg viste det når jeg var ganske liten 

Derfor drikker jeg ikke. Ta ta ett glass vin hjemme hos en venninne en gang i året, men ikke mer enn det. Drikker aldri hjemme 

Anonymkode: f740a...29b

Det er veldig mye ja. Når han i tillegg har fått en sykdom pga alkohol så er det skremmende at han fortsetter å drikke. Hjernen blir også skadet av alkohol. Konsekvensen er enorm. 

Hvis du går fra han, og barna skal på samvær med far. Det hadde bekymret meg. Håper du har noen å prate med om dette

Anonymkode: 876ff...500

Annonse

Ja, dette er mye og det er problematisk. Jeg vet ikke hvor store unger dere har, men jeg kan love deg at de merker forskjell på edrupappa og helgepappa som har drukket. Selv om han selv mener at han ikke er beruset og du har vent deg til han som full, for det er han med det inntaket, så er det bombesikkert adferdsendringer. En annen ting er jo at alt ansvar for barn, kjøring, henting, handling osv faller på deg. Lov meg at han ikke kjører unger i bursdag på lørdag etter å ha tylla i seg på fredag kveld. Det er sikkert vanskelig å snakke med han om dette. Jeg tipper at han vil legge hele problemet på deg, at det er du som overdriver, at dette ikke er noe å bry seg om osv., men snakk med han når han er edru og varsle gjerne legen hans om alkoholforbruket. 

Anonymkode: 6235a...a71

Hvor gammel var du da du ble avholds da? Det er uvanlig at de som ikke drikker selv eller er svært moderate, blir sammen med noen som drikker hardt. Hvis du har tillat og/ eller vært med på å drikke mer enn hva som er vanlig, og plutselig nå får nok,så er det ikke rart at han reagerer. Han har jo åpenbart et alkoholproblem/ avhengighet, men hvorvidt det han inntar nå er skummelt for barna er jeg i tvil om. I så fall ikke mer skummelt enn foreldre som ha vin til maten og vin til kos hver eneste helg. Alkohol blir ikke mindre skadelig om man drikker den til mat. Det er som å tro at du kan spise pommes frites til middag med god samvittighet fordi du spiser tomater ved siden av. 

Så hva som er et problem, er helsa hans. Om det er opp til ham å ta hensyn til den, eller om du vil tvinge ham, det er spørsmålet her. Du kan selvfølgelig også velge å gå. 

Anonymkode: bd898...e2c

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvor gammel var du da du ble avholds da? Det er uvanlig at de som ikke drikker selv eller er svært moderate, blir sammen med noen som drikker hardt. Hvis du har tillat og/ eller vært med på å drikke mer enn hva som er vanlig, og plutselig nå får nok,så er det ikke rart at han reagerer. Han har jo åpenbart et alkoholproblem/ avhengighet, men hvorvidt det han inntar nå er skummelt for barna er jeg i tvil om. I så fall ikke mer skummelt enn foreldre som ha vin til maten og vin til kos hver eneste helg. Alkohol blir ikke mindre skadelig om man drikker den til mat. Det er som å tro at du kan spise pommes frites til middag med god samvittighet fordi du spiser tomater ved siden av. 

Så hva som er et problem, er helsa hans. Om det er opp til ham å ta hensyn til den, eller om du vil tvinge ham, det er spørsmålet her. Du kan selvfølgelig også velge å gå. 

Det er ganske stor forskjell på et glass vin og en halv liter sprit + øl. 

Hun skriver jo i hi at han drakk mer før og at det roet seg da de fikk barn. Det er vel det samme hvilken grunn hi har til å være avholds, mannen har ansvar for barna og sin egen helse helt uavhengig av hi. 

Anonymkode: 0261e...368

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er ganske stor forskjell på et glass vin og en halv liter sprit + øl. 

Hun skriver jo i hi at han drakk mer før og at det roet seg da de fikk barn. Det er vel det samme hvilken grunn hi har til å være avholds, mannen har ansvar for barna og sin egen helse helt uavhengig av hi. 

Alkohol har da forlengst vist seg å være skadelig, også i mindre mengder. Det har vel alle fått med seg nå. 

Når du har drukket hardt i lengre tid, så får du selvfølgelig høyere toleranse. Han kan reagere på sin mengd som en annen på to, tre glass vin. 

At det uansett er skadelig, ja. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Alkohol har da forlengst vist seg å være skadelig, også i mindre mengder. Det har vel alle fått med seg nå. 

Når du har drukket hardt i lengre tid, så får du selvfølgelig høyere toleranse. Han kan reagere på sin mengd som en annen på to, tre glass vin. 

At det uansett er skadelig, ja. 

Men kroppen reagerer selvsagt mer på større mengder og høyere alkoholprosent. Følelsen av beruselse betyr ingenting mtp hvor skadelig det er. 

Det er mindre skadelig med ett glass vin enn en halv liter sprit. Det er også mindre skadelig med en halv liter vin enn en halv liter sprit. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men kroppen reagerer selvsagt mer på større mengder og høyere alkoholprosent. Følelsen av beruselse betyr ingenting mtp hvor skadelig det er. 

Det er mindre skadelig med ett glass vin enn en halv liter sprit. Det er også mindre skadelig med en halv liter vin enn en halv liter sprit. 

Det er ikke sikkert den gjør det, for toleransen er veldig ulik fra person til person. Det er jo nettopp derfor det er anbefalt null inntak. Brystkreft er økende, og en av årsakene til brystkreft kan være alkoholinntak. Hvorfor bagatellisere ved å måle opp mot hverandre? 

Jeg sier at det mannen til Hi drikker nok er skadelig. Det vil ikke si det samme som at vin hver helg ikke er det. Ett glass eller to.

Grunnen til at jeg nevnte toleranse er at hun var bekymret for hva barna opplevde. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert den gjør det, for toleransen er veldig ulik fra person til person. Det er jo nettopp derfor det er anbefalt null inntak. Brystkreft er økende, og en av årsakene til brystkreft kan være alkoholinntak. Hvorfor bagatellisere ved å måle opp mot hverandre? 

Jeg sier at det mannen til Hi drikker nok er skadelig. Det vil ikke si det samme som at vin hver helg ikke er det. Ett glass eller to.

Grunnen til at jeg nevnte toleranse er at hun var bekymret for hva barna opplevde. 

Det er ingen som bestrider at alkohol kan være skadelig. Man må likevel se at både mengde og styrke har en innvirkning på hvor skadelig det er. Svært få merker noen form for beruselse av ett glass vin, svært få merker lite/ingenting av 0,5 l sprit + øl. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som bestrider at alkohol kan være skadelig. Man må likevel se at både mengde og styrke har en innvirkning på hvor skadelig det er. Svært få merker noen form for beruselse av ett glass vin, svært få merker lite/ingenting av 0,5 l sprit + øl. 

Jeg merker det etter ett glass vin! Vi som drikker sjelden gjør det skjønner du. Nå merker jeg det etter en boks cider også, og selvfølgelig blir jeg ikke full, men jeg merker det. Tok en i sola i sommer og merket den ja. Så han som har drukket hardt, vil nok reagere på sitt inntak som jeg på to glass vin. Sier det mtp barna her.

Det beste er å la være, men jeg tar jo til og med en røyk iblant, så en viss fare utsetter vi oss alle for. Ihvertfall potensiell fare. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg merker det etter ett glass vin! Vi som drikker sjelden gjør det skjønner du. Nå merker jeg det etter en boks cider også, og selvfølgelig blir jeg ikke full, men jeg merker det. Tok en i sola i sommer og merket den ja. Så han som har drukket hardt, vil nok reagere på sitt inntak som jeg på to glass vin. Sier det mtp barna her.

Det beste er å la være, men jeg tar jo til og med en røyk iblant, så en viss fare utsetter vi oss alle for. Ihvertfall potensiell fare. 

Derfor skrev jeg ‘svært få’….

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Mannen drakk hardt når jeg møtte han, men ting roet seg når vi fikk barn. 
Han drikker nå en halv liter sprit iløpet av helga og noen øl. Er dette i deres mening for mye?Han blir ikke synlig beruset.

Jeg er avholds selv etter jeg ble voksen.Han har havnet 1 gang på akutten pga for mye alkohol etter en fest.(Nå er han 1-2 ganger i året på fest). Han har i tillegg fått en sykdom om jeg kan kalle det som kan kobles til forbruket hans av alkohol.

Hva gjør man?Jeg er fortvilet.Redd for at barna skal merke noe tilslutt eller at kroppen rett og slett gir opp🥹

Jeg synes det er mye å drikke en halv liter sprit hver helg. Og at han gjør det selv om han har fått en sykdom grunnet høyt alkoholforbruk hadde bekymret meg enda mer.

Har du prøvd å snakke alvorlig med ham?

Anonymkode: f9924...324

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sånn er det ikke nødvendigvis. Jeg drikker i snitt 2 glass vin 1-2 ganger i måneden og er uten på byen eller på fest 2 ganger i året.

Har alltid tålt alkohol ganske godt (første gang jeg og vennene drakk som unge, kastet de opp etter tre øl, mens jeg ikke merket like mye). 

Jeg kan fint ikke ha vært på fest eller omtrent ha drukket alkohol på 10 måneder og likevel tåle nesten 2 flasker vin på en kveld. Unntaket er hvis jeg ikke  har spist eller straks venter mensen, da tåler jeg veldig lite. 

Jeg har medfødt genetisk ultrarask prosessering av morfin, mulig det også påvirker toleransen for alkohol. 

Anonymkode: f9924...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...